Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Shavet. Folk som sier de har "shavet seg"..

I samme kategori som "nippelsene mine".

Du har barbert deg, kjære deg. Barbert. Eventuelt fjernet hår, om du vil. Men "shavet" deg. Nei.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er bare en dårlig unnskyldning for udugelighet og latskap. 90% av landet har ikke dysleksi.

Udugelighet, ja, det kan man vel til en viss grad si, men det er ikke lett for språksvake å bli gode til å skrive. Folk har ulike forutsetninger. Man kan irritere seg over det, men det blir for dumt å kreve det i uformelle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må jo da bety det samme som respektabelt :fnise: .

Ja, det samme tenker jeg :)

Anonymous poster hash: 7ffd1...0a2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter ikke disrespektløst! :regler:

Anonymous poster hash: 7ffd1...0a2

Hvis noen hadde brukt dette "ordet" hadde jeg sagt sarkastisk "så hyggelig sagt". Dis indikerer fraværet av noe, her respektløst. Dermed blir der jo respektfult :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Begynner å bli litt lei av ordet "uføre". Det skal brukes som flertall (disse menneskene er uføre), eller i sammensatte ord som "uføretrygd, "uførestønad" og lignende. Det heter IKKE "jeg er uføre", "noen som har ung uføre?" osv.

Gaah. Skrev ordet for mange ganger, så nå mistet det sin betydning også, hehe.

Anonymous poster hash: abe76...6ae

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynner å bli litt lei av ordet "uføre". Det skal brukes som flertall (disse menneskene er uføre), eller i sammensatte ord som "uføretrygd, "uførestønad" og lignende. Det heter IKKE "jeg er uføre", "noen som har ung uføre?" osv.

Gaah. Skrev ordet for mange ganger, så nå mistet det sin betydning også, hehe.

Altså, det heter "jeg er ufør".

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Shavet. Folk som sier de har "shavet seg"..

I samme kategori som "nippelsene mine".

Du har barbert deg, kjære deg. Barbert. Eventuelt fjernet hår, om du vil. Men "shavet" deg. Nei.

100% enig i denne!

Hater at folk har "nippler" og "shaver" seg!

Kanskje det er de samme folka som blir "backstabbet" av vennene sine? :fnise: (Husker en tråd på forumet der der ordet faktisk ble benyttet!)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Kom på en ting til - de som kaller det "spotting" eller å "spotte" når de mener at de blør lite (under mens, graviditet etc). Å spotte er å håne/gjøre narr av/være respektløs, det har ingenting med bloddråper å gjøre!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Kom på en ting til - de som kaller det "spotting" eller å "spotte" når de mener at de blør lite (under mens, graviditet etc). Å spotte er å håne/gjøre narr av/være respektløs, det har ingenting med bloddråper å gjøre!

Det er jo åpenbart et fremmedord, og selv om det var ukjent til og med for meg, som henger på et kvinneforum, så skjønner jeg at det ikke er noe i veien med å bruke det innen kontekster der det er vanlig. Mener du f.eks. at det er rart å skrive "jeg dater en mann" osv. (i uformelle sammenhenger)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Et annet ord som i hvert fall jeg stusser over hva folk mener med, når de sier "simpel" om noe. Mener de på norsk eller engelsk? Hvis noen for eksempel sier jeg har på meg en simpel kjole, blir jeg sint og fornærmet.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Det er jo åpenbart et fremmedord, og selv om det var ukjent til og med for meg, som henger på et kvinneforum, så skjønner jeg at det ikke er noe i veien med å bruke det innen kontekster der det er vanlig. Mener du f.eks. at det er rart å skrive "jeg dater en mann" osv. (i uformelle sammenhenger)?

Tja, jeg bruker ikke ordet "dating"/"å date", men det er for så vidt mer innarbeidet og mer "funksjonelt". Å spotte som i betydningen av liten vaginal blødning, er direkte feil - fordi å spotte betyr noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Et annet ord som i hvert fall jeg stusser over hva folk mener med, når de sier "simpel" om noe. Mener de på norsk eller engelsk? Hvis noen for eksempel sier jeg har på meg en simpel kjole, blir jeg sint og fornærmet.

Enig - for meg er "simpel" tarvelig/billig/dårlig (og det er også den korrekte bruke på norsk), men har sett på forumet her (men aldri hørt i virkeligheten) brukt i betydningen "enkelt".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Tja, jeg bruker ikke ordet "dating"/"å date", men det er for så vidt mer innarbeidet og mer "funksjonelt". Å spotte som i betydningen av liten vaginal blødning, er direkte feil - fordi å spotte betyr noe helt annet.

Hva mener du med mer funksjonelt? Nå skal jeg ikke skryte på meg mye kunnskap innen mensenkategorien, men jeg synes nå spotting høres ganske greit ut.

Å spotte i betydning gjøre narr av var nytt for meg. Er det så vanlig å bruke at damer som skriver "jeg spotter litt om dagen" (kanskje i en graviditetsdagbok), står i fare for at folk misforstår dem? :P

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Riskjeks

Hva mener du med mer funksjonelt? Nå skal jeg ikke skryte på meg mye kunnskap innen mensenkategorien, men jeg synes nå spotting høres ganske greit ut.

Å spotte i betydning gjøre narr av var nytt for meg. Er det så vanlig å bruke at damer som skriver "jeg spotter litt om dagen" (kanskje i en graviditetsdagbok), står i fare for at folk misforstår dem? :P

Er ikke å spotte = å gjøre narr av allmennkunnskap? Sjekk hvilken som helst ordbok... http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=spotte&begge=+&ordbok=begge Det er det som er betydningen - å håne noen, evt vanære noe hellig. Å få små bloddråper i trusa er ikke en registrert betydning av det ordet.

At dating er et mer funksjonelt uttrykk mener jeg at det ikke har noen norsk betydning som betyr noe helt annet (som både spotting, og Arabellas eksempel "simpelt"), slik at det derfor lettere blir innarbeidet uten at det blir noen misforståelser. Selv synes jeg "gå ut med" er et helt greit uttrykk for det samme - og det brukes jo på engelsk også (going out with = dating). Synes bare det blir latterlig når folk tar i bruk engelske ord som betyr noe helt annet på norsk, og bruker dem i den engelske betydningen. Da tenker jeg at de ikke er spesielt språkmektige...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Eurodice

Du som er lingvist, må da vel vite hva "spotte" betyr.

Bokmålsordboka Oppslagsord Ordbokartikkel
Letter-K-blue-icon.png
spotte v1 (norr spotta, besl med spytte)
black_circle_e.png gjøre narr av, håne
s- en / s- Gud
black_circle_e.png adj og adv i pr pt:
et s-nde smil / se s-nde på en
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Jada, jeg slo det opp i ordboka, men det var altså nytt for meg. Jeg har ikke sagt at det ikke står i ordboka. Men det er altså i hvert fall ikke vanlig i min krets.

Uansett, nå bruker jo disse damene "spotte" for å beskrive en type blødning. Det er jo slik ord etter hvert kommer inn i ordboka. Er det virkelig sånn at mange misforstår? Er det sånn at de leser setninga eller avsnittet ferdig og virkelig ikke forstår hva de mener? Jeg tviler. Går man på treningsstudioet og noen spør om du kan spotte dem, er det ingen tvil om hva de mener. Der betyr det noe annet. Det er virkelig utrolig hvor mye vi mennesker forstår ut ifra konteksten språket brukes. Ikke vær så vanskelige, dere :)

Jeg for min del lar ikke ordboka styre språket mitt. Dere må slutte å tro at den er fasiten.

(Det er forresten min misjon å påvirke dere, sånn hvis dere lurer på hvorfor jeg er i denne tråden og kverulerer)

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg sier heller at jeg spotter enn at jeg har en liten vaginal blødning (uten at jeg i veldig stor grad snakker om dette i det hele tatt). Hva ville du kalt det, på godt norsk?

Og som Rossin sier, kontekst er alt innen språk. Og ord har en tendens til å dukke opp i ordboka lenge etter at de er i daglig bruk og blir forstått av folk flest ;)

Jeg spotter forøvrig sjelden Gud, men jeg kjenner til den betydnignen, uten at det har noe betydning for min forståelse verken på treningsstudioet eller i graviditetsforumet her inne.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Vel, jeg sier heller at jeg spotter enn at jeg har en liten vaginal blødning (uten at jeg i veldig stor grad snakker om dette i det hele tatt). Hva ville du kalt det, på godt norsk?

Og som Rossin sier, kontekst er alt innen språk. Og ord har en tendens til å dukke opp i ordboka lenge etter at de er i daglig bruk og blir forstått av folk flest ;)

Jeg spotter forøvrig sjelden Gud, men jeg kjenner til den betydnignen, uten at det har noe betydning for min forståelse verken på treningsstudioet eller i graviditetsforumet her inne.

Bra ult :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...