Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

mercury_ skrev (20 minutter siden):

Jeg leser i mange oppskrifter at man skal "drysse" saus over et eller annet. Syns det høres så rart ut. I mitt hode drysser man tørre ting, et dryss kanel over grøten osv. 

På engelsk har man jo drizzle for vått og sprinkle for tørt, vet ikke om det er noe tilsvarende på norsk. 

Man heller jo saus over maten. Hvis det er veldig små mengder væske, kan man dryppe noe over, men hvis man drypper saus over maten, har man kanskje feilberegnet litt ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ti10 skrev (11 minutter siden):

Man heller jo saus over maten. Hvis det er veldig små mengder væske, kan man dryppe noe over, men hvis man drypper saus over maten, har man kanskje feilberegnet litt ;) 

Jeg skulle ha spesifisert at det er snakk om små mengder saus. Som salt karamellsaus over brownies, eller en vinaigrette over salat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dagbladet slår til igjen. I videoen jeg har tatt bilde av under er det snakk om en skypumpe som treffer en kafé i Sotsji i Russland. (Mer tekst under)image.png.51910685a66dc056b7d7ad47c52383da.png

Det er kjempeflott at det ikke ble noen skader på personalet, men var det gjester der også? Her skulle de brukt ordet "personskader"

Videoen

Endret av sofie777
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Hvorfor skriver så mange «komt»???

Anonymkode: c4647...be5

Fordi de er fra Bergen eller har blitt bergifisert 

Anonymkode: ea9b0...5bd

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fordi de er fra Bergen eller har blitt bergifisert 

Anonymkode: ea9b0...5bd

Mine bekjente utenfor Oslo sier også "komt", men de klarer å skrive "kommet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
On 7/27/2022 at 7:40 PM, mercury_ said:

Jeg leser i mange oppskrifter at man skal "drysse" saus over et eller annet. Syns det høres så rart ut. I mitt hode drysser man tørre ting, et dryss kanel over grøten osv. 

På engelsk har man jo drizzle for vått og sprinkle for tørt, vet ikke om det er noe tilsvarende på norsk. 

"Sprinkle" brukes om både vått og tørt, så har det gått galt i oversettelsen til norsk - slik det dessverre altfor ofte gjør. Tilsvarende ord på norsk kan være "å drysse"(når det er tørt),"å stenke"(når det er litt væske), "å dynke"(når det er mye væske).

14 hours ago, sofie777 said:

Det er kjempeflott at det ikke ble noen skader på personalet, men var det gjester der også? Her skulle de brukt ordet "personskader"

Igjen en feil i oversettelse fra engelsk til norsk. "Personskade" heter "personal injury", mens "personalskade" ville hett "personnel injury".

Anonymkode: 9d584...4e5

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I det siste har det vært flere tilfeller av bruker(e) som i stedet for å skrive "å fade ut"("å fade" ca. som i engelsk "to fade"), skriver "å flade ut". Lurer på hvordan de har tenkt ut det ordet, og hvordan de uttaler det. Fleide? Flade? Eller som jeg hører for meg: Flæde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

I det siste har det vært flere tilfeller av bruker(e) som i stedet for å skrive "å fade ut"("å fade" ca. som i engelsk "to fade"), skriver "å flade ut". Lurer på hvordan de har tenkt ut det ordet, og hvordan de uttaler det. Fleide? Flade? Eller som jeg hører for meg: Flæde.

Tenker på "Å flate ut" på rogalandsk. Ikke at det er mer forståelig... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Folk som sier de blir "rørt" når de hører om noe som bare er trist. Syke mennesker. 

Anonymkode: 30c70...749

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat noen skrive "avertil" istedenfor "av og til" 😬

Anonymkode: f67f2...71d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så akkurat noen skrive "avertil" istedenfor "av og til" 😬

Anonymkode: f67f2...71d

Jøss! Den var ny.😄

Anonymkode: 14bef...78e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan folk være så snill å slutte å skrive "tjene" når de mener "spare". 

Endret av Honeywell
Typo
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Honeywell skrev (45 minutter siden):

Kan folk være så snill å slutte å skrive "tjene" når de mener "spare". 

Vil tro at enkelte faktisk ikke skjønner forskjellen. 

Jobber på kafé, og det er jobben min å spørre om kundene skal ha drikke når de kjøper mat. Vil tro at godt over halvparten, også voksne folk som ser ut som de har ansvarsfulle jobber, responderer med å spørre om det blir billigere da eller om de tjener på det. 

Er det ikke bare å kjenne etter om man er tørst/trenger drikke til maten og så bestemme seg ut fra det? For det er ikke sånn at man gjør en knallgod investering ved å kjøpe en flaske brus, vann eller hva det nå er som du uansett ikke kommer til å drikke før om en uke. Da er det faktisk mye billigere å gå på Rema 1000 eller Kiwi.

Grrrr!  Beklager digresjonen.

Anonymkode: 229e7...fbb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jobber på kafé, og det er jobben min å spørre om kundene skal ha drikke når de kjøper mat. Vil tro at godt over halvparten, også voksne folk som ser ut som de har ansvarsfulle jobber, responderer med å spørre om det blir billigere da eller om de tjener på det. 

Er det ikke bare å kjenne etter om man er tørst/trenger drikke til maten og så bestemme seg ut fra det? For det er ikke sånn at man gjør en knallgod investering ved å kjøpe en flaske brus, vann eller hva det nå er som du uansett ikke kommer til å drikke før om en uke. Da er det faktisk mye billigere å gå på Rema 1000 eller Kiwi.

Enkelte ganger er det tilbud der det er billigere å ta med noe ekstra.

For eksempel om man har to for 50 og noe koster 52 alene.

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvis man tjener penger av å gå på  kafe. Altså at det gir dem inntekt av å drikke kaffe, så får jeg gå ut oftere. Hehe

Har hatt en foreleser på BI som bablet om å tjene penger når han mente spare. Det blir for dumt synes jeg på en økonomi utdanning.  

Endret av Honeywell
Typo igjen
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ramona1970

Jeg sier også tjene! Skal slutte med det, det er helt klart et ord som gjør at jeg lurer meg selv til å tro at jeg faktisk tjener penger når jeg bruker dem. Herregud så dumt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra du slutter med det. Blir helt svett i øra av å overhøre folk si det. Nesten så jeg tenker på å bryte inn i samtalen😆

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Penger spart er penger tjent" - det er vel her det kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...