Gå til innhold

Game of Thrones. Serien og bøkene, ettertrykkelig spoila.


Mann 42

Anbefalte innlegg

Gjest Caress

Men wtf Dany, lot bare folka hennes bli igjen med en masse psyko mordere mens hun selv flyr av sted på dragen? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

 

Hva mener du nå? Hvordan skal man fortsette serien uten å spoile de neste bøkene? Skulle de ha laget 3-4 sesonger ekstra basert på bok 4 og 5?

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

 

Det er ingen fare for å spoile bøkene, for denne historien avviker ganske sterkt allerede fra GRRM's design. Og mer kommer det til å bli, når manusforfatterne må lage historien basert på notater og samtaler med GRRM. Jeg tipper bøkene som kommer, vil være fulle av overraskelser også for dem som har sett TV-serien.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen fare for å spoile bøkene, for denne historien avviker ganske sterkt allerede fra GRRM's design. Og mer kommer det til å bli, når manusforfatterne må lage historien basert på notater og samtaler med GRRM. Jeg tipper bøkene som kommer, vil være fulle av overraskelser også for dem som har sett TV-serien.

Selvsagt er det en 'fare' for at viktige hendelser i bøkene vil bli 'spoilet' i TV-serien. Shireen er det første skikkelige eksempelet, og vi får sikkert flere.

Anonymous poster hash: bfa70...fdf

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns arenascenen var vakker. Gråt, gråt og gråt. Offameg.

 

Enig med deg i at det kunne gjort seg med ennå litt mer med mer konfrontasjon, og etterpå kjærlighet mellom Daenerys og Drogon - som du sier viser at hun faktisk er dragemamaen.

 

Men dette med at hun ikke kan skades av flammer er vel generelt? Den gangen hun la seg på bålet, riktignok sammen med eggene og Kahl, var det ikke dragenes flammer som var faren, men "vanlige flammer". Hun kom uskadet fra det også.  

Nei, det stemmer, Dany er flammesikker. En ekte Targaryen.

Og det kan jo selvsagt tenkes at det bare er fordi Daenerys er så vakker, men hun, og til dels dragene, har alle de beste scenene i GOT.

Som f.eks da hun kjøpte sine "Unsullieds" og "gav dragen sin i bytte". Episk. "En drage er ingen slave!"

Eller da trollmennene forsøkte å slavebinde henne fordi dragene forsterket magien deres? Den endte også ganske dramatisk. "Dracaris!" Exit magikere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men wtf Dany, lot bare folka hennes bli igjen med en masse psyko mordere mens hun selv flyr av sted på dragen? 

Quens prerogative..... :twisted:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Nei, det stemmer, Dany er flammesikker. En ekte Targaryen.

Og det kan jo selvsagt tenkes at det bare er fordi Daenerys er så vakker, men hun, og til dels dragene, har alle de beste scenene i GOT.

Som f.eks da hun kjøpte sine "Unsullieds" og "gav dragen sin i bytte". Episk. "En drage er ingen slave!"

Eller da trollmennene forsøkte å slavebinde henne fordi dragene forsterket magien deres? Den endte også ganske dramatisk. "Dracaris!" Exit magikere.

 

Jeg vil ikke tro at hun tåler flammer fordi hun er vakker. Det må være som du sier at hun er en ekte Taragayren. Holder ikke kun å være pen - som ellers her i verden ;) Ei heller å være dragemamma, ettersom hun kunne tåle flammene før de ble klekket.

 

 

Enig med deg i at det er veldig mange fine scener med henne og dragene. Denne sesongen syns jeg det har gått litt i stampe der borte, men det våknet opp og blomstret i siste episode. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke tro at hun tåler flammer fordi hun er vakker. Det må være som du sier at hun er en ekte Taragayren. Holder ikke kun å være pen - som ellers her i verden ;) Ei heller å være dragemamma, ettersom hun kunne tåle flammene før de ble klekket.

 

 

Enig med deg i at det er veldig mange fine scener med henne og dragene. Denne sesongen syns jeg det har gått litt i stampe der borte, men det våknet opp og blomstret i siste episode. 

Øh, jeg tror du muligens misforstod meg litt. Jeg mente ikke at hun tåler flammer fordi hun er pen (duh!), men at jeg liker scenene med Daenerys fordi hun er usedvanlig smellvakker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Øh, jeg tror du muligens misforstod meg litt. Jeg mente ikke at hun tåler flammer fordi hun er pen (duh!), men at jeg liker scenene med Daenerys fordi hun er usedvanlig smellvakker.

 

Haha, det var nettopp det jeg trodde! Tenke jaja, det er jo én mulighet, men da vil det også jaggu vært mange som skulle tålt flammer i den serien ;)

Endret av Evans
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har skrevet en slags prolog om disse folkene og hendelsene før serien begynner, jeg driver og leser den nå. Men det er ikke en typisk roman, den er formet som at den er skrevet av en maester som har samlet diverse mer eller mindre pålitelige kilder og satt det sammen til en kronologisk historie over Westeros. Så selv om historiene er interessante, så er den hakket mer tørr enn romanene pga mangel på dialog og mer emosjonelle skildringer o.l. Noe god historiefortelling, og noe føles som ren oppramsing av hendelser og mennesker. Men det er definitivt nok mat til å bygge en hel serie (enten bok eller TV) om Targaryens og denne Dance of the Dragons-krigen osv. Hadde ikke bydd meg imot!

 

http://www.amazon.com/The-World-Ice-Fire-Westeros/dp/0553805444

Jepp, høres ut som om den er skrevet i tilnærmet samme stil som The Princess and the Queen

en skildring av krigen som rystet Westeros ca. 200 år før handlingen i Game of Thrones.

Denne novellen ble utgitt i samlingen Dangerous Women og er skrevet i tredjeperson,

noe som gjør den litt tørr, men verdt å lese om du er en fan av Ice & Fire Universet.

 

Den mest spennende tiden for meg dog, er Age of Heroes, hvor veggen i nord ble bygd

etter den første invasjonen av white walkers som utslettet nesten alt og alle på Westeros

under "The Long Night", en vinter som varte i nesten en hel generasjon. Dette har potensiale

til å bli like episk som Game of Thrones.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, det var nettopp det jeg trodde! Tenke jaja, det er jo én mulighet, men da vil det også jaggu vært mange som skulle tålt flammer i den serien ;)

Too soon :(

Kommer meg ikke over den grusomme scenen med Shireen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Evans

Too soon :(

Kommer meg ikke over den grusomme scenen med Shireen...

 

Ja, det var leit... og grusomt. Jeg hadde et lite håp om at det skulle skje ett eller annet magisk så hun overlevde, men det ser ikke ut til at det ikke så bra..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spekulasjon:
Er det noen link i bøkene mellom Rhllors mørke motpart og The Drowned God? Leste a Feast for Crows igjen her om dagen, og fikk litt de vibbene. Sangene til Patchface er vel det som fikk meg til å tenke på det. Alltid mørkt under havet, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste positive med scenen hvor Shireen blir ofret på bålet er at vi for første gang får se at moren (husker ikke hva hun heter i skrivende stund) faktisk bryr seg om henne og ikke hater henne fordi hun er jente og fikk den pox sykdommen som gjorde at hun kom til å bli veldig vanskelig å bli giftet bort, da hun ikke er vakker pga arrene. (kommer ikke på hva den heter heller). Noe vi på ingen måte har fått inntrykk av før. Det var ganske sterkt, selv om hele scenen var sterk var det et veldig viktig øyeblikk for meg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Spekulasjon:

Er det noen link i bøkene mellom Rhllors mørke motpart og The Drowned God? Leste a Feast for Crows igjen her om dagen, og fikk litt de vibbene. Sangene til Patchface er vel det som fikk meg til å tenke på det. Alltid mørkt under havet, mener jeg.

Slik jeg oppfattet det, så er ikke "The Drowned God" noen gud i det hele tatt. De røde prestene har noe seriøs magi på gang, så kanskje det er noe med Rhloor. Jeg mener, de får visjoner som holder stikk. Melisandre kunne mane frem skyggeskapninger som den som drepte Renly. Og opprørerne som fanget The Hound og Arya hadde en rød prest som kunne hele døde, eller gjøre dem udødelige. Jeg er litt usikker på hva som egentlig skjer der. Lady Stoneheart ble jo utelatt fra TV-serien, men Catelyn Stark var død i tre dager før hun ble vekket til live igjen av de samme kreftene.

Men det prestene til "The Drowned God" driver med, er ganske enkelt å drukne og gjenopplive sine disipler med ordinær hjerte-lunge-redning. Jeg oppfattet det mest som et overgangsrituale som skulle stålsette disse gutta som krigere. Ordtaket deres er "You cannot kill that which is already dead.." og de anså seg som døde og gjenoppståtte, udødelige pga dette ritualet.

Men det kan jo være at jeg tar feil. Muligens pga antipati mot Iron Islands.

Jeg likte virkelig ikke disse folkene. Iron Islands er det kjipeste stedet i hele Westeros.

Man blir sett ned på dersom man har kjøpt noe for "gullprisen", heller enn "jernprisen". Førstnevnte betyr at man faktisk har kjøpt noe, noe som er utrolig GAY for en fra Jernøyene. Sistnevnte betyr at man har drept den forrige eieren og tatt gjenstanden fra liket hans. Eller kona hans. Whatever. Og det er sånn ordentlige mannfolk gjør det. På Jernøyene. Måtte de synke i havet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg oppfattet det, så er ikke "The Drowned God" noen gud i det hele tatt. De røde prestene har noe seriøs magi på gang, så kanskje det er noe med Rhloor. Jeg mener, de får visjoner som holder stikk. Melisandre kunne mane frem skyggeskapninger som den som drepte Renly. Og opprørerne som fanget The Hound og Arya hadde en rød prest som kunne hele døde, eller gjøre dem udødelige. Jeg er litt usikker på hva som egentlig skjer der. Lady Stoneheart ble jo utelatt fra TV-serien, men Catelyn Stark var død i tre dager før hun ble vekket til live igjen av de samme kreftene.

Men det prestene til "The Drowned God" driver med, er ganske enkelt å drukne og gjenopplive sine disipler med ordinær hjerte-lunge-redning. Jeg oppfattet det mest som et overgangsrituale som skulle stålsette disse gutta som krigere. Ordtaket deres er "You cannot kill that which is already dead.." og de anså seg som døde og gjenoppståtte, udødelige pga dette ritualet.

Men det kan jo være at jeg tar feil. Muligens pga antipati mot Iron Islands.

Jeg likte virkelig ikke disse folkene. Iron Islands er det kjipeste stedet i hele Westeros.

Man blir sett ned på dersom man har kjøpt noe for "gullprisen", heller enn "jernprisen". Førstnevnte betyr at man faktisk har kjøpt noe, noe som er utrolig GAY for en fra Jernøyene. Sistnevnte betyr at man har drept den forrige eieren og tatt gjenstanden fra liket hans. Eller kona hans. Whatever. Og det er sånn ordentlige mannfolk gjør det. På Jernøyene. Måtte de synke i havet.

Du tar jo ikke feil, Iron Islands er så kjipt at "We do not sow" er House Greyjoys motto. Riktignok sett i forbindelse med at de blant annet er omtalt som "Reapers", men... Mistenker at de ikke hadde hatt rare mulighetene om de hadde prøvd heller.

Anyway, i Damphairs kapitler får jeg inntrykket av at gjenopplivningsforsøkene har blitt mer vellykkede i det siste (tolket av meg som post-komet). Igjen kommer narren til Shireen inn, Patchpace, som har overlevd et skipsforlis og mistet forstanden fullstendig. Melisandre selv anser ham som farlig, og han har muligens en eller annen form for klarsyn. Han druknet da, antagelig mer grundig enn noen av Damphairs følgere noen gang har gjort, men er likevel i live. Jeg velger da å tolke det som at en  guddommelig intervensjon har tatt sted.

Uten å kunne forklare det nærmere får jeg følelsen av at the Drowned God muligens ikke bare er en rituell skikkelse nå som magien har kommet tilbake. Får følelsen av at han er en av den mindre hyggelige typen guder, og at the Ironborn tilber ham ikke for å bli velsignet osv, men for å kanskje få seile i fred en dag til. At de tilber ham for at the Iron Islands ikke skal få det mye, mye verre.

That said, får samme Lovecraft-vibber av Rh'llor i de senere bøkene, spesielt når Thoros, settingens broder Tuck nærmest virker deprimert etter hva som skjedde med Sir Beric/Lady Stoneheart, samtidig som Melisandre vil bade i stadig større dammer av blod (og tydeligvis utnytter Stannis rått for egne, ukjente motiver). Tror de eneste gudene man kan stole på i serien har vinger, skjell og puster ild.

Endret av Utenegenart
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spent på hva Davos gjør i neste episode!

 

Hadde vært kult om han kunne joinet Daenarys, slik som de andre sympatiske folka i serien gjør, en etter en. Hun trenger flere rådgivere fra Westeros. Hadde en slags respekt for Stannis før, men den er borte nå. Mister også respekten for Davos dersom han ikke forlater sin konge nå.



Anonymous poster hash: 696bd...63d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Du tar jo ikke feil, Iron Islands er så kjipt at "We do not sow" er House Greyjoys motto. Riktignok sett i forbindelse med at de blant annet er omtalt som "Reapers", men... Mistenker at de ikke hadde hatt rare mulighetene om de hadde prøvd heller.

Anyway, i Damphairs kapitler får jeg inntrykket av at gjenopplivningsforsøkene har blitt mer vellykkede i det siste (tolket av meg som post-komet). Igjen kommer narren til Shireen inn, Patchpace, som har overlevd et skipsforlis og mistet forstanden fullstendig. Melisandre selv anser ham som farlig, og han har muligens en eller annen form for klarsyn. Han druknet da, antagelig mer grundig enn noen av Damphairs følgere noen gang har gjort, men er likevel i live. Jeg velger da å tolke det som at en  guddommelig intervensjon har tatt sted.

Uten å kunne forklare det nærmere får jeg følelsen av at the Drowned God muligens ikke bare er en rituell skikkelse nå som magien har kommet tilbake. Får følelsen av at han er en av den mindre hyggelige typen guder, og at the Ironborn tilber ham ikke for å bli velsignet osv, men for å kanskje få seile i fred en dag til. At de tilber ham for at the Iron Islands ikke skal få det mye, mye verre.

That said, får samme Lovecraft-vibber av Rh'llor i de senere bøkene, spesielt når Thoros, settingens broder Tuck nærmest virker deprimert etter hva som skjedde med Sir Beric/Lady Stoneheart, samtidig som Melisandre vil bade i stadig større dammer av blod (og tydeligvis utnytter Stannis rått for egne, ukjente motiver). Tror de eneste gudene man kan stole på i serien har vinger, skjell og puster ild.

Øvelse gjør mester, og det tror jeg er en tilstrekkelig rasjonell begrunnelse for Damphairs suksess som prest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver og ser opp igjen alle de tidligere sesongene og har kommet halvveis i sesong to. 
Hadde glemt hvor skuffa jeg ble over "dåpen" til Theon. Bare litt vann tømt over huet. Hadde håpa på full drukning og gjenoppliving. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

That said, får samme Lovecraft-vibber av Rh'llor i de senere bøkene, spesielt når Thoros, settingens broder Tuck nærmest virker deprimert etter hva som skjedde med Sir Beric/Lady Stoneheart, samtidig som Melisandre vil bade i stadig større dammer av blod (og tydeligvis utnytter Stannis rått for egne, ukjente motiver). Tror de eneste gudene man kan stole på i serien har vinger, skjell og puster ild.

 Fikk visse assosiasjoner til Cthulhu selv da jeg leste bøkene, merkelig nok.

:fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Caress

Slik jeg oppfattet det, så er ikke "The Drowned God" noen gud i det hele tatt. De røde prestene har noe seriøs magi på gang, så kanskje det er noe med Rhloor. Jeg mener, de får visjoner som holder stikk. Melisandre kunne mane frem skyggeskapninger som den som drepte Renly. Og opprørerne som fanget The Hound og Arya hadde en rød prest som kunne hele døde, eller gjøre dem udødelige. Jeg er litt usikker på hva som egentlig skjer der. Lady Stoneheart ble jo utelatt fra TV-serien, men Catelyn Stark var død i tre dager før hun ble vekket til live igjen av de samme kreftene.

Men det prestene til "The Drowned God" driver med, er ganske enkelt å drukne og gjenopplive sine disipler med ordinær hjerte-lunge-redning. Jeg oppfattet det mest som et overgangsrituale som skulle stålsette disse gutta som krigere. Ordtaket deres er "You cannot kill that which is already dead.." og de anså seg som døde og gjenoppståtte, udødelige pga dette ritualet.

Men det kan jo være at jeg tar feil. Muligens pga antipati mot Iron Islands.

Jeg likte virkelig ikke disse folkene. Iron Islands er det kjipeste stedet i hele Westeros.

Man blir sett ned på dersom man har kjøpt noe for "gullprisen", heller enn "jernprisen". Førstnevnte betyr at man faktisk har kjøpt noe, noe som er utrolig GAY for en fra Jernøyene. Sistnevnte betyr at man har drept den forrige eieren og tatt gjenstanden fra liket hans. Eller kona hans. Whatever. Og det er sånn ordentlige mannfolk gjør det. På Jernøyene. Måtte de synke i havet.

 

Enig med deg i at jernfolka er ganske kjipe men Yara/Asha er jo awesome, da. Synes vi kan få mer av henne. ^^

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...