Gå til innhold

Finnmarksdialekta


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det veldig stor forskjell på dialektene? Finnmark er jo et stort fylke.

Hvilke steder bruker man ikke og ikkje?

Skriv gjerne et lite eksempel på hvordan du snakker, og hvor du er fra :)

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Snakker de ikke stort sett samisk der oppe da? :klo:

Anonym poster: 997da68415e0cf45f0868acf2098c39b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker de ikke stort sett samisk der oppe da? :klo:

Anonym poster: 997da68415e0cf45f0868acf2098c39b

ja selvfølgelig. alle som bor lengre nord enn tromsø snakker samisk.........

jeg er fra alta. bruker ikke.

en tilfeldig setning: æ kan ikke i dag. æ ska på træning. ka dokker ska i dag?

sånn prater jeg:)

Anonym poster: 9e7a4064a79bb7f43736bc043a29feb4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakker de ikke stort sett samisk der oppe da? :klo:

Anonym poster: 997da68415e0cf45f0868acf2098c39b

Jeg håper du tuller, eventuelt fortsatt går på skolen. Jeg er fra midt i Oslo, og "selv jeg" tror ikke finnmarkinger flest snakker samisk. Bor vel ca. 40 000 samer i Norge totalt, og bare en tredjedel av dem snakker samisk. Når du tar hensyn til at Oslo er fylket i Norge med flest samer sier det seg selv at de ikke "stort sett snakker samisk der oppe".

I Finnmark sier de forøvrig stort sett "ikke". "Ikkje" er vel mer typisk lengre sør i Nord-Norge.

Anonym poster: 7a0b3a0c80a7ab9ada20d05750b67e32

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ciegus

Bor vel ca. 40 000 samer i Norge totalt, og bare en tredjedel av dem snakker samisk. Når du tar hensyn til at Oslo er fylket i Norge med flest samer sier det seg selv at de ikke "stort sett snakker samisk der oppe".

Nei, det bor ikke flest samer i Oslo. En veldig vanlig misforståelse som jeg virkelig ikke forstår hvor kommer fra, og alle tror at dette stemmer.

Tallene som Senter for samisk helseforskning og NIBR har utarbeidet, tilsier at det bor 65-70 prosent flere samer i Tromsø enn i Oslo.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7978154

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av dialektene i Finnmark bærer preg av bokmål. Jeg regner med at det har sammenheng med fornorskningspolitikken mot samene, og at de derfor ikke har en dialekt som har utviklet seg fra langt tilbake i tid. Samene lærte sannsynligvis å snakke mer bokstavelig bokmål og dette har vel påvirket dialekten, også til de som ikke er samer.

Jeg har en venninne som er same og hun snakker tilnærmet standard østnorsk. Hun snakker ikke på samme måte som andre nordlendinger gjør - dette må jo være årsaken.

Anonym poster: 7f487f7b983b6f93fc311853f452f253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandsk i Nord-Norge har også sammenheng med at mange som gikk konkurs i gamle dager ble tvangsflyttet nordover. Enten det eller selvmord, som for mange var alternativet når man hadde mislyktes.

Dette var en tid hvor Norge ønsket å forsvare Nord-Norge, og ville ikke at den samiske befolkningen skulle

være i flertall.

Mener jeg å huske at jeg har plukket opp et eller annet sted en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er litt rart/artig hvordan de bruker "blir".

F. eks "æ trur ho blir å dra hjem" eller "æ lure på ka ho blir å si til det".

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det bor ikke flest samer i Oslo. En veldig vanlig misforståelse som jeg virkelig ikke forstår hvor kommer fra, og alle tror at dette stemmer.

http://www.nrk.no/kanal/nrk_sapmi/1.7978154

Da legger jeg meg paddeflat, og da lærte jeg noe i dag også.

Litt rart, for da jeg jobbet ved valget i Oslo i 2009 fikk vi klar beskjed om at Oslo var den største valgkretsen ved sametingsvalget. Alltid tenkt det virker rart selv, selv om kravene for å stå i samemantallet vel er redusert til det komiske, men valgte å stole på det da selv de ansvarlige for valget sa det var flest i Oslo.

Anonym poster: 7a0b3a0c80a7ab9ada20d05750b67e32

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østlandsk i Nord-Norge har også sammenheng med at mange som gikk konkurs i gamle dager ble tvangsflyttet nordover. Enten det eller selvmord, som for mange var alternativet når man hadde mislyktes. Dette var en tid hvor Norge ønsket å forsvare Nord-Norge, og ville ikke at den samiske befolkningen skulle være i flertall. Mener jeg å huske at jeg har plukket opp et eller annet sted en eller annen gang.

Det var Storofsen, flommen på slutten av 1700-tallet, som gjorde at en del av befolkninga fra Østerdalen og Gudbrandsdalen ble nødt til å forlate hjemmene sine. Men da snakker man om utflytting til Bardu og Målselv (ikke Finnmark), noe som i dag har skapt en helt spesiell "dialektøy" i Indre Troms. Det har nok ikke så mye å gjøre med denne bokmålspåvirkninga som har vært i Finnmark - der er det jo andre politiske faktorer som har spilt inn, hovedsakelig den at en stor del av befolkninga rett og slett ikke har hatt norsk som morsmål.

Endret av Drue
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan også være verdt å nevne at en god del av de norske som bor i Finnmark enten har samisk eller finsk blod i årene og at mange samer også ble assimilert inn i den norske befolkningen. Det er derfor mange av nordmennene som bor i Finnmark har en del samiske ansiktstrekk.

Hva er "samiske ansiktstrekk"?

Anonym poster: d46c116ffc9edf2f74038e3970da6d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ciegus

Da legger jeg meg paddeflat, og da lærte jeg noe i dag også.

Litt rart, for da jeg jobbet ved valget i Oslo i 2009 fikk vi klar beskjed om at Oslo var den største valgkretsen ved sametingsvalget. Alltid tenkt det virker rart selv, selv om kravene for å stå i samemantallet vel er redusert til det komiske, men valgte å stole på det da selv de ansvarlige for valget sa det var flest i Oslo.

Anonym poster: 7a0b3a0c80a7ab9ada20d05750b67e32

Som sagt, mange har den misforståelsen der, så det er jo ikke rart at du tror det.

Kan godt hende det er den største valgkretsen da, det sier vel ikke lenken noe om, de fleste samer i Norge er nemlig ikke med i samemanntallet en gang (ettersom det er noe man selv må melde seg inn i). Så for alt jeg vet er samene i Oslo mer politisk aktive? Min samiske hjemkommune var blant de kommunene i Norge ved lavest valgdeltakelse ved siste stortingsvalg, så det er dessverre mange som rett og slett ikke bryr seg om valg, enten det til Sametinget eller Stortinget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ciegus

Det stod faktisk også i læreboken da jeg gikk på ungdomsskolen for en del år siden. Merkelig at det ikke er blitt gjort grundigere undersøkelser.

I min bok sto det noe som "det bor flere samer i Oslo enn i noen annen kommune", og det har mange tolket som "de fleste samer bor i Oslo". Men om det bor 10 000 i Oslo, og 3000 i Kautokeino, 3000 i Karasjok, 2000 i Tana og 2000 i Alta (for å ta helt tilfeldige tall, altså) så stemmer jo den første setningen, men ikke tolkningen av den.

Det er en nettside som har belyst denne myten ganske greit, men nettsiden er dessverre nede nå. =/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det veldig stor forskjell på dialektene? Finnmark er jo et stort fylke.

Hvilke steder bruker man ikke og ikkje?

Skriv gjerne et lite eksempel på hvordan du snakker, og hvor du er fra :)

Tror noen har glemt hva det ble spurt om i denne tråden..

Anonym poster: 6b951ea40361b216ac8aaa40df548a1c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var Storofsen, flommen på slutten av 1700-tallet, som gjorde at en del av befolkninga fra Østerdalen og Gudbrandsdalen ble nødt til å forlate hjemmene sine. Men da snakker man om utflytting til Bardu og Målselv (ikke Finnmark), noe som i dag har skapt en helt spesiell "dialektøy" i Indre Troms. Det har nok ikke så mye å gjøre med denne bokmålspåvirkninga som har vært i Finnmark - der er det jo andre politiske faktorer som har spilt inn, hovedsakelig den at en stor del av befolkninga rett og slett ikke har hatt norsk som morsmål.

Dette stemmer ikke helt, jeg er fra en dal i Alta, og jeg som resten av de "ekte dalingene" har direkte avstamming fra Østerdalen og Gudbrandsdalen. De som ennå har dialekta snakker tilnærmet likt det de gjør i Bardu og Målselv. De som kom fra Gudbrandsdalen og Østerdalen fikk sitt virke i Raipas kobbergruve, og bosatte seg i dalen rett nedenfor der gruvene er/var. Lenge var det slik at dalingene ofte fant andre dalinger, dette har sannsynligvis resultert i at dialekten er godt bevart, til tross for at overtallet av befolkningen i Alta ikke er dalinger.

Anonym poster: 1780bb9305fe1d10bec0b4a5f4c80711

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...