AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4741 Del Skrevet 24. februar 2023 Sitat Jeg tør ikke tenke på de som har dobbelt så lite som meg og hvordan de klarer å overleve.. Dobbelt så lite….kan det være halvparten, som jeg sier, eller er det enda mindre…. Anonymkode: cef9e...f70 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2023 #4742 Del Skrevet 24. februar 2023 Tradegy skrev (På 23.2.2023 den 14.57): En som jeg personlig synes er fiffig: klokkertro. Det lyder (oftere enn ikke) klokketro. Så har vi den klassiske skrivemåten: Moro har en tendens til å inneholde en r for mye jeg forstår ikke hva du skriver her? setningen gir ingen mening. Sier du at det heter "klokketro"? for det gjør det jo ikke. Eller sier du det motsatte? https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/klokkertro-kullsviertro/ https://naob.no/ordbok/klokkertro Anonymkode: 0abde...a1e 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 24. februar 2023 #4743 Del Skrevet 24. februar 2023 (endret) 2 minutter siden, AnonymBruker said: jeg forstår ikke hva du skriver her? setningen gir ingen mening. Sier du at det heter "klokketro"? for det gjør det jo ikke. Eller sier du det motsatte? https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/klokkertro-kullsviertro/ https://naob.no/ordbok/klokkertro Anonymkode: 0abde...a1e Sier det motsatte! 👍 Endret 24. februar 2023 av Tradegy 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4744 Del Skrevet 28. februar 2023 «Den sydenturen trang jeg nå» «Jeg trang penger» «Du trang ikke å gjøre det, da..» 🥴 I min krets er det er utrolig mange som sier «trang» der de mener «trengte». Til og med eldre mennesker med høy utdannelse og talegaver bruker ordet trang feil. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4745 Del Skrevet 28. februar 2023 "Ny og ned" 🥶 Det heter "ny og ne"! Anonymkode: 21d65...869 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnnnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4746 Del Skrevet 28. februar 2023 «Henne kommer nå» «Jeg skal si det til hun» 🥴 Dette er også veldig vanlig i min krets, både muntlig og skriftlig … Jeg får seriøst brekninger! 😓😂 Mange voksne skriver også «jeg å» når de mener «jeg også»… 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4747 Del Skrevet 28. februar 2023 AnnnonymBruker skrev (5 minutter siden): «Henne kommer nå» «Jeg skal si det til hun» 🥴 Dette er også veldig vanlig i min krets, både muntlig og skriftlig … Jeg får seriøst brekninger! 😓😂 Mange voksne skriver også «jeg å» når de mener «jeg også»… Dette er helt grusomt, jeg får også brekninger av dette... Anonymkode: d2f08...bd5 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lucille Skrevet 28. februar 2023 #4748 Del Skrevet 28. februar 2023 Fjellet "leverer", restauranten "leverer", storbyen "leverer". Jeg begynner å bli alvorlig bekymret for evnen til å uttrykke seg med ord, når "leverer" er det eneste ordet folk har fantasi til å finne når de skal beskrive de største opplevelsene. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4749 Del Skrevet 28. februar 2023 Folk som skriver ståa i stedet for stoda/stoden. (Eventuelt kan man vel skrive det med ò tror jeg, men aldri med å) Anonymkode: 41cbc...8fa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4750 Del Skrevet 28. februar 2023 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Folk som skriver ståa i stedet for stoda/stoden. (Eventuelt kan man vel skrive det med ò tror jeg, men aldri med å) Anonymkode: 41cbc...8fa Nettopp Kan jeg bruke ordet ståa i betydningen ‘situasjonen, stillinga’? SVAR Ja, men du bør skrive stoda og uttale det /ståa/. https://www.sprakradet.no/svardatabase/sporsmal-og-svar/stoda-for-staa/ Anonymkode: 8d848...02b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2023 #4751 Del Skrevet 28. februar 2023 Folk som sier "full i". Full i utslett, full i angst, full i søle... Det heter full av. Anonymkode: d30d7...064 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4752 Del Skrevet 1. mars 2023 14 hours ago, AnonymBruker said: Folk som sier "full i". Full i utslett, full i angst, full i søle... Det heter full av. Anonymkode: d30d7...064 Er dette samme folka som sier "til dagen", som i "jeg spiser to loff til dagen"? Anonymkode: 8abcc...639 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4753 Del Skrevet 1. mars 2023 Det heter ikke "hasselbakte" poteter! Det heter Hasselbackpoteter,oppkalt etter en restaurant som het Hasselbacken. Anonymkode: dc9fb...d1b 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4754 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det heter ikke "hasselbakte" poteter! Det heter Hasselbackpoteter,oppkalt etter en restaurant som het Hasselbacken. Anonymkode: dc9fb...d1b er det virkelig noen som sier det? Folk, altså! Anonymkode: ea9b0...5bd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4755 Del Skrevet 1. mars 2023 "Norsk og nynorsk", når man mener bokmål og nynorsk. Anonymkode: 8d848...02b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4756 Del Skrevet 1. mars 2023 Ja, og en enda en ting! Er så mange som blander ennå og enda. Det heter: jeg har ikke gjort det ennå, han har enda flere slutt å si at du ikke har fått svar enda, det heter ENNÅ!!! Anonymkode: 6084a...a3c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snurrepurre Skrevet 1. mars 2023 #4757 Del Skrevet 1. mars 2023 Gjest Føsleguri skrev (På 8.3.2021 den 14.45): Å ligge bøyes ikke har lugget i perfektum. Høres titt og stadig lagg! Som i «jeg lagg den der i går». Det skjærer godt i ørene.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4758 Del Skrevet 1. mars 2023 Hvordan farge har du på bilen? 🤌🏻 Anonymkode: 5b189...cd9 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2023 #4759 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, og en enda en ting! Er så mange som blander ennå og enda. Det heter: jeg har ikke gjort det ennå, han har enda flere slutt å si at du ikke har fått svar enda, det heter ENNÅ!!! Anonymkode: 6084a...a3c Ikke uenig med deg, men dette ligger nok mye i dialektene våre. På trøndersk, for eksempel, sier man "einno" om begge deler. Anonymkode: 8d848...02b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElectricScum Skrevet 1. mars 2023 #4760 Del Skrevet 1. mars 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ja, og en enda en ting! Er så mange som blander ennå og enda. Det heter: jeg har ikke gjort det ennå, han har enda flere slutt å si at du ikke har fått svar enda, det heter ENNÅ!!! Anonymkode: 6084a...a3c Det er valgfritt å bruke enda eller ennå som tidsadverb. M.a.o er det helt greit å skrive "jeg har ikke fått svar enda". Men du kan ikke bruke ennå som gradsadverb. Du kan altså ikke si "min grillpølse er ennå større enn din". 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå