Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

:hoho: er det virkelig noen som sier det? :hoho: Folk, altså! :skratte:

Anonymkode: ea9b0...5bd

Ja,er medlem på flere matsider på fb,og det er veldig mange som skriver det. Også skysaus! Har så lyst til å rette på dem,men det er så lite populært.  😆

Anonymkode: dc9fb...d1b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

ElectricScum skrev (30 minutter siden):

Det er valgfritt å bruke enda eller ennå som tidsadverb. M.a.o er det helt greit å skrive "jeg har ikke fått svar enda".

Men du kan ikke bruke ennå som gradsadverb. Du kan altså ikke si "min grillpølse er ennå større enn din". 

Ikke meg du siterer, men: takk! Jeg lærte noe nytt!

Anonymkode: 8d848...02b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er dette samme folka som sier "til dagen", som i "jeg spiser to loff til dagen"?

Anonymkode: 8abcc...639

Lol. Samme folka som sier at de fikk journalen TIL legen 😁 Som om de fikk lese legen sin liksom 🤣

Anonymkode: 49cb5...b13

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja,er medlem på flere matsider på fb,og det er veldig mange som skriver det. Også skysaus! Har så lyst til å rette på dem,men det er så lite populært.  😆

Haha, skysaus, faktisk! :hoho: Kanskje jeg må aktivere fb-kontoen min igjen og sjekke ut disse matsidene for å få noe å le av? 😂 Ja, får fryktelig lyst til å rette på sånne folk, men folk blir jo så sure. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Haha, skysaus, faktisk! :hoho: Kanskje jeg må aktivere fb-kontoen min igjen og sjekke ut disse matsidene for å få noe å le av? 😂 Ja, får fryktelig lyst til å rette på sånne folk, men folk blir jo så sure. 

Ja,da blir man kalt rettskrivingspoliti! 

En annen gjenganger er gelantin. 🫢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Jeg er uføre"

Nei, du er ufør!

Ikke noe hets dette altså, men jeg ser konstant folk som skriver "han/hun er uføre", skal søke om "uføre".

Anonymkode: ed2f3...9e4

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snurrepurre skrev (På 1.3.2023 den 17.19):

Høres titt og stadig lagg! Som i «jeg lagg den der i går». Det skjærer godt i ørene.. 

Eller «lo».
«Jeg lo den der.»

Dette er kanskje mest barn og unge som sier, men likevel … 😅 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så akkurat noen hadde skrevet "jærrig" i en tråd... 😬

Gjerrig, ikke jærrig

Anonymkode: f67f2...71d

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 3/1/2023 at 9:03 AM, AnonymBruker said:

Er dette samme folka som sier "til dagen", som i "jeg spiser to loff til dagen"?

Jeg har flere ganger sett at folk "spiser to loff for dag". Klarer ikke Dag å spise loffen sin selv?

Anonymkode: 261ee...6e1

• Liker 6
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aaaaaaargh..... nå må jeg bare få det ut! 😆 Jeg får rykninger i nervene når jeg ser noen skriver "skrivd". For eksempel "jeg skulle ikke skrivd det".

DET HETER IKKE DET! Det heter "skrevet"! 

PS!

Jeg søkte på skrivemåten "skrivd" her på KG nå, og det ble listet opp 31 treff.... Er det én person her som stadig skriver det ordet, eller er det en liten gjeng bestemte mennesker som skriver det feil støtt og stadig?

Endret av Million
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 11.05):

Jeg har flere ganger sett at folk "spiser to loff for dag". Klarer ikke Dag å spise loffen sin selv?

Anonymkode: 261ee...6e1

Haha, dauer :hoho:

Anonymkode: d2f08...bd5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en hån. Har til og med sett journalister skrive det. Det heter ET hån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (59 minutter siden):

Hån står oppført som hankjønn her: https://ordbokene.no/bm,nn/hån

Mine foreldre lærte noen ord som intetkjønn, der vi har lært hankjønn, så vet ikke om det også gjelder «hån». Mine foreldre sier «et appelsin», mens vi sier «en appelsin». De sier også «et strikk», mens vi sier «en strikk». 

Anonymkode: c0208...f10

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hån følger antagelig i fotsporene til komplement og får valgfri artikkel i neste ordboksrunde. Et kompliment ble tillatt for noen få år siden, så et hån ligger nok like bak. 

Anonymkode: a66e7...44f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Når man skal forkorte eventuelt blir det "ev." og ikke "evt." - sistnevnte står for etter vår tid. Det har de aller fleste her inne ikke fått med seg.

https://naob.no/ordbok/evt.

https://naob.no/ordbok/ev.

Anonymkode: 3b670...f1d

Har du lest hva som står som variant under ev.?

Million skrev (3 timer siden):

Aaaaaaargh..... nå må jeg bare få det ut! 😆 Jeg får rykninger i nervene når jeg ser noen skriver "skrivd". For eksempel "jeg skulle ikke skrivd det".

DET HETER IKKE DET! Det heter "skrevet"! 

PS!

Jeg søkte på skrivemåten "skrivd" her på KG nå, og det ble listet opp 31 treff.... Er det én person her som stadig skriver det ordet, eller er det en liten gjeng bestemte mennesker som skriver det feil støtt og stadig?

Apropos sterke verb. Skjært og stjelt/stjælt er også noe jeg ser av og til. Det heter skåret og stjålet.

Og hvorfor heter det stjele og ikke stjæle som på dansk? Å og Æ henger jo vanligvis sammen som A og E (mann/menn, rå/rær), eller er det kun i substantiv?

Hm, jeg slo opp på nynorsk og der er det stela med è-uttale og stole(t) med ò-uttale. Så det skulle kanskje heller vært stjolet på bokmål?

Anonymkode: 41cbc...8fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 9.03):

Det tror jeg. Og jeg mistenker også at det er de samme som er "til faren sin" i stedet for "hos faren sin", og sitter "med bordet" og ikke "ved bordet". 

Anonymkode: 1868c...f00

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...