AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #81 Del Skrevet 13. april 2013 Det er så enkelt som samme grunn til at noen ligger i 90 i 70-sonen. De tenker at hvis det oppstår noe så rekker de å reagere. Så skjer det noe og akkurat som i opplysningsfilmen på tv så er det akkurat for lite klaring til at de får styrt unna. Det samme gjelder med stoff. Som i reklamefilmen jeg limte inn, "Meth, not even once", folk tenker at "bare en gang skader jo ikke, bare prøve for å se", så opplever de litt av en rush og tenker at det var jo godt, "bare en gang til skader ikke". Det tenker de helt til de innser at det er ikke snakk om "bare en gang til", det er faktisk slik at 20-30 år har gått dem hus forbi og de klarer ikke å slutte. Noen personer klarer å bare prøve en gang. Noen klarer å prøve en tid og så slutte tvert. Mange gjør det ikke, de fanges i rus-helvetet. Dette vet jeg ikke fordi jeg trenger å høre det, dette vet jeg fordi jeg kan sette meg inn i og forstå hvordan andre har det. At du ikke klarer det er en stor varselsbjelle for min del. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Det er så enkelt som samme grunn til at noen ligger i 90 i 70-sonen. De tenker at hvis det oppstår noe så rekker de å reagere. Så skjer det noe og akkurat som i opplysningsfilmen på tv så er det akkurat for lite klaring til at de får styrt unna. Det samme gjelder med stoff. Som i reklamefilmen jeg limte inn, "Meth, not even once", folk tenker at "bare en gang skader jo ikke, bare prøve for å se", så opplever de litt av en rush og tenker at det var jo godt, "bare en gang til skader ikke". Det tenker de helt til de innser at det er ikke snakk om "bare en gang til", det er faktisk slik at 20-30 år har gått dem hus forbi og de klarer ikke å slutte. Noen personer klarer å bare prøve en gang. Noen klarer å prøve en tid og så slutte tvert. Mange gjør det ikke, de fanges i rus-helvetet. Dette vet jeg ikke fordi jeg trenger å høre det, dette vet jeg fordi jeg kan sette meg inn i og forstå hvordan andre har det. At du ikke klarer det er en stor varselsbjelle for min del. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Og det var forresten ikke noe med hvordan andre har det å gjøre, men tankegang.. de som evt har den tankegangen om at det ikke er selvforskyldt å velge å ta stoff og gjennomføre den handlingen selv. Fordi for meg er ikke det logisk da jeg at man som voksent menneske har et ansvar for egne valg og handlinger. Selv om jeg kan forstå hvorfor de som er narkomane har havnet der de er idag. - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #82 Del Skrevet 13. april 2013 selve den handlingen og det valget om å ta stoff er det en selv som gjennomfører og tar, og det kan jeg ikke skjønne hvordan det ikke kan være selvforskyldt? Du tror altså at folk ringer en dealer og ber om å få noe stoff levert så en kan prøve det ut i ro og mak? Du skjønner ikke at det er det samme som med røyk, man lever ikke i et vakuum og folk rundt en presser på når man er full eller på annen måte i sosialt selskap med, "bare prøv 'a, det skader ikke å bare prøve en gang, ikke vær feig nå"? Du skjønner ikke dette? Er du sikker på vernepleie er det riktige for deg? Virkelig helt sikker? Det er mye slikt man må sette seg ned og sette seg inn i og forstå uten at man får levert forklaringer på et ark. Det handler ikke om at "stakkars Per, han ble lurt til å bli narkoman", det handler om å forstå at Per er narkoman, uavhengig om det var hans "feil" at han begynte eller ei så er han det og han ønsker han ikke var det og trenger derfor hjelp. Eller så er det bare noe han har resignert med og trenger derfor hjelp med å takle hverdagen. Da må man akseptere at sånn er det og det kan man ikke forandre på. Det man kan forandre på og gjøre noe med er å skape en så god hverdag som mulig for mennesker som har det vanskelig. Og når de ønsker seg bort fra det livet så finner man glede i det og gjør det man kan for å hjelpe Per ut av rus-helvetet. Finner man ikke glede i at Per ønsker seg ut av det så har man ikke noe i den jobben å gjøre. Da passer økonomi, regnskap og den slags bedre. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #83 Del Skrevet 13. april 2013 Fordi for meg er ikke det logisk da jeg at man som voksent menneske har et ansvar for egne valg og handlinger. I et vakuum, der det bare finnes du og du er den eneste som finnes, ingen andre mennesker finnes rundt deg som påvirker deg i en eller annen retning, så er jeg enig med deg. Men i en sosial setting er det ikke alle som har styrken til å si nei når de mener nei. Noen er for svake og gir etter for press fra andre. Igjen, skremmer meg at du ikke skjønner dette men faktisk må ha det forklart for deg. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #84 Del Skrevet 13. april 2013 Du tror altså at folk ringer en dealer og ber om å få noe stoff levert så en kan prøve det ut i ro og mak? Du skjønner ikke at det er det samme som med røyk, man lever ikke i et vakuum og folk rundt en presser på når man er full eller på annen måte i sosialt selskap med, "bare prøv 'a, det skader ikke å bare prøve en gang, ikke vær feig nå"? Du skjønner ikke dette? Er du sikker på vernepleie er det riktige for deg? Virkelig helt sikker? Det er mye slikt man må sette seg ned og sette seg inn i og forstå uten at man får levert forklaringer på et ark. Det handler ikke om at "stakkars Per, han ble lurt til å bli narkoman", det handler om å forstå at Per er narkoman, uavhengig om det var hans "feil" at han begynte eller ei så er han det og han ønsker han ikke var det og trenger derfor hjelp. Eller så er det bare noe han har resignert med og trenger derfor hjelp med å takle hverdagen. Da må man akseptere at sånn er det og det kan man ikke forandre på. Det man kan forandre på og gjøre noe med er å skape en så god hverdag som mulig for mennesker som har det vanskelig. Og når de ønsker seg bort fra det livet så finner man glede i det og gjør det man kan for å hjelpe Per ut av rus-helvetet. Finner man ikke glede i at Per ønsker seg ut av det så har man ikke noe i den jobben å gjøre. Da passer økonomi, regnskap og den slags bedre. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Nå må du slutte å prate om det du ikke vet noe om. Selvsagt finner glede i at en narkoman ønsker seg ut av det livet. Les det jeg har skrevet i innleggene ovenfor, Jeg forstår alt det du skriver. Jeg er bare interessert å få en bekreftelse på det faktisk er ens egen feil om man har valgt å ta imot stoff eller oppsøke det og prøve det ut? som igjen da blir selvforskyldt.. Selv om jeg 1000 ganger har sagt at jeg har fått en mye dypere forståelse for hvorfor noen velger å gå den veien, at det er mange ulike, komplekse årsaker til det og sammensatt, Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #85 Del Skrevet 13. april 2013 Men uansett om de blir utsatt for gruppepress så er det likevel et valg de selv tar ved å ta imot og teste det ut? Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #86 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg er bare interessert å få en bekreftelse på det faktisk er ens egen feil om man har valgt å ta imot stoff eller oppsøke det og prøve det ut? som igjen da blir selvforskyldt.. Med andre ord, du er ikke interessert i å forstå. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #87 Del Skrevet 13. april 2013 Jo, men jeg har fått mye dypere forståelse, jeg har lest mye på nettet, jeg har lånt en bok på nettet som heter ''mennesket bak rusen'' ... Men nå er jeg mest interessert i det om det er selvforskyldt eller ikke.. Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #88 Del Skrevet 13. april 2013 Men uansett om de blir utsatt for gruppepress så er det likevel et valg de selv tar ved å ta imot og teste det ut? Ville du lot en 14 år gammel gutt henge med narkomane ungdommer i den tro at han kan ta egne valg og gjør ikke noe dumt? Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #89 Del Skrevet 13. april 2013 på biblioteket, mener jeg. - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #90 Del Skrevet 13. april 2013 Det eksempelet om en 14 år gammel gutt er jo et barn .. Men jeg mener at alle har valg og hvis da den gutten har tatt valget om ta i mot stoff og prøve det ut så har jo han tatt et dumt valg.. Men han er 14 år og vet med stor sannsynlighet ikke alvoret i det, men han har likevel gjort et dumt valg. Og ingen her er uenig i at det å starte med, velge stoff er et dårlig/dumt valg. - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #91 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg tenker nå at det som er viktig er at jeg har fått en dypere forståelse for hvorfor mange av de som er narkomane er narkomane. Jeg har skjønt at det er sammensatt, mange ulike og komplekse grunner til at noen velger å starte med dop. Jeg tenker som de andre her at de gjort et dårlig valg, men jeg kan også skjønne hvorfor det har blitt sånn. Og jeg mener, som jeg sa i åpningsinnlegget også at alle som trenger det bør få hjelp. Min tankegang er nå at det er selvforskyldt med tanke på at ingen andre enn dem selv tok det valget og gjennomførte det. Alle valg man tar får konsekvenser, noen får værre konsekvenser enn andre. Men det betyr ikke at de fortjener det, de er like mye verdt som andre mennesker og jeg har som sagt sympati med dem og synes synd på dem. - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #92 Del Skrevet 13. april 2013 Men jeg mener at alle har valg og hvis da den gutten har tatt valget om ta i mot stoff og prøve det ut så har jo han tatt et dumt valg.. Men han er 14 år og vet med stor sannsynlighet ikke alvoret i det, men han har likevel gjort et dumt valg. Det er alltid lett å si når det ikke er en selv som er i den situasjonen og en selv de konsekvensene går ut over. Det er også lett å være etterpåklok og tenke at "jeg skulle ikke gitt etter, jeg skulle heller ha snudd "vennene" mine ryggen og gått derifra". Problemet er at når man står midt i det opplever man et press og har ikke styrke til å stå i mot. Flott for deg at du har det! Synd for deg at du ikke klarer å sette deg inn i og forstå men heller er innbitt på å henge deg opp i at vedkommende begynte selv med stoff og er derfor selv skyld i det. Jeg har aldri prøv noe rusmiddel ut over alkohol. Jeg har ikke smakt på en røyk i hele mitt liv en gang. Det frister meg ikke. Folk har prøvd men vet at gruppepress ikke biter på meg, derfor har forsøkene med å heie meg frem til å prøve ikke en gang vært halvhjertede. Folk vet at det nytter ikke, jeg biter ikke på. Ikke desto mindre ville jeg aldri noensinne finne på å tenke eller enda verre, si, at "det er din skyld at du begynte, det var du som tok et dumt valg, hadde du ikke begynt ville du ikke vært rusavhengig i dag". Den slags er hjerteløst å tenke og å si. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #93 Del Skrevet 13. april 2013 Det eksempelet om en 14 år gammel gutt er jo et barn .. Men jeg mener at alle har valg og hvis da den gutten har tatt valget om ta i mot stoff og prøve det ut så har jo han tatt et dumt valg.. Men han er 14 år og vet med stor sannsynlighet ikke alvoret i det, men han har likevel gjort et dumt valg. Det var derfor jeg spurte om du ville ha lot en 14-åring henge med narkomane ungdommer. Du som foresatt er ansvarlig for barnet. I stedet gjorde du det klart at det ville du lot gutten få gjøre og hvis han begynte med rus så ville du sett på det som hans valg og han som tok et dumt og dårlig valg. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #94 Del Skrevet 13. april 2013 Det var derfor jeg spurte om du ville ha lot en 14-åring henge med narkomane ungdommer. Du som foresatt er ansvarlig for barnet. I stedet gjorde du det klart at det ville du lot gutten få gjøre og hvis han begynte med rus så ville du sett på det som hans valg og han som tok et dumt og dårlig valg. Anonym poster: 63fb6501d508a91a9be2a61d629db956 Nei, jeg ville absolutt ikke latt min 14 åring henge med narkomane ungdommer dersom jeg var vitende om det. Selvsagt er man forelder ansvarlig for barnet. Men det kan også være at 14 åringen lyver om hvem han drar til, hvem som er vennene hans, hvor han drar osv det kan like godt skje når jeg er f.eks på jobb.. at han møter de vennene sine rett etter skolen osv - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #95 Del Skrevet 13. april 2013 Det er et valg å bli feit også, røyke og drikke. Er det sånn vi skal tenke og bare drite i dem? Anonym poster: bcd8b11cb277735d5474194c7c76b8e0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catgirl Skrevet 13. april 2013 #96 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg forstår alt dette, Catgirl. Men kan du ikke svare meg på om det å være narkoman er selvforskyldt med tanke på at de har valgt stoff og har et ansvar for egne handlinger som alle andre mennesker? Jeg har fått en mye dypere forståelse for hvorfor mange velger å ta dop, jeg forstår at mange narkomane har en vanskelig bakgrunn, traumer, overgrep, ulike forutsetninger og alt det. De fortjener respekt, de fortjener hjelp og de som vil ha hjelp bør absolutt få det. Men jeg er forvirra nå med tanke på om det er selvforskyldt eller ikke Jeg har skjønt at det er mange ulike, forskjellige og komplekse årsaker til at de som er narkomane er narkomane. Men jeg tenker at det at de har blitt narkomane er en konsekvens av valgene de har tatt selv? Det å få psykiske lidelser, det å bli født med utviklingshemning er f.eks IKKE selvforskyldt. Men det å velge å ta dop er jo et valg man tar selv? Selv om årsakene til kan være mye forskjellig og sammensatt.. Men det betyr ikke at de fortjener det, absolutt ikke. - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Jeg har faktisk hørt at psykiske lidelser og det å være rusavhengig henger veldig godt sammen. For mange er det ikke lett å være "annerledes" i denne verden og en del av de kan feks ty til ulike rusmidler for slippe unna det. Det er mange, spesielt her i vesten, som mener at vi først og fremst er individuelle individer i den forstand at vi gjør klare valg uavhengig av resten av samfunnet og lever kun for oss selv og bare kan skylde oss selv hvis noe går galt. Ja, man kan jo ta egne valg, men jeg tror vi blir sterkt påvirket av andre og miljøet rundt oss og at det former oss mer enn vi kanskje liker å tro. Er sikkert en domino effekt med dårlige forhold og hendelser som sprer seg fra en person til en annen og tilslutt er et noen som ikke orker mer og blir rusavhengige eller tar livet sitt. Feks en hund som er lært opp til å bli en kamphund siden den var valp vil være utrolig vanskelig, om ikke umulig, å lære opp til å bli et "normalt" kjæledyr igjen. Slike hunder må ofte bare avlives. Ikke det at jeg sier man skal gjøre det med narkomane. Men noen ganger har man ikke kjent til det å være det vil kaller normal, og det å være narkoman er kanskje normen for narkomaner, ofte kjenner de ikke til bedre. Hvorfor er det så viktig å tildele noen skyld? Er det noe som skal hjelpe dem ut av de forholdene? Vi mennesker føler jo mye skyld og anger i løpet av livet og jeg tror noen blir narkomane nettopp på grunn av sterk skyldfølelse av noe slag, men etter min erfaring er skyldfølelse noe som bare drar en enda lengre ned i driten. Tilgivelse til en selv og andre er kanskje en bedre utvei? Skyld er liksom lett å få, oppriktig tilgivelse er veldig vanskelig å oppnå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #97 Del Skrevet 13. april 2013 Det er et valg å bli feit også, røyke og drikke. Er det sånn vi skal tenke og bare drite i dem? Anonym poster: bcd8b11cb277735d5474194c7c76b8e0 Nå provoserer du veldig.. NÅR har jeg sagt at vi skal drite i dem ??? De er et valg ja, men har aldri sagt de ikke fortjener hjelp ? selvfølgelig skal de få den hjelpen vil ha og trenger. De som trenger det og vil ha det bør så absolutt få hjelp, selv om man har tatt valg man selv ikke er fornøyd med eller at man har tatt dumme valg osv! Alle mennesker kan velge feil. - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #98 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg er enig med deg, Catgirl. Omgivelser, andre mennesker osv kan påvirke veldig og være en stor ''pådriver'' til at man tar det valget man gjør, men det er bare det at det valget er nettopp en selv som tar til syvende og sist.. Jeg vet at psykiske lidelser og rusavhengighet hører godt sammen. Det at en har psykiske lidelser er IKKE selvforskyldt, men det å velge dop er i mine øyne selvforskyldt da man selv har tatt det valget, - selv om jeg godt kan forstå hvorfor de som velger det gjør det.. - TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
waco Skrevet 13. april 2013 #99 Del Skrevet 13. april 2013 TS, har du den samme omsorgsfulle bekymring for andre grupper i samfunnet som har sine laster? Hva med de feite for eksempel? De som ikke klarer å si at nok er nok? En som spiser seg tjukkere og tjukkere hver dag, - bør ikke de feite få ta den i din uendelige empati og forståelse for utsatte grupper? Bare det at folk er straffelystne og ønsker narkomani forbudt er hovedårsaken til narkomanes lidelser. Dersom du vil hjelpe de narkomane har jeg følgende forslag, forby å straffeforfølge narkomane alminnelige menneskerettigheter til narkomane. fastleger må få skrive ut metadon, subutex, ritalin, heroin og amfetamin. forby straff av narkomane reguler cannabis inn i ordene former. Hva synes du om disse forslag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. april 2013 #100 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg er helt enig i dine forslag om å hjelpe de narkomane ja, Waco Når det gjelder de som spiser seg tykkere og tykkere så tenker jeg at det kan ligge emosjonelle vansker, vonde følelser, at mat brukes som en erstatning for det personen savner - f.eks nærhet, sosial omgang, forståelse, osv Det kan også være at personen bygger en slags mur rundt seg for å beskytte seg selv mot f.eks å bli såra. Mye som kan gjøre personen ekstra sårbar for dette.. Men det at hun spiser er en handling hun selv velger, med det så mener jeg at - ingen stapper maten inn i munnen hennes med tvang.. TS Anonym poster: d18650762cc52d54bcf4a6c820cd11f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå