Gå til innhold

Earth Hour

Eart Hour  

88 stemmer

1. 1. Slukker du lysene denne timen?

• Ja
      32
    • Nei
      56

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Om dere hadde visst hva Earth Hour står for så hadde dere skjønt at det er for å bevisstgjør. En time uten lys vil ikke gi verden flere år med energi, men vil kanskje gi folk en anelse om hva vi gjør med jordkloden med et generelt overforbruk. Just sayin ;)

Dem som allerede er bevisste på dette, kan kanskje minne andre på miljøet ellers i hverdagen også:-)

Anonym poster: bc51ce888fe747a1f1e9d7ab647a3640

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Dem som allerede er bevisste på dette, kan kanskje minne andre på miljøet ellers i hverdagen også:-)

Prøver ikke å belære folk da det bare virker mot sin hensikt, men jeg kan fint fortelle hvorfor jeg gjør slik og sånn for å spare miljøet. Jeg tenker mye på miljøet i min hverdag og så får jeg bare håpe at andre følger.

• Liker 1
Skrevet

Ooops! Jeg glemte visst å rense min sjel med en totalt meningsløs lissomstrømsparing. Hadde det vært en oppfordring om å skru av varmen, hadde det kanskje monnet noe.

Men som med slanking, er det det ikke hva man spiser mellom jul og nyttår som betyr noe, men hva man spiser mellom nyttår og jul. Media er flinke til å minne oss på miljøaspektene i de 876581276 andre timene, så det hele koker ned til en feelgodhandling som vi gjør for å føle oss vel.

(Ok, jeg skal gjøre opp for meg ved å fyre opp en virtuell fakkel på facebook, ok?)

Herre, gi meg styrke! :murvegg:

Enig med deg. Synes egentlig ikke Earth Hour lykkes så innmari mye med symbolikken sin heller når det jeg ser på Facebook blir "nå har vi det koselig med middag og stearinlys"

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Enig med deg. Synes egentlig ikke Earth Hour lykkes så innmari mye med symbolikken sin heller når det jeg ser på Facebook blir "nå har vi det koselig med middag og stearinlys"

Det er helt fritt om du vil være med eller ikke. Om du heller føler at det er andre tiltak, som er mer riktig for deg, så gjør du det i stedet :) Ikke værre en det.

Skrevet

Men datamaskinen din står på, ser jeg.

Anonym poster: 177b321f95c315d557ee8769fec26d38

Var meg du siterte her.

Det gikk litt fort i svingene fordi jeg skulle slå av dataen og dermed klarte jeg å trykke på anonymknappen. :sjenert:

Må med skam innrømme at jeg hadde på TVen, da.

Jeg sitter ikke i tussmørke med stearinlys når det er "Earth Hour" nettopp fordi jeg slukker lyset når jeg går ut fra badet eller soverommet etc., og generelt er opptatt av miljøet. Men syns det er et godt tiltak i seg selv. :)

Nå er jeg også veldig bevisst på å slukke lys på baderom, soverom etc.

Jeg kildesortere, fyller opp vaskemaskin og oppvaskmaskin før jeg setter dem på og prøver generelt sett å leve så miljøbevisst som mulig.

Bra du du synes det er et godt tiltak, da. :)

Tror nok de/vi som velger å slukke lysene denne ene timen i året er opptatt av miljøet året rundt, ikke bare denne kvelden.

Gjest Skogmann
Skrevet (endret)

Greit nok med Eath Hour, men jeg har et generellt inntrykk av at folk bruker det som et påskudd for å vise fram hvor "flinke" de er, når de i realiteten driter i miljøet 364 dager og 23 timer i året. Ta f.eks en bekjent av meg - han kjører dyre og utslippsvillige biler, tror ikke på menneskeskapt klimaforandringer og jeg har generelt aldri hørt ham ytre et bekymret ord om hverken miljøgifter, overbefolkning, energiproblemtikk eller lignende. Han er med andre ord totalt likegyldig. Kjøper nye mobiltelefoner hvert år, osv osv. Men Earth Hour? Ja da skal han poste på facebook hvor koselig og fliiiinke han og kjerringa er. DET er i mine øyne HYKLERISK, og slik ser jeg på de fleste som føler de må vise og fortelle at de er så jævla flinke den her ene timen.

Vær heller litt flink og bevisst de resterende 365 dagene og 23 timene i året, så får du min respekt.

Raise awareness my ass. Flesteparten av jordas mennesker har ikke fri tilgang til elektrisitet engang, så synes du det er fair at vi superrike nordmenn nok en gang skal heve vårt moralske øyebryn og "kreve" at resten av verden skal være like fliiiiinke som oss denne timen? Look to norway, de skrur av lyset en time, så flinke de er. Javel, men millioner på millioner av indere, kinesere og afrikanere HAR ikke noe lys de kan skru av. Og en stor del av grunnen til det er fordi vi på død og liv har karret til oss alt "lyset" selv.

Så du kan egentlig stappe det stearinlyset dit opp i rompa. Har du lyst til å gjøre en innsats og vise "awareness" så kan du heller gjøre det hver eneste dag og spre budskapet. Da er du fliiiiink.

Edit; Som Lutetium nevner..strøm fra lyspæra i stua er ingenting sammenlignet med panelovnen. Ta heller å finn fram godteppet og skru av ovnen resten av kvelden. Nå er vel ikke strøm heller noe problem i Norge. Vi har større problemer med selskaper som Statoil og Telenor som kynisk utnytter fattige land for vår profitt. Vi har større problemer med oppdrittsfisk og gammel bilpark som spyr ut miljøgifter. Hva med å heller ha en "fish your own fish"-day?

Endret av Skogmann
  • Liker 2
Skrevet (endret)

EH er dessverre bare et feel-good arrangement. Nordmenn vil likevel forbrenne 20 fat oljeekvivalenter i snitt hvert år. Å tenke på miljøet 1/8760 timer i året er ikke godt nok.

Endret av fry
AnonymBruker
Skrevet

Tror nok de/vi som velger å slukke lysene denne ene timen i året er opptatt av miljøet året rundt, ikke bare denne kvelden.

Det er de sikkert, men hva hjelper det når ikke de skjønner hva som har reell effekt og hva som virker mot sin hensikt? For nordmenn er symbolisme mye viktigere enn hvilken effekt det man gjør har. http://www.nrk.no/ytring/kast-ut-kildesorteringen-1.10958148

Anonym poster: 72ceec700a4c329264b4e58e9b050ddd

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Skogmann - jeg er faktisk enig med deg i det meste her. Untatt at alle som slukker lyset er hyklere. Ja jeg bommer på en del ting i min hverdag, men jeg prøver uansett daglig å tenke på hva jeg gjør for miljøet. Og en kjapp titt på FB og Instagram over mine venner, som støttet EA, så er ikke de hyklere men bevisste folk som vil og ønsker å gjøre en forskjell. Så man kan fint være bevisst og slukke lysene under EA ;)

Ikke prøver jeg å være bedre enn andre heller, men jeg håper at jeg kan være et godt eksempel for etterfølgere. At folk vil følge mine eksempler. Derfor er jeg heller ikke belærende, men jeg kommer mer en gjerne med tips og tanker om noen vil vite. Det der er en vanskelig balansegang i hverdagen, men jeg håper og tror at lille meg kan gjøre en liten forskjell i hvert fall.

Det står ikke så bra til med verden i dag - og værre vil det bli. I 2030 vil vi trenge 50 % mer mat enn vi bruker per dags dato. Vi vil trenge 45 % mer energi og 30 % mer vann. Dette pga økningen av folkemengden. Men om vi alle gjør litt, så vil det faktisk gå.

• Liker 1
Skrevet

I protest satte jeg på alt av lys i leiligheten og reiste så med trikken til sentrum for å innta middag. Jeg eier ikke bil og flyr ikke mer enn 5-6 ganger i året. Besparelsen der utgjør mitt bidrag til felleskapet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg feieret teknologi, vitenskap og fremgang - life hour. Uten evnen til å utvikle teknologi som strøm ville mange av oss gått til grunne for lenge siden.

• Liker 1
Skrevet

Det er like håpløst som forslaget om å innføre skatt på kufis.

Skrevet

Jeg feieret teknologi, vitenskap og fremgang - life hour. Uten evnen til å utvikle teknologi som strøm ville mange av oss gått til grunne for lenge siden.

Du mener evnen til å "produsere" (les: utarme) naturresurser (les: olje, kull, gass, mineraler). Disse understøtter eksistensen til i alle fall 6 milliarder mennesker.

Skrevet

Du mener evnen til å "produsere" (les: utarme) naturresurser (les: olje, kull, gass, mineraler). Disse understøtter eksistensen til i alle fall 6 milliarder mennesker.

Naturressurser er ikke en konstant som blir brukt opp. i tillegg står naturen selv for over 90 % av verdens utslipp. Jeg foretrekker å være et forurensende opplyst menneske som kan beskytte meg mot naturens temperaturendringer, katastrofer og andre situasjoner som lett kan utradere menneskeheten :)

Uten tenkologien hadde man ikke klart å holde liv i 6 milliarder mennesker engang.

Skrevet

Jeg var visst ikke med i år heller, jeg. Sånn kan det gå når jeg glemmer av det. :vetikke:

• Liker 1
Gjest snoopy_93
Skrevet

Skrur av alt lys når jeg legger meg til å sove i 8-10 timer, det får holde.

Gjest Skogmann
Skrevet

Naturressurser er ikke en konstant som blir brukt opp. i tillegg står naturen selv for over 90 % av verdens utslipp. Jeg foretrekker å være et forurensende opplyst menneske som kan beskytte meg mot naturens temperaturendringer, katastrofer og andre situasjoner som lett kan utradere menneskeheten :)

Uten tenkologien hadde man ikke klart å holde liv i 6 milliarder mennesker engang.

Og det er negativt how? Det er vel ikke helt optimalt med 6 milliarder folk? Ring meg når du finner opp teknologi som på en human måte kan redusere antall mennesker. DA blir jeg imponert!

AnonymBruker
Skrevet

Og det er negativt how? Det er vel ikke helt optimalt med 6 milliarder folk? Ring meg når du finner opp teknologi som på en human måte kan redusere antall mennesker. DA blir jeg imponert!

Teknologien finnes egentlig allerede, er ikke vitenskap er fantastisk? http://google.no/search?q=prevensjon

Det eneste som står i veien er en haug med religioner.

Anonym poster: 72ceec700a4c329264b4e58e9b050ddd

• Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Guybrush - fint du kaller deg opplyst.

Du vet at menneskeskapte CO2-utslipp er rundt 135 ganger større enn alle verdens vulkaner? Og at det er stor forskjell på menneskeskapte utslipp kontra jordas egne utslipp? At de rett og slett ikke kan sammenlignes? Siden jorda selv har en egen balanse med utslipp og den menneskeskapte ødelegger denne balansegangen? Ergo blir jordas utslipp farlig for miljøet.

Cicero har mye nyttig informasjon på sine hjemmesider hva gjelder miljø og utslipp.

De naturlige utslippene tar del i et kretsløp der utslipp og opptak er i balanse. De menneskeskapte utslippene kommer i tillegg og forrykker denne balansen: det er ikke totalomsetningen som bestemmer et eventuelt underskudd i en bedrift, det er forskjellen mellom utgifter og inntekter.

De menneskeskapte utslippene av klimagasser er små sammenliknet med naturens egne kretsløp hvor blant annet havets opptak og utgassing av CO2, og plantenes fotosyntese og nedbrytning av organisk materiale inngår. Dette er ikke et argument mot en menneskelig påvirkning av klima. Menneskeskapte CO2-utslipp fører til en opphopning av CO2 i atmosfæren, og bidrar til å varme opp kloden på en selvforsterkende måte.

Siden førindustriell tid har luftens innhold av CO2 økt med rundt 39 prosent, mens innholdet av metan har økt med rundt 151 prosent. Vi må mer enn 800.000 år tilbake for å finne like høyt innhold av klimagasser i atmosfæren. Dette viser at de menneskeskapte utslippene av klimagasser langt overgår naturens evne til å ta opp disse gassene. Dagens økning av klimagasser i atmosfæren går 20 ganger raskere enn de raskeste av de observerte naturlige endringene.

Gjest Funky Punk
Skrevet

Bevisstgjøring, yeah right.

De aller fleste slukker lysene denne timen fordi da kan man være med på en motegreie. De aller, aller fleste går tilbake til sitt overforbruk så fort timen er over.

Nei, jeg slukker ikke lysene mine denne timen fordi jeg normalt sett pleier å slappe av med film på TV eller noe på denne tiden.

Jeg bruker derimot å slukke lysene når jeg går og legger meg, eller ha de av midt på dagen når det strengt tatt ikke er behov for å lyse opp rommene. Jeg slukker lysene i de rommene jeg ikke oppholder meg i, samme med gradestokken...den er lav/av i de rommene jeg ikke bruker eller har behov for å ha på masse varme. Jeg bruker ikke mer vann enn nødvendig, jeg dusjer ikke en halvtime eller lar krana på badet stå og fosse hele tiden mens jeg pusser tennene.

Og jeg ser mange på foraer som FB som skryter uhemmet av seg selv og hvor flinke de er til å skru av lyset denne timen, men som ellers i hverdagen driver med overforbruk uten å ofre det en tanke.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...