Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Eller syttenmai (17mai), eller syttendemai (17.mai), eller sytten Mai (17 Mai), som alle er like feil.

Her om dagen leste jeg en artikkel om en katt som visstnok skulle være en hybrid mellom perser og britisk korthår (eller hva det nå var). Hybrider er krysninger mellom arter, ikke raser!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg ser i etymologiordbøker og det er et ord som står på gammelnorsk så står det ofte ö isteden ǫ. Det irriterer meg fordi de representerer helt forskjellige lyder. 

Endret av Eiliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Eiliv skrev:

Når jeg ser i etymologiordbøker og det er et ord som står på gammelnorsk så står det ofte ö isteden ǫ. Det irriterer meg fordi de representerer helt forskjellige lyder. 

Så hvordan uttales Motörhead?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.4.2017 den 15.09, AnonymBruker skrev:

Hvor vanskelig er det å lære seg å skrive venninde riktig?

(Lurer på om hun med vennindeproblemer overalt i alle varianter er en eller flere brukere. Flere skrivefeil er gjengangere i vennindetrådene.)

Anonymkode: 710c9...37f

Jeg gikk på skole på 70- og 80-tallet, og lærte grunnleggende skrive- og stavemåte på 70-tallet. Den gangen var det riktig stavemåte å skrive "venninde".

Anonymkode: 6ce53...f0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Hemmingroad skrev:

Så hvordan uttales Motörhead?

Ö er svensk og islandsk ø så jeg regner med at det uttales Motørhead. Du vet nok bedre enn meg hvordan det uttales. Jeg måtte søke det opp på Google for å finne ut hva Motörhead var. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PS! Den gangen lærte vi også å stave "hvalp", som skrives "valp" i dag, uten h.

Anonymkode: 6ce53...f0f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Eiliv skrev:

Ö er svensk og islandsk ø så jeg regner med at det uttales Motørhead. Du vet nok bedre enn meg hvordan det uttales. Jeg måtte søke det opp på Google for å finne ut hva Motörhead var. 

Du kødder!? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Hemmingroad skrev:

Du kødder!? 

Nei jeg kødder ikke. Jeg vet det uttales Motorhead, men siden o-en har en trema så blir det teknisk sett Motørhead.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, Eiliv skrev:

Nei jeg kødder ikke. Jeg vet det uttales Motorhead, men siden o-en har en trema så blir det teknisk sett Motørhead.

Det at du ikke visste hva Motörhead var er urovekkende med tanke på at de har vært et av de største hard rock banda i 40 år... derav Du kødder sitatet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Hemmingroad skrev:

Det at du ikke visste hva Motörhead var er urovekkende med tanke på at de har vært et av de største hard rock banda i 40 år... derav Du kødder sitatet.

Unnskyld da. Jeg kom ikke på hva det var da du skreiv Motörhead, men jeg husket det da jeg søkte det opp. Når jeg tenker over det, så har jeg faktisk stusset over hvorfor de har ö i navnet en gang før. Det er tyligvis rett og slett jeg som har dårlig hukommelse. ;)

Endret av Eiliv
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Eiliv skrev:

Unnskyld da. Jeg kom ikke på hva det var når du skreiv Motörhead, men jeg husket det da jeg søkte det opp. Når jeg tenker over det, så har jeg faktisk stusset over hvorfor de har ö i navnet en gang før. Det er tyligvis bare jeg som har dårlig hukommelse. ;)

Det er mer heavy vettu🤘

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Eiliv skrev:

Unnskyld da. Jeg kom ikke på hva det var når du skreiv Motörhead, men jeg husket det da jeg søkte det opp. Når jeg tenker over det, så har jeg faktisk stusset over hvorfor de har ö i navnet en gang før. Det er tyligvis rett og slett jeg som har dårlig hukommelse. ;)

da*

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Ewe skrev:

da*

Nå føler jeg meg skikkelig dum. La oss bare si at jeg skreiv i historisk presens. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, Eiliv skrev:

Nå føler jeg meg skikkelig dum. La oss bare si at jeg skreiv i historisk presens. :fnise:

Jeg reagerte ikke så mye på dette, men "tyligvis" mangler noen bokstaver. :fnise:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

47 minutter siden, Arabella skrev:

Jeg reagerte ikke så mye på dette, men "tyligvis" mangler noen bokstaver. :fnise:

Det er på grunn av slurv i tastaturtastingen. Ofte trykker jeg ikke knappene godt nok ned så PC-en legger ikke merke til det. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Eiliv skrev:

Det er på grunn av slurv i tastaturtastingen. Ofte trykker jeg ikke knappene godt nok ned så PC-en legger ikke merke til det. :) 

Sånn er mitt tastatur, også. Det kommer noen saftige gloser fra meg iblant. :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

1 time siden, Arabella skrev:

Sånn er mitt tastatur, også. Det kommer noen saftige gloser fra meg iblant. :ler:

Knekkebrødsmuler er ille under tastene :fnise:

Anonymkode: 5603e...b38

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Ewe skrev:

Jeg blir fullstendig gal av alle som ikke klarer å skrive "17. mai". Er det så vanskelig? Folk skriver "17 mai", som uttales "sytten mai". For at det skal uttales SYTTENDE må man ha et punktum etter sytten. Er det så vanskelig? Jeg blir helt utslitt. Til og med på store plakater og lignende står det sytten mai. Jeg klarer ikke lese det som syttende. Kan alle norsklærere som leser dette sørge for at barna får god opplæring og hjemmelekse i dette? Virker som flere enn 50 % av befolkningen bommer på dette. :rasende:

 

10 timer siden, Pringle skrev:

Eller syttenmai (17mai), eller syttendemai (17.mai), eller sytten Mai (17 Mai), som alle er like feil.

Her om dagen leste jeg en artikkel om en katt som visstnok skulle være en hybrid mellom perser og britisk korthår (eller hva det nå var). Hybrider er krysninger mellom arter, ikke raser!

Eller til og med 17-mai, som jeg nå har lest altfor mange ganger i dag. Altså, det bør ikke være så vanskelig!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble ikke akkurat særlig irritert, men jeg så noen skrive hvems i en annen tråd. Hvems er ikke et ord. Det er enten "hvis" eller "hvem sin/si/sitt".

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interissert

Invistert

Kompitent. 

NEI, det heter ikke det!  :raven:

Bytt ut en jævla i med en e.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...