Gå til innhold

Hvordan få dem til å forstå at jeg virkelig vil dra?


-littleme-

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å dra på en ferietur til sommeren. Jeg er 19 år og har vært i London med ei venninne før, men denne turen jeg planlegger til sommeren vil gå helt til Canada og jeg drar alene. Jeg skal besøke en av mine beste venninner.

Foreldrene mine støtter meg ikke i det hele tatt, nekter meg å dra og mamma sier hun er på grensen til å kaste opp bare ved tanken. Jeg er fremdeles fast bestemt på å dra - det er mitt liv og jeg tror jeg har grått i timesvis fordi jeg nektes å dra.

Hvordan kan jeg få dem til å forstå at jeg vil dra? Skal jeg bare bestille flybilletter?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du er per def voksen, så de kan ikke nekte deg.

Anonym poster: d9d7a02124d662d8a12b215fe5cce6d8

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skulle din mor være "på grensen til å kaste opp" fordi du vil ta en tur til Canada for å besøke en venninne? Det kan da ikke være kun fordi du skal ta en flytur som er noen timer lengre enn til London, vel? Canada er et vestlig, engelskspråklig og uvanlig rolig og fredelig land.

Er det en eller annen spesiell omstendighet som gjør at hun reagerer sånn? For det der virker helt sprøtt hvis det er en holdning som ikke er begrunnet med noe som er helt spesielt for din situasjon.

I alle tilfeller ville jeg ikke anbefalt å bare bestille flybilletter før det er absolutt siste utvei. Det er klart du skal til Canada, altså, men det skaper vanvittig dårlig stemning.

Anonym poster: 4b6b118cc7de73981d4bfbe21f067110

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På den alderen hadde jeg allerede flyttet til England for å studere.... Det virker sykt at foreldrene dine nekter deg det. På den alderen er det ikke uvanlig å bo i andre land.

Anonym poster: 127068ee9c673519986d2caccbe705bc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikke bruker pappas kredittkort på å betale reisen så skal du bare bestille billetter.

Anonym poster: 8b2e4a0c2fb834b7f5b5bcf60d1e626a

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bare bestille flybilletter virker som eneste mulighet nå. Jeg har diskutert det med dem side lenge før jul, og ingen av oss har rikket seg: De sier fremdeles nei, jeg vil fremdeles reise.

Moren min sier hun blir nervøs av tanken på at jeg skal dra dit alene siden jeg ikke har flydd alene enda. Jeg har kun vært i London med ei venninne (altså, uten foreldrene mine). Jeg har vært i flere land i en alder av 19 år enn moren min har vært i i en alder av 40 år. Jeg tror det skremmer henne (og pappa for den saks skyld) at jeg vokser opp.

Begge argumenterer med idiotiske ting som at det er mye gjenger i utlandet, at det er farligere enn Norge, at jeg vil bli ranet og stå der uten penger og pass osv. Jeg vet at det mulig, men jeg kan ikke bare gå rundt å anta at det verste vil skje til alle tider. Da kan jeg jo bare legge meg i fosterstilling under en buske til jeg dør...

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor diskuterer du det i det hele tatt med foreldrene dine? Bor du hjemme? Går du siste året på videregående kanskje?

Da har du kanskje nye planer for livet ditt allerede til høsten? Mange flytter hjemmefra når de er ferdig på videregående.

Ser ikke noe grunn til å diskutere dette med foreldrene dine en gang. Da jeg var 19 (ti år siden, men det har vel ikke forandret seg så mye), så hadde jeg flyttet hjemmefra og blandet ikke foreldrene mine inn i avgjørelser som dette.

God tur!

Anonym poster: 498e002f5ee58824fb82a6c69cc39636

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde foreldrene mine sagt noe sånt til meg, så hadde jeg sagt tilbake "og jeg kaster opp med tanken på at dere vil at ei 19 år gammel jente skal være en baby".

"Skal jeg bli hjemme så krever jeg at dere kjøper bleier til meg, lager frokost til meg, leser nattaeventyr for meg og pusser tennene mine. Også vil jeg ha ukepenger".

Du er 19, altså myndig så de har ingenting de skulle sagt. Klart, de kan jo komme med råd, men de har ingen rett til å nekte deg å dra. Synes du skal følge ditt eget hjerte og når du kommer hjem så kan du skryte litt om hvor fint du hadde det :)

Anonym poster: 8aa3c8de6f0bbc4a10fae7bf3bc53588

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var 19 backpacket jeg og daværende kjæreste i Sør-Amerika i fire måneder, tror ikke mamma var i nærheten av å kaste opp av den grunn. Bestill billetter du, så du ikke drar prosessen ut noe lenger, det er sikkert ikke noe bra hverken for deg eller mammaen din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er urimelig av dem å nekte deg å dra. Strengt tatt har de ikke mulighet til det heller. Det er noen ting du kan gjøre for å berolige dem.

1: Gi dem telefonnummeret og adressen til venninna di.

2: Ha kontakinfo til den norske ambassaden i Canada

3: Sørg for å ha reiseforsikringen i orden

4: Ha med mer enn ett kort

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Violetta

Bestill billettene. Det ligger mye læring i dette, både for deg og moren din.

Din mors nervøsitet er ikke din sak. Men du kan jo sette henne inn i hvilke planer du har for turen, litt om hva du tenker å oppleve, bare for å være grei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor diskuterer du det i det hele tatt med foreldrene dine? Bor du hjemme? Går du siste året på videregående kanskje?

Det lurte jeg også, i utgangspunktet har de jo ingenting med saken å gjøre. Men hvis hun bor hjemme så har de jo flere pressmidler, og kan i prinsippet kaste henne ut om hun ikke gjør som de sier. På den annen side, en mamma som kaster opp ved tanken på at datteren skal reise til Canada, tør vel neppe tenke tanken på en datter som bor alene heller.

Anonym poster: 2f6afdb1fee5da4fe66919877139fcdb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg bor fremdeles hjemme ja, er russ nå i år og begynner på universitet og flytter ut til høsten. :D

Jeg har pengene til billettene selv, så nå sitter jeg å titter etter så billige billetter som mulig! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Emmanuelle

Mulig det blir litt drama, men er enige med andre her om at du bare burde dra.

Flyttet til USA som 18-åring, og ble ikke noe rabalder.

Tror nok bare foreldrene dine er overbeskyttende. Kanskje de blir roligere om de får snakke med venninnen din i Canada, evt hennes foreldre? Kan du vise dem bilder av stedet, fortelle dem litt om hvordan det er der? Da bevarer du iallefall husfreden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Nå har foreldrene mine fortalt meg at de kutter alle pengene mine om jeg velger å dra. De opprettet en sparekonto til meg da jeg ble født, men de har kontroll over den til jeg blir 21 år. Den er ment for bolig osv, men jeg har jo ikke rørt denne kontoen en gang, pengene til flyturen er j penger jeg har tjent på jobben selv og spart opp siden i fjor sommer.

De har riktignok ikke truet med å kaste meg ut, og jeg har en sommerjobb å komme tilbake til - så jeg vil jo overleve. Men hvordan i alle dager klarte jeg å ende opp med disse to? Hva slags faenskap var det jeg bedrev i mitt forrige liv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

De kan jo ikke nekte deg å dra, du er myndig. Skal de kanskje nekte deg å flytte ut om noen måneder også? Hva skjer når du flytter ut og mamma ikke kan kontrollere hva du gjør til enhver tid? Huff...

At de truer med å fjerne sparekontoen din viser jo bare at de ikke ønsker deg en god start på et liv der du står på egne bein. Herregud. :(

Anonym poster: 73df4c903219ef07bf02d853ac10d00d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men herregud! Du er 19 år, du er myndig! Voks opp nå. Du trenger ikke be om dine foreldres tillatelse for å få dra på tur, det bestemmer du selv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du er myndig, og spør ikke om lov til å reise noen steder. At du informerer dem, er greit nok.

Utidig manipulering de driver med, særlig din mor. Drit i det. Bestill når du finner en god pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De driver utpressing for å få deg til å gjøre som de vil. Det er skikkelig ufint! Jeg er en sånn jente som ikke liker å gjøre meg til uvenn med noen, så kanskje det hadde vært en ide å ha et møte med en nøytral tredjepart som kan få dere til å forstå hverandre? Ikke at du strengt tatt trenger deres godkjennelse siden du er myndig.

Anonym poster: d9d7a02124d662d8a12b215fe5cce6d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...