Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Irriterer meg at noen skriver «macarons» på norsk. Hvorfor ikke skrive makroner? 😵

Anonymkode: 79276...78d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som sier og skriver "visst" i stedet for "hvis" gir meg utslett

Anonymkode: 46cd0...c64

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Husker jeg før i tiden brukte en del engelske ord i språket, og det ble sett på som jeg var litt sær og rar for i Norge så snakker man jo norsk. Før i tiden var jeg flere ganger i året til statene og hadde mer kontakt med amerikanske slektninger, så det var min grunn. 

Går inn på OsloJodel og folk bruker engelske ord, fornorskede engelske ord og ord som ikke finnes. Spurte der hvorfor og folk nevner at de har mobil hvor de går inn på insta, TikTok, YouTube etc.

Ja? Jeg har mobilspråket på engelsk, går daglig inn på engelske/amerikanske sider, men mye engelsk i språket har jeg ikke lenger. 
Kan noen her inne forklare hvorfor folk bruker så mye forskjellig som nevnt over? Språkutviklingen  går ikke SÅ fort <_< 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Hvem kjole passer til... " Det heter: Hvilken kjole!

Jeg ser det så ofte her, hvor det nesten virker tilfeldig av hva de bruker av hvem, hva, hvor, hvorfor osv. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsovet = For så vidt

Hvordan er det i det hele tatt mulig å blande de ordene? 😩😩 Jeg ser det hele tiden!! Enten har du forsovet deg, eller så er det forsåvidt greit. 

Anonymkode: 3065b...1bf

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morpheus skrev (11 minutter siden):

"Hvem kjole passer til... " Det heter: Hvilken kjole!

Jeg ser det så ofte her, hvor det nesten virker tilfeldig av hva de bruker av hvem, hva, hvor, hvorfor osv. 

Det er til å få fnatt av!!! Hvem maling passer best på denne veggen? Voksne folk. Hva gir du meg?😩😩😩

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Peanut skrev (På 13.9.2023 den 8.02):

Surfet på Jodel igjen.. IMG_2271.jpeg.856d419157155cbae50c2689d3b0cc5f.jpeg

Hjelp.

Jeg jobber med folk som snakker sånn. Dør sakte innvendig.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge man forstår hva vedkommede prøver å fortelle så kan jeg ikke se dette som et problem

Hilsen en dyslektiker 😁

Anonymkode: 35410...642

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg irriterer meg iver at det er mange som ikke ser forskjell på

å sitte - sitter - satt - har sittet

og

å sette - setter - satte - har satt

Det er blitt veldig vanlig å skrive "satt" når man mener "satte", ser det mye i avisen. Husker for eksempel en artikkel som omtalte en husbrann, hvor det sto "Da ekteparet kom hjem, satt mannen på en varmeovn i gangen". Burde han ikke heller ha sittet i en stol?

Anonymkode: e228c...4b5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

og

Det er blitt veldig vanlig å skrive "satt" når man mener "satte", ser det mye i avisen. Husker for eksempel en artikkel som omtalte en husbrann, hvor det sto "Da ekteparet kom hjem, satt mannen på en varmeovn i gangen". Burde han ikke heller ha sittet i en stol?

Leser du dette i bergenske aviser? Bergensere har litt vanskelig for å vite forskjellen. Kilde: Jeg er bergenser selv og jeg tar feil innimellom. (Jada, vi skal stole mer på journalister, men hvem skriver IKKE feil i disse dager uten korrekturlesere?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

og

Brenne/brenne og henge/henge er det noen som tar feil av også

Anonymkode: 41cbc...8fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg får min daglige dose mark fra dem som skriver: tenkt til å gjøre, eller: det føles ut som noe.

Kommer dette fra et logisk sted, eller er det bare språklig slurv? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

B.Wooster skrev (13 minutter siden):

Jeg får min daglige dose mark fra dem som skriver: tenkt til å gjøre, eller: det føles ut som noe.

Kommer dette fra et logisk sted, eller er det bare språklig slurv? 

Jeg pleier ikke å skrive det slik selv. «Jeg tenkte å reise på butikken snart». Eller «Det føles som at huden brenner.» 

Likevel syns jeg ikke det høres så feil ut det du skriver heller , sp hva skal man egentlig skrive? 

Anonymkode: 48ffe...f04

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg pleier ikke å skrive det slik selv. «Jeg tenkte å reise på butikken snart». Eller «Det føles som at huden brenner.» 

Likevel syns jeg ikke det høres så feil ut det du skriver heller , sp hva skal man egentlig skrive? 

Anonymkode: 48ffe...f04

Fant denne artikkelen hos Språkrådet http://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/hores-ut-foles-ut-/

I følge dem er det jo flere slike, bare at vi har vent oss til disse.

I begge tilfeller er det jo bare å fjerne disse ekstra ordene, som ikke gjør annet enn å kludre til setningen. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Logiske feil i språk irriterer meg. Nesten alle sier f.eks. "alle er ikke interessert i å stemme" når de mener "ikke alle er interessert i å stemme". Den første sier hvem som ikke er interessert. Hvis man spør hvem som ikke er interessert så er det alle, mens de egentlig mener noen. Den andre sier hvem som er interessert i å stemme, og det er ikke alle.

Et annet eksempel er å si "nødvendigvis ikke" når man mener "ikke nødvendigvis". Hvis noe nødvendigvis ikke er på en bestemt måte så kan det ikke være på den måten. Hvis det ikke nødvendigvis er på en bestemt måte så trenger det ikke være på den måten.

Anonymkode: 76779...5a9

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.9.2023 den 11.16):

Så lenge man forstår hva vedkommede prøver å fortelle så kan jeg ikke se dette som et problem

Hilsen en dyslektiker 😁

Anonymkode: 35410...642

Dette gjelder ikke deg, men alle oss andre som ikke er dyslektikere. Jeg vil svært gjerne lære å skrive bedre. Og får jeg ikke kommentarer, så vet ikke jeg at jeg bommer på rettskrivinga.

Anonymkode: c99f5...84b

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...