Gå til innhold

Mitt syn på de narkomane ute på gaten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Mine meninger om de narkomane ute på gaten er at det er konsekvensene av de dårlige valgene de har tatt. De som starta med dop i voksen alder eller i såpass høy alder at de ikke kan kalles for barn lengre (etter videregående tenker jeg). De var såpass gammel at de visste at det var galt, men gjorde det allikevel.

Jeg har forståelse for og det kan forklares med at mange av de narkomane har hatt en trøblete, vanskelig oppvekst, men man har faktisk et ansvar for eget et liv og de kunne ha oppsøkt hjelp, holde seg unna miljøer hvor det er dop, velge en fornuftig retning som skole, jobb, frivillig arbeid osv

De tok et dårlig valg og det at de er ute på gata, hjemløs osv er jo en konsekvens av valget de gjorde.

Alle gjør feil her i livet, og alle mennesker kan ta dårlige valg, men noen valg er såpass skadelige at det kan ødelegge et menneskets liv.

Slik jeg tenker så er det å velge dop/narkotika som utvei når man har det vanskelig/hatt det veldig vanskelig en lettvint løsning på problemene og ikke på noen måte et klokt valg.

Jeg synes selvsagt at de som trenger det bør få hjelp også de narkomane som vil ha det og jeg utdanner meg også til å bli vernepleier, men det er ikke narkomane jeg har tenkt å jobbe med etter utdannelsen.

Hva tenker dere?

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

At du er en kunnskapsløs idiot.

Hva tenker du om de narkomane da?

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du kanskje ser litt mer modent og nyansert på det etter endt utdannelse. Alt er ikke alltid sort-hvitt.

Anonym poster: 4b607d70b176ffd4cfb574587524e9ac

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble narkoman i en alder av 12 år. Han kunne velge mellom det eller å bo på et barnehjem der han ble seksuelt misbrukt.

Anonym poster: a6c5d5189ef939a9cd1f564fbc6aec82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Faren min ble narkoman i en alder av 12 år. Han kunne velge mellom det eller å bo på et barnehjem der han ble seksuelt misbrukt.

Anonym poster: a6c5d5189ef939a9cd1f564fbc6aec82

Igjen: ikke barn, jeg snakker om her.

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jeg syns det er synd i de, at de har kjørt seg selv så langt ned i grøften.... jeg vil ikke gå inn i en diskusjon hvor man agrumenterer for og i mot at det er selvpåskyldt osv... man vet ingenting om individet på gata...

Jeg syns ihvertfall synd i de, jeg blir lei meg når jeg ser at noen har det slik...

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg i at det er selvforskyldt at de er narkomane. Man tar alle valg, enten man tar de rette eller feil. Var det alt du ville fram til med dette innlegget?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du om de narkomane da?

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Jeg tenker at de aller fleste er ofre for et sviktende skolesystem, barnevern, sosialtjeneste, rusomsorg og mangelfult psykisk helsevern.

Det er jo ikke som om rusmisbruk er noe de søker seg til innen 15. april,

i steden for å bli lege, advokat eller arkitekt.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Crazycatlady

Vel, jeg tror ikke det er så enkelt og jeg tenker at når man har nådd bunnen da er det ikke så lett å komme seg ut av det igjen. Det er vel også på en måte en slags trygghet for noen og når man har levd det livet i mange år så er nok overgangen til et normalt liv tøft.

Grunnene til hvorfor noen blir narkomane er nok mange og komplekse, men jeg syns synd i dem for at de har havnet i den situasjonen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk en dokumentar for noen år tilbake, Kari og Knut, tror jeg den het. Disse to fantastiske menneskene var begge havnet på feil kjør etter å ha gått på smertestillende (?) etter ulykker. Da de først var blitt avhengige fikk de ikke hjelp av helsevesenet, dette synes jeg er forkastelig. I de tilfellene der det er snakk om sterke, avhengighetsskapende medisiner skulle det så absolutt vært oppfølging fra det offetlige.

Om jeg ikke husker feil var det plutselig stopp på medisinene da de var smertefrie. Her burde det kanskje ha vært en kontrollert nedtrapping?

Jeg er helt overbevist om at det finnes flere tilfeller enn disse to. Selvfølgelig kunne de tatt tak selv, men når de først er havnet ut i det kan jeg tenke meg at det er alt annet enn lett å komme seg derifra uten hjelp fra noen.

TS, det du skriver får deg til å virke veldig usympatisk. Er du sikker på du vil egne deg som vernepleier?

Endret av lykkelige.meg
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Mine meninger om de narkomane ute på gaten er at det er konsekvensene av de dårlige valgene de har tatt. De som starta med dop i voksen alder eller i såpass høy alder at de ikke kan kalles for barn lengre (etter videregående tenker jeg). De var såpass gammel at de visste at det var galt, men gjorde det allikevel.

Jeg har forståelse for og det kan forklares med at mange av de narkomane har hatt en trøblete, vanskelig oppvekst, men man har faktisk et ansvar for eget et liv og de kunne ha oppsøkt hjelp, holde seg unna miljøer hvor det er dop, velge en fornuftig retning som skole, jobb, frivillig arbeid osv

De tok et dårlig valg og det at de er ute på gata, hjemløs osv er jo en konsekvens av valget de gjorde.

Alle gjør feil her i livet, og alle mennesker kan ta dårlige valg, men noen valg er såpass skadelige at det kan ødelegge et menneskets liv.

Slik jeg tenker så er det å velge dop/narkotika som utvei når man har det vanskelig/hatt det veldig vanskelig en lettvint løsning på problemene og ikke på noen måte et klokt valg.

Jeg synes selvsagt at de som trenger det bør få hjelp også de narkomane som vil ha det og jeg utdanner meg også til å bli vernepleier, men det er ikke narkomane jeg har tenkt å jobbe med etter utdannelsen.

Hva tenker dere?

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Sannsynlivis doper de seg ikke som en løsning på problemene, men heller som en måte å rømme fra dem på.

Ofte er det bare tilfeldigheter som skal til for at noen tar det "rette" valget, og noen tar feil.

Anonym poster: 95e634ddd3b33f07da645a9f373a3826

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, det du skriver får deg til å virke veldig usympatisk. Er du sikker på du vil egne deg som vernepleier?

TS får sikkert et mer nyansert blikk på det meste etter litt erfaring. :)

Anonym poster: 95e634ddd3b33f07da645a9f373a3826

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det gikk en dokumentar for noen år tilbake, Kari og Knut, tror jeg den het. Disse to fantastiske menneskene var begge havnet på feil kjør etter å ha gått på smertestillende (?) etter ulykker. Da de først var blitt avhengige fikk de ikke hjelp av helsevesenet, dette synes jeg er forkastelig. I de tilfellene der det er snakk om sterke, avhengighetsskapende medisiner skulle det så absolutt vært oppfølging fra det offetlige.

Om jeg ikke husker feil var det plutselig stopp på medisinene da de var smertefrie. Her burde det kanskje ha vært en kontrollert nedtrapping?

Jeg er helt overbevist om at det finnes flere tilfeller enn disse to. Selvfølgelig kunne de tatt tak selv, men når de først er havnet ut i det kan jeg tenke meg at det er alt annet enn lett å komme seg derifra uten hjelp fra noen.

TS, det du skriver får deg til å virke veldig usympatisk. Er du sikker på du vil egne deg som vernepleier?

Jeg er faktisk en veldig sympatisk person, men ikke når det gjelder rusmisbrukere som selv har skapt det livet..

Jeg har et helt annet syn på mange andre svake grupper i samfunnet og ønsker å hjelpe.

Ts

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk en veldig sympatisk person, men ikke når det gjelder rusmisbrukere som selv har skapt det livet..

Jeg har et helt annet syn på mange andre svake grupper i samfunnet og ønsker å hjelpe.

Ts

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Så du vil ikke vise sympati og forståelse for personer som har tatt noen dumme valg i livet altså? Jeg var enig med deg i at voksne narkomane har tatt valg, det er som regel ingen andre enn dem selv om setter den første heroinsprøyta. Men jeg synes ikke de er dårligere mennesker enn andre av den grunn, og de trenger helt klart like mye hjelp som andre grupper i samfunnet vårt.

Slik som lykkelige.meg sier er det mange som havner utpå etter å ha vært avhengige av reseptbelagte medisiner over lang tid, kjenner faktisk et slikt tilfelle selv. Kjempetrist, og de trenger helt klart hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At du er en kunnskapsløs idiot.

Må bare si meg enig her. Tror du skal stikke hodet ut av vinduet av den lille verden du lever i. Tilegn deg kunnskap.

Avhengighet er en sykdom. Man kan være disponert for det, men ikke minst, det kunne vært deg som sitter der og tigger.

Endret av Sommee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest anonym

Jeg er faktisk en veldig sympatisk person, men ikke når det gjelder rusmisbrukere som selv har skapt det livet..

Jeg har et helt annet syn på mange andre svake grupper i samfunnet og ønsker å hjelpe.

Ts

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Det du skal vite ts, er at vi mennesker er skapt med forskjellig psyke og helt forskjellige forutsetninger, utgangspunkt. Noen har en mer utfordrende psyke enn andre. Noen klarer ikke å hjelpe seg selv , på samme måte som andre klarer det. De er et slags "offer" for seg selv. Dette kan ha med gener å gjøre, men også mye oppvekst, hvordan de ble sett på fra de ble skapt til denne verden. Dette er ikke en måte å unnskylde noen på, skape offer osv, men det jeg prøver å fortelle deg ts, er at noen har en psyke som saboterer for dem selv, gang på gang, og de trenger da hjelp og oppfølging for å fungere i hverdagen. De er offer for sin angst, sine depresjoner, ofte handler det om at de har et dårlig selvbilde, noen ganger selvforakt, fordi de har aldri blitt sett og elsket. Det kan og være noen som ikke har impulskontroll, de bare følger impulsene sine som gir dem et kick, og så er de igang. Det kan og være økonomiske problemer, de blir tilbudt stoff en gang, det føles godt, en flukt, så skylder de plutselig penger, og så er spiralen igang. Det kan være hårfine nyanser som gjør at en ender opp på gata!

Bildet er som sagt veldig komplekst. Å forakte andre mennesker, som du gjør ts, forteller og endel om deg selv. Jeg kan tenke som deg, at de har gjort dårlige valg, men jeg kan og tenke at situasjonen er mye mer sammensatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk en veldig sympatisk person, men ikke når det gjelder rusmisbrukere som selv har skapt det livet..

Jeg har et helt annet syn på mange andre svake grupper i samfunnet og ønsker å hjelpe.

Ts

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Igjen, du er kunnskapsløs.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skummelt at du skal bli vernepleier! Synes du det samme om for eksempel overvektige? I bunn og grunn så er alle problemer din egen skyld slik som du ser på det..

Anonym poster: d890fafe239aa3ddbeef7ffd3669d25e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er faktisk en veldig sympatisk person, men ikke når det gjelder rusmisbrukere som selv har skapt det livet..

Jeg har et helt annet syn på mange andre svake grupper i samfunnet og ønsker å hjelpe.

Ts

Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8

Men du vet ikke hvem som sitter der på gata pga dumme valg eller hvem som ble offer for rus som barn eller gjennom smertestillende. Vil du hjelpe en person og ikke kameraten hans da?

Anonym poster: 87154da4adba9581b5b8e113cf039f6c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...