Gå til innhold

DET HETER IKKE DET!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Og svensk.

Jo, men det er en mer tilfeldig likhet. Dansk er relevant for norsk rettskrivningshistorie i og med at norsk bokmål er direkte utviklet fra dansk i løpet av drøye 100 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jo, men det er en mer tilfeldig likhet. Dansk er relevant for norsk rettskrivningshistorie i og med at norsk bokmål er direkte utviklet fra dansk i løpet av drøye 100 år.

Men svensk har større betydning for vår språkbruk i dag, fordi vi blir utsatt for sterkere påvirkning fra svensk enn dansk nå for tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men svensk har større betydning for vår språkbruk i dag, fordi vi blir utsatt for sterkere påvirkning fra svensk enn dansk nå for tiden.

I Oslo, kanskje. På sørlandet blir man langt mer eksponert for dansk, og i resten av landet ikke så mye noen av delene.

Anonymous poster hash: 6c560...ef3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Oslo, kanskje. På sørlandet blir man langt mer eksponert for dansk, og i resten av landet ikke så mye noen av delene.

Anonymous poster hash: 6c560...ef3

Merkes det at jeg bor i Oslo? :P

Sant det, SVT-signalene rakk ikke ut over hele landet. Men der de traff, traff de hardt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haaploes

Muligens feil tråd, men jeg trenger febrilsk litt sympati fra andre språknerder.

Jeg har en sjef som konsekvent putter inn "i forhold til" der han synes det passer, det vil si alle steder det er feil. Hver eneste gang føler jeg for å kvele ham med mine egne hender. I dag brast det nesten for meg da han klarte å bruke "i forhold til" ikke mindre enn seks (!!!) ganger - alle feil - i én og samme setning!

:grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skrivast det idet og ikkje idét?

Idet eller i det. "Idet eg skulle til å gå, fekk eg auge på ein kjekk gut på hi sida rommet".

Meiner du kan hende å få ein idé?

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muligens feil tråd, men jeg trenger febrilsk litt sympati fra andre språknerder.

Jeg har en sjef som konsekvent putter inn "i forhold til" der han synes det passer, det vil si alle steder det er feil. Hver eneste gang føler jeg for å kvele ham med mine egne hender. I dag brast det nesten for meg da han klarte å bruke "i forhold til" ikke mindre enn seks (!!!) ganger - alle feil - i én og samme setning!

:grine:

:eeeh:

Føler med deg. Tror de at det skal være sånn, eller synes de at det høres fjongt ut? Er det som en hikke, eller husker de ikke de riktige uttrykkene?

(For noen år siden var "på" en slik "universalpreposisjon". Nå har "i forhold til" og "i" overtatt mye av "på"s funksjon. Men det er ikke noe bedre.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idet eller i det. "Idet eg skulle til å gå, fekk eg auge på ein kjekk gut på hi sida rommet".

Korrekt på nynorsk, med det kan legges til at på bokmål er kun idet tillatt: 

Teksten var tung å lese, idet forfatteren aldri brukte store bokstaver.

Endret av Vox_populi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle âme

Meiner du kan hende å få ein idé?

Nei, eg meinte det første du sa.

Har alltid trudd det var idét.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg klikker snart av alle trådene hvor fjoråret beskrives som "i fjord".

DET HETER IKKE DET, det heter i fjor og ikke i fjord.

Endret av Mis(s)Understood
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Venninde". :dry:
"Spørre spørsmål." Det heter STILLE spørsmål. :opplyser:
"Sundt", som i "grønnsaker er sundt". Det heter SUNT. :bond:

Jeg er også medlem av en gruppe på Facebook, og flere av de som er medlem der skriver så mye feil. :scorpis:  Jeg får helt vondt i øynene.

"Mor pølse" :sur:
"Inni Mella". :daane:  Betyr det "innimellom"?.
"Tako kryder". :twisted:
Og en som endelig hadde "klekket koden". :daane:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jacklost

Argh, nå har jeg begynt å få problemer med å vite når jeg skal si å og når jeg skal si og :/

Hvordan kan noe slikt skje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Venninde". :dry:

"Spørre spørsmål." Det heter STILLE spørsmål. :opplyser:

"Sundt", som i "grønnsaker er sundt". Det heter SUNT. :bond:

Jeg er også medlem av en gruppe på Facebook, og flere av de som er medlem der skriver så mye feil. :scorpis:  Jeg får helt vondt i øynene.

"Mor pølse" :sur:

"Inni Mella" :daane:  Betyr det "innimellom"?.

"Tako kryder". :twisted:

Og en som endelig hadde "klekket koden" :daane:

Haahaha :skratte:

Hva i alle dager er Mor pølse?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haahaha :skratte:

Hva i alle dager er Mor pølse?

Morrpølse? Eller kanskje det er søsteren til Mor Kake?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Inni Mella".  Betyr det "innimellom"?.

Og en som endelig hadde "klekket koden".

Innimella finner du i flere dialekter. Men selvfølgelig i ett ord, og enda mer uforståelig: ikke stor forbokstav. Hva er det som foregår oppe i hodet på folk som slenger på store forbokstaver i hytt og vær? Eller har de et system eller mening, det er bare jeg som ikke forstår det? Kan noen oppklare det mysteriet, ville jeg være takknemlig.

Enda mer betenkelig enn skrivefeil er alle de som bruker ord feil: Nylig så jeg en som skrev vanke når han trolig mente vakle. Bryter norsk sammen grunnet for lite bruk?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...