Gå til innhold

Mitt syn på de narkomane ute på gaten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er faktisk en veldig sympatisk person, men ikke når det gjelder rusmisbrukere som selv har skapt det livet..

Jeg har et helt annet syn på mange andre svake grupper i samfunnet og ønsker å hjelpe.

Ts

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Du kommer nok til å lære om å se hele mennesket i utdanningen din, men du må endre holdningen din brutalt! Håper du bare troller, du er drøy og ikke mye til sympatisk

Anonym poster: d890fafe239aa3ddbeef7ffd3669d25e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ts her.

Jeg vet ikke hva dere har tolket ut av innlegget mitt, men først og fremst så mener jeg mye er selvforskyldt her i verden.

Jeg kan ta et eksempel:

Hvis jeg spiser masse is og kaker hver dag og får diabetes som 30 åring, så hvem skal jeg skylde på?

Jo meg selv.

Jeg er såpass gammel at jeg vet at det ikke er sunt, men har likevel gjort det.

Så kan det jo forklares med emosjonelle problemer og andre ting, men til syvende og sist er det at jeg har fått diabetes en konsekvens av handlingene jeg har utført.

Det samme tenker jeg om overvekt. Det er mine handlinger som har ført til at jeg f.eks har blitt overvektig ved at jeg har spist alt for mye og lite aktivitet.

Dette var bare to eksempler for å illustrere min tankegang.

Alle handlinger man gjør her i verden får konsekvenser, enten det er positivt eller negativt.

Det samme tenker jeg om narkomane, de er selv skyldig i at de har havna der de er idag ved å ta et såpass dårlig valg som å misbruke narkotika og ha dratt det så langt, Selv om det kan ha en sammenheng mellom misbruk i barndommen, krenkelser og andre ting.

I dette innlegget var det voksne (over myndighetsalderen) som først starter med det som var poenget mitt, ikke barn.

Jeg sier ikke at de er dårligere mennesker, og jeg har sympati med de vonde opplevelsene de har opplevd som barn osv og synes det er synd å tilbringe livet sitt slik, men det at de er narkomane som er hjemløs osv er et resultat av deres eget misbruk og deres valg om å starte med stoff.

Vernepleie er et bredt spekter og man har mange muligheter i arbeidslivet, så det å si at jeg ikke egner meg er totalt latterlig basert på mitt innlegg om narkomane som jeg ikke har tenkt å jobbe med etter utdanningen.

Og HVIS jeg skulle arbeide med narkomane så vil jeg opptre som en fagperson og prøve å hjelpe dem som trenger det og vil ha det.

De skal absolutt få hjelp etter min mening, selv om de har gjort et dårlig valg.

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg tror ikke det er så enkelt og jeg tenker at når man har nådd bunnen da er det ikke så lett å komme seg ut av det igjen. Det er vel også på en måte en slags trygghet for noen og når man har levd det livet i mange år så er nok overgangen til et normalt liv tøft.

Grunnene til hvorfor noen blir narkomane er nok mange og komplekse, men jeg syns synd i dem for at de har havnet i den situasjonen.

Jeg skjønner jo det.

Men det at de i hele tatt startet med stoff var deres eget valg og dermed blir det i mine øyne selvforskyldt.

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du vet ikke hvem som sitter der på gata pga dumme valg eller hvem som ble offer for rus som barn eller gjennom smertestillende. Vil du hjelpe en person og ikke kameraten hans da?

Anonym poster: 87154da4adba9581b5b8e113cf039f6c

Vil jo hjelpe alle sammen uansett om det var yrket mitt. Uansett så synes jeg alle bør få hjelp uansett, dem som trenger det og vil ha det.

Men jeg ser annerledes på de som ble offer for rus som barn eller gjennom smertestillende etter f.eks en ulykke eller annet.

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du skal vite ts, er at vi mennesker er skapt med forskjellig psyke og helt forskjellige forutsetninger, utgangspunkt. Noen har en mer utfordrende psyke enn andre. Noen klarer ikke å hjelpe seg selv , på samme måte som andre klarer det. De er et slags "offer" for seg selv. Dette kan ha med gener å gjøre, men også mye oppvekst, hvordan de ble sett på fra de ble skapt til denne verden. Dette er ikke en måte å unnskylde noen på, skape offer osv, men det jeg prøver å fortelle deg ts, er at noen har en psyke som saboterer for dem selv, gang på gang, og de trenger da hjelp og oppfølging for å fungere i hverdagen. De er offer for sin angst, sine depresjoner, ofte handler det om at de har et dårlig selvbilde, noen ganger selvforakt, fordi de har aldri blitt sett og elsket. Det kan og være noen som ikke har impulskontroll, de bare følger impulsene sine som gir dem et kick, og så er de igang. Det kan og være økonomiske problemer, de blir tilbudt stoff en gang, det føles godt, en flukt, så skylder de plutselig penger, og så er spiralen igang. Det kan være hårfine nyanser som gjør at en ender opp på gata!

Bildet er som sagt veldig komplekst. Å forakte andre mennesker, som du gjør ts, forteller og endel om deg selv. Jeg kan tenke som deg, at de har gjort dårlige valg, men jeg kan og tenke at situasjonen er mye mer sammensatt.

Jeg forakter dem ikke, og jeg mener som sagt at alle som trenger det og vil ha det bør få hjelp.

Per dags dato mener jeg det er selvforskyldt med tanke på at det var deres eget valg når de tok stoff for første gang og fortsatte med det til det ble en avhengighet..

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forakter dem ikke, og jeg mener som sagt at alle som trenger det og vil ha det bør få hjelp.

Per dags dato mener jeg det er selvforskyldt med tanke på at det var deres eget valg når de tok stoff for første gang og fortsatte med det til det ble en avhengighet..

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Idiotisk.

Jeg regner med du mener det samme om alle som brøt trafikkreglene, og ble kvestet for livet? Selvforskyldt.

Alle som har fått kreft pga. livsstilen? Selvforskyldt.

F.eks. de som ikke klarer å slutte å røyke og får lungekreft? Selvforskyldt.

De deprimerte? Man blir jo ikke deprimert over natta. Isolerer seg, tenker negativt, og klarer ikke "ta seg sammen? Selvforskyldt.

Problemet med narkomane er at ingen er like, og alle har sin unike historie.

Se etter informasjon om temaet, begynn på youtube om du ikke gidder lese, og jeg er sikker på at også du kan tilegne deg et litt annet perspektiv om området.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen: ikke barn, jeg snakker om her.

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Men vi må snakke om barna. For du finner ytterst få narkomane som startet sin karriere som velfungerende voksne som tok ett dårlig valg.

Anonym poster: 0d688d4091b1b0d2b116dde898a58324

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Jeg skjønner jo det.

Men det at de i hele tatt startet med stoff var deres eget valg og dermed blir det i mine øyne selvforskyldt.

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Joda, det var deres eget valg kanskje, men tviler på at de tenkte at de skulle ende opp som narkoman.

Mange av de som er alkoholiker eller narkoman gjør det jo fordi de vil flykte fra et eller annet. Vonde opplevelser eller havner i feil miljø kanskje. Det er mye som gjør at noen blir narkoman. Ikke alle har et nettverk som støtter dem og ikke alle takler ting like godt.

Du fokuserer kanskje litt mye på det at det er selvforskyldt, og det er nok tøft å jobbe med narkomane, men det er jo et menneske bak der også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idiotisk.

Jeg regner med du mener det samme om alle som brøt trafikkreglene, og ble kvestet for livet? Selvforskyldt.

Alle som har fått kreft pga. livsstilen? Selvforskyldt.

F.eks. de som ikke klarer å slutte å røyke og får lungekreft? Selvforskyldt.

De deprimerte? Man blir jo ikke deprimert over natta. Isolerer seg, tenker negativt, og klarer ikke "ta seg sammen? Selvforskyldt.

Problemet med narkomane er at ingen er like, og alle har sin unike historie.

Se etter informasjon om temaet, begynn på youtube om du ikke gidder lese, og jeg er sikker på at også du kan tilegne deg et litt annet perspektiv om området.

Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg må gjenta dette, her får du det inn med teskje:

Jeg VET at narkomane har sin unike historie og jeg VET at det er komplekse grunner til at de valgte å gå den retningen/ ta stoff.

MEN det var de som VALGTE å ta sin første sprøyte eller whatever i voksen alder, og i og med at de har tatt det valget selv dvs at INGEN har tvunget dem, - så blir det selvforskyldt, i mine øyne.

Uansett hvor vanskelig de har hatt det i livet sitt så var det de som VALGTE å gå den retningen. Her snakker jeg om de som startet i VOKSEN alder.

Og det er delte meninger i samfunnet om det er selvforskyldt eller ikke. Jeg er en av de som per dags dato mener at det er selvforskyldt, med tanke på at det at de er narkomane idag er en konsekvens av det valget de gjorde med å ta stoff.

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du TS: når du leser opp til vernepleie så kommer de til å ha en del case. Her må en klare å sette seg inn i, vise forståelse, omtanke, empati, innlevelse og vise at man bryr seg om. Jeg tror ikke du noensinne kommer til å bli en vernepleier.

Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du TS: når du leser opp til vernepleie så kommer de til å ha en del case. Her må en klare å sette seg inn i, vise forståelse, omtanke, empati, innlevelse og vise at man bryr seg om. Jeg tror ikke du noensinne kommer til å bli en vernepleier.

Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956

Jeg har massevis av empati, forståelse, innlevelse osv

Jeg kommer til å bli god vernepleier, og jeg vet det med meg selv - Det er det viktigste.

Jeg kan forstå hvorfor noen velger som de gjør, jeg kan se for meg hvordan de har det osv men det forandrer ikke det faktum at f.eks narkomane har tatt et dårlig valg som har ført til der de er idag som er selvforskyldt i mine øyne med tanke på at de gjorde det valget.

En vernepleier har også sine meninger, holdninger og fordommer. Vi er bare mennesker som alle andre.

Om jeg noen gang skal jobbe med narkomane så vil jeg prøve å hjelpe dem. Jeg vil lytte til dem, være et medmenneske for dem osv

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Livene våre er en konsekvens av de valgene vi tar. Det - og en god porsjon flaks eller uflaks. Så...selvforskyldt? Tja, kanskje det. Men de fleste livskriser har en "selvforskyldt" komponent.

"Skilsmisse? Du skulle da aldri ha giftet deg med ham!"

"Kreft? Du skulle da aldri ha røyket!"

"Lam etter en bilulykke? Du skulle da aldri ha kjørt 120 i 90-sonen!"

Og så videre...

Vi gjør alle (alle! Uten unntak! Jeg selv opp til flere ganger i timen...) dårlige valg. Noen får verre konsekvender enn andre, og de som får oppleve dette på kroppen får vel den bitreste lærepengen man kan forestille seg.

Det viktigste er vel at folk får hjelp når de trenger det - og det skriver du jo selv også? Så da skjønner jeg ikke helt poenget med tråden, bortsett fra å lufte dine egne tanker. Noe som selvfølgelig er lov.

Edit: la til en setning.

Endret av Uglen
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har massevis av empati, forståelse, innlevelse osv

Jeg kommer til å bli god vernepleier, og jeg vet det med meg selv - Det er det viktigste.

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Nei, det har du ikke, og nei, det gjør du ikke. Hvis du har behov for å fortelle oss at du ser ned på narkomane, har du definitivt ikke nok empati til å bli hjelpepleier. Det håper jeg du har i bakhodet ditt under utdanningen din.

Anonym poster: fe24f921a44583ead1b83e989cdc89b9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Livene våre er en konsekvens av de valgene vi tar. Det - og en god porsjon flaks eller uflaks. Så...selvforskyldt? Tja, kanskje det. Men de fleste livskriser har en "selvforskyldt" komponent.

"Skilsmisse? Du skulle da aldri ha giftet deg med ham!"

"Kreft? Du skulle da aldri ha røyket!"

"Lam etter en bilulykke? Du skulle da aldri ha kjørt 120 i 90-sonen!"

Og så videre...

Vi gjør alle (alle! Uten unntak!) dårlige valg. Noen får verre konsekvender enn andre. De som får oppleve dette på kroppen får vel den bitreste lærepengen man kan forestille seg.

Det viktigste er vel at folk får hjelp når de trenger det - og det skriver du jo selv også? Så da skjønner jeg ikke helt poenget med tråden, bortsett fra å lufte dine egne tanker. Noe som selvfølgelig er lov.

TUSEN TAKK! <3 endelig en som forstår meg!

Helt enig med deg! :) Tusen takk <3

- TS :)

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TUSEN TAKK! <3 endelig en som forstår meg!

Helt enig med deg! :) Tusen takk <3

- TS :)

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Det skiller seg ganske kraftig ut ifra åpningsinnlegget ditt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skiller seg ganske kraftig ut ifra åpningsinnlegget ditt.

Jeg har nevnt mange ganger at de som trenger det og vil ha det bør få hjelp.

Men jeg mener det er selvforskyldt, ikke bare ''kanskje selvforskyldt''. Merk: når det gjelder de som starter i voksen alder. når man gjør et valg så følger det med konsekvenser, for de narkomane vil det si der de er idag..

- TS

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja, så narkomane er bare et eksempel altså?

Kunne like gjerne vært alle som selvforskyldt har blitt lamme, eller helt grønnsak etter bilulykke?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, så narkomane er bare et eksempel altså?

Kunne like gjerne vært alle som selvforskyldt har blitt lamme, eller helt grønnsak etter bilulykke?

De blir som uglen sa. At alle livskriser har en selvforskyldt komponent.

Hvis man kjører alt for fort og kræsjer, så kan man jo tenke at ''du skulle ha holdt fartsgrensen''. Men det betyr absolutt ikke at de fortjener det eller at de ikke skal få hjelp.

Men Sommee, jeg forstår ikke helt hva det var i åpningsinnlegget mitt folk reagerte så kraftig på? er det det at jeg mener at det er selvforskyldt å være narkoman? (som er temaet her)

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje fordi de narkomane på gata er så synlige, og lette å "ta"...?

Selv om tusenvis av andre triste skjebner er likedan..?

Prøv å start en ny lik tråd, bare bytt ut narkomane med "røykere med lungekreft" eller "råkjørere som er grønnsak etter bilulykke"?

Endret av Sommee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at det er selvforskyldt at de er narkomane. Man tar alle valg, enten man tar de rette eller feil. Var det alt du ville fram til med dette innlegget?

Nalaya, la meg forklare det hele for deg. Forestill deg en person som har ryggskader og så en dag så blir denne personen påkjørt. Mens han er på sykehuset så får han smertestillende medikamenter, men de tar også bort ryggsmertene hans.

Etter sykehusoppholdet får personen smerter dersom han ikke bruk opiatmedisin, - er det da hans feil at han har vondt i kroppen og at morfinpreparater hjelper?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...