Gå til innhold

Når er det greit å se Ronja Røverdatter?


Batteri

Anbefalte innlegg

Har en jente på fem som jeg tenkte snart skulle få se Ronja Røverdatter.

Begynte imidlertid å lure på om dette er litt for tidlig? Jeg husker jeg syntes filmen var dritskummel da jeg var liten (spesielt de underjordiske), men jeg aner ikke hvor gammel jeg var da jeg så den.

Når fikk dine barn se den? Eventuelt, hvilken alder synes du passer?

Edit : filmen kom ut da jeg var fem, så jeg regner med jeg i hvert fall var seks da jeg så den.

Endret av Batteri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at man må vurdere dette utifra hvordan barnet er, min på 3,5 så den akkurat og syns bare den var morsom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja.... Mitt første barnet var 7 år før hun fikk se 7- årsgrense- film. Var ekstremt nøye på slike ting med førstemann. Mitt andre barn holdt jeg igjen til hun var rundt fem år. Så kom tredjemann, og han har sett på 7-års grense fra han var født stakkars. Men ser ikke ut til og ha tatt noen skade av det gitt....

Anonym poster: 857ea3d3c2f90e6b15b40be39a9b162d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Anbefalt aldersgrense 7 år. En bør følge aldersgrense settingen på filmer.

Du gir dine barn dårlig respekt for hva som er lov å ikke lov om barn får se noe som kan oppleves som skummelt for barn under 7 år. ( noen ganger blir aldersgrenser satt fordi at barn under angitt alder ikke har utviklet seg nok til å forstå handlingen)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker yndlingsfilmene mine var Braindead og 2001: A Space Odyssey da jeg var barn og jeg har ikke tatt noe som helst skade av det, snarere tvert i mot. Det blir hva man gjør det til. :)

Anonym poster: 9e1b30d3ff0d3f17c01c67b4b266349b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Barn idag er mye mer vant til filmer enn vi var.

Men barn er ulik, har du en skvetten unge som ikke er vant til film, så se filmen sammen med barnet.

Idag er dog Ronja Røverdatter temmelig uskyldig underholdning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Begynte å se det da jeg var fem, tror jeg, syntes aldri det var skummelt :)

Når det står 7 år på filmen da skal man ikke se filmen når man er 5 sånn er det bare!

kansje du ikke syntest det var skummelt,men du forstod nok ikke inholdet som en 7 åring gjør.

hvorfor skal dere se film med høyer aldersgrense. er det greit å la 12 åringen se 18 års filmer barne fordi du ikke syntest det var skummelt da du var 12? hor er dere henn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at aldersangivingen på film er veiledende, det er ikke loven akkurat. Foreldre må selv vurdere hva ungene tåler og ikke tåler, 2-åringen min ser Ronja Røverdatter stadig vekk og han synes ikke den er skummel, han ler derimot godt av mange av scenene. Det er ikke mye han ler av på tv, men den filmen er én av få ting.

Anonym poster: 77a0cf50f5eab43b3f291b286d03fcdc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalene

Her har frøkna sett på den filmen siden hun var rundt 3år.

Man kjenner sitt barn best selv, og filmen kan nok oppfattes som skummel for noen barn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er stor forskjell på å se en film på kino i mørket med det store lerretet og høy lyd, enn hjemme i stua. Ville nok ikke tatt med en 5-åring på kino på en slik film, men hjemme hadde jeg ikke hatt problemer med det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Jeg tenker at aldersangivingen på film er veiledende, det er ikke loven akkurat. Foreldre må selv vurdere hva ungene tåler og ikke tåler, 2-åringen min ser Ronja Røverdatter stadig vekk og han synes ikke den er skummel, han ler derimot godt av mange av scenene. Det er ikke mye han ler av på tv, men den filmen er én av få ting.

Anonym poster: 77a0cf50f5eab43b3f291b286d03fcdc

undrer meg veldig på dere holdninger til aldersfastetting.Ler 2 åringen når senen med villvetterne kommer: "nå skal blodet flyte" "menneskeblod"

hvilken holdninger du gir videre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er oppvokst med skrekkfilmer og har blitt et nevrotisk vrak. Så man må nesten se det ann på ungen.

Anonym poster: eb8cccecf0064a0a827c6084c4c8158a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

undrer meg veldig på dere holdninger til aldersfastetting.Ler 2 åringen når senen med villvetterne kommer: "nå skal blodet flyte" "menneskeblod"

hvilken holdninger du gir videre...

En 7-åring vil ha en annen opplevelse av filmen enn en 2/3-åring. Det betyr ikke at det er verdiløst for et lite barn å se filmen! De kan more seg over de merkelige skapningene, selv om de ikke får med seg historien på samme måte som sjuåringene.

Men selvsagt: Hvis barnet reagerer på at noe er skummelt, skal man selvsagt ikke se det.

Anonym poster: 83a6f0a04d6daa4b1f88cf9a2abf5ca7

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg tenker at aldersangivingen på film er veiledende, det er ikke loven akkurat. Foreldre må selv vurdere hva ungene tåler og ikke tåler, 2-åringen min ser Ronja Røverdatter stadig vekk og han synes ikke den er skummel, han ler derimot godt av mange av scenene. Det er ikke mye han ler av på tv, men den filmen er én av få ting.

Anonym poster: 77a0cf50f5eab43b3f291b286d03fcdc

Hvis 2-åringen ser Ronja Røverdatter "stadig vekk" så ser han kanskje litt vel mye på film/tv??

Anonym poster: 5cf31a79e6a962929fbe049e0293ce31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis 2-åringen ser Ronja Røverdatter "stadig vekk" så ser han kanskje litt vel mye på film/tv??

Anonym poster: 5cf31a79e6a962929fbe049e0293ce31

Å herreguuuud, hva vet du om hvor mye han ser på tv?? Slapp litt av så føles alt her i livet litt bedre.

Anonym poster: 3341ecdd7f487c5149652a9449edd65c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ronja Røverdatter var min absolutte favorittfilm da jeg var liten. Kledde meg ut som Ronja i et karneval da jeg var 6 år, så jeg må ha vært rundt 5-6 da jeg begynte å se den.

I påsken så jeg den igjen for første gang på mange år, og den var mye skumlere enn jeg fikk med meg da jeg var liten! :fnise:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefalt aldersgrense 7 år. En bør følge aldersgrense settingen på filmer.

Du gir dine barn dårlig respekt for hva som er lov å ikke lov om barn får se noe som kan oppleves som skummelt for barn under 7 år. ( noen ganger blir aldersgrenser satt fordi at barn under angitt alder ikke har utviklet seg nok til å forstå handlingen)

Aldersgrense på filmer er veiledende. Har du lest Asbjørnsen og Mo eventyr for barna dine? Da har du mest sannsynlig berrettet om drap, tortur og vold. De historiene er mye verre enn Ronja Røverdatter. Har du en datter som ikke er typisk husredd, engstelig ol. kan du fint vise den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...