mercury_ Skrevet 18. november 2021 #4181 Del Skrevet 18. november 2021 JulEaften. Jeg syns det ser rart ut og de jeg kjenner som skriver det sånn uttaler det allikevel julaften, så jeg skjønner ikke hvor den e'en kommer fra. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susan Sto Helit Skrevet 18. november 2021 #4182 Del Skrevet 18. november 2021 mercury_ skrev (2 timer siden): JulEaften. Jeg syns det ser rart ut og de jeg kjenner som skriver det sånn uttaler det allikevel julaften, så jeg skjønner ikke hvor den e'en kommer fra. De skriver sikkert gulerot helt riktig. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #4183 Del Skrevet 19. november 2021 On 11/18/2021 at 10:43 AM, Ms. Steele said: Barnevennlig området m/gangavstand til skole Argh!!! Dette ser jeg rett som det er i boligannonser. Hvorfor i alle dager skal det benyttes bestemt form i tide og utide? Det samme ser jeg om ordet bilde. Så fint bildet av deg! Jeg får totalt fnatt Jeg ser det ofte motsatt og lei av det. Anonymkode: afe99...408 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. november 2021 #4184 Del Skrevet 20. november 2021 Det er en bruker (forhåpentligvis bare én) her på forumet som skriver åså. Det klør inni meg hver eneste gang jeg ser det. Det heter ikke det! Anonymkode: 261ee...6e1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2021 #4185 Del Skrevet 21. november 2021 Sett her på forumet to ganger i det siste: forsovet når det riktige ville vært for så vidt. 😆 Anonymkode: 4863f...801 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4186 Del Skrevet 30. november 2021 "Den kom en tungbilberger fra Trondheim og en annen fra , sier ...... (fjernet navn) Etter uhellet på Fv30, går nå via Fv6560 i Midtre Gauldal, men kan kun benyttes av personbiler." Adressa Hurra for god rettskriving i Adresseavisen 😄 Anonymkode: 5603e...b38 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4187 Del Skrevet 30. november 2021 mercury_ skrev (På 18.11.2021 den 15.38): JulEaften. Jeg syns det ser rart ut og de jeg kjenner som skriver det sånn uttaler det allikevel julaften, så jeg skjønner ikke hvor den e'en kommer fra. Jeg sier julEæftan på min dialekt, så jeg skjønner godt at folk skriver juleaften. Anonymkode: 1aed1...e88 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4188 Del Skrevet 30. november 2021 Jeg får noia når folk skriver "statestikk". 😖 Anonymkode: 80dac...208 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. november 2021 #4189 Del Skrevet 30. november 2021 Vet det er vanlig i noen dialekter, kanskje særlig i nord, men kjenner jeg er lei av at folk skriver "jeg blir å ...". Anonymkode: 579d1...9f8 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Optimo Skrevet 30. november 2021 #4190 Del Skrevet 30. november 2021 Hva er greia med forkortelsen "egt"? Jeg skjønner det betyr "egentlig", men jeg ser den bare bli brukt her inne. Hvor i landet er det vanlig å bruke den? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frida Skrevet 4. desember 2021 #4191 Del Skrevet 4. desember 2021 Uttrykket "Står i ei bru", hva i all verden betyr det? link VG Journalisten bruker det til og med som overskrift på et avsnitt. Jeg har googlet uttrykket og det kommer ikke opp noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. desember 2021 #4192 Del Skrevet 4. desember 2021 Trodde det var det samme som "å stå i bro" altså "å stå i bru" på nynorsk.Men det rimer ikke med innholdet kan en si..🤔 Anonymkode: 14bef...78e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tradegy Skrevet 4. desember 2021 #4193 Del Skrevet 4. desember 2021 Ser at mange skriver moro med to "r". Utrolig frustrerende! 🙉 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Støvkost Skrevet 4. desember 2021 #4194 Del Skrevet 4. desember 2021 Det er ingenting som heter «nedprioritert». Noe er enten prioritert eller ikke prioritert. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venkman Skrevet 4. desember 2021 #4195 Del Skrevet 4. desember 2021 Ser det er flere og flere som forkorter "et cetera" til "ect". - "Jeg liker ribbe, pinnekjøtt ect." Nei! Det forkortes "etc"! 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Alterego666 Skrevet 4. desember 2021 #4196 Del Skrevet 4. desember 2021 AnonymBruker skrev (På 30.11.2021 den 12.52): Jeg sier julEæftan på min dialekt, så jeg skjønner godt at folk skriver juleaften. Anonymkode: 1aed1...e88 Norsk skriftspråk har ikke dialekter, så det er uansett feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
maskertbruker Skrevet 5. desember 2021 #4197 Del Skrevet 5. desember 2021 På Maskorama sier programleder Silje Nordnes hele tiden "et gjett" når detektivene og tv-seerne skal gjette. "Hva blir ditt gjett?", "Der kan du skrive inn ditt gjett", "Det har kommet inn mange gjett". Gjett kan ikke bøyes på den måten! Det er et verb, ikke et substantiv! 😠 https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=gjett&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2021 #4198 Del Skrevet 5. desember 2021 Frida skrev (På 4.12.2021 den 11.58): Uttrykket "Står i ei bru", hva i all verden betyr det? link VG Journalisten bruker det til og med som overskrift på et avsnitt. Jeg har googlet uttrykket og det kommer ikke opp noe. Uttrykket er så vidt jeg vet å "stå i bru", ikke å "stå i ei bru". Vet ikke om det er læreren eller journalisten som står for feilen. AnonymBruker skrev (21 timer siden): Trodde det var det samme som "å stå i bro" altså "å stå i bru" på nynorsk.Men det rimer ikke med innholdet kan en si..🤔 Anonymkode: 14bef...78e Det rimer fint, synes jeg. Å stå i bru brukes som et bilde på at man anstrenger seg veldig, gjør alt for å få ting til å funke. På engelsk bruker de "bend over backwards" i samme betydning. Anonymkode: b5cd9...100 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. desember 2021 #4199 Del Skrevet 6. desember 2021 Frida skrev (På 4.12.2021 den 11.58): Uttrykket "Står i ei bru", hva i all verden betyr det? link VG Journalisten bruker det til og med som overskrift på et avsnitt. Jeg har googlet uttrykket og det kommer ikke opp noe. Journalisten har gjort samme feil som alle de som skriver å stikke under en stol gjør. Det skal ikke være artikkel. Anonymkode: a66e7...44f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ullvott Skrevet 6. desember 2021 #4200 Del Skrevet 6. desember 2021 maskertbruker skrev (På 5.12.2021 den 1.05): På Maskorama sier programleder Silje Nordnes hele tiden "et gjett" når detektivene og tv-seerne skal gjette. "Hva blir ditt gjett?", "Der kan du skrive inn ditt gjett", "Det har kommet inn mange gjett". Gjett kan ikke bøyes på den måten! Det er et verb, ikke et substantiv! 😠 https://ordbok.uib.no/perl/ordbok.cgi?OPP=gjett&ant_bokmaal=5&ant_nynorsk=5&begge=+&ordbok=begge Jeg er ikke helt enig med deg. Gjett er tilslagsord både som verb og substantiv i den andre store ordbokressursen for norsk språk, NAOB: https://naob.no/ordbok/gjett Nå i førjulstiden treffer jeg stadig på et annet ord som jeg klør i fingrene etter å korrigere, og det er når noen har vært ute og kjøpt juletre og sier at det må "avklimatiseres". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå