Gå til innhold

En mann fire koner- at ikke han blir fullstendig utslitt av å leve slik?

Gjest Sanne__

Anbefalte innlegg

Arkana skrev (På 27.1.2023 den 15.22):

Jeg synes det kom fram en del interessant i den siste episoden. Janelle har tidligere snakket lite eller ingenting om Robyn og hennes forhold til resten av familien, men nå kommer det altså fram at Robyn er den som har holdt seg unna de andre konene og heller ikke ønsket at de passet barna hennes når hun var på jobb slik at de kunne få et tettere forhold til dem. Alle de gangene Robyn har snakket om at hun savner et nærere forhold til de andre konene har hun aldri en gang hintet om at det også har vært hennes egen skyld. 

Jeg synes det begynner å bli irriterende hvor mye Kody gnager om at det ikke var han som ønsket å gå fra Christine og at det ikke var han som ville skille seg. Han er overhodet ikke interessert i å ha et fullverdig, nært og godt ekteskap med henne og han forventer at hun skal akseptere det og leve med det. Selvsagt er det greit for ham å ha et elendig ekteskap, det koster ham ingenting som helst å forbli gift med Christine når han har minst ett annet ekteskap hvor han får alt han ønsker seg. Å ønske å tvinge begge parter til å bli værende i et dårlig ekteskap samtidig som man ikke har noen som helst intensjon om å forbedre det er på ingen måte noe å være stolt av. 

I tillegg synes jeg det var veldig spesielt å se Kody bli tårevåt når han forteller at han ikke fikk være med Aurora på 10 dager fordi hun isolerte seg i kjelleren da de andre hadde covid. Pga de sære og strenge reglene hans har det gått betydelig lenger tid mellom når han har sett de andre barna sine og jeg har aldri noen sinne sett ham felle en eneste tåre eller vise andre tegn på tristhet over det. 

Ser at du tenker helt likt som jeg gjorde da jeg så på . Den mannen er noe for seg selv gitt 😬

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være jeg husker feil, men hadde ikke Kody og Christine en runde med samlivsterapi for noen år siden, for å komme nærmere hverandre? 

Edit: fant svaret. De hadde parterapi i 2015.

Endret av Lillemor_Meg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg var vel hele familien gjennom en form for terapi. Jeg husker så godt en relativt tidlig episode hvor Kody sa at de ikke er en familie hvis ikke konene ville holdt sammen også hvis Kody døde, og det synes jeg var fornuftig sagt. Så de har jo jobbet både med hele familien og enkelte ekteskap. Men jeg synes det skal være sagt at det er virkelig bra at de faktisk kan skille seg. Det er mange ekteskap, både monogame og polygame, hvor skilsmisse ikke er et reelt valg, enten fordi mannen bestemmer, fordi religionen deres forbyr det eller andre årsaker. Så selv om skilsmisse alltid er leit er det tross alt en del positivt med det også. At ekteskap ikke alltid fungerer skjer jo overalt og med hvem som helst. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å forstå hvorfor Meri ble så lenge som hun gjorde, må man forstå hvordan troen deres fungerer. Selv om de nå er ute av kirken sin, så er de fremdeles i "kulturen". De forlot dessuten ikke dette frivillig, de ble utstøtt etter at de begynte med serien, siden kirken ikke ønsket denne oppmerksomheten rundt seg. 

Meri har dessuten vokst opp i dette, hun er "hjernevasket" i den grad at dette er innebygget i henne, det er det hun er vant med. I deres tro er det slik at, selv om skilsmisse er tillatt, så er det ikke noe som blir sett på med blide øyne- spesielt ikke om det er kvinnene som går. Man SKAL liksom bli, tåle, jobbe seg gjennom det, uansett. De kvinnene som velger å gå, blir snakket stygt om, nedvurdert, utstøtt i stor grad. Man undergraver dem og ser ned på dem. Dette ser man i måten Kody (og til dels Robyn og Meri) snakker om Christine. Det var vel Ysabel i en video laget av Tony og Mykelti her om dagen som også nevnte dette, og det er omtalt i mange recaps på youtube og i intervjuer av tidligere medlemmer av AUB.

I tillegg har du det rent religiøse ved det- Meri sier vel at hun fremdeles forholder seg til troen, så da kan man anta at hun føler på dette: i AUB (og fundamentalistisk mormonisme generelt) tror man at en mann kommer til himmelen og kan lage seg sin egen "planet" han er "gud" over (celestial kingdom) ved å være gift med flere kvinner- helst flere enn 3 stk. Her skal man da leve som en familie etter døden og ut i evigheten. Kvinner kommer til dette "celestial kingdom" gjennom menn- ved å være gift med dem. Hvordan tror du det da føles for en som tror på dette å ikke lenger være en del av en slik familie? Selv om man kanskje går ut av selve sekten (for det er det det er i praksis) og slutter delvis å tro, så sitter dette i når det er noe man er vokst opp med og har blitt fortalt hele livet.

Til sist er det det økonomiske- den eneste som er lovlig gift med Kody og har rett på evt bidrag'/ arv etc, er Robyn. Pengene de andre har tjent har blitt sluset inn i et felleseie, og Janelle har selv sagt at mye av både hennes og Meris penger har gått til Robyns hus og andre av hennes utgifter, mens hun selv feks satt igjen med ingenting, ingen eiendeler eller assets. Hun rådet jo også Christine til å virkelig sikre seg finansielt før hun faktisk gikk fra Kody, og Ysabel sa i intervjuet at Christine hadde måttet jobbe beinhardt for å komme på beina økonomisk etter skilsmissen fordi hun ikke fikk igjen noe særlig. 

Dessuten er de til dels avhengige av inntekt fra tv-serien, eller fra sideinntekter som uansett kommer av deres kjendisstatus/omtale pga serien. Hva skjer nå etterhvert når alle konene har gått- det eksisterer jo ingen Sister Wives lenger. Det er spilt inn en sesong til, det er bekreftet- men så? Det snakkes om en spin-off med Christine og Janelle, men ingen vet. Mange misliker dessuten Meri og gidder ikke se noe med henne. 

Så det er nok mange faktorer her som gjorde at hun bet seg fast.

Anbefaler forresten de som vil vite mer om Sister Wives og forstå litt mer om polygami og hvordan dette fungerer i USA å sjekke ut Witout a Crystal Ball på youtube, hun har mange interessante videoer, ikke minst endel tilbake i tid vedrørende de ulike mormonske sektene, og intervjuer med folk som har forlatt troen. Ganske interessant og fascinderende. Og til dels skremmende. 

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg gjerne inn klikkbare linker for enkelthetens skyld. Jeg ser gjerne om det er noe som popper opp. :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppetaujenta skrev (15 minutter siden):

Legg gjerne inn klikkbare linker for enkelthetens skyld. Jeg ser gjerne om det er noe som popper opp. :) 

Her finner du noe, mange videoer om ulike tema, recaps av episodene og intervjuer med diverse. 

Without A Crystal Ball - YouTube

Hun her også: 

realiteasquad - YouTube

Så finner du intervju med Paedon på han her sin side: 

Søk også på Gwendlyn Brown, hun legger ut recaps av SW-episoder der hun kommenterer diverse. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

LillaGorilla<3 skrev (9 timer siden):

For å forstå hvorfor Meri ble så lenge som hun gjorde, må man forstå hvordan troen deres fungerer. Selv om de nå er ute av kirken sin, så er de fremdeles i "kulturen". De forlot dessuten ikke dette frivillig, de ble utstøtt etter at de begynte med serien, siden kirken ikke ønsket denne oppmerksomheten rundt seg. 

Meri har dessuten vokst opp i dette, hun er "hjernevasket" i den grad at dette er innebygget i henne, det er det hun er vant med. I deres tro er det slik at, selv om skilsmisse er tillatt, så er det ikke noe som blir sett på med blide øyne- spesielt ikke om det er kvinnene som går. Man SKAL liksom bli, tåle, jobbe seg gjennom det, uansett. De kvinnene som velger å gå, blir snakket stygt om, nedvurdert, utstøtt i stor grad. Man undergraver dem og ser ned på dem. Dette ser man i måten Kody (og til dels Robyn og Meri) snakker om Christine. Det var vel Ysabel i en video laget av Tony og Mykelti her om dagen som også nevnte dette, og det er omtalt i mange recaps på youtube og i intervjuer av tidligere medlemmer av AUB.

I tillegg har du det rent religiøse ved det- Meri sier vel at hun fremdeles forholder seg til troen, så da kan man anta at hun føler på dette: i AUB (og fundamentalistisk mormonisme generelt) tror man at en mann kommer til himmelen og kan lage seg sin egen "planet" han er "gud" over (celestial kingdom) ved å være gift med flere kvinner- helst flere enn 3 stk. Her skal man da leve som en familie etter døden og ut i evigheten. Kvinner kommer til dette "celestial kingdom" gjennom menn- ved å være gift med dem. Hvordan tror du det da føles for en som tror på dette å ikke lenger være en del av en slik familie? Selv om man kanskje går ut av selve sekten (for det er det det er i praksis) og slutter delvis å tro, så sitter dette i når det er noe man er vokst opp med og har blitt fortalt hele livet.

Til sist er det det økonomiske- den eneste som er lovlig gift med Kody og har rett på evt bidrag'/ arv etc, er Robyn. Pengene de andre har tjent har blitt sluset inn i et felleseie, og Janelle har selv sagt at mye av både hennes og Meris penger har gått til Robyns hus og andre av hennes utgifter, mens hun selv feks satt igjen med ingenting, ingen eiendeler eller assets. Hun rådet jo også Christine til å virkelig sikre seg finansielt før hun faktisk gikk fra Kody, og Ysabel sa i intervjuet at Christine hadde måttet jobbe beinhardt for å komme på beina økonomisk etter skilsmissen fordi hun ikke fikk igjen noe særlig. 

Dessuten er de til dels avhengige av inntekt fra tv-serien, eller fra sideinntekter som uansett kommer av deres kjendisstatus/omtale pga serien. Hva skjer nå etterhvert når alle konene har gått- det eksisterer jo ingen Sister Wives lenger. Det er spilt inn en sesong til, det er bekreftet- men så? Det snakkes om en spin-off med Christine og Janelle, men ingen vet. Mange misliker dessuten Meri og gidder ikke se noe med henne. 

Så det er nok mange faktorer her som gjorde at hun bet seg fast.

Anbefaler forresten de som vil vite mer om Sister Wives og forstå litt mer om polygami og hvordan dette fungerer i USA å sjekke ut Witout a Crystal Ball på youtube, hun har mange interessante videoer, ikke minst endel tilbake i tid vedrørende de ulike mormonske sektene, og intervjuer med folk som har forlatt troen. Ganske interessant og fascinderende. Og til dels skremmende. 

Vet du hvorfor de andre konene la inn penger til Robyn sitt hus? Ellers syns jeg du skriver veldig logisk og reflektert rundt dette og jeg forstår litt mer 💐

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Janelle og Meri burde fått overført tomten til seg, slik at de kan selge og få tilbake noe av egenkapitalen fra husene deres i Las Vegas. Huset som Robyn og Kody bor i er kjempestort og finansiert med familiens felles midler, så det skulle bare mangle at de andre konene også sitter igjen med noe. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (19 timer siden):

Vet du hvorfor de andre konene la inn penger til Robyn sitt hus? Ellers syns jeg du skriver veldig logisk og reflektert rundt dette og jeg forstår litt mer 💐

Deres familieprosjekt fungerte vel slik at alles penger ble satt og brukt i en stor pott, ettersom ting eller mennesker/prosjekter trengte penger. Alle for alle. En fikk den ene gangen og den neste fikk til noe annet når det dukket opp et behov. De visste nok ikke da at det kom til å bli et siste ureversibelt løft, så dronningen kunne få sitt Soria Moria i det fjerne... 

Endret av Hoppetaujenta
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonaen skrev (14 timer siden):

De hadde fem kontoer: en til hver kone, pluss en familiekonto. Konenes personlige konti var beregnet på daglig bruk, og hver av de fikk en viss andel av familiens felles inntekter overført, pluss eventuelle biinntekter som de hadde alene. Familiekontoen var den de brukte til de større summene. Egenkapitalen fra husene i LV ble satt inn her, og det er denne kontoen de brukte for å betale for college til barna også videre, med unntak av Meri, som betalte for Mariah selv. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

LillaGorilla<3 skrev (23 timer siden):

Bare som et lite OBS, så har WACB-kontoen et veldig dårlig rykte. Hun som driver kontoen blir jevnlig anklaget for å tjuvlåne teorier og informasjon fra andre uten å kreditere og for å bruke fiktive/falske kilder tillegg til at hun generelt har en kildekritikk som er på kanten, selv innenfor gossip/spekulasjonsuniverset. Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett så mye på videoene hennes selv, så ikke gjort meg opp en personlig mening, men hun er veldig kontroversiell, selv i fundiesnark-miljøet i alle fall.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

KaBom skrev (34 minutter siden):

Bare som et lite OBS, så har WACB-kontoen et veldig dårlig rykte. Hun som driver kontoen blir jevnlig anklaget for å tjuvlåne teorier og informasjon fra andre uten å kreditere og for å bruke fiktive/falske kilder tillegg til at hun generelt har en kildekritikk som er på kanten, selv innenfor gossip/spekulasjonsuniverset. Jeg skal innrømme at jeg ikke har sett så mye på videoene hennes selv, så ikke gjort meg opp en personlig mening, men hun er veldig kontroversiell, selv i fundiesnark-miljøet i alle fall.

Joda, men intervjuene hennes med ekte mennesker er likevel interessante. Og hun dokumenterer mange ting hun kommer med og viser ofte frem dokumenter og papirer, linker til både Gwendlyn og Mykeltis kontoer på Patreon der de legger ut videoer etc. 

Husk også på at flere av disse på YouTube er «konkurrenter» og ofte snakker stygt om hverandre.

Forøvrig finnes det flere som recapper SW, bare å søke opp. Noen er jo svært spekulative og helt teite, men endel vet hva de holder på med. Dessuten kan man også se videoer Gwen og andre av barna selv har lagt ut.

Jeg ser mest på dokumentarer og slikt jeg, samt intervjuer med mennesker fra religionen og de som har kommet seg vekk fra det. Og fra flere kilder. Uansett vitner det meste om en tro og livsførsel som er ganske spesiell.

For spesielt interesserte anbefaler jeg Escaping Polygamy, Keep Sweet and Obey og Life at Rockland Ranch. Alle dokumentarer om polygami-sekter og livet der. Nå er jo ikke SW så ekstreme, men det gir et innblikk i tankegodset som ligger til grunn også i AUB.

Se også gjerne intervjuet WOACB har med tanten til Christine, Kristin Decker, som kommer fra samme sekt som dem. Det er ganske interessant.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det har vært ganske trist å se de siste Tell All-episodene. Det er tydelig at Kody skylder på alle andre enn seg selv for at ekteskapene gikk som de gikk. Han ser ikke sin rolle i det hele tatt og glemmer at det er han som har three failed marriages (bare jeg som tenker Friends nå? :fnise:) og at han er fellesnevneren i alle. Jeg tror Janelle har helt rett når hun sier at han vil ha en kone som bare gjør som han sier og følger ham i ett og alt, og at det er det Robyn gjør og at det er derfor han har vært mest sammen med henne de siste årene. Han har gått fra å sette pris på sine sterke og selvstendige koner til å utelukkende ønske seg nesegrus beundring og det er bare trist. Jeg vet ikke om det egentlig den typen ekteskap Robyn ønsker heller, men hun er jo faktisk gift med Kody og han har adoptert barna hennes i tillegg til at hennes barn er yngre enn de andres så hun kan ikke bare pakke sammen og dra slik de andre kunne. Hun må faktisk skille seg og dele verdiene og bli enige om samvær. Hun har sånn sett mye større insentiv til å bli værende i ekteskapet, men jeg håper virkelig hun blir værende fordi hun faktisk vil og ikke fordi hun føler hun må.

En litt hyggeligere avslutning da: Gwendlyn og kjæresten Beatriz er forlovet. :strix:

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Mysticgirl

Denne familien slo sprekker med det samme han tok Robyn som sin 4 kone. Allerede da var de sjalusi inne i bilde og han hadde henne som favoritt. 

Hun er den eneste med små unger og tror det er det som holder Kody sammen med henne. Pluss at hun lystrer hans pipe, selvsagt. Han driter jo fullstendig i kontakten med de andre barna og bare skaper intriger.

Han er vel dritt lei av polygami livet .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste en artikkel hvor Kody sa at han ikke ville være lykkelig med bare Robyn og i sesong 18 har de visstnok prøvd seg på en ny kone (men det gikk ikke bra).

Endret av Arkana
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Robyn signet opp for bare å ha Kody alene. Han er visst en sinnaplugg og da må hun ha han gående rundt huset alltid. Mens med de 3 andre konene, ble hans tid fordelt på godt og vondt. Hun sier det mye selv i intervjuene og ber på sine knær om at de andre damer blir i ekteskapet. 

Hvis Koby absolutt må ha flere koner (etter å ha skilt seg fra de andre), ja yngre som han liker det, da vil de også ha barn. Og mormonere er kjent for å produsere minst 5 -6  barn. Så hvor mange barn orker Kody å ha. De skal jo også forsørges- 

I de siste tell all jeg så, sa Kody noe som at Robyn var den eneste han var glad for hun respekterte han. Damene må respektere han for at han skal kunne ha sex med han...underlig....han sa også-: love meanes nothing to me, respect dose. ..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, han virker veldig opptatt av å være lederen i flokken og at konene skal gjøre som han sier. Det synes jeg virker underlig med tanke på at han tidligere sesonger har vært så fornøyd med å ha sterke og selvstendige koner. Er det ikke bedre å være gift med en som velger deg fordi hun vil enn og ikke en som blir fordi hun må?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...