Gå til innhold

Når sønnen din ikke har mat , hvor kan man få mat i Moss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hadde det vært min sønn, så hadde jeg blitt løvemor. Og jeg hadde tatt på meg vergerollen uten tvil. For den vergen han nå har fungerer jo virkelig ikke!

Desverre så er det slik at man ofte må følge opp umyndiggjorte barn tett også som voksne. Nå vet jeg ikke hvor langt unna hverandre dere bor, men hva med å handle sammen med han en gang i uken? Gjør det til en greie. Sett opp handleliste for den kommende uken, handle sammen (så har du kontroll på hva slags mat han faktisk handler), ta en kafetur eller liknende etterpå.

For påsken ville jeg rett og slett "tvangsinvitert" han hjem. Og sørget godt for han disse dagene. Gjerne med påskeegg og slike ting han sikkert har gode minner fra.

Anonym poster: 756064f8ddacf3252ae6f5bd6ff120b3

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vergen er jo en idiot, og hva er greia med assistenten, de handler mat til å lage 2 pizza og de er oppspist innen onsdag!???

Jeg har sett på Tangerudbakken, og da skal jo liksom assistenten der hjelpe til med å sette opp handlelister, spise sunt og variert, trene litt, aktiviteter osv.

Kan ikke lage pizza bare fordi vedkommende ønsker det, han vet jo ikke sitt eget beste alltid, det skal assistent og verge hjelpe til med!

Anonym poster: 2bd8ccf01660ed4fca8bac961c90aba6

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som synes det er rart at sønnen ikke er umyndiggjort, så er nok grunnen til det at det er veldig vanskelig å få noen umyndiggjort her i landet. Til sammen er det under 500 som er umyndiggjort i Norge og det sier jo litt om hvor vanskelig det er.

Mange synes det er vanskelig å være hjelpeverge for sine barn eller noen i nær familie, derfor kan det beste være å ha en utenforstående til dette. I utgangspunktet skal en hjelpeverge fungere langt bedre enn det gjør i dette tilfellet.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Så utrolig trist. Jeg jobber i omsorgsbolig, og der har vi mange typer for å si det slik.

Først av alt ville jeg handlet inn mer næringsrik kost. Mange ferdigretter fra fjordland er gode og det brukes hyppig av brukere her. Handles inn for 1 uke av gangen, pizza o.l hører helger til.

Noen ordner mat selv, mens andre får utlevert middag daglig. Det er de som ikke klarer fordele maten og spiser 3 middager på en dag.

Ukespenger får samme dag som handling og er det ellers ting må det tas kontakt med oss på basen.

Ellers gjør ikke vergen jobben sin. Dere må ta ta kontakt med kreditorer og hjelpe til så han blir kvitt noe. Og krev ny verge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest småhjerte

Assistenten som er med han å handler inn mat burde virkelig forstå at å spise pizza omtrent hver dag i uken ikke er bra. Dessuten finnes det mye man kan lage til middag som ikke er dyrt, og som man kan lage i større mengder for så å fryse ned til andre middager.

Kanskje dere burde avtale et møte med verge og assistent for å fortelle om at dere ikke synes de gjør en god nok jobb og følger han dårlig opp med tanke på det økonomiske.

Er det evt. mulig å ringe telenor og canal digital for å få en sperre slik at han ikke kan ordne med abonnement/kontantkort og slikt selv? (siden han er umyndig er det vel vergen som skal ta siste avgjørelser). Skulle det ikke fungere å ta det opp med verge og assistent, bør dere klage til lederen over disse omsorgsboligene, eller kommunen om omsorgsboligene ikke har noe leder.

Det at han ville flytte inn til kjæresten skjønner jeg godt. og det er jo da også naturlig å miste litt av bostøtten siden man da er to om en bolig. Men siden det er vergen som har tatt den siste avgjørelsen om at han skulle få lov til dette, burde vergen gitt din sønn klare beskjeder om at han ikke kan bruke penger på samme ting som før, siden f.eks. mat burde prioriteres før enn f.eks canal digital abonnement. Vergen/assistenten burde også veilede din sønn i hvordan han kan bruke pengene fornuftig. Det er vel en del av bemanningen rundt han sitt ansvar når han ikke er myndig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spise pizza 3 ganger om dagen i 1 uke?? Hvorfor det?? 2 pizzaer er jo selvfølgelig for lite til å fø en mann i en uke. En voksen mann klarer lett å spise 1 pizza på en dag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag fikk han levert 3 poser med mat fra Hjelp oss å hjelpe. Han ble litt redd for at vi måtte betale for all denne maten og syntes litt synd på oss. Men ble veldig glad:)) og det ble vi også så da er påsken reddet !!

Han er ikke umyndiggjort, men har en hjelpe verge som forvalter pengene hans. Men det er forsatt sånn som mange sier at han ikke skal betale, det vet vi også. Men vi får ikke gjort noe så lenge vergen ikke sier i fra. Vi har ikke noe myndighet over sønnen våres..

Vi pleier og være hos han 1-2 ganger i uken. Og vi følger opp så godt vi kan, men med mine,dine og våres har vi 10 unger som også skal ha sitt og vi kan ikke alltid være der og passe på.. Opplegget rundt han har alltid vært som det skal men det er nå det siste året som alt har gått nedover og det vet vi er pga vergen. Derfor har vi klaget på han og kommunen som vi mener ikke følger opp spesielt når det gjelder mat og slike ting.

Ja, det er akkurat slik det har vært før og som vi gjerne vill ha tilbake. Da handlet de inn for en uke. Laget mat ,han fikk hjelp til å varme opp igjennom uken.Og måtte hente penger nede hos vakta.

Ja, vi har prøvd i en periode før jul skrev vi opp meny for uka + en handle liste og oppskrifter slik at det skulle være enkelt for assistenten. Men det ble ikke fulgt opp tror det gikk en uke før pizzaen kom på boret. Det er pølser,pizza og lefser om igjen og om igjen. Det er jo bare dritt mat hele tiden. Vi har klaget og vi har klaget mye og til alle. På møter blir det lovet forandring neste uke er det det samme igjen.

Det er en sperre han har jo kreditt sperre, og en sperre om at vergen skal kontaktes. Dersom han skulle ha sperret sim kortet sitt så må vergen ringe for å få utlevert puk kode. Men han har bestilt 4 nye telefoner dette året, så jeg skjønner ikke helt hvordan det fungerer. Det samme med Canal digital de må ha verges samtykke i at han kan bestille kanaler, men likevel hadde han 10 nye kanaler sist, og det nå sist uke var det en som skulle installere nett som vi måtte be gå fordi vergen ikke hadde gitt lov. Når vi ringer så sier de at vi må kontakte Vergen, som igjen ikke følger opp.

Jada, vi har ikke noe problem med at når han finner seg en kjæreste ønsker å flytte inn sammen med hun, men han har ny kjæreste hele tiden og evner ikke å ha et forhold som du og meg. Når han klarer og holde på ei jente så er vi selvfølgelig der og støtter han og ser på flytte muligheter.

"

Det kan være mye mer hensiktsamessig at en som ikke er så nære er verge, da det kan bli mye krangel og aggresjon rundt tema med penger og slikt. Da er det mye bedre at familien kan være til stede som familie, og ikke som regnskapsførere."

Helt sant.

Det å være foreldre og verge er to forskjellige ting - og mye mer komplisert enn det enn kan tenke seg.

Daglige krangler, sloss kamper,draps trusler , og livredde søsken var dessverre en del av våres hverdag før.

ja vi satt han til verden, vi har gjort vårt og vill alltid være der for han. Men det er slik at vi som foreldre har mulighet til å be om hjelp dersom det blir for mye, det ble det og derfor er det slik..

Takk for alle råd og tips det skal vi ta med

God påske til alle ;)

Anonym poster: fa73c3b08e1419e88870d08156907a24

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han er i et system som ikke fungerer. Skjønner ikke hvorfor dere driver å betaler. De som sender regning kan ikke gjøre noe utover å sende regning. Går det til innkasso, så har de tapt saken.

Han har da veldig ensidig og farlig kost.

Siden det er så mye tull, så sett deg ned og skriv opp alt. Send klagen skriftlig til kommunen. Gi de 14 dager til å ordne opp. Om ikke så skaffer du advokat.

Anonym poster: 8fd9cedb1aa3e2442c4c9f387da1ce1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er 100% sant gjør både vergen og dere som familie en elendig jobb. Bestill abo. hos Telenor, ta opp lån, handle møbler? Få nå gutten svartelistet og krev at dere som familie skal godta alle kjøp. Og inndra evt. mobil. Hvordan kommer han seg rundt til alle disse stedene? Han er jo en løs kanon.

Pizza til frokost, lunsj og middag??? Dette må være tull? Og den vergen bør kunne tiltales for forsømmelse av jobben.

Og dette kjærestetullet, hva slags jenter er dette som vil være sammen med han?

Endret av Pria
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Hvis dette er 100% sant gjør både vergen og dere som familie en elendig jobb. Bestill abo. hos Telenor, ta opp lån, handle møbler? Få nå gutten svartelistet og krev at dere som familie skal godta alle kjøp. Og inndra evt. mobil. Hvordan kommer han seg rundt til alle disse stedene? Han er jo en løs kanon.

Pizza til frokost, lunsj og middag??? Dette må være tull? Og den vergen bør kunne tiltales for forsømmelse av jobben.

Og dette kjærestetullet, hva slags jenter er dette som vil være sammen med han?

Sønnen har verge - det er denne som skal følge opp og forhindre kjøp som ikke sønnen er bemyndiget til. Foreldrene har overlatt det ansvaret til vergen, det er derfor det er utnevnt verge. Når foreldrene kommer inn i bildet er det for sent å klage på kjøpene. Hva er poenget med en verge som ikke gjør jobben? Hva er poenget med å anklage foreldre som gjør sitt aller beste i en vanskelig situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ingenting hjelper, kan du klage til fylkesmannen?

Anonym poster: 2bd8ccf01660ed4fca8bac961c90aba6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Jeg ville også anbefale å svarteliste sønnen deres, da vil han ikke få kjøpt noe på kreditt. I tillegg må dere få byttet den vergen, og det kjapt.

Selv om dere har ti andre barn så må dere fortsatt hjelpe sønnen deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tråden er ryddet for personangrep.

Alice i Eventyrland, mod

Endret av Alice i Eventyrland
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sanne__

Takk for svar.

Jeg skal hive med rundt og kontakte de som dere har skrevet opp. tusen takk.

Han bor i en bemannet omsorgsbolig, han har både verge,assistent, kreditt sperre og alt som følger med. Han har ikke kreditt kort, men et ungdoms kort, der han får inn en liten sum som han kan bruke til det han vill. Har har ikke nett og det får han heller ikke.

Han bestiller stadig vekk abonnement fra Telenor, vi ringer inn og bestrider kravet vergen følger ikke opp , og det resulterer i at han må betale. Canal digital osv osv.

Fikk seg kjæreste og ville så absolutt flytte inn til hun, bytta adr og mistet rundt 4000kr i bostøtte. Da gikk han i - og vi måtte betale strøm,tv og mat i nesten 5 mnd fordi ikke vergen fulgte opp..

Plutselig finner vergen ut at han skal kjøpe seg inn i en omsorgsbolig, tar opp lån, kjøper masse møbler, og jeg skjønner ikke hva han tenker med..

Han handler vær mandag sammen med assistenten sin Handle lista er saft,do papir, og det man trenger for å lage pizza. De lager 2 pizzaer som skal holde 1 uke til frokost,lunsj,middag, kveld, når vi kommer på Onsdag er det ingen ting igjen, vi klager, får beskjed om at det skal ordens, å sånn har det vært i snart 1 år..

Nå har assistenten ferie og de har ikke vært og handla inn for påsken. Får beskjed om jeg må ringe kommunen, ringer kommunen får beskjed om at jeg må kontakte vergen, ringer vergen men får beskjed om at jeg må ringe kommunen fordi det er de som har ansvaret.

For et fantastisk land jeg betaler skatt til.

Anonym poster: fa73c3b08e1419e88870d08156907a24

Litt off topic , men saft og pizza, lever han utelukkende på det? Hva er det for slags verge som ikke kan få han på andre tanker .

Virker ikke som noen god rollemodell overhodet. :vetikke: Høres ut som "la det skure modellen"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det går and og ringe inn til kreditt selvskapene og gjøre avtale om at du ikke får noe på kreditt selv om du ikke i virkeligheten er svartelistet.. håper han får en boveiledning som fungerer :) god påske :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...