Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Setet er brukt på ett barn i nesten 4 år, før det ble gitt til barn nr 2, og brukt i 3 år til. Så, nei, setet må ikke kastes etter 3 år. Men det bør ikke brukes til flere barn etter våre, tenker jeg. Da er det for gammelt å gi videre.

Man bør ikke bruke seter som er mer enn 10 år gamle, og dermed ikke mer enn 5 år når de taes i bruk.

Da skjønner jeg. :) Har jo hatt planer om å bruke det gode, dyre setet til et barn til.

Videoannonse
Annonse
Gjest Piri Formis
Skrevet

Tar alle bakovervendte seter like stor plass som besafe? Noen som vet?

Gjest pysepusen
Skrevet

Tar alle bakovervendte seter like stor plass som besafe? Noen som vet?

Nei. Britax-setet vårt tar mye mindre plass enn BeSafe :)

Gjest Gjest
Skrevet

Vi har ikke hatt noen stol som kunne stå begge veier.

Planen var at de skulle sitte bakovervendt til de ble fire. Begge har bursdag om vinteren, og vi endte opp med å sette dem forovervendt i det vi begynte med vinterdresser og vintersko osv den senhøsten før de fylte fire. Altså noen få mnd før planlagt.

AnonymBruker
Skrevet

Men du ser poeng i å risikere liv og helse for barnet ditt?

Hvorfor ikke kjøpe en bakovervendt stol i 0-18 kg gruppen da?

Anonym poster: 524109ed75c842ec0621e4cbb372b088

Å kjøpe bakovervendt stol gir ikke MYE mer tryghet på veien sammenlignet med fremovervendt stol.

Anonym poster: 303ed3b9dd61aea6bca2c92c17375d8f

AnonymBruker
Skrevet

Å kjøpe bakovervendt stol gir ikke MYE mer tryghet på veien sammenlignet med fremovervendt stol.

Okeeey, det vil jeg gjerne seg kilder på. For det regner jeg med du har?

Anonym poster: 524109ed75c842ec0621e4cbb372b088

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har du lest på Trygg Trafikk sine sider? Lest hva legers erfaring er med barn som har vært i bilulykker?

Anonym poster: 4bf34fae0f19cc0e7ea66298d1e6bb21

Skrevet

Jo, det er faktisk 5 ganger større sjanse for å dø i bilulykke når man sitter i fremovervendt sete før 4 års alder. Synes du ikke det er ganske mye?

• Liker 3
Gjest Adriane
Skrevet

Her i huset er minsten snart 4 år, og har snart vokst ut av sitt bakovervendte sete (Besafe Izi Isofix); det går greit å måtte bøye beina, men det er høyden som nå begynner å bli problemet (da hodet til barnet ikke skal stikke over ryggen på setet).

Her blir det etter all sannsynlighet et nytt sete i løpet av våren/forsommeren, og da tror jeg det blir forovervendt, med mindre vi finner et sete som er stort nok til barnet og allikevel får plass bakovervendt i bilen. Hvis noen vet om noen slike seter, så rop gjerne ut :)

AnonymBruker
Skrevet

Av frykt for hets må jeg svare anonymt. Ett år var barner da jeg snudde henne forover. Da taklet jeg ikke skrikingen mer.

Anonym poster: 93d422e0b84aa426caacbaf3ab572cc5

Skrikingen er bare blåbær hvis ungen din skader seg /dør i en ulykke

Anonym poster: dba490deb499f14e609efacc64ecc083

• Liker 2
Skrevet (endret)

Det er jo veldig rart å snu stolen frem bare fordi "det er gøyere å se fremover". Dette punktet kommer jo ikke en gang med når jeg gjør en total vurdering.

Når det er bevist tryggest å sitte bakover frem til barnet er 4, så gjør man det med mindre en har andre utfordringer som må taes med i vurderingen.

Men jeg syns også at det er greit at hver enkelt må få gjøre den vurderingen uten å møte fullstendig fordømmelse. Men da må en jo vurdere feks kjøremønster, fart, trafikkmengde, hvor ofte man kjører, bilsyke, handicap, osv.

For min egen del så kjører vi veldig lite og på veier som er lite traffikkert, i lav fart, og sjeldent. Jenta blir fort bilsyk og jeg har leddgikt så har problemer med å få henne inn i en bakovervendt stol. Men enn så lenge så går det fortsatt greit å ha henne bakovervendt, men slik det ser ut nå så er det sannsynlig at jeg snur henne rundt en gang i løpet av året.

Totalvurderingen er den som er viktigst for hver enkelt.

Det er jeg helt enig i. Det er helheten som er det viktigste. Man må ta alle momenter i betraktning før man kan komme til en avgjørelse ift forovervendt/bakovervendt.

Det var en unødvendig kommentar. Illskriking fra et barn blir lett til stor distraksjon for sjåføren, og da kan det bli farlig.

Edit: Glemte å svare på spørsmålet. Vår jente på 3 år og 8 måneder sitter bakovervendt hos oss, men forovervendt hos besteforeldrene. Jeg så ikke noe poeng å diktere hvilken type bilstol de skulle bruke, all den tid hun bare ville sitte i den en gang i blant. Hun satt forovervendt hos dem fra hun var ca. 3 år. Vi har bakovervendt BeSafe-sete og det tenker jeg vi bruker så lenge som mulig.

Endret av Harlekin
  • Liker 2
Gjest Adriane
Skrevet

For en tankeløs kommentar! Hvis du har en unge i baksetet som skriker konstant mens du kjører, er det svært trafikkfarlig. Man klarer overhodet ikke konsentrere seg, man blir fortvilet og forbannet, og man blir en fare for seg selv, ungen sin og andre medtrafikanter. Alt er ikke svart-hvitt! Ulykker kan skje fordi man har en illskrikende unge i baksetet. Det hjelper fint lite om ungen sitter bakovervendt i setet hvis bilen f.eks frontkolliderer med en trailer fordi sjåføren prøver å roe ned en illskrikende unge i baksetet...

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

For en tankeløs kommentar! Hvis du har en unge i baksetet som skriker konstant mens du kjører, er det svært trafikkfarlig. Man klarer overhodet ikke konsentrere seg, man blir fortvilet og forbannet, og man blir en fare for seg selv, ungen sin og andre medtrafikanter. Alt er ikke svart-hvitt! Ulykker kan skje fordi man har en illskrikende unge i baksetet. Det hjelper fint lite om ungen sitter bakovervendt i setet hvis bilen f.eks frontkolliderer med en trailer fordi sjåføren prøver å roe ned en illskrikende unge i baksetet...

Fakta!

Skrevet

Vi byttet til fremovervendt sete når han var 4 år. Da var stol nr 2 blitt litt knapp, og det begynte å bli trangt for bena. Setet var beregnet for opp til 4 år, så det stemte ganske bra.

Har ikke fått noen kommentarer på at det var rart at han satt bakovervendt så lenge. Da hadde jeg uansett bare sagt at det er tryggere slik, og at han uansett sitter behagelig, så det er ikke noe problem.

Skrevet (endret)

Vår 3-åring sitter fremdeles bakovervendt. Tenker å fortsette med det til hun er minst 4. Lillesøsteren på 1 trenger snart sete i samme størrelse, men om vi planlegger litt bedre klarer vi oss sikkert med de to setene vi har. Så får vi heller ha seter i begge bilene igjen når eldste går over til beltestol.

Apropos så tror jeg mange tror setene er for små før de er. Vi flyttet f.eks. eldste ut fra babystolen da hun var 9 mnd fordi jeg syntes/trodde den var for liten/lav. Men etter å ha sjekka nøye så har jeg funnet ut at hodet kan stikke en god del opp over kanten, opp til nesten halve hodet. Delene kan også starte et stykke nedpå ryggen, ca skulderbladene. Må selvsagt være innenfor vektgrensene, men der har mine barn aldri vært i nærheten. Eldste kunne etter disse reglene brukt babysetet (maxicosi) til hun var godt over 2,5 år!

Endret av Klematis
Skrevet

Apropos så tror jeg mange tror setene er for små før de er. Vi flyttet f.eks. eldste ut fra babystolen da hun var 9 mnd fordi jeg syntes/trodde den var for liten/lav. Men etter å ha sjekka nøye så har jeg funnet ut at hodet kan stikke en god del opp over kanten, opp til nesten halve hodet. Delene kan også starte et stykke nedpå ryggen, ca skulderbladene. Må selvsagt være innenfor vektgrensene, men der har mine barn aldri vært i nærheten. Eldste kunne etter disse reglene brukt babysetet (maxicosi) til hun var godt over 2,5 år!

Virkelig? Har alltid lest at barnet ikke skal ha hodet over kanten i det hele tatt. Samme med stol nr 2.

Gjest Gjest56
Skrevet

Hos oss ble barnet flyttet over i fremovervendt stol ved 14mnd alder.

Dette fordi setet skulle byttes da, og barnet trivdes virkelig ikke bakovervendt.

Jeg er litt motstander av DVD spiller og andre "dingser" i bilen, så hos oss var det IKKE et alternativ for å tvinge barnet til å sitte lenger bakovervendt.

Forøvrig er mange bakovervendte seter vanskelig å feste korrekt. og fremovervendte er ofte enklere å feste.

Dersom man fester et bakovervendt sete feil, og havner i kollisjon er det ofte mer utrygt for barnet enn om de sitter i ett korrekt festet fremovervendt sete.

AnonymBruker
Skrevet

Dersom man fester et bakovervendt sete feil, og havner i kollisjon er det ofte mer utrygt for barnet enn om de sitter i ett korrekt festet fremovervendt sete.

Og et feilmontert fremovervendt sete er farligere enn et feilmontert bakovervendt sete!

Anonym poster: 29bd5853208e62b9fb88d7c28dc41a3e

• Liker 1
Gjest Magdalene
Skrevet

Hos oss ble barnet flyttet over i fremovervendt stol ved 14mnd alder.

Dette fordi setet skulle byttes da, og barnet trivdes virkelig ikke bakovervendt.

Jeg er litt motstander av DVD spiller og andre "dingser" i bilen, så hos oss var det IKKE et alternativ for å tvinge barnet til å sitte lenger bakovervendt.

Forøvrig er mange bakovervendte seter vanskelig å feste korrekt. og fremovervendte er ofte enklere å feste.

Så du ofrer lett barnets liv for dine prinsipper mot DVD i bilen. Jaja...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...