Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?

Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er morsomt hvordan dem oversetter 1 ord til en lang setning :fnise:

Anonymous poster hash: 6c8fd...dde
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen!

Det er lenge siden jeg har fått skrevet noe her, da jeg hadde glemt tråden. Men siden jeg liker å se serien og er den eneste jeg kjenner som følger med, så er det gøy å se at den fortsatt diskuteres her på forumet.

I USA er del 2 av sesong 5 i gang (det er litt forskjellig hvordan ulike medier omtaler sesongene, da det alltid er en lang pause i hver sesong, slik at en sesong ofte telles som 2 osv). For ordens skyld, så er dette altså samme sesong som den jeg omtalte i min forrige post, bare at det har vært

Jeg legger inn en oppsummering av episodene så langt + litt om en nyhetssak om familien og ellers hva de ulike familiemedlemmene driver med.

Sesong 5, del 1 startet veldig kjedelig, spør du meg. Vi ble introdusert for Mykeltis kjæreste, som det ble slutt med av ikke-dramatiske årsaker et par episoder senere. Jeg ser på mange doku-såper, og synes Sister Wives virker mindre "staget" enn mange andre shows, men akkurat dette "forholdet" ble nok blåst opp av klippingen. Vi får se en scene hvor Kody har en "man to man"-talk med han om kjærlighet og fysisk kontakt, men ellers ser vi han ikke igjen med unntak av at han blir nevnt i forbifartern i forbindelse med Mykeltis graduation.

På samme måte så er en av hovedhistoriene i de første episodene at Meri skal begynne å studere igjen, med blandede reaksjoner fra Kody og Robyn, som føler at A Sisterwive's Closet blir glemt. Senere i sesongen får vi vite at Meri sluttet tidlig i semesteret fordi hun ikke hadde tid til å studere.

Andre smådrypp fra del 1: familien (minus noen av de eldste barna) drar på road trip for å besøke en familie som er bibelske polygamister (altså kristne som ikke er mormonere, noe som tydeligvis er en big deal uten at jeg helt ser hvorfor), familien arrangerer en fest for å feire Kody og de får testet seg som business-familie når de oppsøker en investor-gruppe som innvilger penger til My Sisterwive's closet.

Del 2 starter med at moren til Christine flytter til Las Vegas for å bo hos familien (i ekte, kjent amerikansk klippe-stil, så prøver produsentene å få det til å se ut som om Kody har valgt å anskaffe en kone til "I'll be welcoming a new woman into my family"). Kody bekymrer seg over å en gang i fremtiden skulle bo sammen med alle sine svigermødre (noe jeg skjønner godt, lol).

Alle de 6 eldste barna (som var veldig mye med i de første sesongene) har nå flyttet ut (med unntak av Hunter, som er ferdig nå til våren). Alle er fortsatt med i serien, men fraværende fra mange av episodene, sannsynligvis fordi de er i Utah (Mariah og Maddie) eller opptatt på UNLV (Aspyn, Logan og Mykelti). Dessverre (for seerne, ikke nødvendigvis for barna selv), så har ingen av episodene handlet om college life.

En episode handler om at Aspyn og Mykelti flytter inn i en leilighet sammen for å bo der under studiene, så det kan være en mulighet å få en historie om hvordan de to har det på college. Mariah og Maddie studerer på forskjellige skoler i Utah (Westminister og Utah state), så sjansen er kanskje mindre for at de får noen stor story.

Ellers om de eldste barna: Logan nevner i en episode at han er i en periode i livet sitt hvor religion ikke er så viktig lengre, Maddie har begynt i det som i serien kalles for "the mainstream mormon church" (aka ikke-polygamistene) og kan derfor ikke lengre gå i familiekirka som Kody arrangerer hos Meri hver søndag og Mariah har byttet major, fordi hun fant ut at hun sannsynligvis ikke bør bli lege pga. arbeidstidene.

Ellers virker det som om de fleste forholdene i familien går veldig bra, bortsett fra mellom Christine og Kody. De som har sett på serien over flere sesonger har kanskje lagt merke til at det har vært en del episoder hvor Christine har vært sur og snurt over ting Kody gjør og ikke gjør? Vel, i denne sesongen er det mange av disse episodene, og Christine "annonserer" i en episode at hun lider av PMS og at hun prøver å jobbe med det.

Hver søndag de to siste ukene, så har det blitt vist to episoder, en "vanlig" episode hvor vi følger livet til familien, og en "tell all" til hver av konene til Kody. Interessant nok, så er det bare Meri og Robyn som har fått slike episoder. Jeg antar at det er på grunn av at episode 18 (som sendes i USA om en uke) handler om at Kody og Meri skilles, samt at historiene til de forskjellige konene overlapper hverandre såppas at det ikke er vits med fire forskjellige, men det er likevel litt interessant at de velger å kalle episodene for "Meri's story" og "Robyn's story" når alt i bunn og grunn handler om hele familien.

De to neste episodene har tittelen "Divorce" og "Tell all". Sistnevnte er selvforklarende, men Divorse-episoden tror jeg blir spennende, selv om essensen har lekket ut i amerikansk media allerede. Kort sagt så dreier det om at Kody og Meri (som er de eneste i familien som er gift juridisk sett) har skilt seg slik at Kody kunne gifte seg med Robyn. Dette skjedde visstnok i oktober i fjor.

Offisielt sett har ikke familien uttalt seg så mye om hvorfor, bortsett fra en kort pressemelding da nyheten lekket om at de ønsket å restrukturere familien på et juridisk nivå og at "skilsmissen" var uproblematisk og ikke påvirker måten familien lever på. Jeg tipper at familien ønsker å forklare seg selv i løpet av den kommende episoden, men amerikanske medier antar at det er for at Robyns barn (de tre som ikke er Kodys biologiske) skal bli med i forsikringen til Kody.

Det blir likevel spennende å se hvordan Janelle og Christine takler det. Jeg antar, og det ser slik ut etter preview-klippene å dømme, at Meri har vært med på å ta initiativ til dette selv, men det kan hende at det blir hardt å takle for de andre konene. Det virker ikke som om Brown-familien legger så veldig mye vekt på juridisk ekteskap i forholdene sine, men man vet jo aldri.

Anonymous poster hash: a62e3...b37
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare si at jeg har sett repriser av reprisene fryktelig mange ganger nå og håper at de nye episodene snart kommer på vår kanal også. Jeg føler at jeg har blitt godt kjent med dem og den jeg likte godt først, har fått en sisteplass etter hvert. Det blir helt sikkert vinklet litt spesielt også for at vi skal finne det interessant, men jeg er bekymret for deres forhold etter hvert som ungene forlater redet. Tror ikke de har nok lim til å holde det gående, kun med voksne mennesker sammen. Jeg er veldig glad for at det ikke er meg.

Jeg har akkurat samme opplevelse. Jeg likte i starten Meri minst fordi hun umiddelbart virket som den mest krevende av alle konene samtidig som jeg hadde veldig sansen for Christine, som virket mer uhøytidelig. Nå synes jeg at Meri har tatt seg veldig sammen, mens Christine er mer krevende. Samtidig, så får jeg av og til følelsen av at Meri og Robyn kanskje er litt smiskete ovenfor Kody/kameraene? De er i alle fall veldig raske til å forsvare andre koner, eller si noe avvæpnende i spente situasjoner, samtidig som jeg får litt magefølelse av at de ikke nødvendigvis mener det.

Nå er min favoritt Janelle, uten tvil. Hun er den som oppriktig virker minst opptatt av å "få mest" i form av materielle goder eller oppmerksomhet fra Kody. Hun er også den eneste konen som på skjermen snakker minst i affekt om små eller store ting som kan irritere. I tillegg så liker jeg at hun er veldig pragmatisk når det kommer til hvordan de skal forsørge familien: hun er ikke redd for hardt arbeid, og det virker som om hun har realistiske forventninger til hva familien oppnår.

I motsetning så synes jeg det virker som om Christine skyver barna/familien foran som en unnskyldning til at hun burde være mest mulig i hjemmet (samtidig som hun flere ganger har innrømt at det er Aspyn/Mykelti som har tatt mye av arbeidsbyrden) mens Kody og Robyn kanskje er mer drømmere/idealister, som på død og liv ønsker å ha en familiebedrift (og hvor realistisk er det å starte en bedrift som umiddelbart kan forsørge 5 voksne og ørten barn i alle aldre i oppstartfasen), og det virker som om Meri er litt mer der hvor hun vil "finne seg sjæl" først og fremst.

Jeg har aldri sett på serien men var det ikke snakk om at ene kona var syk? Daua hun?

Jeg tror du tenker på en annen serie: "My five wives", som også går/gikk på TLC. Jeg har ikke fulgt med på serien, men har sett noen episoder. Så vidt jeg vet så er det en familie som på mange måter likner på Brown familien, bortsett fra at de har forlatt den mormonske kirken, og kanskje er litt mer progressive? Uansett så tror jeg at den ene kona hadde et forstadie til brystkreft eller noe, men at det foreløpig (?) ikke har utviklet seg noe videre. Sesong 2 ble vist før jul, tror jeg.

Hvordan kom dem på å kalle det for sister wives :klo:

Høres mer ut som en spin off til army wives :P

Navnet på serien reflekterer det som konene kaller hverandre, og har blitt diskutert flere ganger oppgjennom serien. Så vidt det er meg bekjent, så er termen sister wife om en kvinne som er gift med mannen din relativt utbredt i enkelte av de polygamistiske miljøene, så det er forsåvidt ikke noe de har kommet opp med for seriens skyld.

For mange har begrepet en litt negativ klang fordi det har blitt brukt om/av en del polygamistiske sekter hvor kvinneundertrykkelse har vært utbredt, men samtidig så har Brown-familien pekt på at det er en ganske prakisk betegnelse på forholdet mellom konene som understreker hva slags forhold de har til hverandre - altså at de tilhører samme familie. Før serien startet levde de i skjul - dvs. at kun nære venner, omgangskrets fra samme kirke osv. visste at Kody var gift med alle fire, og da var det ikke alltid at for eksempel Janelle og Christine kunne avsløre ovenfor omgivelsene at de tilhørte samme familie. Så for Brown-familien, så tror jeg at ordet sister wife symboliserer at de nå har fått friheten til å fortelle omverdenen at de faktisk tilhører samme familie.

Anonymous poster hash: a62e3...b37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janelle har alltid vært min favoritt, antagelig fordi hun er den jeg kan relatere meg selv til mest. Hun virker rasjonell og intellektuell og har som regel alltid et mer jordnært og pragmatisk syn på ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan er bosituasjonen deres nå? Jeg har ikke fått med meg sesong 4 heller, tror jeg. Det siste jeg husker er at de håpet på å få kjøpt boliger i nærheten av hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm...de fikk kjøpt sine fire (digre) hus innerst i veien. Ikke aner jeg hvordan alle lån kan betjenes,

men de bor visst der ennå. Når ungene flytter ut kommer de husene til å bli enormt store til ett menneske.

Er jeg bittelitt misunnelig? Ja. :fnise: På å ha et stort hus, men ikke på resten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Det går reklame nå på TLC: "Kommer snart"...nye episoder!

Jeg tror at de kommer til å få slagside denne sesongen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett den sesongen som kommer nå.

:sjokkert: Hyssshhh! Ikke si noe vær så snill. :)

Jeg forsøkte å søke litt i dag, men fant ikke ut når det starter. Noen som finner det ut får si ifra her? :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pleier TLC å bytte sendetid i hytt og pine på programmer eller er det min opptaksboks?

Forrige sesong av denne serien fikk jeg på serieopptak, fikk 3 ep. av den da nye sesongen og så fikk jeg ingen flere episoder :vetikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bra, T.

Jeg er ikke så glad i TLC, nettopp fordi de ikke helt er til å stoles på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mhm, jeg har merket det jeg også med et annet program jeg tenkte jeg skulle følge med på. Etter 1 eller 2 episoder så var ikke den serien å finne i tv-programmet deres på flere uker.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dere får være på utkikk og rope starttidspunktet ut her inne.

Jeg vil gjerne ha det med meg fra starten denne gangen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff...jeg grøsse bare ved tanken på flere kvinnfolk som skal dele mannen min. :jolie:

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har fått nyss om starttidspunkt? Jeg ser ikke reklamen på tv lengre og antar at det starter snart. :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...