Gå til innhold

Hva tenker du om folk uten smart-telefon?

Gjest fjellhamster

Anbefalte innlegg

Jeg kjenner til flere uten smart-telefon. Det er da deres valg hva slags telefon de ønsker, og hva de vil bruke penger på, og ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at de ikke helt vet hva de går glipp av. Jeg var selv ganske treg med å skaffe smart telefon, skjønte ikke hvorfor alle absolutt måtte ha det, nå kan jeg ikke se for meg å gå tilbake.

Nå er jeg ganske avhengig for det er blitt mer enn en telefon for meg. Bruker nettet når jeg kjeder meg på bussen, hører på musikk når jeg går tur, har kalender der, bruker kamerafunksjonen..

Jeg tenker at du ikke innser at umoderne telefonbrukere bevisst velger å gå glipp av moroa :-)

Altså moroa som består av:

- mer delikat utstyr å passe på (tyveri, knusing mot asfalt osv).

- batterilade-mani, drassing av lader, surring av lader (som som snart surres i filler = ledningsbrudd).

- oppdatering av software til stadighet, nedlasting av apper til stadighet, fifling og fofling med instillinger.

- gleden over å betale for moroa.

Som teknisk oppegående person ser jeg etter hvert litt annerledes på sakene.

Det som før var nyttige fordeler med pc/telefon er nå blitt så omfattende at man lever halve livet bare for å få utstyret til å være som vi "ønsker".

Ta noe så enkelt som NSB-appen for de som kjøper månedskort 10-12 ganger i året.

Jeg klarer meg lenge med å kjøpe denne i luka, men har etter hvert begynt å fornye på nettet (på kjøkkenbenken eller på jobb). Kan kjøpe på automat på stasjonen(e), men de er så tungvinde at man like gjerne kan stå i kø i luka.

App med animasjon gidder jeg ikke (all den tid jeg ikke har oppegående smart-telefon). Hva når telefonen ryker eller går i bakken.....betale dobbelt, eller bråskaffe lånemobil og laste ned app og kontakte NSB for å få midlertidig hjelp og betale gebyr for det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vurderer å fyre opp den gamle gode Ericsson GA628 etter å ha skummet igjennom tråden her nå. Jeg tror tilogmed den vil fungere (!), selv om det blir som å koble en gammel telefon med nummerskive til et iptelefonadapter.

amobil.no har dette å si om min kjære introduksjonsmobil:

Ericsson GA628 var en av de første telefonene på markedet som ikke bare kunne motta SMS-meldinger, men også skrive og sende dem.

Sweet! :tommelopp:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke smarttelefon fordi det eneste jeg gjør er å ringe eller sende meldinger. Og det gjør jeg ikke så veldig ofte en gang :fnise: Er veldig interessert i pc, men smarttelefoner er jeg ikke så opptatt av! Tenker ikke noe spesielt når jeg ser andre som ikke har smarttelefon, tenker bare at de ikke bryr seg så mye om det eller lignende.

De av mine bekjente som er mest opptatt av PC er faktisk de med de mest umoderne telefonene. Lettere å få tak i dem over pc enn på mobilen, da mobilen som regel blir gjenglemt på nattbordet eller i jakkelomma.

Selv fikk jeg min første mobil for nesten 15 år siden, og føler egentlig at jeg har byttet litt for ofte. Er på fjerde mobilen nå, og den er bare litt over to år gammel. Liker ikke denne touch teknologien, og har holdt meg til vanlige taster hele tiden.

Litt off topic, men dere som har smarttelefon; hvor mye penger bruker dere vanligvis på mobil i løpet av en måned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De av mine bekjente som er mest opptatt av PC er faktisk de med de mest umoderne telefonene. Lettere å få tak i dem over pc enn på mobilen, da mobilen som regel blir gjenglemt på nattbordet eller i jakkelomma.

Selv fikk jeg min første mobil for nesten 15 år siden, og føler egentlig at jeg har byttet litt for ofte. Er på fjerde mobilen nå, og den er bare litt over to år gammel. Liker ikke denne touch teknologien, og har holdt meg til vanlige taster hele tiden.

Litt off topic, men dere som har smarttelefon; hvor mye penger bruker dere vanligvis på mobil i løpet av en måned?

Mine vanlige 100-150 kroner i måneden ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dianna

Selvfølgelig ikke, men jeg tenker at det kanskje er upraktisk, iallfall om man har en jobb som krever at man er lett tilgjengelig på mail etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vurderer å fyre opp den gamle gode Ericsson GA628 etter å ha skummet igjennom tråden her nå. Jeg tror tilogmed den vil fungere (!), selv om det blir som å koble en gammel telefon med nummerskive til et iptelefonadapter.

amobil.no har dette å si om min kjære introduksjonsmobil:

Ericsson GA628 var en av de første telefonene på markedet som ikke bare kunne motta SMS-meldinger, men også skrive og sende dem.

Sweet! :tommelopp:

Og den var også hendig som selvforsvarsvåpen, med sitt solide karosseri og skarpe kanter.

160 gram gladvold med en antenne som sikkert har mer enn ETT øye på samvittigheta.

"Jeg har en Ericsson, og jeg er ikke redd for å bruke den! Back off, punk!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:overrasket:

Imponert over at du har en slik gamling i regelmessig bruk. Men sliter du ikke med batterilevetiden på den?

Jeg har en 7 år gammel telefon, jeg også. Da jeg kjøpte den, så bestilte jeg like godt et ekstra batteri, også. Det satte jeg inn på høsten i fjor, og nå er den god som ny :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, herregud, det er bare teit å dømme noen utifra hvilken telefon man har:P Jeg bruker fortsatt kontantkort til mobilen (som mange synes er merkelig, jeg skjønner ikke hva som er galt med det), fikk egentlig aldri med meg da "alle" plutselig sluttet med det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og den var også hendig som selvforsvarsvåpen, med sitt solide karosseri og skarpe kanter.

160 gram gladvold med en antenne som sikkert har mer enn ETT øye på samvittigheta.

"Jeg har en Ericsson, og jeg er ikke redd for å bruke den! Back off, punk!"

Jeg fikk desverre aldri bruk for den "offensive capabilityen" (seriøst, stakk du ut øyne på folk med mobilen din? :overrasket:) , men hadde det ekstra store batteriet, så jeg var aldri i tvil om jeg hadde den med meg. Klarte å stappe den inn i en standard ericsson mobiltaske med litt makt. Klarte selvsagt å bøye antenna på den, en gang jeg glemte den på beltet og satt meg inn i bilen. Så på med store øyne når en fagforhandler bytta antenne, uten verktøy (og mens mobilen var på!): Bare å dra av den gamle, og plugge inn en ny. Den nye antenna var selvsagt kortere enn originalen. :grine:

Jeg har en 7 år gammel telefon, jeg også. Da jeg kjøpte den, så bestilte jeg like godt et ekstra batteri, også. Det satte jeg inn på høsten i fjor, og nå er den god som ny :)

Which one?

Endret av Lutetium 71
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ratata

Må le litt :fnise:

Fikk min første mobil i julegave 1998. Var så flau over den (var jo ikke en vanlig dings enda) at den lå mye gjemt i skuffen. Siden den gang har jeg kjøpt ny mobil en eneste gang. Er det noe jeg virkelig ikke prioriterer eller har interesse for så er det mobiltelefoner. Jeg har arvet mobilen som jeg har i dag og det tok meg faktisk 1 år før jeg fant ut at jeg kunne laste ned apper på den. Har ikke lastet ned en eneste en, og jeg klarer meg helt fin i hverdagen. Jeg klarer også på egen hånd finne ut når jeg har mensen og eggløsning :sjokkert: (satt på spissen til den som ikke skjønte det) Ikke har jeg et eneste spill på mobilen heller (vel, det er to terninger der jeg kan drive og "kaste" -thats it).

Alt jeg krever av en mobiltelefon er at jeg kan ringe og sende sms med den :)

Edit; Jeg svarte vel egentlig ikke på HI. Jeg tenker ikke noe spesielt om de som ikke har smart-telefon. Men de som virker ekstremt avhengig av telefonen sin pågrunn av apper,spill og internett - det virker litt trist i mine øyne.

Endret av Ratata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at du ikke innser at umoderne telefonbrukere bevisst velger å gå glipp av moroa :-)

Altså moroa som består av:

- mer delikat utstyr å passe på (tyveri, knusing mot asfalt osv).

- batterilade-mani, drassing av lader, surring av lader (som som snart surres i filler = ledningsbrudd).

- oppdatering av software til stadighet, nedlasting av apper til stadighet, fifling og fofling med instillinger.

- gleden over å betale for moroa.

Som teknisk oppegående person ser jeg etter hvert litt annerledes på sakene.

Det som før var nyttige fordeler med pc/telefon er nå blitt så omfattende at man lever halve livet bare for å få utstyret til å være som vi "ønsker".

Ta noe så enkelt som NSB-appen for de som kjøper månedskort 10-12 ganger i året.

Jeg klarer meg lenge med å kjøpe denne i luka, men har etter hvert begynt å fornye på nettet (på kjøkkenbenken eller på jobb). Kan kjøpe på automat på stasjonen(e), men de er så tungvinde at man like gjerne kan stå i kø i luka.

App med animasjon gidder jeg ikke (all den tid jeg ikke har oppegående smart-telefon). Hva når telefonen ryker eller går i bakken.....betale dobbelt, eller bråskaffe lånemobil og laste ned app og kontakte NSB for å få midlertidig hjelp og betale gebyr for det...

Kunne ikke vært mer enig. For meg handler det om "complexity fatigue", altså tilstrebelse av så liten mental overhead som mulig i hverdagen. Jeg fant fort ut at det å ha smarttelefon gjør at man ved ethvert "kjedelig" øyeblikk drar den frem for å surfe på et eller annet unødvendig eller spille et eller annet meningsløst. Når man jobber foran en dataskjerm 6-7 timer om dagen utenom det man sitter hjemme er det utrolig godt å kunne la buss- og tbaneturen hjem være fritt for gadgets. For eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenker at de antakelig er som meg, trenger det ikke :)

Kjøpte min første mobil på nittitallet og den varte fint noen få år til den forsvant fra et biltak i fart. Mobil nr 2 har jeg hatt siden, og den funker ypperlig fremdeles. Da batteriet nylig ble dårlig kjøpte jeg nytt på nettet til en hundrings og mobilen var igjen frisk som ny. Lader den ca 1 gang i uka, maks (og den brukes hyppig, har ikke fasttelefon).

Å ikke skaffe meg smarttelefon er ikke et aktivt valg, bare en konsekvens av et manglende behov. Jeg trenger det ikke, så da ser jeg heller ingen grunn til å skaffe meg det. Som enkelte sier så ante de ikke hvor mye de trengte smarttelefonen før de fikk den. Vel, jeg ser ingen grunn til å skape meg enda flere behov bare sånn at jeg kan betale for, og bruke tid på, å oppfylle dem. Sånt finnes det nok av ellers (jævla pc-faenskap herk møkk *finne frem penn og papir*)

Skulle samfunnet bli sånn at jeg ikke kan fungere uten smarttelefon så håper jeg at den tidas utgaver blir like stabile som de gamle ikke-smarte (neppe, for det tjener ikke produsentene så mye på). Inntil da kan jeg heller bruke pengene på noe annet, i motsetning til de som alltid "må" ha det nyeste.

Anonym poster: eca3ba6c56caa833507cd3a94ab4fdd4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk desverre aldri bruk for den "offensive capabilityen" (seriøst, stakk du ut øyne på folk med mobilen din? :overrasket:) , men hadde det ekstra store batteriet, så jeg var aldri i tvil om jeg hadde den med meg. Klarte å stappe den inn i en standard ericsson mobiltaske med litt makt. Klarte selvsagt å bøye antenna på den, en gang jeg glemte den på beltet og satt meg inn i bilen. Så på med store øyne når en fagforhandler bytta antenne, uten verktøy (og mens mobilen var på!): Bare å dra av den gamle, og plugge inn en ny. Den nye antenna var selvsagt kortere enn originalen. :grine:

Which one?

Ehe. Nei, jeg har aldri brukt mobilen til noe mer aggressivt enn streng ordbruk.

Jeg har hatt en Sony Ericsson Z710i siden 2007. Og er veldig fornøyd med den. Det eren sånn klaffetelefon som man kan vippe opp med tommelen. Trenger ikke se på noe tastatur eller noe for å svare. Og den har en overflate som ikke viser tegn til slitasje etter alle de åra. Virkelig imponerende.

Og så lenge jeg ikke trenger å lade den oftere enn en gang i uka, så kommer jeg til å beholde den. Men da blir det nok en smarttelefon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant fort ut at det å ha smarttelefon gjør at man ved ethvert "kjedelig" øyeblikk drar den frem for å surfe på et eller annet unødvendig eller spille et eller annet meningsløst.

Reiser gjennom sentrum/deler av Akershus daglig og ser knapt folk som ikke fikler med mobilen :-)

Over alt går det "ørepropp-folk" med et online elektronisk knekkebrød i spisehøyde eller skrått i taste/lese-posisjon. Må si det er noe komisk i blant... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva mener du? Dømmer du folk etter hvilken telefon de har?

Til en viss grad, men da er det mer positivt å ha en "gammel Nokia" enn en iPhone.

Anonym poster: e94bdcd63e5196e8d09e0b657a31eb36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...