Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Til alle bloggere, hvis dere bruke engelsk: Det heter SNEAK PEEK, ikke SNEAK PEAK! :fart2:

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingenting som heter overFORsvømmelse, eller papirFORsamling eller steRRinlys!!! 😡 så slutt med å si det!!!!

Anonymkode: 03a27...b84

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får magesår av masse- og feilbruk av "trendy"-ordet  DOG.   :raven:

Bruk det riktig, for pokker.   

Endret av Jerry Lee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Jerry Lee skrev:

Jeg får magesår av masse- og feilbruk av "trendy"-ordet  DOG.   :raven:

Bruk det det riktig, for pokker.   

Enig. Det blir som oftest brukt på samme måte som det engelske "though" etter det jeg har observert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Enig. Det blir som oftest brukt på samme måte som det engelske "though" etter det jeg har observert.

Ja. Og det blir så feil. Setninger åpnes til og med med "dog"...

Hvor pokker kommer dette våset i fra? Hvordan oppsto det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det trendy med dog? Jeg har alltifdbrukt det, og får stort sett rare blikk.

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert vært nevnt mange ganger, men det kan ikke nevnes for ofte: Det er ingenting som heter forhåndsregler. Forholdsregler! 

Anonymkode: e87fe...103

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja. Og det blir så feil. Setninger åpnes til og med med "dog"...

Hvor pokker kommer dette våset i fra? Hvordan oppsto det?

Du kan så spørre. Min hypotese (forresten er jeg ganske sikker) er at vårt eget morsmål ikke er bra nok eller rikholdig nok for de yngre generasjoner (pottit-Norge vet du!), derfor må de supplere med mer eller mindre korrekt bruk av engelsk. Jeg blir sprø av all slangen/sjargongen på engelsk. KG er et norsk forum!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det trendy med dog? Jeg har alltifdbrukt det, og får stort sett rare blikk.

Anonymkode: afe99...408

Kan du skrive et eksempel på hvordan du bruker det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Arabella skrev:

Du kan så spørre. Min hypotese (forresten er jeg ganske sikker) er at vårt eget morsmål ikke er bra nok eller rikholdig nok for de yngre generasjoner (pottit-Norge vet du!), derfor må de supplere med mer eller mindre korrekt bruk av engelsk. Jeg blir sprø av all slangen/sjargongen på engelsk. KG er et norsk forum!

Ja, enig.

Men "dog" er et norsk ord med en spesifikk betydning. Det kan ikke bare strøs overalt i hytt og pine bare for at nygenerasjonen syns det passer seg slik. Det GJØR nemlig ikke det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Jerry Lee skrev:

Ja, enig.

Men "dog" er et norsk ord med en spesifikk betydning. Det kan ikke bare strøs overalt i hytt og pine bare for at nygenerasjonen syns det passer seg slik. Det GJØR nemlig ikke det.

Bare vent, nå kommer snart noen med at vi huske på at språket er i stadig utvikling. Det er bare så pussig at bare engelsk skal "utvikle" seg i norsk, mens de unges norske ordforråd blir stadig dårligere.

Endret av Arabella
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Arabella skrev:

Bare vent, nå kommer snart noen med at vi huske på at språket er i stadig utvikling. Det er bare så pussig at bare engelsk skal "utvikle" seg i norsk.

:raven:   Antakelig.   

Vel..jeg for min del vil tviholde på det norske språket.   Og fortsatt irritere på meg blodstyrtning over feilbruken av "dog".

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Jerry Lee skrev:

:raven:   Antakelig.   

Vel..jeg for min del vil tviholde på det norske språket.   Og fortsatt irritere på meg blodstyrtning over feilbruken av "dog".

Jeg har sett flere ganger her at noen spør om hva et norsk, for meg vanlig ord betyr, uten at jeg kommer på noe akkurat nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Arabella said:

Kan du skrive et eksempel på hvordan du bruker det?

Klarer ikke det nå dessverre. Bruker det ikke så ofte, bare når det passer seg. Skal skrive noe om jeg kommer på noe. Har ikke hodet helt med meg i dag. 

 

Anonymkode: afe99...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Arabella skrev:

Kan du skrive et eksempel på hvordan du bruker det?

Ikke meg du spurte, men jeg ville brukt det slik: jeg liker ikke å bruke jakke, dog gjør jeg det da det er kaldt ute. Blir det feil?

 

Jeg hørte her forleden en som sa "jeg kunne brydd meg mindre", når han mente han ikke kunne brydd seg mindre. Jeg har hørt det blir brukt feil på engelsk mange ganger (I could care less), men aldri på norsk. Det gir jo ingen mening når man sier det, skjønner ikke at de ikke hører det selv? Forøvrig både kunne og burde jeg bry meg mindre om dette:fnise:

Anonymkode: df5a0...0fe

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke meg du spurte, men jeg ville brukt det slik: jeg liker ikke å bruke jakke, dog gjør jeg det da det er kaldt ute. Blir det feil?

 

Jeg hørte her forleden en som sa "jeg kunne brydd meg mindre", når han mente han ikke kunne brydd seg mindre. Jeg har hørt det blir brukt feil på engelsk mange ganger (I could care less), men aldri på norsk. Det gir jo ingen mening når man sier det, skjønner ikke at de ikke hører det selv? Forøvrig både kunne og burde jeg bry meg mindre om dette:fnise:

Anonymkode: df5a0...0fe

"Dog" i ditt eksempel er riktig bruk. Du kunne også sagt allikevel/likevel.

Det neste du skriver om, er noe jeg også har sett noen ganger. Det korrekte er selvfølgelig slik som du skriver. På samme måte blir det med dette: "Det skulle bare mangle at jeg hjalp henne..." og lignende eksempler. Her mangler det også et "ikke" forat setningen skal være riktig.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sjokoladeknask

Ikke akkurat et ord i så måte, men «bf» er ikke noe jeg assosierer med «barnefar». Da tenker jeg enten det engelske «boyfriend» eller «best friend». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, Arabella skrev:

"Dog" i ditt eksempel er riktig bruk. Du kunne også sagt allikevel/likevel.

Det neste du skriver om, er noe jeg også har sett noen ganger. Det korrekte er selvfølgelig slik som du skriver. På samme måte blir det med dette: "Det skulle bare mangle at jeg hjalp henne..." og lignende eksempler. Her mangler det også et "ikke" forat setningen skal være riktig.

Riktig er det nok...men hvorfor ikke bare si  "men jeg gjør det når det er kaldt ute.  "  ?

Endret av Jerry Lee
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Jerry Lee skrev:

Riktig er det nok...men hvorfor ikke bare si  "men jeg gjør det.......... "

Det er en enklere måte å si det på. "Dog" kan virke litt stivt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...