Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Følger ei på instagram som konsekvent skriver "isofall" istedenfor i så fall 😆

Anonymkode: 78692...38e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Enig! Og ilamme.

Anonymkode: ea99e...8dd

Enda verre 🤦‍♀️

Anonymkode: e41e8...838

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.12.2020 den 20.58):

Jeg leser ofte at folk skriver «for det om» i ulike varianter i stedet for «likevel» 

Hvorfor? 

Anonymkode: da8b4...493

Enda verre. Mange skriver det i ett ord! Hvis du søker på "fordetom"her på KG, får du 16 treff. Skriver du enda mer feil, "fordeom" uten t, så får du 22 treff. Ser det dumme uttrykket stadig vekk. Det er antageligvis dialekt et eller annet sted i landet her, men jeg skjønner ikke at noen får seg til å SKRIVE det. Det ser dumt ut, og det er feil å skrive. At de i tillegg trekker de tre ordene sammen og skriver det i ett ord, er enda verre. 

AnonymBruker skrev (På 5.1.2021 den 15.55):

"ilagme". Altså, i ett ord. Tenker automatisk at disse er mer eller mindre tilbakestående.

Anonymkode: e41e8...838

Jeg ser av og til f.eks. "jeg var lamme en mann". Det er nordnorsk dialekt, og ikke noe man burde skrive - det ser utrolig dumt ut. Det heter i så fall "jeg var i lag med". Lamme.... det er sauene som lammer!

Endret av Million
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 12/19/2020 at 8:16 PM, AnonymBruker said:

Jeg blir gal av at folk som sier at de har «skrivd» noe. Sistemann jeg hørte si dette var veilederen min på masteroppgaven..

Anonymkode: 1c91a...bb9

Det kan da ikke spille noen rolle muntlig? Når den eneste formelle varianten kun finnes i den typiske vestkantsosiolekten er det å forvente at ymse varianter dukker opp andre steder. Bokmål er ikke særlig relevant utover det skriftlige.

Anonymkode: fb923...e72

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Annonse

Lubbetutt skrev (6 minutter siden):

Ved inngangen på kjøpesenteret her står det at de oppfordrer alle til å hoste og nyse i armhulen.. 😁

Alle får jammen ta del i dugnaden, host og nys nå alle i kor! 😂

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 8.1.2021 den 23.56):

"dems" og "demses". 

Anonymkode: b6c11...756

Ja. Det er så morsomt når nordmenn som snakker sånt sier at "utlendinger burde lære seg ordentlig norsk"...

Anonymkode: 4ec29...ae4

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frida skrev (5 minutter siden):

Alle får jammen ta del i dugnaden, host og nys nå alle i kor! 😂

Poenget her var vel at det er litt problematisk å hoste/nyse i armhulen, lettere i armkroken😊

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tessa12 skrev (2 minutter siden):

Poenget her var vel at det er litt problematisk å hoste/nyse i armhulen, lettere i armkroken😊

Hva? Ikke noe problem å hoste i armhulen, den er jo nærmere enn albuen 😄 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ja. Det er så morsomt når nordmenn som snakker sånt sier at "utlendinger burde lære seg ordentlig norsk"...

Anonymkode: 4ec29...ae4

Så en fyr fra FpU med en plakat der det sto "Send de på norsk kurs!!" for noen år siden. Har ennå ikke helt klart å bestemme meg for om han mente det alvorlig, eller om de hadde blitt infiltrert av trollende raddiser.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Voksne damer som skriver iblanDt. Det heter iblaNt. 

Anonymkode: cf6dc...1f7

Og det kan ikke være gammel innlært rettskriving som henger igjen. (Hvor voksne damer er det snakk om? ) Reglene ble visst endret en gang for en god del år siden, men det kan være mange som lærte å skrive blandt på skolen likevel. 

https://www.riksmalsforbundet.no/qa_faqs/blandt-og-blant/

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Tessa12 said:

Det er vel ikke noe problem? 

Anonymkode: afe99...408

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"En asiater". Aaaaarrrgghhh!!!

Det heter for svingende: (en) asiat - asiaten - (flere) asiater - (alle) asiatene.

Anonymkode: 9d584...4e5

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, hun har ikke klipt seg!

Nettavisen har en artikkel der journalisten feilaktig skriver: "I svart/hvitt-bildet er Michelle Obama åpenbart usminket og har samtidig latt sine naturlige krøller falle "

Å la sine naturlige krøller falle, betyr å klippe dem av!

Journalisten gjentar feilen en gang til i samme artikkel: "I 2018 lot hun også krøllene sine falle da hun stilte opp på forsiden av magasinet Essence"

Det han egentlig vil fortelle er at hun ikke har rettet ut sine naturlige krøller, altså ikke fremstår med glatt hår.

Det ble nok litt krøll for journalisten her 😄 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stadig noen som bruker "banalt" som synonym for teit/idiotisk.  Eller kanskje de noen ganger mener grunnleggende - basic. Det syns jeg ser skikkelig åndssvakt ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å investere i noe.

Jeg mener å investere er å legge penger i noe som potensielt kan gi deg avkastning, som du kan tjene på.

Man investerer dermed ikke i en kjøkkenvask eller en kran når man bytter det ut, som noen på Hus og hjem-siden her skriver om i dag. 

Man kan investere penger i en bolig man har tenkt å selge med gevinst, eller man investerer i aksjer. Ikke i bruksting.

Enig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller som en del skriver i boligannonser:

"Det er etablert vegghengt toalett på badet"

"Det er etablert badekar på badet"

Etablere betyr å opprette, grunnlegge eller starte, så her har man altså:

opprettet vegghengt toalett

grunnlagt vegghengt toalett

startet vegghengt toalett

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...