Pringle Skrevet 15. januar 2016 #1881 Del Skrevet 15. januar 2016 Den 13.1.2016 at 14.45, Sofie_22 skrev: Ev. og ikke evt., med mindre du mener "etter vår tidsregning". Selv bruker jeg "evt" som forkortelse for eventuelt og kommer ikke til å slutte med det Problemet med "etter vår tidsregning" er ikke tema for denne tråden, men det er noe som irriterer meg. For å ikke "støte" folk fra "andre kulturer" kan vi ikke lenger si "etter Kristi fødsel". Vi må si "etter vår tidsregning". Hvilken tidsregning, sa du? VÅR! Hvem er vi? Vi kristne, vel! 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 15. januar 2016 #1882 Del Skrevet 15. januar 2016 4 minutter siden, Pringle skrev: Selv bruker jeg "evt" som forkortelse for eventuelt og kommer ikke til å slutte med det Problemet med "etter vår tidsregning" er ikke tema for denne tråden, men det er noe som irriterer meg. For å ikke "støte" folk fra "andre kulturer" kan vi ikke lenger si "etter Kristi fødsel". Vi må si "etter vår tidsregning". Hvilken tidsregning, sa du? VÅR! Hvem er vi? Vi kristne, vel! Dette er - unnskyld uttrykket - bare vrøvl. Etter vår tidsregning har vært i bruk i hele min oppvekst - og jeg personlig har aldri brukt "etter Kristi fødsel". Riktignok har "etter Kristus" vært brukt, men "etter vår tidsregning" er det som er vanligst i min omgangskrets. Jeg har aldri hørt om, og ville heller ikke brydd meg om det, at man ikke skal bruke "etter Kristi fødsel" (fryktelig arkaisk) eller "etter Kristus" fordi noen kan bli støtt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 15. januar 2016 #1883 Del Skrevet 15. januar 2016 Har man oversatt CE og BCE til norsk nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 15. januar 2016 #1884 Del Skrevet 15. januar 2016 17 minutter siden, Pringle skrev: Selv bruker jeg "evt" som forkortelse for eventuelt og kommer ikke til å slutte med det Problemet med "etter vår tidsregning" er ikke tema for denne tråden, men det er noe som irriterer meg. For å ikke "støte" folk fra "andre kulturer" kan vi ikke lenger si "etter Kristi fødsel". Vi må si "etter vår tidsregning". Hvilken tidsregning, sa du? VÅR! Hvem er vi? Vi kristne, vel! Det er nemlig slik jeg også har tenkt. Spørsmålet var ment retorisk, det forstod du, regner jeg med :). 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nmtt Skrevet 15. januar 2016 #1885 Del Skrevet 15. januar 2016 Også... min venninne nevnte dette en gang. Det heter ikke "mest sannsynligvis".. Det er enten "mest sannsynlig" eller "sannsynligvis". 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 15. januar 2016 #1886 Del Skrevet 15. januar 2016 6 minutter siden, Arabella skrev: Det er nemlig slik jeg også har tenkt. Spørsmålet var ment retorisk, det forstod du, regner jeg med :). Haha, jeg så ikke at du også hadde reagert på det samme! Jeg bruker fryktelig lang tid på å skrive 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2016 #1887 Del Skrevet 15. januar 2016 Jeg tror aldri jeg har hørt noen si "etter vår tidsregning" (jeg er 69 år), men jeg har kanskje lest det. Oftest sies bare årstallet, evt. "år xxx" om tallet er lite. Menes det før Kristus, presiseres det nesten bestandig. Men jeg lurer på en annen ting: hva er det "motsatte" av "etter vår tidsregning"? "Etter" må vel bety "ifølge", altså "ifølge vår tidsregning"? "Etter" som motsetning til "før" passer ikke, for "før/etter vår tidsregning" er meningsløst. Tidsregning er ikke et tidspunkt. Det måtte i tilfelle hete "før/etter vår tidsregnings begynnelse". Anonymkode: 0bba2...8b7 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 15. januar 2016 #1888 Del Skrevet 15. januar 2016 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg tror aldri jeg har hørt noen si "etter vår tidsregning" (jeg er 69 år), men jeg har kanskje lest det. Oftest sies bare årstallet, evt. "år xxx" om tallet er lite. Menes det før Kristus, presiseres det nesten bestandig. Men jeg lurer på en annen ting: hva er det "motsatte" av "etter vår tidsregning"? "Etter" må vel bety "ifølge", altså "ifølge vår tidsregning"? "Etter" som motsetning til "før" passer ikke, for "før/etter vår tidsregning" er meningsløst. Tidsregning er ikke et tidspunkt. Det måtte i tilfelle hete "før/etter vår tidsregnings begynnelse". Anonymkode: 0bba2...8b7 Du er FOR intelligent Nei, jeg er ikke sarkastisk nå 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie_22 Skrevet 16. januar 2016 #1889 Del Skrevet 16. januar 2016 6 timer siden, Arabella skrev: Hvis du får spørsmål om hva som er vår tidsregning, hva svarer du vedkommende da? Hva er begrunnelsen for at vi ikke lenger kan bruke de betegnelsene vi alltid har brukt? Poenget og det jeg ville påpeke var at jeg ser veldig mange bruke forkortelsen evt. for eventuelt. Ev. er den riktige forkortelsen for eventuelt og evt. har en annen betydning. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #1890 Del Skrevet 16. januar 2016 14 timer siden, Pringle skrev: Selv bruker jeg "evt" som forkortelse for eventuelt og kommer ikke til å slutte med det Problemet med "etter vår tidsregning" er ikke tema for denne tråden, men det er noe som irriterer meg. For å ikke "støte" folk fra "andre kulturer" kan vi ikke lenger si "etter Kristi fødsel". Vi må si "etter vår tidsregning". Hvilken tidsregning, sa du? VÅR! Hvem er vi? Vi kristne, vel! Mitt problem med før og etter Kristi fødsel, er at vi i dag vet at Jesus ikke ble født i år 0. Nå er det riktignok så sjelden jeg har behov for å spesifisere om noe har skjedd før eller etter år 0, men det virker faktisk mer fornuftig å si før/etter vår tidsregning (-s begynnelse), enn det gjør å si før og etter Kristi fødsel, som jo ikke var i år 0. Og jeg har aldri hørt at dette ikke var for å støte noen, om det da ikke er for å ikke støte ateister som meg Og dette med at dette er noe vi alltid har brukt, så sitter jeg og leser om når dette ble tatt i bruk i England. Det er riktignok lenge siden, men ingen kom på å ta i bruk Jesu fødsel som grunnlag for sin tidsregning i de første årene etter Jesu død. Dette kom først noen hundre år senere. Anonymkode: 7fa08...319 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 16. januar 2016 #1891 Del Skrevet 16. januar 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: vi i dag vet at Jesus ikke ble født i år 0. Fullstendig korrekt, og det har aldri blitt hevda heller, aldri av nokon som har så mykje som elementær kunnskap om kalenderen, iallfall. Det finst ikkje noko år null; eitt år var 1 f.Kr, neste år var 1 e.Kr. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #1892 Del Skrevet 16. januar 2016 Jobber i helsevesenet, med bl.a. fagpersonell som ofte er eksperter/høyt utdannede innenfor psykiatri og traumebehandling. At få eller ingen av de har hørt om hebefili, og bare skjærer alt under én kam og kaller det pedofili er noe som irriterer meg litt - det er som å kalle alle nettbredd for iPad eller alle hybridbiler for Prius. Dere er profesjonelle, dere har utdanning, lær dere terminologien og verdsett det ordforrådet dere har til rådighet! Anonymkode: d4c6c...42d 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 16. januar 2016 #1893 Del Skrevet 16. januar 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jobber i helsevesenet, med bl.a. fagpersonell som ofte er eksperter/høyt utdannede innenfor psykiatri og traumebehandling. At få eller ingen av de har hørt om hebefili, og bare skjærer alt under én kam og kaller det pedofili er noe som irriterer meg litt - det er som å kalle alle nettbredd for iPad eller alle hybridbiler for Prius. Dere er profesjonelle, dere har utdanning, lær dere terminologien og verdsett det ordforrådet dere har til rådighet! Anonymkode: d4c6c...42d Bra innlegg! "Å skjære alle over én kam" heter det. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #1894 Del Skrevet 17. januar 2016 Den 15.01.2016 at 19.13, Blondie65 skrev: Etter vår tidsregning har vært i bruk i hele min oppvekst - og jeg personlig har aldri brukt "etter Kristi fødsel". Etter vår tidsregning gir ingen mening, fordi det ikke relaterer til noe konkret. Da er etter Kristi fødsel langt bedre, fordi det henviser til et tidspunkt, selv om noen mener det er noen år feil, og andre at personen ikke har eksistert. Anonymkode: 06da9...3b7 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 17. januar 2016 #1895 Del Skrevet 17. januar 2016 Det heter ikke voldtekstbølge! (Nå som jeg er obs på det, ser jeg det overalt). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caelyn Skrevet 17. januar 2016 #1896 Del Skrevet 17. januar 2016 Så her om dagen noen som hadde skrevet PANGSJON... Istedenfor pensjon. Jeg fikk helt fnatt 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Salka Skrevet 17. januar 2016 #1897 Del Skrevet 17. januar 2016 Haha, pangsjon faktisk. Abonnemang og angasjemang er det også noen som skriver. Og insjiativ. Skjønner ikke at det er mulig. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 17. januar 2016 #1898 Del Skrevet 17. januar 2016 I det siste har jeg lagt merke til flere tilfeller av denne typen: være til stedet, komme til ordet, legge ut et bildet osv. Det sistnevnte har ingen sammenheng med de to første, men jeg bare nevner det, for det heter ikke "et bildet". Jeg irriterer meg over den utidige bruken av preposisjonen "på", som tydeligvis har overtatt for alle andre. Eksempler: flink på, god på, dyktig på, ha en diskusjon/et møte på etc. etc. Dessuten snakker vi heller ikke "om" noe lenger, vi snakker "rundt" noe. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 17. januar 2016 #1899 Del Skrevet 17. januar 2016 21 minutter siden, Salka skrev: Haha, pangsjon faktisk. Abonnemang og angasjemang er det også noen som skriver. Og insjiativ. Skjønner ikke at det er mulig. Jeg har også sett abbonomang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 18. januar 2016 #1900 Del Skrevet 18. januar 2016 Hver eneste gang det er en festtråd her er ordet feilskrevet i nesten halvparten av innleggene. Trenger kanskje ikke dra det så langt at man skriver nachspiel fullt ut hver eneste gang, men la oss i det minste slippe nash, narsh, narch og narsch da. 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå