Gå til innhold

Når sønnen din ikke har mat , hvor kan man få mat i Moss?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en sønn som er tilbakestående og som driver å bestiller seg ting i hytt og pine.. Rettslig så har han ikke lov til dette men likevel må han betale...Hele trygda hans går med til faste utgifter som bo og til å betale ned dette. Han sitter igjen med 150 kr i uka som er til mat.. Han er kommunens ansvar og det gjør vondt at de kan la en gutt min gutt sulte seg igjennom påsken fordi de ikke klarer å gjøre jobben sin. Jeg blir forbanna og jeg er veldig fortvilet.

Vi pleier og gi han en sum i mnd. Men vi har andre barn hjemme og denne mnd er ekstra trang

Jeg lurte derfor på om noen vet om et sted i Moss eller Østfold man kunne få hjelp?

Mvh

Fortvilet far

Anonym poster: f29b7fc4e585de7d52d3a1d25f6f0ae5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Aner ikke hvor du får hjelp til mat, men frelsesarmeen har ofte tilbud til fattige så kanskje høre der?

Ellers må dere nesten ta tak i situasjonen med gjeld etc. Hvis han er umyndig og det er mulighet til å bestride kravene, så gjør det. Som regel vil det ikke krangles for mye fra kreditorenes side, spesielt når han er tilbakestående og ikke rettslig tilregnelig. Ellers er det bare å ta tak i kredittkort etc og begrens mulighetene hans til å faktisk få bestilt i hytt og pine!

Anonym poster: fed701f8aac444780aa6f496c4d0f843

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

For å bestille over nett må man ha et bankkort med visa og bankaksept. Hvis han er umyndig burde det være enkelt å sperre kort, og kredittsperre hos de største aktørene.

Så ville jeg avtalt med en lokalbutikk eller "godt levert" eller lignende at mat ble levert hjem til han og sørget for at penger til dette ble satt av slik at han ikke kunne bruke det.

Til slutt ville jeg sørget for at resten ble porsjonert ut slik at han kan ha et bankkort (som ikke kan brukes til netthandel) til aktiviteter o.l. - samt det han har råd til å handle.

For den akutte krisen nå i påsken ville jeg gått til Frelsesarmeen.

Føler med dere - det er trist å se den påkjenningen pårørende til barn i forskjellige aldre må gjennom når verken de eller barna får den støtten de har krav på.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan dere ikke hjelpe han og disponere pengene hver mnd., f.eks ved at han gir dere en viss sum som skal holde til mat og dere handler med eller for han? Da blir det jo satt av penger til mat som dere passer på for han. Sånn akkurat nå så kan dere jo kontakte organisasjonen hjelp oss å hjelpe i østfold. Mulig de kan bidra til litt påskemat :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ennå en del nettsider som har det sånn at man kan bestille og få giroen sammen med varen, da trenger man ikke noen betalingskort. Kanskje han burde hatt begrenset tilgang til nettet og at noen var sammen med han når han satt på nettet, hvis det ikke blir for inngripende på fritiden hans. Kanskje sørge for at passord på pc'en som han ikke kan, eller et passord for å koble til nettet som han ikke kan.

Eller kan jeg dessverre ikke hjelpe deg da jeg bor nordpå. Men kanskje du skal snakke med de der han bor? Eller noen andre i kommunen? Kanskje han kan få seg en hjelpeverge som kan hjelpe han med å styre økonomien, hvis ikke dere har mulighet?

Anonym poster: f2070930556f6fff068010a89f59cc7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filadelfia i moss og varmestua deler ut mat.

Anonym poster: 69fba2bf97066825cafc6efeec2c82c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest tjukk

Ting som bestilles er det 14 dagers angrerett på. Ellers må man som AB skriver begrense tilgangen til pc el. Vet ikke hvor han bestiller fra. Hvorfor kan ikke de som jobber med han disponere pengene hans slik at han får kjøpt mat og det nødvendige. Får man heller føre regnskap. Er gjerne litt styr å få vedtaket om begrensningene på plass, men ønsker dere det så push på. så kan han få lommepenger på lørdager f.eks. Da har han kun det han får i lommepenger å bruke også kan man si at han f.eks kun kan bruke det i vanlige butikker. Regner med han ikke har eget bankkort?

Skjønner det er et vanskelig dilemma. Håper det blir en ordning på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg skal hive med rundt og kontakte de som dere har skrevet opp. tusen takk.

Han bor i en bemannet omsorgsbolig, han har både verge,assistent, kreditt sperre og alt som følger med. Han har ikke kreditt kort, men et ungdoms kort, der han får inn en liten sum som han kan bruke til det han vill. Har har ikke nett og det får han heller ikke.

Han bestiller stadig vekk abonnement fra Telenor, vi ringer inn og bestrider kravet vergen følger ikke opp , og det resulterer i at han må betale. Canal digital osv osv.

Fikk seg kjæreste og ville så absolutt flytte inn til hun, bytta adr og mistet rundt 4000kr i bostøtte. Da gikk han i - og vi måtte betale strøm,tv og mat i nesten 5 mnd fordi ikke vergen fulgte opp..

Plutselig finner vergen ut at han skal kjøpe seg inn i en omsorgsbolig, tar opp lån, kjøper masse møbler, og jeg skjønner ikke hva han tenker med..

Han handler vær mandag sammen med assistenten sin Handle lista er saft,do papir, og det man trenger for å lage pizza. De lager 2 pizzaer som skal holde 1 uke til frokost,lunsj,middag, kveld, når vi kommer på Onsdag er det ingen ting igjen, vi klager, får beskjed om at det skal ordens, å sånn har det vært i snart 1 år..

Nå har assistenten ferie og de har ikke vært og handla inn for påsken. Får beskjed om jeg må ringe kommunen, ringer kommunen får beskjed om at jeg må kontakte vergen, ringer vergen men får beskjed om at jeg må ringe kommunen fordi det er de som har ansvaret.

For et fantastisk land jeg betaler skatt til.

Anonym poster: fa73c3b08e1419e88870d08156907a24

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Går det an å få oppnevnt ny verge - denne her er jo helt besvimt.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan får du deg til å kalle din sønn tilbakestående? Det finnes bedre ord for å forklare at han er annerledes.

Hilsen mor til barn med spesielle behov som kjenner det knyter seg inni henne når folk bruker det ordet

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fleecejakke

Da hadde jeg klaget inn vergen, sånn som det der skal det ikke være!

Har sønnen din forvaltning? Da skal han strengt tatt ha igjen mellom 1000-1500 i uka til mat, litt avhening av økonomi. De resterende regningene må da vente eller lages nedbetalingsordninger på. I tillegg burde han få hjelp til å sende tilbake varer som han bestiller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er ikke du verge???

Anonym poster: 3a7c5d5e12da41b19aa8f229391a2729

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor er ikke du verge???

Anonym poster: 3a7c5d5e12da41b19aa8f229391a2729

Ser det er noen som har kommet meg i forkjøpet, men dette lurer jeg også på! Eller hvorfor det ikke er en verge innenfor i familien.

Jeg reagerte også på uttrykket tilbakestående - som jeg syns er et fælt ord å bruke.

Anonym poster: 7e72f35c8dd53ba385f6230fc4facb75

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg skal hive med rundt og kontakte de som dere har skrevet opp. tusen takk.

Han bor i en bemannet omsorgsbolig, han har både verge,assistent, kreditt sperre og alt som følger med. Han har ikke kreditt kort, men et ungdoms kort, der han får inn en liten sum som han kan bruke til det han vill. Har har ikke nett og det får han heller ikke.

Han bestiller stadig vekk abonnement fra Telenor, vi ringer inn og bestrider kravet vergen følger ikke opp , og det resulterer i at han må betale. Canal digital osv osv.

Fikk seg kjæreste og ville så absolutt flytte inn til hun, bytta adr og mistet rundt 4000kr i bostøtte. Da gikk han i - og vi måtte betale strøm,tv og mat i nesten 5 mnd fordi ikke vergen fulgte opp..

Plutselig finner vergen ut at han skal kjøpe seg inn i en omsorgsbolig, tar opp lån, kjøper masse møbler, og jeg skjønner ikke hva han tenker med..

Han handler vær mandag sammen med assistenten sin Handle lista er saft,do papir, og det man trenger for å lage pizza. De lager 2 pizzaer som skal holde 1 uke til frokost,lunsj,middag, kveld, når vi kommer på Onsdag er det ingen ting igjen, vi klager, får beskjed om at det skal ordens, å sånn har det vært i snart 1 år..

Nå har assistenten ferie og de har ikke vært og handla inn for påsken. Får beskjed om jeg må ringe kommunen, ringer kommunen får beskjed om at jeg må kontakte vergen, ringer vergen men får beskjed om at jeg må ringe kommunen fordi det er de som har ansvaret.

For et fantastisk land jeg betaler skatt til.

Anonym poster: fa73c3b08e1419e88870d08156907a24

Hvis det er så ille så får du få vg e.l. til å skrive om saken, det vil garantert hjelpe.

Anonym poster: 69fba2bf97066825cafc6efeec2c82c7

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har klaget til overformynderiet,kommunen/NAV og kommune legen, så i det lange løp håper vi at ting ordner seg, men det er akkurat nå det er krise.

Fordi det er det han sier han er og jeg ser virkelig ikke på ordet tilbakestående som noe negativt, men min sønn som er full av kjærlighet og omsorg og vi er glad og stolte av. Hvorfor er det negativt? Jeg er i allefall stolt nok av sønnen min til å kalle han tilbakestående fordi det er det han er og er overhode ikke noe negativt i det, Jeg gjemmer ikke sønnen min bak finere ord!

Det har han.For ca 1 år siden hadde han 2000 i uka som gikk til mat og som han og assisteten kunne bowle,kino,spise ute osv 1 gang i uka. + at han fikk 500 kr inn vær Mandag om jeg ikke husker helt feil. Men det får han ikke nå.. Og de har helt sluttet og dra ut å finne på ting. Det er også mindre som skjer med støttekontakten. Så jeg skjønner jo at noe skjer med økonomien..

Det som har skjedd siden da er at han har kjøpt leilighet, dette måtte jo godkjennes av overformynderiet så det vet jeg at er gjort 100% riktig.

Så er det alle disse kanalene,nett her og der,telefonene og pcer og alt mulig annet. folk som lurer han til å bestille ting.. Det er der problemet ligger. Og det er vergen sitt ansvar og ordne opp. Men det gjør han ikke.

Fordi det ble litt kranglete han er veldig bestemt og det var lettere og fjerne det problemet for oss som familie. Men etter alt dette rotet så skal vi bli det igjen slik at vi får kontroll.

Anonym poster: fa73c3b08e1419e88870d08156907a24

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en sønn som er tilbakestående og som driver å bestiller seg ting i hytt og pine.. Rettslig så har han ikke lov til dette men likevel må han betale...Hele trygda hans går med til faste utgifter som bo og til å betale ned dette. Han sitter igjen med 150 kr i uka som er til mat.. Han er kommunens ansvar og det gjør vondt at de kan la en gutt min gutt sulte seg igjennom påsken fordi de ikke klarer å gjøre jobben sin. Jeg blir forbanna og jeg er veldig fortvilet.

Vi pleier og gi han en sum i mnd. Men vi har andre barn hjemme og denne mnd er ekstra trang

Jeg lurte derfor på om noen vet om et sted i Moss eller Østfold man kunne få hjelp?

Mvh

Fortvilet far

Anonym poster: f29b7fc4e585de7d52d3a1d25f6f0ae5

Umyndige har ikke lov å ta på seg gjeld. eller de under 18 år. Bestrid kravene for han. Skaff deg advokat om ikke kommunen vil hjelpe.

Er han umyndiggjort?

Om han ikke kan ta vare på seg selv eller økonomi, så har kommunen midler for slike.

Anonym poster: 8fd9cedb1aa3e2442c4c9f387da1ce1d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest tjukk

Her MÅ dere ta kontakt med kommunen å klage. Denne vergen er tydeligvis helt på bærtur. Sønnen din kan faktisk ikke bestille noe som helst fordi han er umyndig, noe jeg regner med han er? Nå kan han tydeligvis heller ikke ha ungdomskortet og det må dere bare forklare for han.

Jeg bryr meg ikke om hva du kaller han. Det blir ikke noe bedre eller verre av å bruke fagbegreper.

Jeg ville også gått til media dersom de ikke blir en orden på det rimelig raskt. Eller true med å gjøre det dersom det ikke blir noen bedring fort. Da pleier de å få fart på sakene. Regner med sønnen din eller dere vil ha krav på fri rettshjelp i forhold til tingene han kjøper/bestiller

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

hvis din sønn er umyndig kan ha ikke bestille noe som helst. da er det formynder som skal betale. Det fungerer slik som med barn under 18 der er det forelderene som må betale.

Jeg hadde heller ikke funnet meg i at en verge ikke har kontoroll.

Du kan be om medbestemmelse hos overformynderiet.

Omsorgsboliger har plikt å se til at dei som bor der får både mat og klær!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...