Gå til innhold

Filmkveld for 6-klassinger - hvilken film?


Gjest Apple i.i

Anbefalte innlegg

Gjest Apple i.i

Ifm. bursdag der hele klassen skal inviteres vil sønnen min gjerne ha filmkveld. Det kan vi jo få til, men jeg er helt rådvill når det gjelder film... Det må maks være 11-årsgrense, det må passe både jenter og gutter og den bør ikke vare mer enn halvannen time.

Forslag, anyone? :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kan ikke sønnen din velge film selv?

Anonym poster: d74cc49f710624c3c60e7b9eda0001cd

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart gutten kan velge selv. Han har kommet med et par forslag, det er bare det at han bare vil se "guttefilmer" (selv om det er han som har valgt å invitere både guttene og jentene). Jeg prøver derfor å finne andre alternativer som også han kan være fornøyd med.

Takk for forslag, Jens, skal se nærmere på den.

Andre forslag? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, forslaget mitt var ment på fleip, ikke finn på å se den!!!

Home alone filmene er jo morsomme da men de er på engelsk.

Madagaskar?

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig av hvor "store" disse barna er så fins det jo mye kult av animasjonsfilm på markedet. "De Utrolige" (2004, Pixar) er jo ganske actionfylt og morsom, ditto med "Wall-E", "Up" og "Nemo" :) Dreamworks har også mye bra, f.eks. "Nedenom og hjem igjen". Eller "Flukten fra hønsegården"? "Et kongerike for en lama" er også ganske festlig :biggrin:

Blant ting som ikke er animert er det også mye å velge mellom. "Charlie og sjokoladefabrikken" med Johnny Depp f.eks. er jo knallbra :biggrin: "En natt på museet" er også morsom, og ikke for skummel.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med "Den uendelige historie"? Den har 11-årsgrense, og jeg vil si at den passer fint for både gutter og jenter. Jeg husker denne da den gikk på kino, og gleder meg til barna er store nok..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke alt sett, Back to the future vil jeg anbefale.

Eller så har man jo Dumb and Dumber og Liar, liar med Jim Carrey som jeg synes er supermorsomme.

Anonym poster: 6e5f13e246c579b4659e3ffb07c386e3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Terkel i knipe er kjempemorsom for barn i denne alderen!

Mye av det de andre tilbyr er jo småbarnfilmer, eller ekstremt gamle filmer - neverendig story? Har de kommet med ny-innspilling, eller er det den gamle fra ca 1984 dere mener?

Tilbake til fremtiden? Dere skal ikke komme med karate kid originalen i samme slengen da?

Charlie og sjokoladefabrikken er fin, og natt på museet også, men de har sikkert sett dem?

Finn en ganske ny film, som passer, uten blod og gørr, med som likevel er spennende. De som foreslår filmer fra begynnelsen og midten av nittitallet, samt koselige filmer som to på rømmen, er nok folk som ikke har vært 12 år på en stund, men som heller ikke har hatt tolvåringer i en gruppe på en stund. De kan være ganske nådeløse!

Anonym poster: 810fd89448a47856b49b1a49f217c046

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Mye av det de andre tilbyr er jo småbarnfilmer, eller ekstremt gamle filmer - neverendig story? Har de kommet med ny-innspilling, eller er det den gamle fra ca 1984 dere mener?

De som foreslår filmer fra begynnelsen og midten av nittitallet, samt koselige filmer som to på rømmen, er nok folk som ikke har vært 12 år på en stund, men som heller ikke har hatt tolvåringer i en gruppe på en stund. De kan være ganske nådeløse!

Anonym poster: 810fd89448a47856b49b1a49f217c046

Jeg tenker i de baner jeg også. Selv om jeg så Den uendelige historien på kino da den kom (det var så vidt jeg kom inn første gangen), og syntes det var en fantastisk spennende film som virkelig dro meg inn i eventyrfilmverdenen (jeg tror jeg så den tre til fire ganger på kino), ble jeg ganske skuffet da jeg hadde et på forhånd svært så forventningsfullt gjensyn med den for en liten stund siden.

Mest fordi jeg ikke lenger har de samme ungdommelige følelsene til eventyrhistorier selvfølgelig, og at min nåværende opplevelse av filmen dermed ikke kunne måle seg med den jeg hadde når jeg var tolv, men også fordi den filmtekniske biten bærer et svært tydelig preg av alderen.

Da jeg så den på kino var det en topp moderne film viss filmeffekter blendet datidens ungdom og gjorde den ekstra spennende, men i dag har den fått et tydelig gammelmodig preg.

Dette er noe bedre vante tolvåringer selvsagt vil legge merke til, og som like selvsagt vil påvirke deres filmopplevelse. Spesielt når de ser den i gruppe.

Som du sier kan en gjeng tolvåringer være nådeløse. Noe som gjør Den uendelige historien uegnet til en filmkveld for sjetteklassinger i bursdagsselskap. Å foreslå denne filmen tyder helt klart på manglende sosiale antenner, og spesielt i forhold til barn og ungdom.

Jeg vet i hvert fall at jeg som sjetteklassing hadde blitt ekstremt pinlig berørt hvis jeg inviterte til filmkveld som bursdagsselskapet mitt, og foreldrene mine satte på Prins Valiant fra 1954 (selv om dette er en veldig god og underholdende film som passer for ungdom).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apple i.i

Tusen takk for mange gode forslag, dere! :)

Det er kjempevanskelig, de er nok, som flere nevner, nådeløse. Sønnen min har strevd litt sosialt, men ser nå ut til å skli inn i gjengen, så det er kjempeviktig at dette går bra.

For å sammenfatte litt: Det må være en ny/nyere film, gjerne animasjon/komedie, ikke for barnslig, ikke blod og gørr og det må passe for både gutter og jenter. Puh! dette blir ikke vanskelig ikke det hele tatt :roll::ler:

Er det noen som vet om noe som kanskje nylig har gått på kino og som passer inn i de ovennevnte "enkle" kriteriene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med istid 4?

Anonym poster: d74cc49f710624c3c60e7b9eda0001cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Svampebob firkant the movie er dritmorsom!

Anonym poster: df1a4faf1fdfa807dd4b5fe263b3e7a8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller "En serie uheldige hendelser". Ikke en helt ny film, men tror den kunne passet godt :) Jim Carry spiller i den.

Og fordelen med en film som ikke er helt ny, er at det er færre som har sett den før.

Søk den opp og se hva du synes :)

Anonym poster: d74cc49f710624c3c60e7b9eda0001cd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å sammenfatte litt: Det må være en ny/nyere film, gjerne animasjon/komedie, ikke for barnslig, ikke blod og gørr og det må passe for både gutter og jenter.

Den nyeste animasjonsfilmen jeg har sett er Madagascar 3, dette var en solid opptur fra nummer 2 og er absolutt å anbefale. Mye god humor og actionfylte scener, uten at humoren blir for barnslig. Især en sirkus-scene til tonene av Katy Perrys "Firework" var spektakulær. I tillegg har filmen dyr i hovedrollene, av begge kjønn, så både gutter og jenter kan like den.

En annen personlig favoritt som er litt eldre er "How to train your dragon". Dette er en feelgood eventyrfilm som har humor og varme. Hovedpersonen er en gutt, men filmen har også en sterk jentekarakter, i tillegg til kanskje det viktigste: drager :icon_lol:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...