Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, Arabella skrev:

Det er en enklere måte å si det på. "Dog" kan virke litt stivt.

Stivt, unødvendig og kun fordi det har blitt et trendord som misbrukes og/eller brukes feil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Stivt, unødvendig og kun fordi det har blitt et trendord som misbrukes og/eller brukes feil.

Sant det. Dessuten er det da også nokså alderdommelig, synes jeg. (Min subjektive mening. :) )

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Sant det. Dessuten er det da også nokså alderdommelig, synes jeg. (Min subjektive mening. :))

Enig. Både du og jeg er godt voksne...men bruker aldri det ordet.  Det var vanlig lenge før oss.  Og nå...som sagt...bare et unødvendig fyllord som er "sååå moderne".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Arabella said:

Sant det. Dessuten er det da også nokså alderdommelig, synes jeg. (Min subjektive mening. :) )

Jeg er (relativt) ung og liker begge deler. Er koselig og minner om mormor

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For dag eller for dagen virkelig skjærer i øynene mine. Det kan da virkelig ikke hete det?

Sånn ellers er det irriterende med folk som ikke vet forskjellen på grunntall og ordenstall. Datoer skal skrives som ordenstall: "I dag er det 10. mars." "10" leses som "ti", "10." leses "tiende". Det er faktisk ikke så vanskelig. Det verste jeg har lest i denne sammenhengen er "til 7 og sist". Nei, du kan faktisk ikke skrive det! Strengt tatt skal det i denne sammenhengen skrives med ord, slik det også bør i en del andre sammenhenger.

Anonymkode: 261ee...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, AnonymBruker said:

For dag eller for dagen virkelig skjærer i øynene mine. Det kan da virkelig ikke hete det?
Anonymkode: 261ee...6e1

Ta på brillene, for her kommer mer som skjærer i øynene dine:
dag for dag, hva for dag
bringe/legge/komme for dagen, være ferdig for dagen, tale/ord/avisa for dagen, 1000 kr/tre måltid for dagen.
Jo, det heter nok det.
 

Endret av GauteS
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

For dag eller for dagen virkelig skjærer i øynene mine. Det kan da virkelig ikke hete det?

Sånn ellers er det irriterende med folk som ikke vet forskjellen på grunntall og ordenstall. Datoer skal skrives som ordenstall: "I dag er det 10. mars." "10" leses som "ti", "10." leses "tiende". Det er faktisk ikke så vanskelig. Det verste jeg har lest i denne sammenhengen er "til 7 og sist". Nei, du kan faktisk ikke skrive det! Strengt tatt skal det i denne sammenhengen skrives med ord, slik det også bør i en del andre sammenhenger.

Anonymkode: 261ee...6e1

I går så jeg faktisk det motsatte. Husker ikke helt hva setningen var, men det ble noe sånt som dette: "Jeg har gjort det 3.ganger". Ja, uten mellomrom etter punktum også. Det ble gjort to ganger rett etter hverandre. (Et innlegg her på KG)

Edit: Fant innlegget og kopierer det inn her: "hadde en kunde no for 1.uke sida som prøvde å stjele 5 6.pk turborg øl"

Endret av sofie777
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, GauteS said:

Ta på brillene, for her kommer mer som skjærer i øynene dine:
dag for dag, hva for dag
bringe/legge/komme for dagen, være ferdig for dagen, tale/ord/avisa for dagen, 1000 kr/tre måltid for dagen.
Jo, det heter nok det.
 

Ikke i den sammenhengen, men om ting som skjer hver dag: "Jeg spiser et eple for dagen."

Anonymkode: 261ee...6e1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke i den sammenhengen, men om ting som skjer hver dag: "Jeg spiser et eple for dagen."

Anonymkode: 261ee...6e1

Eller som jeg nevnte: "1000 kr for dagen" / "Tre måltid for dagen". Dette er en vanlig uttrykksmåte, spesielt i nynorsk kanskje (sammen med om), men fins også i bokmål. Språkrådets Bokmålsordboka har dette: "å holde bil koster mange tusen for året".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, GauteS skrev:

Ta på brillene, for her kommer mer som skjærer i øynene dine:
dag for dag, hva for dag *)
bringe/legge/komme for dagen, være ferdig for dagen, tale/ord/avisa for dagen, 1000 kr/tre måltid for dagen.
Jo, det heter nok det.
 

*)  Hvilken dag.

Anonymkode: 6f2c0...b57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker said:

*)  Hvilken dag.
Anonymkode: 6f2c0...b57

Det er litt vanskelig å vite hva du egentlig vil fram til når du bare kan strekke deg til å komme med en kommentar på fattige to ord. 
Muligens er du i fyr og flamme fordi du har oppdaget at det faktisk fins en annen måte å stille spørsmålet på, både hva for dag og hvilken dag? Dessverre må jeg skuffe deg med at dette er en ikke fullt så epokegjørende oppdagelse som du kanskje tror. Det meste kan ordlegges på flere måter.
Ved en annen anledning burde du kanskje konsultere en av våre utmerkede ordbøker, der begge disse uttrykksmåtene er nevnt allerede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 10/03/2018 at 10:40 AM, GauteS said:

Eller som jeg nevnte: "1000 kr for dagen" / "Tre måltid for dagen". Dette er en vanlig uttrykksmåte, spesielt i nynorsk kanskje (sammen med om), men fins også i bokmål. Språkrådets Bokmålsordboka har dette: "å holde bil koster mange tusen for året".

Det klinger likevel ganske galt, og på bokmål er det ikke det vanligste uttrykket. Jeg sa aldri at det er feil, men for meg framstår det som dårlig språk.

Anonymkode: 261ee...6e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av mine kjepphester: Det heter ikke "både ... men også". Det heter "både - og" og "ikke bare - men også". "Både" inkluderer (sammenbinder), "men" adskiller.

Det heter heller ikke forbredelse/tilbredelse, forbrede seg osv. Forberedelse, tilberedelse, forberede, tilberede.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 hours ago, AnonymBruker said:

Det klinger likevel ganske galt, og på bokmål er det ikke det vanligste uttrykket. Jeg sa aldri at det er feil, men for meg framstår det som dårlig språk.

Anonymkode: 261ee...6e1

Det er uklokt ikke å holde seg til sannheten når det er så lett for andre å avsløre deg. Du skrev over her "Det kan da virkelig ikke hete det?". Når man ordlegger seg slik, mener man åpenbart at slik språkbruk er feil.

At "for dagen" er uvanligere enn f. eks. "pr. dag", er riktig nok, men det er ikke et gyldig argument mot å bruke den formuleringen. Noen vil endog si at det er et argument for å bruke det uttrykket mer (variere språkbruken).

Vi er mange som har ord og uttrykk vi misliker, men har vi ikke noe mer å slå i bordet med enn vår private "syns", bør vi heller tie stille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så  utrolig vanskelig å lære forskjellen på ennå og enda? 

Ennå brukes om tid, samme måte som fremdeles, f.eks «han er ennå ikke ferdig med oppgaven»

Enda brukes på samme måte som «selv om». «Han gjorde det ikke, enda han sa at han skulle gjøre det».

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, cleangal skrev:

Er det så  utrolig vanskelig å lære forskjellen på ennå og enda? 

Ennå brukes om tid, samme måte som fremdeles, f.eks «han er ennå ikke ferdig med oppgaven»

Enda brukes på samme måte som «selv om». «Han gjorde det ikke, enda han sa at han skulle gjøre det».

I tillegg er "enda" også gradsadverb; enda bedre, enda finere. Her ser jeg ofte det blir brukt "ennå", som altså er feil.

Endret av Arabella
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitat

Coca-Colas kommunikasjonssjef Mette Vinther Talberg forteller meg at det smarte i Smartwater kommer fra at «vann er et smart valg for å slukke tørsten når du er på farten, i tillegg til at det er smart å tilsette litt mineralsalter for å gi en ekstra krisp og ren smak».

Krisp?! Nei, nei, nei...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...