Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ååh! - beklager...*øynene👀

*øyan er dialektord. Ble det fælt for deg?

Anonymkode: df60e...a8d

Nei da, men du skal være forsiktig med å kaste sten i glasshus...

Anonymkode: 41cbc...8fa

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For lenge siden? Nei, det er rett den dag i dag. https://naob.no/ordbok/valp

(Se hva som står som variant).

Nei, det er ikke offisiell rettskrivning. Les tegnforklaringen som tilhører varianten på naob:

Skjermbilde 2023-10-08 kl. 22.34.39.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (Akkurat nå):

Nei, det er ikke offisiell rettskrivning. Les tegnforklaringen som tilhører varianten på naob:

Skjermbilde 2023-10-08 kl. 22.34.39.png

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg skriver ikke brev på vegne av staten og kan fint ignorere dette uten at det er "feil". Offisielt språk er kun det, offisielt. En normal brukt av den norske stat og offentlig skole.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei da, men du skal være forsiktig med å kaste sten i glasshus...

Har ikke uttrykt en eneste plass at jeg har noe i mot dialekt-ord, hvis det er det du mener med å kaste sten (host hark *stein) i glasshus. God bedring!

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Har ikke uttrykt en eneste plass at jeg har noe i mot dialekt-ord, hvis det er det du mener med å kaste sten (host hark *stein) i glasshus. God bedring!

Du klager på at folk skriver hvalp og sten, som begge er riktige, men selv skriver du øyan og gjør narr av folk som påpeker dobbeltmoralen din... ja, ja.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Je får vondt i ævva av følk som skriv på dialækt! Og hvalp ser iddiotisk ut, det hete kvølp! 

Anonymkode: ea9b0...5bd

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du klager på at folk skriver hvalp og sten, som begge er riktige, men selv skriver du øyan og gjør narr av folk som påpeker dobbeltmoralen din... ja, ja.

Det går nok bra dette, tror du ikke? 😚

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Je får vondt i ævva av følk som skriv på dialækt! Og hvalp ser iddiotisk ut, det hete kvølp! 

Anonymkode: ea9b0...5bd

😂👏👏

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det går nok bra dette, tror du ikke? 😚

Helt greit at du skriver øyan og gjør narr av meg, jeg ser du bare er et troll og/eller noen som fullstendig mangler selvinnsikt. Jeg ville gjøre deg oppmerksom på det

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg skriver ikke brev på vegne av staten og kan fint ignorere dette uten at det er "feil". Offisielt språk er kun det, offisielt. En normal brukt av den norske stat og offentlig skole.

Typisk unnskyldning når man møter saklig dokumentasjon og forklaring på disse tegnene som man ikke hadde giddet å sette seg inn i. DA er det plutselig ikke så farlig at det ikke er en del av norsk rettskriving likevel. ;) 

Siden riksmål ikke har noen offisiell status her i Norge, er det akkurat like riktig eller feil å bruke de trekantmerkede ordene i NAOB som å skrive dialekt. 

Endret av Ullvott
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (1 time siden):

Typisk unnskyldning når man møter saklig dokumentasjon og forklaring på disse tegnene som man ikke hadde giddet å sette seg inn i. DA er det plutselig ikke så farlig at det ikke er en del av norsk rettskriving likevel. ;) 

Siden riksmål ikke har noen offisiell status her i Norge, er det akkurat like riktig eller feil å bruke de trekantmerkede ordene i NAOB som å skrive dialekt. 

Jeg var fullstendig klar over hva symbolet betød. Og om du tenker deg om, så er det ikke det samme å skrive riksmål som det er å skrive dialekt. Selv om begge er uoffisielle.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (2 timer siden):

DA er det plutselig ikke så farlig at det ikke er en del av norsk rettskriving likevel. ;) 

Og det er jo bare tull. Som jeg sa før, norsk rettskriving er ikke kun det som er offisielt. Språkrådet er ikke noe private trenger å bry seg om. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

For lenge siden? Nei, det er rett den dag i dag. https://naob.no/ordbok/valp

(Se hva som står som variant).

Øyan?

Den trekanten betyr at det er riksmålsformen av ordet, altså utenfor den offisielle bokmålsnormen. Bruker man «hvalp» bør man i hvert fall være konsekvent og bruke riksmålsformer av andre ord også.

Anonymkode: 77e63...1f1

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 8.10.2023 den 22.42):

:murvegg:

Anonymkode: b2ff5...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

den aller verste norvagiseringidiotoverskriften jeg har sett noengang, på se og hørs nettside idag: "Sparker opp under romanserykter"

Altså hva???! Sparker opp??? jeg antar de mener å bruke en peis- eller bålmetafor her, men sparke betyr ikke å flamme opp på norsk. Jeg blir skikkelig bekymret for språket vårt når jeg ser sånn søppel.

https://www.seher.no/video/sparker-opp-under-romanseryktene/0mnFwPPj

Anonymkode: 0abde...a1e

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest forferdelige er når folk skriver «forferdeligste». Når ble dette vanlig? Høres ut som «sandkassespråk» (Per Egil Hegge), i samme kategori som garpegenitiv. 

Anonymkode: 0d37a...2ab

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

• 2 uker senere...

Til og med i Varden gitt:

IMG_2925.thumb.jpeg.1c5fda64e6216019625429ada1b814d4.jpeg
Mot henne

For øvrig, er det ikke sånn at en jente blir jenten og ei jente blir jenta? Har det gått bort fra det? 

Endret av Peanut
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (På 5.11.2023 den 11.57):

IMG_2942.thumb.jpeg.726b23fde472fd5096e5edf6e6d9fb81.jpeg

Det må da finnes en enklere måte å skrive det der på? C808AC18-E8BA-44A4-8717-192E2C84880A.gif.eaf8b3adf4556f31e32bfe17469117e7.gif

«med mannen til en kollega på jobb»? 

'Med mannen til en kollega'? Kolleger er vanligvis noen man jobber sammen med...

Dagens klage fra meg er 'ulumskheter'.

Anonymkode: 77d0f...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...