Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Kaffekrus

Det heter ikke letet! Har lest det mange nok ganger til å irritere meg nå.

å lete - leter - lette - har lett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det minner meg om et annet ord, nemlig late som. Det heter ikke latet i preteritum og har latet i perfektum.

Å late som-later som-lot som-har latt som

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma mia, her var det mye rart. Er enig med mye av det dere skriver men får litt irritasjon inni meg når folk henger seg opp i sånne småting, det kaaaan vel hende at de er ordblinde - ikke har giddet å følge med i timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Violetta skrev:

Man kan ikke oversette organic til organisk. Det skal oversettes til økologisk. 

Bortsett fra når det er organisk da. Hadde vært gøy om noen begynte med økologisk kjemi ;)

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, tussi680 skrev:

Mamma mia, her var det mye rart. Er enig med mye av det dere skriver men får litt irritasjon inni meg når folk henger seg opp i sånne småting, det kaaaan vel hende at de er ordblinde - ikke har giddet å følge med i timen.

Om du irriterer deg, hvorfor gidder du å lese en slik tråd da? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tussi680 skrev:

Mamma mia, her var det mye rart. Er enig med mye av det dere skriver men får litt irritasjon inni meg når folk henger seg opp i sånne småting, det kaaaan vel hende at de er ordblinde - ikke har giddet å følge med i timen.

Det er jo derfor vi tar det her og ikke under postene. Det er like vanskelig å lese feil uansett grunn. Og dyslektikerne må bare tåle at noen reagerer på språket. Akkurat som alle andre

Anonymkode: afe99...408

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor er det så mange som som sier det samme i gjen og i gjen i hversetning? Hører på Debattennpå nrk. En av den sier:  liksom i nesten hver setning. Mange gjør det samme ellers og. 

Anonymkode: 710c9...37f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slike tilfeller ser jeg mange av på KG, et manglende "ikke", når meningen er den motsatte:

"Skulle bare mangle at vi (ikke) betaler selv."

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det eneste jeg virkelig forundrer meg over, er at mange ikke forstår når de skal bruke "de", og når de skal bruke "dem". Det ser jeg veldig mye av, både her inne og ellers.

Anonymkode: c09cd...6db

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den 4/1/2016 at 13.40, Sly skrev:

Han og ham er to forskjellige ord. Noen ganger er han riktig, andre ganger ham.

Nei, ikke "noen ganger". Ham er akkusativformen av han (og kan stå etter preposisjon, som direkte objekt og indirekte objekt), men i dag (og helt siden 1917) er det faktisk lov å bruke han i både subjektsform og objektsform (og etter preposisjoner). Det blir alltid riktig med "han", men ikke alltid riktig med "ham". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det eneste jeg virkelig forundrer meg over, er at mange ikke forstår når de skal bruke "de", og når de skal bruke "dem". Det ser jeg veldig mye av, både her inne og ellers.

Anonymkode: c09cd...6db

Og enda rarere syns jeg det er når mange ikke kan skjønne at di ikke er de. Som i " Så fin jakka de er!" Grøss :sprettoy:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det heter ikke GRAND CANARIA !  Hvor kommer denne D-en fra?  Ser det stadig vekk !

Anonymkode: aae78...fb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke GRAND CANARIA !  Hvor kommer denne D-en fra?  Ser det stadig vekk !

Anonymkode: aae78...fb5

Det skal jeg si deg. D-en kommer av at adjektivet heter "grande" som blir forkortet til "gran" foran substantiv i entall. Det er det tydeligvis ikke alle som vet. Grande betyr stor, kraftig, voksen, betydningsfull, viktig etc.

Endret av Arabella
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det heter ikke GRAND CANARIA !  Hvor kommer denne D-en fra?  Ser det stadig vekk !

Anonymkode: aae78...fb5

Nei, det heter KANNARI!

Anonymkode: db346...ff7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...