Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, penny_ said:

Det er et oppdiktet navn på en app, og det kan man vel skrive nøyaktig slik man vil. Hva sier så dobbeltkonsonantregelen? Finner ikke noe om det på språkrådet.

Jeg skrev at skrivemåten Vipps er i strid med norske rettskrivningsregler. Det er ingen bøte- eller fengselsstraff for å bryte disse reglene, jæi kann skrivæ akkuratt såmm jæi lysstær. Og jeg kan kalle hytta mi for Fisskebu. Men reglene er der likevel.

Dobbeltkonsonantregelen handler om forenkling av dobbelkonsonant når det kommer en konsonant etterpå: vill - vilt, gammel - gamle, redde - redning, vipp - vips. (Unntak finnes/fins (fullt, spisst), og regelen gjelder ikke ved genitivs-s og når det legges til et nytt ord (villdyr)).

Endret av GauteS
  • Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det heter for pokker ikke "anyways"! Never ever. :angry:

Det heter "anyway" 

Anonymkode: 63fe8...ee3

• Liker 1
Skrevet

Jeg har sagt det før, men jeg sier det igjen: Hva er det. Med tegnsetting, her på, forumet? Komma, i hytt, og vær, parenteser (med halve informasjonen) utenfor parenteser, parenteser (uten noen slutt, punktum. Tre ganger. I en og samme setning. Tre komma,,,rett etter,,,hverandre, selvsagt,uten mellomrom etter. Jeg kunne sikkert, kommet på. Flere eksempler!

(Beklager at innlegget mitt er praktisk talt uleselig, det var bare for å understreke poenget.)

Anonymkode: 261ee...6e1

• Liker 6
Skrevet
På 21.11.2017 den 8.20, GauteS skrev:

Jeg skrev at skrivemåten Vipps er i strid med norske rettskrivningsregler. Det er ingen bøte- eller fengselsstraff for å bryte disse reglene, jæi kann skrivæ akkuratt såmm jæi lysstær. Og jeg kan kalle hytta mi for Fisskebu. Men reglene er der likevel.

Dobbeltkonsonantregelen handler om forenkling av dobbelkonsonant når det kommer en konsonant etterpå: vill - vilt, gammel - gamle, redde - redning, vipp - vips. (Unntak finnes/fins (fullt, spisst), og regelen gjelder ikke ved genitivs-s og når det legges til et nytt ord (villdyr)).

Eller rettskrivingsregler ...

Anonymkode: 229e7...fbb

• Liker 1
Skrevet
På 19.11.2017 den 11.33, Peanut skrev:

Er for øvrig ikke alltid det beste å følge med språkutviklingen... "åmg assa" :blink:

Uff ja, men det er heldigvis et stykke dit ;) Men angående språkutvikling, det irriterer meg GRENSELØST at "sykt" visstnok har overtatt for "veldig", "svært" osv . En ting er at unge folk bruker det muntlig, men det brukes jo i overskrifter i nyhetene på alle mulige nettaviser også!!!

Skrevet
På 19.11.2017 den 4.41, AnonymBruker skrev:

Alle som har et bevisst forhold til språk, legger vinn på å variere ordbruken, både skriftlig og muntlig. Å bruke ordet tv i tre setninger på rad, er rett og slett ubehjelpelig språk. 
Men for all del, den som foretrekker å framstå ubehjelpelig framfor å skille seg litt ut fra fjolsa man omgås og beundrer, har full anledning til det.

Anonymkode: caee4...d2c

Innlegget du svarer på sier ikke noe om språklig variasjon i en og samme tekst. Hvis man må omtale samme gjenstand/ fenomen/person i tre setninger på rad, er vel pronomen et bedre alternativ, eventuelt en omskrivning av hele teksten. Eller synes du dette er et fint alternativ? "Da mamma kom hjem fra jobb, var det tid for middag. Mor kokte poteter og stekte fisk. Etterpå dekket mutter på bordet."

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Eller rettskrivingsregler ...

Ja. Men skal du gjøre merksam på alle mulige valgfrie former som finnes i innlegga her, får du jamen travle dager. Lykke til!

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, ti10 said:

Eller synes du dette er et fint alternativ? "Da mamma kom hjem fra jobb, var det tid for middag. Mor kokte poteter og stekte fisk. Etterpå dekket mutter på bordet."

"Så flink du er til å skrive!" hadde jeg sagt til 10-åringen. Fra voksne forventer man mye lengre ytringer (før kalt perioder), for det første.

Anonymkode: caee4...d2c

• Liker 1
Skrevet

Det er irriterende mange som skriver om sin "quilty pleasure" her på forumet! Da jeg først så det trodde jeg bare det var en skrivefeil, men nå har jeg sett det så mange ganger at jeg begynner å ane at folk tror det skriver sånn.:ohmy:
I tilfelle noen lurer så skrives det altså guilty pleasure.

• Liker 2
Skrevet

Sitter og ser på TV2-nyhetene og sjefen for PST: "Blablabla...urelevant"

URELEVANT?! :raven: 

Neste blir vel "ukompetent"- :dry: men da mener jeg at man er inkompetent. 

Skrevet
På 30.11.2017 den 18.55, Peanut skrev:

Sitter og ser på TV2-nyhetene og sjefen for PST: "Blablabla...urelevant"

URELEVANT?! :raven: 

Neste blir vel "ukompetent"- :dry: men da mener jeg at man er inkompetent. 

Det var jo også noe å klage over. PST-sjefen er forut for sin tid. Hva er poenget med ord som «asosial, irrelevant, ulogisk», hvorfor ikke ha en felles bokstav som symboliserer det motsatte? Slik kommer det nok til å bli i framtiden. Språket utvikler deg. Det kommer til å hete f.eks «urelevant» om noen tiår, sann mine ord.

Anonymkode: f974f...2f6

Skrevet
50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo også noe å klage over. PST-sjefen er forut for sin tid. Hva er poenget med ord som «asosial, irrelevant, ulogisk», hvorfor ikke ha en felles bokstav som symboliserer det motsatte? Slik kommer det nok til å bli i framtiden. Språket utvikler deg. Det kommer til å hete f.eks «urelevant» om noen tiår, sann mine ord.

Men det heter ikke det NÅ.   :raven:

Anonymkode: 6f2c0...b57

• Liker 10
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Usosial er et ord, men det har en annen betydning enn asosial. En person kan være asosial, mens en budsjettprioritering kan oppfattes som usosial.

• Liker 5
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

"Poenget" er ordets etymologi. Det kan for øvrig hende du har rett angående utviklingen, men jeg foretrekker like fullt å uttrykke meg korrekt i dag heller enn som en pøbel. 

Anonymkode: 86700...a40

• Liker 5
Skrevet (endret)
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Bortfall av vårt eget språk, det norske, og mindreverdskompleks for det, og forherligelse av engelsk innførsel utvikler i hvert fall ikke meg. Heldigvis ligger jeg i graven før mer eller mindre dårlig engelsk med slang og sjargong overtar alt.

Endret av Arabella
  • Liker 3
Skrevet

Dere som har operert...?

Du må ikke være naken med mindre det trengs for operasjonen. Jeg har alltid operert i "sykehuspysj" eller egen joggedress.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå er det visst ville tilstander på operasjonsstuer rundt omkring, nakne og uformelt kledde kirurger.

• Liker 3
Skrevet

Språkhumor er ofte den dårligste humoren. Veldig rart at folk kan irritere seg så voldsomt over folks feil. Litt trist.

Anonymkode: 6b8eb...22f

• Liker 1
Skrevet

Jeg får magasår av "asiatere" !!!

Nei, det HETER IKKE DET.  En asiat, flere asiater heter det.   :raven:   Så en tråd hvor kun én skrev det riktig. 

• Liker 4
Skrevet

Det heter ikke desverre - det heter dessverre!

Og ting er aldri morro - det er moro! 

:krangle:

Anonymkode: ed3a0...960

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...