AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4761 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): er det virkelig noen som sier det? Folk, altså! Anonymkode: ea9b0...5bd Ja,er medlem på flere matsider på fb,og det er veldig mange som skriver det. Også skysaus! Har så lyst til å rette på dem,men det er så lite populært. 😆 Anonymkode: dc9fb...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4762 Del Skrevet 1. mars 2023 ElectricScum skrev (30 minutter siden): Det er valgfritt å bruke enda eller ennå som tidsadverb. M.a.o er det helt greit å skrive "jeg har ikke fått svar enda". Men du kan ikke bruke ennå som gradsadverb. Du kan altså ikke si "min grillpølse er ennå større enn din". Ikke meg du siterer, men: takk! Jeg lærte noe nytt! Anonymkode: 8d848...02b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Inverto Skrevet 1. mars 2023 #4763 Del Skrevet 1. mars 2023 Forsiktig nå. Ikke la hjerna di flytte seg til hodet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4764 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Er dette samme folka som sier "til dagen", som i "jeg spiser to loff til dagen"? Anonymkode: 8abcc...639 Lol. Samme folka som sier at de fikk journalen TIL legen 😁 Som om de fikk lese legen sin liksom 🤣 Anonymkode: 49cb5...b13 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4765 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja,er medlem på flere matsider på fb,og det er veldig mange som skriver det. Også skysaus! Har så lyst til å rette på dem,men det er så lite populært. 😆 Anonymkode: dc9fb...d1b Haha, skysaus, faktisk! Kanskje jeg må aktivere fb-kontoen min igjen og sjekke ut disse matsidene for å få noe å le av? 😂 Ja, får fryktelig lyst til å rette på sånne folk, men folk blir jo så sure. Anonymkode: ea9b0...5bd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4766 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Haha, skysaus, faktisk! Kanskje jeg må aktivere fb-kontoen min igjen og sjekke ut disse matsidene for å få noe å le av? 😂 Ja, får fryktelig lyst til å rette på sånne folk, men folk blir jo så sure. Anonymkode: ea9b0...5bd Ja,da blir man kalt rettskrivingspoliti! En annen gjenganger er gelantin. 🫢 Anonymkode: dc9fb...d1b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2023 #4767 Del Skrevet 4. mars 2023 "Jeg er uføre" Nei, du er ufør! Ikke noe hets dette altså, men jeg ser konstant folk som skriver "han/hun er uføre", skal søke om "uføre". Anonymkode: ed2f3...9e4 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Peanut Skrevet 4. mars 2023 #4768 Del Skrevet 4. mars 2023 «skyver ALLE andre damer under en kam» Hvordan gjør man dette? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnnonymBruker Skrevet 5. mars 2023 #4769 Del Skrevet 5. mars 2023 Snurrepurre skrev (På 1.3.2023 den 17.19): Høres titt og stadig lagg! Som i «jeg lagg den der i går». Det skjærer godt i ørene.. Eller «lo». «Jeg lo den der.» Dette er kanskje mest barn og unge som sier, men likevel … 😅 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4770 Del Skrevet 9. mars 2023 Så akkurat noen hadde skrevet "jærrig" i en tråd... 😬 Gjerrig, ikke jærrig Anonymkode: f67f2...71d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars 2023 #4771 Del Skrevet 9. mars 2023 On 3/1/2023 at 9:03 AM, AnonymBruker said: Er dette samme folka som sier "til dagen", som i "jeg spiser to loff til dagen"? Anonymkode: 8abcc...639 Jeg har flere ganger sett at folk "spiser to loff for dag". Klarer ikke Dag å spise loffen sin selv? Anonymkode: 261ee...6e1 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 10. mars 2023 #4772 Del Skrevet 10. mars 2023 (endret) Aaaaaaargh..... nå må jeg bare få det ut! 😆 Jeg får rykninger i nervene når jeg ser noen skriver "skrivd". For eksempel "jeg skulle ikke skrivd det". DET HETER IKKE DET! Det heter "skrevet"! PS! Jeg søkte på skrivemåten "skrivd" her på KG nå, og det ble listet opp 31 treff.... Er det én person her som stadig skriver det ordet, eller er det en liten gjeng bestemte mennesker som skriver det feil støtt og stadig? Endret 10. mars 2023 av Million 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4773 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 9.3.2023 den 11.05): Jeg har flere ganger sett at folk "spiser to loff for dag". Klarer ikke Dag å spise loffen sin selv? Anonymkode: 261ee...6e1 Haha, dauer Anonymkode: d2f08...bd5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4774 Del Skrevet 10. mars 2023 Det er en hån. Har til og med sett journalister skrive det. Det heter ET hån. Anonymkode: d2f08...bd5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Adobyen Skrevet 10. mars 2023 #4775 Del Skrevet 10. mars 2023 Noen glemmer bokstaven n i disse to ordene. Den skal være med. Nemnd Kontingent Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4776 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Det er en hån. Har til og med sett journalister skrive det. Det heter ET hån. Anonymkode: d2f08...bd5 Hån står oppført som hankjønn her: https://ordbokene.no/bm,nn/hån Mine foreldre lærte noen ord som intetkjønn, der vi har lært hankjønn, så vet ikke om det også gjelder «hån». Mine foreldre sier «et appelsin», mens vi sier «en appelsin». De sier også «et strikk», mens vi sier «en strikk». Anonymkode: c0208...f10 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4777 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er en hån. Har til og med sett journalister skrive det. Det heter ET hån. Anonymkode: d2f08...bd5 Hån følger antagelig i fotsporene til komplement og får valgfri artikkel i neste ordboksrunde. Et kompliment ble tillatt for noen få år siden, så et hån ligger nok like bak. Anonymkode: a66e7...44f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4778 Del Skrevet 10. mars 2023 Når man skal forkorte eventuelt blir det "ev." og ikke "evt." - sistnevnte står for etter vår tid. Det har de aller fleste her inne ikke fått med seg. https://naob.no/ordbok/evt. https://naob.no/ordbok/ev. Anonymkode: 3b670...f1d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4779 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Når man skal forkorte eventuelt blir det "ev." og ikke "evt." - sistnevnte står for etter vår tid. Det har de aller fleste her inne ikke fått med seg. https://naob.no/ordbok/evt. https://naob.no/ordbok/ev. Anonymkode: 3b670...f1d Har du lest hva som står som variant under ev.? Million skrev (3 timer siden): Aaaaaaargh..... nå må jeg bare få det ut! 😆 Jeg får rykninger i nervene når jeg ser noen skriver "skrivd". For eksempel "jeg skulle ikke skrivd det". DET HETER IKKE DET! Det heter "skrevet"! PS! Jeg søkte på skrivemåten "skrivd" her på KG nå, og det ble listet opp 31 treff.... Er det én person her som stadig skriver det ordet, eller er det en liten gjeng bestemte mennesker som skriver det feil støtt og stadig? Apropos sterke verb. Skjært og stjelt/stjælt er også noe jeg ser av og til. Det heter skåret og stjålet. Og hvorfor heter det stjele og ikke stjæle som på dansk? Å og Æ henger jo vanligvis sammen som A og E (mann/menn, rå/rær), eller er det kun i substantiv? Hm, jeg slo opp på nynorsk og der er det stela med è-uttale og stole(t) med ò-uttale. Så det skulle kanskje heller vært stjolet på bokmål? Anonymkode: 41cbc...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars 2023 #4780 Del Skrevet 10. mars 2023 AnonymBruker skrev (På 1.3.2023 den 9.03): Er dette samme folka som sier "til dagen", som i "jeg spiser to loff til dagen"? Anonymkode: 8abcc...639 Det tror jeg. Og jeg mistenker også at det er de samme som er "til faren sin" i stedet for "hos faren sin", og sitter "med bordet" og ikke "ved bordet". Anonymkode: 1868c...f00 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå