Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Det heter flere ikke fler, lignende ikke liknende :)

Anonymous poster hash: cde7c...27d

Ikke noe av dette stemmer.

Flere/fler.

Liknende/lignende.

Anonymous poster hash: b46d6...45d

  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser stadig fler som skriver "å ønske å være", eller liknende feil.

Anonymous poster hash: 0cb38...674

Det er ikke feil.

Hehe Dette var pinlig, men sånn går det når jeg skriver sent på kvelden. Dere skjønte jo hva jeg mener selv med et fryktelig dårlig eksempel.

Anonymous poster hash: 0cb38...674

Mange som sliter med det der. Jeg har venner som er lærere som spør meg om det. Det er jo ingen som lærer syntaks skikkelig lenger, så det er jammen ikke så rart. At det er homonymi akkurat der på norsk er nesten litt tragisk, men jeg ser ingen gode løsninger på det.

Jeg skjønner ikke. Hva var feilen, og hva skulle det stått?

  • Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke. Hva var feilen, og hva skulle det stått?

Det er ingen feil, AB var bare trøtt.

  • Liker 1
Skrevet

Det er ingen feil, AB var bare trøtt.

OK - takk :laugh:

Skrevet

Symptomer har en på sykdom ikke på bruk av medisiner, da får en bivirkninger.

Symptomer på graviditet er heller ikke reelt, da får man graviditetstegn.

Også de som ikke klarer å bøye mensen, har mensen smerter og ikke menssmerter.

Anonymous poster hash: 88692...d99

  • Liker 1
Skrevet

Det heter ikke eggehvitte men eggehvite, eller eventuelt eggekvite på nynorsk.

Kanskje feilen skyldes dialektforskjeller i hvordan ordet uttales?

Gjest Margit Spat
Skrevet

Det heter heller ikke gullerot eller gulerot, selv om mange uttaler det omtrent på den måten (r etter l er ikke lett å si uten at det lurer seg inn en liten e mellom dem).

Skrevet

Det heter heller ikke gullerot eller gulerot, selv om mange uttaler det omtrent på den måten (r etter l er ikke lett å si uten at det lurer seg inn en liten e mellom dem).

Jeg har irritert meg over det samme. Ordet staves ofte feil på tilbudsplakater utenfor butikker.

Skrevet

Også de som ikke klarer å bøye mensen, har mensen smerter og ikke menssmerter.

Anonymous poster hash: 88692...d99

*mensensmerter

Uansett så er både ordene, mensen og mens, forkortelser av ordet menstruasjon ;) Så sånn sett spiller det ingen rolle om man skriver mensensmerter eller menssmerter.

Skrevet

*mensensmerter

Uansett så er både ordene, mensen og mens, forkortelser av ordet menstruasjon ;) Så sånn sett spiller det ingen rolle om man skriver mensensmerter eller menssmerter.

Mensen smerter er det jeg har påpekt, ikken mensensmerter, det har jeg ikke sett i tråder her inne,enda.

Mensen smerter, bør jo da sidestilt med menstruasjonen smerter, og ikke menstruasjonssmerter (i ett eller i to ord), om jeg tolker deg riktig?

Anonymous poster hash: 88692...d99

Skrevet

Det er jo ingen som lærer syntaks skikkelig lenger...

Dette gjorde meg nysgjerrig. Hva baserer du dette på?

Skrevet (endret)

Dette gjorde meg nysgjerrig. Hva baserer du dette på?

Kva er syntaks? 😳

Endret av Kjibba
  • Liker 3
Skrevet

Dette gjorde meg nysgjerrig. Hva baserer du dette på?

Mest erfaring med mennesker, litt på observasjon av skoleklasser og litt kikking i lærebøker. Folk sliter skikkelig med å forstå hva fraser og konjunksjoner er, jfr. hvor mange som ikke vet om det heter "jeg liker å spise å drikke" eller "jeg liker å spise og drikke".

Skrevet

Mest erfaring med mennesker, litt på observasjon av skoleklasser og litt kikking i lærebøker. Folk sliter skikkelig med å forstå hva fraser og konjunksjoner er, jfr. hvor mange som ikke vet om det heter "jeg liker å spise å drikke" eller "jeg liker å spise og drikke".

Jeg kan ikke huske at vi "lærte det skikkelig" i mine dager heller. Med det mener jeg utover den enkleste formen for analyse. Slikt gjøres fortsatt. Både læreplan og lærebøker legger opp til det. Du kan godt mene at det er for lite av det, men jeg er ikke så sikker på om påstanden din om at man lærte dette bedre før, holder vann.

Skrevet

Kva er syntaks?

Syntaks er setningslære. Altså hvilken funksjon ord og fraser utgjør i en setning. Subjekt, objekt, predikativ, adverbial, osv.

Skrevet

Jeg kan ikke huske at vi "lærte det skikkelig" i mine dager heller. Med det mener jeg utover den enkleste formen for analyse. Slikt gjøres fortsatt. Både læreplan og lærebøker legger opp til det. Du kan godt mene at det er for lite av det, men jeg er ikke så sikker på om påstanden din om at man lærte dette bedre før, holder vann.

Jeg hadde iallefall en god del mer av det på ungdomsskolen enn det jeg ser nå. Men klart, læreplanen er jo ganske vag, så det er jo helt klart variasjon fra skole til skole og fylke til fylke.

Skrevet

Syntaks er setningslære. Altså hvilken funksjon ord og fraser utgjør i en setning. Subjekt, objekt, predikativ, adverbial, osv.

Aha! Tusen takk :)

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporing, samt svar på dette.

- Avalon, mod

  • Liker 1
Skrevet

Mest erfaring med mennesker, litt på observasjon av skoleklasser og litt kikking i lærebøker. Folk sliter skikkelig med å forstå hva fraser og konjunksjoner er, jfr. hvor mange som ikke vet om det heter "jeg liker å spise å drikke" eller "jeg liker å spise og drikke".

Hvorfor er fraser relevant her?

Og/å er vanskelig, og ikke alltid et spørsmål om å ikke forstå syntaks. Det fins til og med tilfeller der selv språkviterne er i tvil om hva som er det rette ordet, og eller å.;-)

Anonymous poster hash: 9529b...f06

Skrevet

å og og finnes det strenge bestemmelser for. de kan ikke brukes om hverandre.

  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...