Gjest Rossin Skrevet 24. mars 2016 #2001 Del Skrevet 24. mars 2016 2 minutter siden, Okapi skrev: Hvorfor omfavne dems når det bare bruker i noen få dialekter? På min dialekt sier man deses (dises), men tviler egentlig på at jeg kommer til å omfavne det skriftlig. Da må vi jo først klargjøre hva vi mener ved å "omfavne". Med det mente jeg ikke at det automatisk skal inn i bokmålsordboka, enda ordet er utbredt nok til at det kunne ha blitt innført. Dems/dæmmes (som motsetning til deres/dokkers osv) i østnorsk, nordnorsk, trøndersk - hva mener du egentlig med at det bare brukes i noen få dialekter? Med omfavne mente jeg at man kan sette pris på at folk bruker det, og at man ikke skal "korrigere" seg selv dersom det kanskje er/har vært en del av dialekten din, bare fordi det ikke er lov å skrive det på bokmål. Jeg sier dems fordi det er en del av dialekten min, og fordi jeg mener at det er godt språk. Om folk tror jeg er språklig mindre kompetent på bakgrunn av det, så får det bare være. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 24. mars 2016 #2002 Del Skrevet 24. mars 2016 3 timer siden, Okapi skrev: Med mindre de snakker om en type salt man bruker i religiøse ritualer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 24. mars 2016 #2003 Del Skrevet 24. mars 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Fint at du påpeker hva det ikke heter, men en påminnelse om hva det heter, det savner jeg. Anonymkode: 374ba...3e5 Det har du rett i. Jeg tror nok du vet det, men til orientering heter det altså "tross alt", "hver dag", "har vært". 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. mars 2016 #2004 Del Skrevet 24. mars 2016 6 minutter siden, Arabella skrev: Det har du rett i. Jeg tror nok du vet det, men til orientering heter det altså "tross alt", "hver dag", "har vært". Jeg vet det ja, men de som skriver dette feil, kan gjerne trenge å se forskjellen på rettskrivingen og egne skrivefeil for å forstå. (Om de beveger seg inn i denne skrivenyttige tråden, da?) Og god påske, Arabella. Anonymkode: 374ba...3e5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 24. mars 2016 #2005 Del Skrevet 24. mars 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det ja, men de som skriver dette feil, kan gjerne trenge å se forskjellen på rettskrivingen og egne skrivefeil for å forstå. (Om de beveger seg inn i denne skrivenyttige tråden, da?) Og god påske, Arabella. Anonymkode: 374ba...3e5 Det var det, da. God påske til deg også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 24. mars 2016 #2006 Del Skrevet 24. mars 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vet det ja, men de som skriver dette feil, kan gjerne trenge å se forskjellen på rettskrivingen og egne skrivefeil for å forstå. (Om de beveger seg inn i denne skrivenyttige tråden, da?) Og god påske, Arabella. Anonymkode: 374ba...3e5 Jeg tror egentlig ikke det. Her misjoneres det for menigheten 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #2007 Del Skrevet 25. mars 2016 19 timer siden, Rossin skrev: "Dems" er en kjempefin form, synes jeg. Som du selv sier, så kan "deres" misforstås i enkelte tilfeller - så hvorfor ikke omfavne "dems"? Er ikke en av kjepphestene til de som er aktive i denne tråden, at det norske språket forfaller og at det går ut over kommunikasjonen? For eksempel river mange seg i håret over at folk ikke lenger skiller mellom "skjede" eller "kjede". Blir det ikke det samme med deres/dems? (Jeg vet at "dems" ikke er korrekt i bokmål, men det er ikke slik at skriftspråket skal diktere måten vi snakker på). Dems høres bare rart ut i min dialekt. Andre dialekter kan gjøre som de vil, men ikke vær dust å tvinge inn din dialekt for å ødelegge andres er du snill. Eller er du så dust? Anonymkode: afe99...408 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rossin Skrevet 25. mars 2016 #2008 Del Skrevet 25. mars 2016 21 timer siden, Rossin skrev: Med omfavne mente jeg at man kan sette pris på at folk bruker det, og at man ikke skal "korrigere" seg selv dersom det kanskje er/har vært en del av dialekten din, bare fordi det ikke er lov å skrive det på bokmål. 1 time siden, AnonymBruker skrev: Dems høres bare rart ut i min dialekt. Andre dialekter kan gjøre som de vil, men ikke vær dust å tvinge inn din dialekt for å ødelegge andres er du snill. Eller er du så dust? Anonymkode: afe99...408 Jeg er ganske dust, men ikke så dust at jeg vil at du skal si "dems" hvis det ikke føles naturlig. Hvis du leser det andre innlegget mitt, så har jeg prøvd å forklare. Det er sitert over. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2016 #2009 Del Skrevet 25. mars 2016 Den 24.3.2016 at 1.21, Arabella skrev: Det heter ikke TROSSALT! Dette ser jeg et par hundre ganger om dagen (nå ja, litt overdrevet). Det ytre av kvinnens kjønnsorgan heter VULVA! Det heter IKKE vagina. Vagina er det samme samme som skjede. Det heter ikke "vær" gang. Det heter ikke "har hvert". Har hvert eneste hus opplegg til oppvaskmaskin? Hva er feil? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. mars 2016 #2010 Del Skrevet 25. mars 2016 (endret) 11 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Har hvert eneste hus opplegg til oppvaskmaskin? Hva er feil? Hvilken sammenheng er det mellom oppvaskmaskiner og verbbøyning? Å være-er-var-har vært. Endret 25. mars 2016 av Arabella 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2016 #2011 Del Skrevet 25. mars 2016 1 minutt siden, Arabella skrev: Hvilken sammenheng er det mellom oppvaskmaskiner og verbbøyning? Du sa det ikke het har hvert. Jeg ser ikke hvordan det er feil... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 25. mars 2016 #2012 Del Skrevet 25. mars 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Du sa det ikke het har hvert. Jeg ser ikke hvordan det er feil... Luring Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 25. mars 2016 #2013 Del Skrevet 25. mars 2016 6 minutter siden, ambivalentReaction skrev: Du sa det ikke het har hvert. Jeg ser ikke hvordan det er feil... Bevare meg vel for en gløgging du er! Klarte å finne en setning på KG som med litt vrangvilje kan misforstås. En stor prestasjon. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 25. mars 2016 #2014 Del Skrevet 25. mars 2016 13 minutter siden, Arabella skrev: Hvilken sammenheng er det mellom oppvaskmaskiner og verbbøyning? Å være-er-var-har vært. Har vært hus oppleg til vaskemaskin? Det heter ikke "har vært". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. mars 2016 #2015 Del Skrevet 25. mars 2016 Du får bare fortsette med ditt. Nå skal jeg på badet og ordne meg. Etterpå skal jeg samles med familien for å feire fødselsdagen min. Jeg er ikke noe for slikt, hater å være midtpunkt. Men mine døtre ville så gjerne gjøre stas på meg, og det er hyggelig . 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. mars 2016 #2016 Del Skrevet 25. mars 2016 Den 23. mars 2016 at 15.51, Caelyn skrev: Sorry ikke meningen å quote. Trykka feil og får det faen ikke bort. Fuckings quotehelvete! Anonymkode: 9b228...061 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 25. mars 2016 #2017 Del Skrevet 25. mars 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Anonymkode: 9b228...061 Hold kontrolltasten nede og trykk på høyre museknapp, så får du opp forskjellige valg, hvordan du kan fjerne diverse. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blondie65 Skrevet 25. mars 2016 #2018 Del Skrevet 25. mars 2016 3 timer siden, Arabella skrev: Hold kontrolltasten nede og trykk på høyre museknapp, så får du opp forskjellige valg, hvordan du kan fjerne diverse. Og hvis du som meg er på nettbrett, så vil ikke det virke. Men gå til overskriften i sitatet, plasser deg bak et ord og trykk rettetast, da skal sitatet forsvinne. I allefall fungerer det på iPad med Safari. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Caelyn Skrevet 26. mars 2016 #2019 Del Skrevet 26. mars 2016 23 timer siden, Arabella skrev: Hold kontrolltasten nede og trykk på høyre museknapp, så får du opp forskjellige valg, hvordan du kan fjerne diverse. TUSEN TAKK! Den funksjonen har jeg lett etter lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. mars 2016 #2020 Del Skrevet 26. mars 2016 Den 22.03.2016 at 21.05, Salka skrev: Det skrives RUMPE! Ikke rompe! Rumpe! Får helt mark når jeg leser rompe og det er MANGE som skriver det. Knurr. De samme folka skriver ofte værre og værst. Irriterende å lese det også. He he, samme her! Når jeg leser "rompe" så leser jeg "råmpe" og irriterer meg like mye hver gang Anonymkode: 49cb5...b13 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå