Gå til innhold

Finnmarksdialekta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jaså, du synes jeg er bakstreversk :). Jeg bor selv i Sapsborg og snakker helt annerledes enn folk nord i fylket for eksempel. Det vil si jeg snakker vel ikke østfoldsk i det hele tatt.

Nå har jeg ikke hørt deg snakke, men hvis jeg ikke husker feil, så har du selv sagt at du snakker temmelig standard østnorsk (du er vel heller ikke fra Sarpsborg - stemmer det?). Så nei, jeg tror ikke du snakker østfolddialekt. Du kunne for øvrig godt ha vært oppvokst i Sarpsborg, og likevel ikke snakke østfolddialekt. For hva er det du egentlig mener? At det ikke engang finnes en sarpsborgdialekt, fordi du snakker mer sånn som de gjør i Oslo-Vest?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå har jeg ikke hørt deg snakke, men hvis jeg ikke husker feil, så har du selv sagt at du snakker temmelig standard østnorsk (du er vel heller ikke fra Sarpsborg - stemmer det?). Så nei, jeg tror ikke du snakker østfolddialekt. Du kunne for øvrig godt ha vært oppvokst i Sarpsborg, og likevel ikke snakke østfolddialekt. For hva er det du egentlig mener? At det ikke engang finnes en sarpsborgdialekt, fordi du snakker mer sånn som de gjør i Oslo-Vest?

Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til spesielle særtrekk slik som folk jeg kjenner snakker her. Det er vel helst den eldre generasjon som holder på den opprinnelige dialekten. Det er det vel stort sett alle steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den mest sjarmerende gutten jeg har møtt, var fra Finnmark :hjerter: En dag skal jeg finne han igjen, og da skal jeg gifte meg med han :smilyblomst:

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Den mest sjarmerende gutten jeg har møtt, var fra Finnmark :hjerter: En dag skal jeg finne han igjen, og da skal jeg gifte meg med han :smilyblomst:

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Vet du hva han heter, da? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du hva han heter, da? ;)

Jepp, det vet jeg, men han er ikke på facebook. Har ikke nummeret hans, og fant det aldri på gulesider heller. Vi møttes bare tilfeldig én kveld på byen. Men ah.. jeg ble jo kjempesjarmert :fnise:

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Eurodice

Jepp, det vet jeg, men han er ikke på facebook. Har ikke nummeret hans, og fant det aldri på gulesider heller. Vi møttes bare tilfeldig én kveld på byen. Men ah.. jeg ble jo kjempesjarmert :fnise:

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Traff du ham der han bor, eller er fra? Jeg krysser fingre for deg at dere møtes igjen :yvonne:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Nei, vi møttes ikke i nærheten av der han bor.

Men håper at jeg klarer å få kontakt med han på et naturlig vis.

Og håper samtidig at han husker meg, så det slipper å bli pinlig for meg. Er en god stund siden vi møttes faktisk.

Egentlig, så er det en enkel sak å finne han, men ikke uten å få et stalker-stempel av dimensjoner og mest sannsynlig skremme han vekk:P

Så er i grunnen en tapt sak.

Men er lov å håpe! Krysser fingrene jeg også :hjertesmil:

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si meg enig med Arabella, det er ikke én finnmarksdialekt og ikke én østfolddialekt. Det er stor forskjell på indre og ytre Østfold og forskjell på øst-, vest- og indre Finnmark. En artig ting er de som sier Tromse, ikke Tromsø.

I Troms er det også mye forskjellig, voksne Tromsøværinger sier ikkje, mens en del yngre begynner å si ikke. Og noen steder sier de eg og andre æ. Jeg liker best æ og ikkje, Tromsø <3

Anonym poster: 41ac362523a71e5240e8d3be499e316f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da bare tull at finnmarksdialekt ikke kan omtales som en dialekt, selv om den selvsagt varierer etter hvor i fylket man befinner seg. Man kan også snakke om nordnorsk, eller om norsk, eller nordgermansk, eller germansk, eller indoeuropeisk, osv., osv., alt etter hvor spesifikk/lite spesifikk det er hensiktsmessig å være i den aktuelle sammenhengen. Og det at du, Arabella, bor i Østfold, men ikke snakker østfolddialekt, betyr ikke at østfolddialekt ikke finnes.

Anonym poster: 7bb9db859f1ec45dabfb9b454eef1042

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Det er da bare tull at finnmarksdialekt ikke kan omtales som en dialekt, selv om den selvsagt varierer etter hvor i fylket man befinner seg. Man kan også snakke om nordnorsk, eller om norsk, eller nordgermansk, eller germansk, eller indoeuropeisk, osv., osv., alt etter hvor spesifikk/lite spesifikk det er hensiktsmessig å være i den aktuelle sammenhengen. Og det at du, Arabella, bor i Østfold, men ikke snakker østfolddialekt, betyr ikke at østfolddialekt ikke finnes.

Anonym poster: 7bb9db859f1ec45dabfb9b454eef1042

Det har jeg aldri sagt, heller. Tvertimot har jeg skrevet at folk snakker ganske forskjellig innen fylket. Det folk flest, antar jeg, mener med østfolddialekt, er slik som de har sett og hørt på revyer med fredrikstadfolk, som gjør ekstra mye ut av dialekten sin, ballær, kællær osv. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, bare selvutnevnte språkeksperter får lov til å uttale seg om dialekter :ironi:

Dere har kanskje ikke tenkt på at enkelte ikke har like store kunnskaper som dere på dette området?

Jeg synes at dette er en svært nedlatende holdning. Jeg tror de alle fleste av oss forstår sånn noenlunde hva folk legger i finnmarksdialekt når de sier det. Om dialekten er fra Alta, Hammerfest, Lakselv osv. spiller egentlig ingen rolle.

Det var ikke meningen å virke nedlatende. Jeg tenkte bare som så at man sier Bergensdialekt, ikke Hordalandsdialekt, og i Møre og Romsdal er det sunnmøringer og romsdalinger og nordmøringer, så da kan man vel også skille litt på andre fylker også?

Hvor lett det er å høre forskjell har selvfølgelig mye med hvor ofte man hører dialektene å gjøre, skal ikke skryte på meg å kunne skille en båtsfjording fra en vardøværing på sekundet :)

Anonym poster: 41ac362523a71e5240e8d3be499e316f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Finnmarksdialekt, hva er det? En masse banneord? :fnise:

Anonym poster: 997da68415e0cf45f0868acf2098c39b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Nei, vi møttes ikke i nærheten av der han bor.

Men håper at jeg klarer å få kontakt med han på et naturlig vis.

Og håper samtidig at han husker meg, så det slipper å bli pinlig for meg. Er en god stund siden vi møttes faktisk.

Egentlig, så er det en enkel sak å finne han, men ikke uten å få et stalker-stempel av dimensjoner og mest sannsynlig skremme han vekk:P

Så er i grunnen en tapt sak.

Men er lov å håpe! Krysser fingrene jeg også :hjertesmil:p

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Hvor er han fra da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

^Hvordan det?;o

Jeg kommer nok ikke til å si hvor han er fra:)

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hva betyr "hut" ? :klo:

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Som i "hut deg hjem"? Da betyr det at noen må dra hjem, gjerne i negativ eller skøyende mening. "Æ må hute meg på butikken før den stenge", eller "hut deg vekk". Dette er i allefall min oppfatning, og jeg er fra Alta :-)

Anonym poster: 5c3da9470996de8a124620ab18739ac8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger. Hvis dere vil diskutere østfold-dialekt og Harald Rønneberg kan dere gjerne starte en ny tråd.

ninuska_, mod

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnmarksdialekt er den mest sjarmerende dialekten i hele Norge. :rodmer:

Enig! Er svak for dialekter fra Troms og Finnmark ^^ Kjæresten min har sånn dialekt; han kan virkelig få meg til å smelte :kline:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

dytter opp

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...