Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var vel en skiløper som sa det sist vinter, mulig det var Weng. Alle vet det er feil, men det har blitt en greie. 

Anonymkode: 7fa08...319

Ok, det visste jeg ikke ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sitat

Proofread for Grammar and Spelling Mistakes.

“Many persons do not naturally spell well, and so are obliged to keep a dictionary always at hand. Such persons should never write a word, about the proper spelling, of which they are uncertain, without looking it up. Bad spelling like bad grammar, is an offence against society.”

Letter-Writing: Its Ethics and Etiquette, 1890

Tenk det. Ikke har det bedret seg noe særlig heller. 

Anonymkode: 511b4...65f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.8.2017 den 20.01, AnonymBruker skrev:

Det var vel en skiløper som sa det sist vinter, mulig det var Weng. Alle vet det er feil, men det har blitt en greie. 

Anonymkode: 7fa08...319

Ja, det var Heidi Weng som sa det.  Det er  godt mulig andre også har brukt det, men det var hun som gjorde uttrykket kjent 

Bare moro å bli husket for at jeg "bøyer meg i hatten"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Finner det så slitsomt(!) å lese setninger der man skriver: mannen min sins fetter sin kone sines barn ...... :raven:Jeg gir blanke f i om det er dialekt, høres ut som barnehagebarn som ikke har lært seg språk ennå.  :dry:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Finner det så slitsomt(!) å lese setninger der man skriver: mannen min sins fetter sin kone sines barn ...... :raven:Jeg gir blanke f i om det er dialekt, høres ut som barnehagebarn som ikke har lært seg språk ennå.  :dry:

Jeg er så enig. Garpegenitiv tar aldeles overhånd mange ganger, synes jeg. Han sin, hun/henne sin, de sin, til og med min sin har jeg sett og hørt for den del.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Annonse

On 9/8/2017 at 9:26 PM, Arabella said:

de sin

Det heter helt klart demses.

Men pleier jo ikke å skrive det, da.

Endret av T-Rex
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Postet på Si d; i Aftenposten i dag:

Sitat

så tar folk opp kammen sin og skjærer den over mange andre.

UFF da! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var nettopp på forelesning med en professor som lider av forholdisme. Hun er flink og kan faget sitt (som heldigvis ikke er norsk språk), men det er irriterende at hun bruker "i forhold til" i annenhver setning. "Dette skiller seg i forhold til det vi har sett før". Hvorfor gjør hun det så vanskelig? Hvorfor kan hun ikke bruke det flotte, lille ordet fra:bond: 

Anonymkode: b1056...397

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller "løp, den geitebukken var kåt!" Det heter ikke det når man skal løpe i nåtid.

Det heter "løp, den geitebukken er kåt!" 

Hvorfor kan ikke en enkel melding ropes riktig når det ikke er noen tid å miste? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

8 minutter siden, GLADIATORE skrev:

Eller "løp, den geitebukken var kåt!" Det heter ikke det når man skal løpe i nåtid.

Hvorfor kan ikke en enkel melding ropes riktig når det ikke er noen tid å miste? 

Det var da et pussig eksempel. :ler:

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutes ago, GLADIATORE said:

Dette er ingen feil! Preterium brukes om nåtida i det som heter emotive utsagn når det dreier seg om en umiddelbar emotiv reaksjon på noe som faktisk finner sted. "Dette smakte godt!" må sies under måltidet, og "Det var et flott bilde" mens en ser det for første gang. "Det er et flott bilde" kan bety det samme, men kan også brukes dersom en har sett bildet før, eller om det er en mer generell karakteristikk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, GauteS skrev:

Dette er ingen feil! Preterium brukes om nåtida i det som heter emotive utsagn når det dreier seg om en umiddelbar emotiv reaksjon på noe som faktisk finner sted. "Dette smakte godt!" må sies under måltidet, og "Det var et flott bilde" mens en ser det for første gang. "Det er et flott bilde" kan bety det samme, men kan også brukes dersom en har sett bildet før, eller om det er en mer generell karakteristikk.

Det skal jeg huske neste gang dette skjer!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
  • 2 uker senere...

Øynene mine blør!

Det heter: "Så vekket jeg ham." 

"Jeg pushet på ham at han skulle svare meg."

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Heisann.

Jeg opplevde denne helgen at min kjæreste viste stor aggresjon etter vi kom hjem fra fest. 

Han hadde lagt seg ned for å sove, han var helt borte. Så våknet jeg han for å spørre om noe, spørsmålet gjorde han forbannet og han ville ikke snakke med meg om det. Jeg pushet på han at han skulle svare meg.

Anonymkode: 63fe8...ee3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...