Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det heter ihvertfall ikke; 

«Hvem dildo passer best?» som det nå står på seksualforumet. Moderator har allerede ryddet i alle forsøk på å lære ts norsk skriftspråk.

Anonymkode: c99f5...84b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får totalt VABLER av folk som ikke vet at det heter HVILKEN. Det har aldri hett hvem kjole, hvem hund eller hvem farge! GAAAAAH! 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dett hetter ike forrikåll de hetter FÅR I KÅLL!

Anonymkode: 5e1b4...a8d

Nei, Får i kål, til og med får-i-kål, kanskje

Endret av sofie777
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 24.9.2023 den 21.02):

Jeg irriterer meg iver at det er mange som ikke ser forskjell på

å sitte - sitter - satt - har sittet

og

å sette - setter - satte - har satt

Det er blitt veldig vanlig å skrive "satt" når man mener "satte", ser det mye i avisen. Husker for eksempel en artikkel som omtalte en husbrann, hvor det sto "Da ekteparet kom hjem, satt mannen på en varmeovn i gangen". Burde han ikke heller ha sittet i en stol?

Anonymkode: e228c...4b5

Bergenser her, minner meg om en slags vits  norsklæreren fortalte for å illustrere dette:

»Eg og fruen koser oss på lørdagskveldene. Mens hon sitter på kaffien, går eg og ligger på en plate på platespilleren»

Anonymkode: 77e63...1f1

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 1.29):

Dett hetter ike forrikåll de hetter FÅR I KÅLL!

Anonymkode: 5e1b4...a8d

KÅLL? Vi lager får i kål vi…

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette har jeg ikke sett på forumet, men da jeg var yngre gikk jeg i klasse med to som sa "lagg" når de mente "la" 😵‍💫 

Jeg lagg meg ned.

:rasende:

Anonymkode: a4b6c...841

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 27.9.2023 den 1.26):

Logiske feil i språk irriterer meg. Nesten alle sier f.eks. "alle er ikke interessert i å stemme" når de mener "ikke alle er interessert i å stemme". Den første sier hvem som ikke er interessert. Hvis man spør hvem som ikke er interessert så er det alle, mens de egentlig mener noen. Den andre sier hvem som er interessert i å stemme, og det er ikke alle.

Et annet eksempel er å si "nødvendigvis ikke" når man mener "ikke nødvendigvis". Hvis noe nødvendigvis ikke er på en bestemt måte så kan det ikke være på den måten. Hvis det ikke nødvendigvis er på en bestemt måte så trenger det ikke være på den måten.

Anonymkode: 76779...5a9

Det samme med uttrykket "misforstå meg rett". Det er jo en selvmotsigelse :murvegg:

Anonymkode: b2ff5...81e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det samme med uttrykket "misforstå meg rett". Det er jo en selvmotsigelse :murvegg:

Anonymkode: b2ff5...81e

Jeg har aldri hørt noen jeg kjenner si det  i fullt alvor som om de tror det er det heter. Det blir brukt som en ”vittighet”.

Det er sikkert noen som tror det er et uttrykk, kanskje de samme som sier «å ta/gre alle under en kam»? 😬

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 30.9.2023 den 7.24):

Bergenser her, minner meg om en slags vits  norsklæreren fortalte for å illustrere dette:

»Eg og fruen koser oss på lørdagskveldene. Mens hon sitter på kaffien, går eg og ligger på en plate på platespilleren»

Eller ligger i ovnen 🤣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan godt hende jeg har sagt dette her inne før, men jeg får lyst til å stikke ut øynene mine med en skjem gaffel hver gang jeg leser "yey or ney". Uttrykket er "yea or nay". 

Helvette er også en sterk gaffel-kandidat.  

Endret av Ullvott
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullvott skrev (9 minutter siden):

Kan godt hende jeg har sagt dette her inne før, men jeg får lyst til å stikke ut øynene mine med en skjem gaffel hver gang jeg leser "yey or ney". Uttrykket er "yea or nay". 

😂😂

Anonymkode: df60e...a8d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ullvott skrev (10 minutter siden):

Yey er jo når man er oppstemt over noe og Yea er jo ja😂 så sier meg enig med deg. Helvette er kanskje mer en dialektuttale.😁

Selv syns jeg at f.eks  "hvem farge er best" uttalelser er bak mål🫣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, jeg irriterer meg noe voldsomt over folk som ikke kan skrive ordet Valp.

Seriøst, det er ikke en Hvalp du har skaffet deg! Tror de blandet det sammen med ordet Hval, men det er noe HELT annet..... De ligner ikke engang, eller jeg hadde noen venner som skaffet seg en Napolitansk Mastiff, og selv om det bare var VALP, så kunne jeg med litt godvilje se litt likhet med en HVAL, men nei, det er ikke det samme 😄 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (1 minutt siden):

Seriøst, det er ikke en Hvalp du har skaffet deg! Tror de blandet det sammen med ordet Hval, men det er noe HELT annet..... De ligner ikke engang, eller jeg hadde noen venner som skaffet seg en Napolitansk Mastiff, og selv om det bare var VALP, så kunne jeg med litt godvilje se litt likhet med en HVAL, men nei, det er ikke det samme 😄 

😂😂😂 huff altså. Også har vi de som skriver f.eks "det hva en fin tur"...jeg får eksem i øyan av å lese både hvalp og feil bruk av hva🤣

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

😂😂😂 huff altså. Også har vi de som skriver f.eks "det hva en fin tur"...jeg får eksem i øyan av å lese både hvalp og feil bruk av hva🤣

Kjenner at det vrir seg innvendig bare av å lese den setningen... 😄 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (4 timer siden):

Jeg forstår til dels at noen skriver «hvalp», det var sånn det ble skrevet tidligere, om enn for lenge siden: 

IMG_4154.jpeg

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frk Midnattsol skrev (7 timer siden):

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg forstår til dels at noen skriver «hvalp», det var sånn det ble skrevet tidligere, om enn for lenge siden: 

For lenge siden? Nei, det er rett den dag i dag. https://naob.no/ordbok/valp

(Se hva som står som variant).

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Øyan?

Anonymkode: 41cbc...8fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

For lenge siden? Nei, det er rett den dag i dag. https://naob.no/ordbok/valp

(Se hva som står som variant).

Øyan?

Anonymkode: 41cbc...8fa

Ååh! - beklager...*øynene👀

*øyan er dialektord. Ble det fælt for deg?

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...