Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2015 #1761 Del Skrevet 27. august 2015 "Venninde". "Spørre spørsmål." Det heter STILLE spørsmål. "Sundt", som i "grønnsaker er sundt". Det heter SUNT. Jeg er også medlem av en gruppe på Facebook, og flere av de som er medlem der skriver så mye feil. Jeg får helt vondt i øynene. "Mor pølse" "Inni Mella". Betyr det "innimellom"?. "Tako kryder". Og en som endelig hadde "klekket koden". Som en liten apropos til sundt/sunt: jeg får apoplektisk anfall av de som setter likhetstegn mellom kalorifattig, slankende og sunt. "Jeg har spist et knekkebrød med en ert på til frokost, og til lunsj drakk jeg vann og spiste fire blåbær, og til middag spiste jeg 25 gram kylling med en spiseskje kokt ris. Dette spiser jeg fordi det er sunt." Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 27. august 2015 #1762 Del Skrevet 27. august 2015 Morrpølse? Eller kanskje det er søsteren til Mor Kake? Hm ...den tok det en stund før jeg skjønte ... Hvis Mor Pølse finnes, er det noe som heter Far Pølse? Ellers mener de vel morrpølse, her vest sier vi sognamorr. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 27. august 2015 #1763 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) Som en liten apropos til sundt/sunt: jeg får apoplektisk anfall av de som setter likhetstegn mellom kalorifattig, slankende og sunt. "Jeg har spist et knekkebrød med en ert på til frokost, og til lunsj drakk jeg vann og spiste fire blåbær, og til middag spiste jeg 25 gram kylling med en spiseskje kokt ris. Dette spiser jeg fordi det er sunt." Haha, enig, men jeg hater også begreper som "slankende". "slankemat" og "fetende". De er meningsløse. Jeg har gått ned 20 kilo mens jeg har spist bla peanøttsmør, helmelk, jasminris, smør og nakkekoteletter jevnlig - typisk "neimat", forresten også et uttrykk jeg hater Endret 27. august 2015 av Pringle 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elseby13 Skrevet 27. august 2015 #1764 Del Skrevet 27. august 2015 Hm ...den tok det en stund før jeg skjønte ... Hvis Mor Pølse finnes, er det noe som heter Far Pølse? Ellers mener de vel morrpølse, her vest sier vi sognamorr. Vel, du har jo morrapølse da.. Og far har jo pølse, han.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ewe Skrevet 27. august 2015 #1765 Del Skrevet 27. august 2015 Som en liten apropos til sundt/sunt: jeg får apoplektisk anfall av de som setter likhetstegn mellom kalorifattig, slankende og sunt. "Jeg har spist et knekkebrød med en ert på til frokost, og til lunsj drakk jeg vann og spiste fire blåbær, og til middag spiste jeg 25 gram kylling med en spiseskje kokt ris. Dette spiser jeg fordi det er sunt." Helt enig! (Selvom det er litt OF til "Det heter ikke det"-tråden). Mange som ikke trenger å slanke seg/undervektige lever i underskudd på energi fordi de tror det er sunt.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Margit Spat Skrevet 27. august 2015 #1766 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg får fnatt av de som bruker jomfru som adjektiv. Jomfru er et substantiv, og intet annet. Adjektivet heter jomfruelig. Det heter ikke "en jomfru mann", "en jomfru jente" osv. Ordet skal strengt tatt ikke brukes om menn i det hele tatt, i alle fall ikke i følge bokmålsordboka, som bl.a. definerer det som "kvinne som ikke har hatt samleie". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. august 2015 #1767 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg får fnatt av stadig å lese og høre "både..., men (også)...". Det heter ikke det! Det heter "både - og" og "ikke bare - men også". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ewe Skrevet 27. august 2015 #1768 Del Skrevet 27. august 2015 (endret) "Utskjeilser". Direkte hentet fra en tråd her! Det er til å gråte av :grine: Edit: Kom på enda en! "Tidligere eks". Det heter "eks"! Eventuelt "tidligere kjæreste". Den eneste måten å få "tidligere eks" på er å bli sammen igjen.. Endret 27. august 2015 av Ewe 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 27. august 2015 #1769 Del Skrevet 27. august 2015 Vet ikke om dette er nevnt tidligere i tråden, men jeg blir gal av feil bruk av "simpel/simpelt" Det er IKKE det samme som "enkel/enkelt"!!!!! Og mensensmerter..... Menssmerter. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 27. august 2015 #1770 Del Skrevet 27. august 2015 Vet ikke om dette er nevnt tidligere i tråden, men jeg blir gal av feil bruk av "simpel/simpelt" Det er IKKE det samme som "enkel/enkelt"!!!!! Og mensensmerter..... Menssmerter. Engelske ord tar overhånd her. Jeg er helt enig med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 27. august 2015 #1771 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg kan leve med simpel bare jeg slipper seriøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. august 2015 #1772 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg kan leve med simpel bare jeg slipper seriøs.Heh? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 27. august 2015 #1773 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg forstår heller ikke bruken av "preggo", "preggers", "preggis" osv. GRAVID! Jeg blir gal 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 27. august 2015 #1774 Del Skrevet 27. august 2015 Heh? Vi hadde inntil nylig to forskjellige ord med forskjellige betydninger: Seriøs og alvorlig. I fjortisnorsk har alvorlig blitt helt erstattet av seriøs, som nå har overtatt roller alvorlig tradisjonelt har hatt, sannsynligvis pga. påvirkning fra engelsk. En "korrekt" (i anførselstegn fordi språket er selvsagt/dessverre/heldigvis i konstant endring) oversettelse av "are you serious?" er ikke "er du seriøs?", men "mener du det alvorlig?" Seriøs betyr (betydde) noe annet. Ordet beskriver (beskrev) heller karaktertrekk enn sinnssteming, med synonymer som ordentlig, skikkelig, pålitelig, profesjonell. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 27. august 2015 #1775 Del Skrevet 27. august 2015 Vi hadde inntil nylig to forskjellige ord med forskjellige betydninger: Seriøs og alvorlig. I fjortisnorsk har alvorlig blitt helt erstattet av seriøs, som nå har overtatt roller alvorlig tradisjonelt har hatt, sannsynligvis pga. påvirkning fra engelsk. En "korrekt" (i anførselstegn fordi språket er selvsagt/dessverre/heldigvis i konstant endring) oversettelse av "are you serious?" er ikke "er du seriøs?", men "mener du det alvorlig?" Seriøs betyr (betydde) noe annet. Ordet beskriver (beskrev) heller karaktertrekk enn sinnssteming, med synonymer som ordentlig, skikkelig, pålitelig, profesjonell. Vet jeg kan bomme på dette, så jeg skal prøve å skjerpe meg. Takk for oppstrammingen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 27. august 2015 #1776 Del Skrevet 27. august 2015 Vet jeg kan bomme på dette, så jeg skal prøve å skjerpe meg. Takk for oppstrammingen Jeg vil ikke gå så langt som å kalle det feil, men i mine øyne ser det veldig barnslig ut. /getoffmylawn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruN Skrevet 27. august 2015 #1777 Del Skrevet 27. august 2015 Jeg vil ikke gå så langt som å kalle det feil, men i mine øyne ser det veldig barnslig ut. /getoffmylawn Kanskje ikke feil, men jeg er enig med deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 27. august 2015 #1778 Del Skrevet 27. august 2015 Vi hadde inntil nylig to forskjellige ord med forskjellige betydninger: Seriøs og alvorlig. I fjortisnorsk har alvorlig blitt helt erstattet av seriøs, som nå har overtatt roller alvorlig tradisjonelt har hatt, sannsynligvis pga. påvirkning fra engelsk. En "korrekt" (i anførselstegn fordi språket er selvsagt/dessverre/heldigvis i konstant endring) oversettelse av "are you serious?" er ikke "er du seriøs?", men "mener du det alvorlig?" Seriøs betyr (betydde) noe annet. Ordet beskriver (beskrev) heller karaktertrekk enn sinnssteming, med synonymer som ordentlig, skikkelig, pålitelig, profesjonell.Wow dette var mye info. Så man skal ikke si "Er du seriøs nå"? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Okapi Skrevet 27. august 2015 #1779 Del Skrevet 27. august 2015 Wow dette var mye info. Så man skal ikke si "Er du seriøs nå"? Det spørs vel helt hva slags stil du streber etter. Igjen, det ser fort barnslig og uproft ut, så jeg ville holdt meg langt unna den typen språk på skole, i jobb og i debatter. På den annen side, er du typen som i fullt alvor sier du "chiller og gamer FIFA" på fritiden blir det jo liksom en dråpe i havet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 27. august 2015 #1780 Del Skrevet 27. august 2015 Seriøs betyr (betydde) noe annet. Ordet beskriver (beskrev) heller karaktertrekk enn sinnssteming, med synonymer som ordentlig, skikkelig, pålitelig, profesjonell. Helt korrekt. I tillegg kan jo seriøs brukes om annet enn mennesker: seriøst firma/tilbud/emne, seriøs musikk/litteratur/diskusjon. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå