Gå til innhold

Blandings"valp": chinchilla og pomeranian. Er det lovlig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er umulig. Chinchilla og hund har forskjellig antall kromosompar. De er også forskjellige arter.

Om de kunne fått fruktbart avkom er de, per definisjon, samme art. Hund er ikke samme art som chinchilla, ergo kan de ikke få fruktbart avkom. Ulv og hund er samme art.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snål kan du være selv, jeg synes ikke noe om at du kaller meg slikt uten grunn. Det kan faktisk være sårende. Jeg vet ikke, jeg har bare teorier om hvordan det kunne ha gått an! Jeg påstår ikke at moren er halvt chinchilla og ulv, men at det kanskje kan være en mulig løsning. For det VAR en blanding av gnager og hund. Det så jeg jo, pluss at hun aldri ga seg. :)

Anonym poster: 9b98441f45d877d48fad06442d287051

Dyr kan ikke få levedyktige barn på tvers av art med mindre de er beslektet. En gnager er ikke på noen måte, uansett hvordan du vrir og vrenger på det, beslektet med en hund. Det er ikke mulig, det er 100% fakta. Så uansett hva du tror du har sett, og hva du ble fortalt og hva eieren ble fortalt, så er det feil.

Anonym poster: 02b3e608002304a1087d140a6caa421c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snål kan du være selv, jeg synes ikke noe om at du kaller meg slikt uten grunn. Det kan faktisk være sårende. Jeg vet ikke, jeg har bare teorier om hvordan det kunne ha gått an! Jeg påstår ikke at moren er halvt chinchilla og ulv, men at det kanskje kan være en mulig løsning. For det VAR en blanding av gnager og hund. Det så jeg jo, pluss at hun aldri ga seg. :)

Anonym poster: 9b98441f45d877d48fad06442d287051

Hvordan skulle chinchillaen ha parret seg med en ulv da? Det er fortsatt to helt forskjellige dyrearter. Uansett hvordan du vrir og vender det så går det ikke an å krysse to arter igjennom parring. Da måtte man ha gjort det i et laboratorium med genspleising. Noe som koster masse penger og ikke er tilgjengelig for vanlige folk som driver med hundeoppdrett.

Og bare fordi et dyr ligner en gnager, så betyr ikke det at det er en gnager. Er mange flere faktorer som spiller inn før man kan klassifisere et dyr. Rød panda f.eks. ligner på en bjørn men er faktisk i nærmere familie med skunken.

Anonym poster: 5867699c209cc07f606a41dd6f62e2a1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan visst være mulig å parre ulike arter, dog usannsynlig; http://illvit.no/spo...r-med-hverandre

Aner ikke om det er teoretisk mulig å parre chinchilla og pomeranian da, men om det hadde vært mulig er det nok ikke mulig å drive oppdrett av det i hvert fall...

Det er selvfølgelig mulig å parre forskjellige arter. Regner med du mener å parre OG få avkom. Men chinchilla og hund er ikke nært beslektet. Det finnes heller ingen referanser på nett om avkom av disse to artene. Derfor tviler jeg meget sterkt på at det er mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er mer og mer sikker på at det var en blanding av chinchilla og pomeranian, jeg får ikke noe annet til å stemme. Den var ikke helt grå, men gråbeige. Hadde noen områder som var grå og andre som var beige. Skapningen var tydelig halvt gnager. Løsningen må eventuelt være at mor er halv chincilla og ulv og faren er helt pomeranian eller omvendt... Sykt uansett! Skal prøve å få tak i bilde...

Anonym poster: 9b98441f45d877d48fad06442d287051

Jeg tror nesten det må være sånn at moren er halvt chincilla og ulv, ja. De har jo for vane å drive og ha seg med hverandre.

Endret av Vendie
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er selvfølgelig mulig å parre forskjellige arter. Regner med du mener å parre OG få avkom. Men chinchilla og hund er ikke nært beslektet. Det finnes heller ingen referanser på nett om avkom av disse to artene. Derfor tviler jeg meget sterkt på at det er mulig.

Som jeg skrev, så vet jeg ikke om det er teoretisk mulig.

Men om det hadde vært mulig, så er det nok så sjeldent/nærmest umulig å få avkom av det til at det går an å drive oppdrett uansett.

Edit, er et skikkelig surrehode på natta...

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jeg skrev, så vet jeg ikke om det er teoretisk mulig. Jeg hadde aldri trodd at det ville være mulig å få et avkom av skrubbe og rødspette heller, men det gjør visstnok det - er de nært beslektet?

Men om det hadde vært mulig, så er det nok så sjeldent/nærmest umulig å få avkom av det til at det går an å drive oppdrett uansett.

Det er samme greie som tiger og løve, så godt som samme dyr.

Anonym poster: 02b3e608002304a1087d140a6caa421c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg derimot synes ikke skulle vært lov - er det å være så dum at man går rundt å sier man har denne blandingen av dyrearter.

Huff, noen vil bare la seg lure... (sikter ikke til TS men til den som forteller at hunden er denne blandingen). Det er faktisk folk som går rundt å forteller røverhistorier og tror at andre er like dumme som de og ikke setter noen som helst spørsmålstegn :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er samme greie som tiger og løve, så godt som samme dyr.

Anonym poster: 02b3e608002304a1087d140a6caa421c

Aaah, nå blandet jeg med et annet navn, tenkte rødspette var rødstrupe. My fault!

Men det står nå også at det kan forekomme avkom selv om artene genetisk sett avviker mer enn ti prosent fra hverandre også. Sikkert umulig med chinchilla og en hund uansett.

Endret av Gaea
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hunden så ut som en gnager så er det nok en pomeranien mix med helt på trynet feil tannstilling. Hvorfor jeg sier det er nevnt mange ganger ovenfor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag møtte jeg en tidligere arbeidskollega ute på skogstur med "hunden" sin. Vi begynte å snakke sammen, og jeg spurte hva slags hund hun hadde fått seg (hadde aldri sett noe lignende tidligere). Da forteller hun meg at det er en blanding mellom chinchila: http://fc06.devianta..._by_chribob.jpg og pomeranian.

Jeg spurte om hun mente chihuahua, men hun sa klart og tydelig at det var en chinchilla og forklarte meg at hun hadde spesialimportert den fra en svensk familie fra Karlstad som driver med oppdrett av chinchilla-pomeranianvalper. Den så veldig snål ut og var ikke særlig tam. Den hadde den typiske chinchillahalen og ellers gnageransikt, men utenom det hadde den kroppen til en chinchilla. Den orket heller ikke å gå noe særlig, så hun hadde med vogn til den.

Er det virkelig lov å blande dyreraser på den måten? Jeg visste ikke at det var mulig engang. Er helt satt ut. Skulle gjerne ha tatt bilde av den, men hadde dessverre ikke med meg mobil eller kamera. Skal prøve å få tak i et bilde så jeg kan få lagt det i tråden etter hvert.

Har dere hørt om lignende?

Anonym poster: d16db1a60e54f7b91031e323ebf3468a

Damen må ha blandet chinchilla med chihuahua eller røyka noen sure sokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er umulig. Chinchilla og hund har forskjellig antall kromosompar. De er også forskjellige arter.

Om de kunne fått fruktbart avkom er de, per definisjon, samme art. Hund er ikke samme art som chinchilla, ergo kan de ikke få fruktbart avkom. Ulv og hund er samme art.

Er ikke så enkelt å definere en art. Ulv og hunder er ikke definert som samme art, selv om de kan få fruktbart avkom.

På grunnskolen lærer man at det er definisjonen, men det er ikke en bestemt definisjon.

Anonym poster: 5b67d7ef9eb34bf7608e19d82b1f3ce9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Er ikke så enkelt å definere en art. Ulv og hunder er ikke definert som samme art, selv om de kan få fruktbart avkom.

På grunnskolen lærer man at det er definisjonen, men det er ikke en bestemt definisjon.

Anonym poster: 5b67d7ef9eb34bf7608e19d82b1f3ce9

Ulv og hund er samme art. Canis lupus (evt. Canis lupus familiaris).

Vet ikke hva man blir fortalt på grunnskolen, men denne definisjonen lærte jeg på videregående og universitetetet. At realiteten er litt mer komplisert, er sant, men det forandrer ikke det faktum at chinchilla og hund befinner seg langt borte fra hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på denne tråden med en gang jeg så denne artikkelen! Kanskje det var en mer grålig ilder på steroider? Ligner jo på beskrivelsen! Ilder har jo litt sånn chinchillahale! http://www.side2.no/...icle3603160.ece

Anonym poster: a315a22e91362cb60c0c603e2fb7c2a2

Nå, dét hørtes mer logisk ut ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...