Vox_populi Skrevet 19. august 2015 #1741 Del Skrevet 19. august 2015 Og svensk. Jo, men det er en mer tilfeldig likhet. Dansk er relevant for norsk rettskrivningshistorie i og med at norsk bokmål er direkte utviklet fra dansk i løpet av drøye 100 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 19. august 2015 #1742 Del Skrevet 19. august 2015 Jo, men det er en mer tilfeldig likhet. Dansk er relevant for norsk rettskrivningshistorie i og med at norsk bokmål er direkte utviklet fra dansk i løpet av drøye 100 år. Men svensk har større betydning for vår språkbruk i dag, fordi vi blir utsatt for sterkere påvirkning fra svensk enn dansk nå for tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2015 #1743 Del Skrevet 19. august 2015 Men svensk har større betydning for vår språkbruk i dag, fordi vi blir utsatt for sterkere påvirkning fra svensk enn dansk nå for tiden. I Oslo, kanskje. På sørlandet blir man langt mer eksponert for dansk, og i resten av landet ikke så mye noen av delene. Anonymous poster hash: 6c560...ef3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 19. august 2015 #1744 Del Skrevet 19. august 2015 I Oslo, kanskje. På sørlandet blir man langt mer eksponert for dansk, og i resten av landet ikke så mye noen av delene. Anonymous poster hash: 6c560...ef3 Merkes det at jeg bor i Oslo? Sant det, SVT-signalene rakk ikke ut over hele landet. Men der de traff, traff de hardt. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 19. august 2015 #1745 Del Skrevet 19. august 2015 Skrivast det idet og ikkje idét? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 19. august 2015 #1746 Del Skrevet 19. august 2015 Muligens feil tråd, men jeg trenger febrilsk litt sympati fra andre språknerder. Jeg har en sjef som konsekvent putter inn "i forhold til" der han synes det passer, det vil si alle steder det er feil. Hver eneste gang føler jeg for å kvele ham med mine egne hender. I dag brast det nesten for meg da han klarte å bruke "i forhold til" ikke mindre enn seks (!!!) ganger - alle feil - i én og samme setning! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arabella Skrevet 19. august 2015 #1747 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Skrivast det idet og ikkje idét? Idet eller i det. "Idet eg skulle til å gå, fekk eg auge på ein kjekk gut på hi sida rommet". Meiner du kan hende å få ein idé? Endret 19. august 2015 av Arabella Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 19. august 2015 #1748 Del Skrevet 19. august 2015 Muligens feil tråd, men jeg trenger febrilsk litt sympati fra andre språknerder. Jeg har en sjef som konsekvent putter inn "i forhold til" der han synes det passer, det vil si alle steder det er feil. Hver eneste gang føler jeg for å kvele ham med mine egne hender. I dag brast det nesten for meg da han klarte å bruke "i forhold til" ikke mindre enn seks (!!!) ganger - alle feil - i én og samme setning! Føler med deg. Tror de at det skal være sånn, eller synes de at det høres fjongt ut? Er det som en hikke, eller husker de ikke de riktige uttrykkene? (For noen år siden var "på" en slik "universalpreposisjon". Nå har "i forhold til" og "i" overtatt mye av "på"s funksjon. Men det er ikke noe bedre.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 19. august 2015 #1749 Del Skrevet 19. august 2015 (endret) Idet eller i det. "Idet eg skulle til å gå, fekk eg auge på ein kjekk gut på hi sida rommet". Korrekt på nynorsk, med det kan legges til at på bokmål er kun idet tillatt: Teksten var tung å lese, idet forfatteren aldri brukte store bokstaver. Endret 19. august 2015 av Vox_populi Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Belle âme Skrevet 19. august 2015 #1750 Del Skrevet 19. august 2015 Idet eller i det. "Idet eg skulle til å gå, fekk eg auge på ein kjekk gut på hi sida rommet". Meiner du kan hende å få ein idé? Nei, eg meinte det første du sa. Har alltid trudd det var idét. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 22. august 2015 #1751 Del Skrevet 22. august 2015 Det svir litt i øynene når jeg leser "ubenektelig bevis". Det heter "ugjendrivelig". 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mis(s)Understood Skrevet 26. august 2015 #1752 Del Skrevet 26. august 2015 (endret) Jeg klikker snart av alle trådene hvor fjoråret beskrives som "i fjord". DET HETER IKKE DET, det heter i fjor og ikke i fjord. Endret 26. august 2015 av Mis(s)Understood 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 26. august 2015 #1753 Del Skrevet 26. august 2015 Å si - har sagt. Ikke sakt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ewe Skrevet 26. august 2015 #1754 Del Skrevet 26. august 2015 "Venninde". "Spørre spørsmål." Det heter STILLE spørsmål. "Sundt", som i "grønnsaker er sundt". Det heter SUNT. Jeg er også medlem av en gruppe på Facebook, og flere av de som er medlem der skriver så mye feil. Jeg får helt vondt i øynene. "Mor pølse" "Inni Mella". Betyr det "innimellom"?. "Tako kryder". Og en som endelig hadde "klekket koden". 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jacklost Skrevet 26. august 2015 #1755 Del Skrevet 26. august 2015 Argh, nå har jeg begynt å få problemer med å vite når jeg skal si å og når jeg skal si og :/ Hvordan kan noe slikt skje? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 26. august 2015 #1756 Del Skrevet 26. august 2015 "Venninde". "Spørre spørsmål." Det heter STILLE spørsmål. "Sundt", som i "grønnsaker er sundt". Det heter SUNT. Jeg er også medlem av en gruppe på Facebook, og flere av de som er medlem der skriver så mye feil. Jeg får helt vondt i øynene. "Mor pølse" "Inni Mella" Betyr det "innimellom"?. "Tako kryder". Og en som endelig hadde "klekket koden" Haahaha Hva i alle dager er Mor pølse? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 26. august 2015 #1757 Del Skrevet 26. august 2015 Haahaha Hva i alle dager er Mor pølse? Morrpølse? Eller kanskje det er søsteren til Mor Kake? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkensina Skrevet 26. august 2015 #1758 Del Skrevet 26. august 2015 Morrpølse? Eller kanskje det er søsteren til Mor Kake? Håper nesten det er en av disse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vox_populi Skrevet 27. august 2015 #1759 Del Skrevet 27. august 2015 "Inni Mella". Betyr det "innimellom"?. Og en som endelig hadde "klekket koden". Innimella finner du i flere dialekter. Men selvfølgelig i ett ord, og enda mer uforståelig: ikke stor forbokstav. Hva er det som foregår oppe i hodet på folk som slenger på store forbokstaver i hytt og vær? Eller har de et system eller mening, det er bare jeg som ikke forstår det? Kan noen oppklare det mysteriet, ville jeg være takknemlig. Enda mer betenkelig enn skrivefeil er alle de som bruker ord feil: Nylig så jeg en som skrev vanke når han trolig mente vakle. Bryter norsk sammen grunnet for lite bruk? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LukaFrost Skrevet 27. august 2015 #1760 Del Skrevet 27. august 2015 Og en som endelig hadde "klekket koden". Det står dårliger til med de som skriver knukket. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå