Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi får de samme kommentarene ''over alt'' vi også. Her er hun ikke to enda, og skal sitte bakovervendt så lenge som mulig.

Det verste er min egen mann synes jeg. Alle venneparene vi har, har snudd veldig tidlig, og han mener jo selvsagt at vi bør gjøre det samme. :roll: Jeg prøver så godt jeg kan å informere, vise ham krasjtester osv, men han står på sitt. Det er godt jeg har en vetorett til gode, fordi ungene er døpt. :fnise:

Her blir dessverre jenta vår bilsyk på lengre turer, men fint å høre at det ordnet seg med dvd-spiller da! Det har vi snakket om å kjøpe lenge nå, må få ut fingeren da. :)

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Da vi byttet fra en bilstol (0-9 kg) til en annen (0-18 kg), fikk jenta sitte forovervendt. Hun var 7 mnd da. Den stolen kunne ikke brukes bakovervendt og jeg ser ikke poeng med å kaste flere tusen for en bilstol i samme kg-gruppe.

Anonym poster: 303ed3b9dd61aea6bca2c92c17375d8f

Men du ser poeng i å risikere liv og helse for barnet ditt?

Hvorfor ikke kjøpe en bakovervendt stol i 0-18 kg gruppen da?

Anonym poster: 524109ed75c842ec0621e4cbb372b088

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

jeg snudde barnet når det var 2 år, etter å ha tenkt nøye igjennom det. Vet hva som er anbefalt og har sett masse krasjtester. Alikevel ble det en totalvurdering av situasjonen vår som gjorde at jeg valgte å snu barnet.

Anonym poster: 338e5c8e419e1161918303e00f2cece8

Skrevet

Det er jo veldig rart å snu stolen frem bare fordi "det er gøyere å se fremover". Dette punktet kommer jo ikke en gang med når jeg gjør en total vurdering.

Når det er bevist tryggest å sitte bakover frem til barnet er 4, så gjør man det med mindre en har andre utfordringer som må taes med i vurderingen.

Men jeg syns også at det er greit at hver enkelt må få gjøre den vurderingen uten å møte fullstendig fordømmelse. Men da må en jo vurdere feks kjøremønster, fart, trafikkmengde, hvor ofte man kjører, bilsyke, handicap, osv.

For min egen del så kjører vi veldig lite og på veier som er lite traffikkert, i lav fart, og sjeldent. Jenta blir fort bilsyk og jeg har leddgikt så har problemer med å få henne inn i en bakovervendt stol. Men enn så lenge så går det fortsatt greit å ha henne bakovervendt, men slik det ser ut nå så er det sannsynlig at jeg snur henne rundt en gang i løpet av året.

Totalvurderingen er den som er viktigst for hver enkelt.

Skrevet

Vår eldste er 3,5 nå og jeg er på utkikk etter neste sete da det vi har er litt knapt. Når jeg får bestemt meg hvilket, blir det nok tatt ibruk ganske kjapt, så han vil nok ikke bli 4. Neste sete vil bli fremovervendt da jeg ikke tror det finnes gode løsninger bakovervendt i hans størrelse. Jeg er åpen for å kjøpe et bakovervendt sete som han kan bruke et halvår, hvis jeg finner et knallbra et, for jeg er ikke helt fornøyd med det han har (izi combi) så tenker på å kjøpe et annet til lillebror i veklklasse 9-18 kg bakovervendt. Da kan storebror bruke det noen måneder først.

Skrevet

Snuppa er 3 år og 2 mnd og skal sitte bakovervendt til hun er fire! Hun er ca 1 meter og sitter litt bøyd med beina, men heller brukne ben enn rygg og nakke.

AnonymBruker
Skrevet

Byttet til fremovervendt beltestol da han var 3,5 år. Skulle helst hatt han bakovervendt til han var hvert fall 4, men han var for stor for setene. Vi hadde først besafe som ble for lite da han var 2,5, etter det brukte han britax two way frem til det og ble for lite.

Anonym poster: 62a9f12561420abfbb34dd942fa64cd9

Gjest Marmot
Skrevet

Jeg har beltestol til min sønn på 2 år og 3 mnd, jeg har ikke egen bil, og de få gangene vi trenger bilstolen, er det som regel i taxi. Den bakovervendte fikk jeg ikke festet i taxi (pga. forankringsselene), og ofte hadde ikke taxiene med seg egen, de som hadde det hadde uansett fremovervendt. Da tenker jeg at beltestol tross alt er tryggere enn ingenting, men ingenting hadde ikke vært noe alternativ uansett da.

Jeg har også et Brio Zento, det brukes bakovervendt i bilen til kjæresten min, der forankringsselene kan være fast. I farens bil sitter han også bakovervendt. Hadde jeg hatt bil selv, hadde det vært veldig lenge til det kom noe fremovervendt sete inn i huset her.

AnonymBruker
Skrevet

Av frykt for hets må jeg svare anonymt. Ett år var barner da jeg snudde henne forover. Da taklet jeg ikke skrikingen mer.

Anonym poster: 93d422e0b84aa426caacbaf3ab572cc5

Skrevet

Min gutt sitter bakovervendt og skal sitte sånn så lenge som mulig.

AnonymBruker
Skrevet

Min er 2 år og 3 mnd. Har fortsatt god plass til bena, blir ikke bilsyk og sover for det meste på langturer. Så her blir hun sittende bakover til setet er for lite (25 kg), eller noe annet drastisk skjer. Hun sitter forover i besteforeldrenes biler, men det er i skikkelige bilstoler og det er ikke så ofte.

Anonym poster: da61bdea70a4ada6497a34746c0e1618

Skrevet

Min på 2 år og 9 måneder sitter fortsatt bakover og har ingen planer om å snu henne, selv om hun er over 15 kg (veier nok ca 17 kg og er over 100cm).

Ser sjelden noen av barna i barnehagen over to år som sitter bakover. Og dessverre sett altfor mange som bare setter ungene rett inn i bilen uten noe barnesete..

Skrevet

Hun var fire. Da byttet vi fordi lillebror måtte ha et større bakovervendt sete, og det var ikke plass til enda et stort bakovervendt sete.

AnonymBruker
Skrevet

Da blir hun nok det framovervendt også. Hos oss og flere har det hjulpet med DVD. Etter at vi begynte med det på langturer, sammen med kjeks etterhvert så har han ikke kastet opp.

Med oss ble barnet mye raskere bilsjuk etter vi kjøpte DVD-spiller... Så det funker ikke alltid.

Anonym poster: 85af04487e6410719109c5503a71e0db

Skrevet

Vi snudde eldste da lillebror trengte å overta setet. Da var eldste 4 år. Og selv mannen som hadde mast om å få snu tidligere hadde forlengst sluttet å mase. Egentlig kunne vi nok brukt det bakovervendte på storebror et halvt års tid til, før det ble for kort.

Lillebror har det nå, og skal ha det til det vokses fra. Vi begynner jo faktisk å nærme oss 3 års alder, så det blir nok nytt sete i 4-års gave eller noe...

Skrevet

Har ikke snudd enda. Eldste er litt over 4 år/21 kg/109 cm, hun har fremdeles god plass i Britax Hi-Way. Tenker å la henne sitte bakovervendt så lenge hun har plass og ikke klager på at det er ubehagelig.

Skrevet

Lillebror har det nå, og skal ha det til det vokses fra. Vi begynner jo faktisk å nærme oss 3 års alder, så det blir nok nytt sete i 4-års gave eller noe...

Vil det si at setet må kastes når det er tre år gammelt...? Tenker på at Britax skriver at deres sete kan brukes fra 9-25 kg, f.eks 6 mnd til 6 år. Da bør det vel vare så lenge også?

Gjest Marmot
Skrevet

Vil det si at setet må kastes når det er tre år gammelt...? Tenker på at Britax skriver at deres sete kan brukes fra 9-25 kg, f.eks 6 mnd til 6 år. Da bør det vel vare så lenge også?

Seter skal være maks 5 år når det taes i bruk.

AnonymBruker
Skrevet

Det menes nok at barnet vokser fra stolen og at det da får nytt sete til 4 års bursdagen

En stol kan brukes til den er ca 8 år gammel. Stoler som kjøpes brukt bør ikke være eldre enn 5 år(da man gjerne ikke kjenner "historien" til det)

Anonym poster: 524109ed75c842ec0621e4cbb372b088

Skrevet

Setet er brukt på ett barn i nesten 4 år, før det ble gitt til barn nr 2, og brukt i 3 år til. Så, nei, setet må ikke kastes etter 3 år. Men det bør ikke brukes til flere barn etter våre, tenker jeg. Da er det for gammelt å gi videre.

Man bør ikke bruke seter som er mer enn 10 år gamle, og dermed ikke mer enn 5 år når de taes i bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...