AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #41 Skrevet 24. februar 2013 Jeg ble operert på offentlig sykehus, betalte ingenting. Hvilke negative bivirkninger mener du? Du betalte vel en egenadel. Denne ble i 2002 satt opp til over 6000,- De fleste leger anbefaler spiral til kvinner som er ferdig med å føde, fremfor sterilisering, nettopp pga bivirkningene. Evt at mannen steriliserer seg, dersom man har fast partner. Anonym poster: f1f7eb469c39a1b4e9cea0ab425bf54e 1
Gjest Riskjeks Skrevet 24. februar 2013 #42 Skrevet 24. februar 2013 Jeg ble operert på offentlig sykehus, betalte ingenting. Hvilke negative bivirkninger mener du? I forb. med fødsel er det gratis(?), men ellers må man betale egenandel, som er en del tusen. Har lest/hørt om diverse plager mht kropp/sexliv, litt usikker på hva det dreide seg om.
Gjest Eurodice Skrevet 24. februar 2013 #43 Skrevet 24. februar 2013 Du betalte vel en egenadel. Denne ble i 2002 satt opp til over 6000,- De fleste leger anbefaler spiral til kvinner som er ferdig med å føde, fremfor sterilisering, nettopp pga bivirkningene. Evt at mannen steriliserer seg, dersom man har fast partner. Anonym poster: f1f7eb469c39a1b4e9cea0ab425bf54e Jeg ble sterilisert før egenandeler ble innført.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #44 Skrevet 24. februar 2013 Jeg er også for at vi skal bestemme over egen kropp, men igjen.. det gjør vi jo ved å ha samleie, vi "tar sjansen", alle vet jo at vi kan bli gravide. Jeg mener vi allerede da burde ta det valget, og ikke plutselig angre oss når det har resultert i ett barn, og da ta livet av det. Jeg mener det ekstra "styret" å sende den søknaden kan hindre i at folk tar så lett på det og bruke det som en nødløsning. Og hvem skal betale for alle de staten må ansette for å flytte papirer og godkjenne aborter? Skal vi øke skatten enda mer mener du? Anonym poster: f82483514c4b47af3711baeaf960e03d 1
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2013 #45 Skrevet 24. februar 2013 Og hvem skal betale for alle de staten må ansette for å flytte papirer og godkjenne aborter? Skal vi øke skatten enda mer mener du? Anonym poster: f82483514c4b47af3711baeaf960e03d Lite overfladisk å tenke "penger penger penger" og ikke på ett stakkars uskyldig liv som ikke har valgt å bli til.
Gjest TS Skrevet 24. februar 2013 #46 Skrevet 24. februar 2013 Jeg er ikke vanskelig. Du har bestemt deg for å ikke høre på argumenter, og i tillegg forstår du tydeligvis ikke ordet nødløsning. Når prevensjonen svikter er det fint at de kvinnene som ønsker det kan få utført en abort. Det er spesielt fint at kvinnen kan få aborten utført uten å måtte påføres den ekstra belastningen det er å stå foran en abortnenemd som, uten å kjenne kvinnen, skal bestemme om abort innvilges eller ikke. Skjønner du hva jeg sier? Jeg forstår hva du sier, men jeg er ikke enig! hvis man absolut ikke vil bli gravid er det så enkelt å greit som å bruke prevensjon som er helt sikkert.. f.eks hormonspiral. Ingen mensen, ingen pms og ingen graviditet. Det kan ikke bli mye bedre enn det!
Brunhilde Skrevet 24. februar 2013 #47 Skrevet 24. februar 2013 Jeg forstår hva du sier, men jeg er ikke enig! hvis man absolut ikke vil bli gravid er det så enkelt å greit som å bruke prevensjon som er helt sikkert.. f.eks hormonspiral. Ingen mensen, ingen pms og ingen graviditet. Det kan ikke bli mye bedre enn det! Og så er det noen, jeg kjenner et par, som allikevel blir gravide. Da er det fint at man kan velge abort som en nødløsning, ikke sant? (De to jeg kjenner valgte å bære frem barnet, de var heldige som var i en situasjon som gjorde det mulig.) 3
Gjest TS Skrevet 24. februar 2013 #48 Skrevet 24. februar 2013 Og hvem skal betale for alle de staten må ansette for å flytte papirer og godkjenne aborter? Skal vi øke skatten enda mer mener du? Anonym poster: f82483514c4b47af3711baeaf960e03d Hvem betaler for alle abortene i landet nå? Jeg mener at hvis det blir vanskeligere å få ta abort fører det til at flere bruker skikkelig prevensjon som kondom og hormonspiraler, og dette fører da til mindre behov for abort, og alle vinner.. t.o.m barn som ikke da blir til for så å bli tatt livet av.
Gjest TS Skrevet 24. februar 2013 #49 Skrevet 24. februar 2013 Og så er det noen, jeg kjenner et par, som allikevel blir gravide. Da er det fint at man kan velge abort som en nødløsning, ikke sant? (De to jeg kjenner valgte å bære frem barnet, de var heldige som var i en situasjon som gjorde det mulig.) Hvis de ikke hadde hatt ressurser til å kunne forsørge barnet, eller ikke var i stand til dette hadde jo det blitt vurdert av en eventuell nemnd og da fått det godkjent. Men poenget mitt er egentlig at hvis det blir vanskeligere å få ta abort fører det til at flere bruker skikkelig prevensjon som kondom og hormonspiraler, og dette fører da til mindre behov for abort, og alle vinner.. t.o.m barn som ikke da blir til for så å bli tatt livet av. Forstår du poenget mitt også? Jeg forstår hvor synet ditt er, og respekterer det, det er jo slik det er i landet.
Brunhilde Skrevet 24. februar 2013 #50 Skrevet 24. februar 2013 Jeg siterer deg ikke, gjest, men nei, jeg mener at hvis det blir vanskeligere å få abort så vil det ikke endre folk sine sex- eller prevensjonsvaner. Det som vil bli annerledes er at vi vil bli tatt tilbake til den tiden - som jeg allerede har sagt - da strikkepinner, gin og kloke koner var metoder brukt i kampen mot uønskede svangerskap. Jeg spør deg, selv om jeg ikke forstår synet ditt, om det er det du ønsker for våre unge kvinner? 3
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #51 Skrevet 24. februar 2013 Det utføres ikke flere aborter nå når det er selvbestemt abort enn det ble da alle måtte gjennom nemdsbehandling. Det ble antagelig ikke utført færre aborter tidligere, heller, bare at da ble abortene utført av "kloke koner" for vanvittige summer penger og med livet som risiko. Brasil har fjernet retten til selvbestemt abort, og der er man nå tilbake til "de kloke konene" og kvinner som gjeldssetter seg oppover ørene for å få utført abort på et illegalt kontor med livet som innsats. Anonym poster: 120903b00e370ece43a96a916d94a49a 2
Gjest TS Skrevet 24. februar 2013 #52 Skrevet 24. februar 2013 Jeg siterer deg ikke, gjest, men nei, jeg mener at hvis det blir vanskeligere å få abort så vil det ikke endre folk sine sex- eller prevensjonsvaner. Det som vil bli annerledes er at vi vil bli tatt tilbake til den tiden - som jeg allerede har sagt - da strikkepinner, gin og kloke koner var metoder brukt i kampen mot uønskede svangerskap. Jeg spør deg, selv om jeg ikke forstår synet ditt, om det er det du ønsker for våre unge kvinner? Jeg klarer ikke å se at det kommer til å føre oss tilbake til strikkepinnene til de kloke konene sin tid, så jeg synes ikke det er relevant i det hele tatt. blir abort "vanskeligere" å få, og alle typer prevensjon bedre "markedsført" så tror jeg vi kan få en god og riktig utvikling i forhold til dette.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #53 Skrevet 24. februar 2013 Det utføres ikke flere aborter nå når det er selvbestemt abort enn det ble da alle måtte gjennom nemdsbehandling. Det ble antagelig ikke utført færre aborter tidligere, heller, bare at da ble abortene utført av "kloke koner" for vanvittige summer penger og med livet som risiko. Og sammenlignbare land, som feks Sverige, hvor grensa for fri abort er 18 uker, utføres det ikke flere aborter i forhold til folketall mellom uke 12 og 18, enn det som gjøres her i Norge hvor man må søke om dette. I land hvor abort er forbudt er også dødsraten hos kvinner høy pga illegale aborte, og helsevesenet bruker også penger og ressurser på å behandle komplikasjoner i forbindelse med disse. Anonym poster: f1f7eb469c39a1b4e9cea0ab425bf54e 3
Brunhilde Skrevet 24. februar 2013 #54 Skrevet 24. februar 2013 Jeg klarer ikke å se at det kommer til å føre oss tilbake til strikkepinnene til de kloke konene sin tid, så jeg synes ikke det er relevant i det hele tatt. blir abort "vanskeligere" å få, og alle typer prevensjon bedre "markedsført" så tror jeg vi kan få en god og riktig utvikling i forhold til dette. Nei, men det gjør det nok. Vi kan alt som er å vite om prevensjon, og jeg tror den utviklingen vi har hatt har vært både god og riktig. Nå gjentar jeg meg selv, og jeg syns egentlig du også kverner på det samme igjen og igjen, så dette er mitt siste innlegg i denne tråden. 2
The Kitten Skrevet 24. februar 2013 #55 Skrevet 24. februar 2013 Kvinnen bestemte jo allerede ved samleiet at hun tok sjansen, alle som har samleie burde ihvertfall vite at det kan resultere i graviditet. Da bestemte hun seg for å utsette kroppen sin for den "faren". Jeg er rimelig sikker på at alle er opplyst om at sex kan føre til graviditet. Det er bl.a derfor det er lurt å bruke prevensjon. Du er sikkert klar over at prevensjon kan feile, og da kan abort være et alternativ for noen. Mitt inntrykk de fleste kvinner ikke tar lett på abort, men tenker seg nøye om før de bestemmer seg for å gjennomføre det. Mener du at kvinner aldri skal ha sex med mindre de ønsker å bli gravid? 2
Gjest Gjest Skrevet 25. februar 2013 #56 Skrevet 25. februar 2013 . Mener du at kvinner aldri skal ha sex med mindre de ønsker å bli gravid? Min gamle fader sa til meg: Pul aldri en fyr du ikke ser for deg som far til ditt barn, ting har det med å skje.
Anciol Skrevet 25. februar 2013 #57 Skrevet 25. februar 2013 (endret) nå kan ryggmargsbrokk faktisk opereres i mors liv, så ungen ikke får noen men , men kan leve helt vanlig og klare seg uten rullestol:) http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/helse/opererer-ryggmargsbrokk-paa-ufoedte-barn-3413404.html jeg er mot abort , og skulle ønske samfunnet kunne gjort mer for enslige mødre, og event. sette opp Kinderklappen/babyklappe, ved helsestasjon og de skulle gjort adopsjon av norske barn som mødrene ikke ville ha lettere å adoptere for par som virkelig ønsker seg barn men kan ikke få! Endret 25. februar 2013 av Anciol
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #58 Skrevet 25. februar 2013 Jeg har sittet å lest en del gjennom ulike tråder her inne, og jeg blir helt satt ut av hvor mange som tar så lett på abort. Er det virkelig slik at så mange tenker slik? Hvis man har vært "uheldige" og blitt gravid etter ett ons? Eller i ett useriøst forhold. Hvorfor ser dere ned på alenemødre? Fordi de ikke tok abort? Jeg mener abort burde ha samme reglene for å få gjennomført fra 0-12 uker, som det nå er mellom 12 og 18 uker.. Har man blitt voldtatt el. eller ikke har noen som helst forutsetninger for å forsørge barnet, da skal det selvfølgelig være lov, men ikke som "prevansjon". Hvorfor har dere den innstillinga dere som ytrer det her inne? Ærlig talt, du synes de som har blitt uplanlagt gravid (det kan skje den beste) skal måtte søken abort og kanskje få avslag for at det ikke var "bra nok grunn" ? Det er greit at man ikke skal bruke abort som prevnsjonsmiddel, men det er langt fra alle som gjør det. Og det er da bedre at de som ikke vil ha et barn heller tar det bort. Dette er rett og slett er latterlig opplegge som har blitt ut av abort temaet. Man skal ikke lenger selv få velge om man skal ha barn eller ikke. Dette blir for dumt. Og ja, man kan bli gravid på prevensjon, og til og med en sterilisering kan feile. Anonym poster: ad889aa0bd6fc0b564649c7f2ef9e867 2
Gjest BettyBoop Skrevet 25. februar 2013 #59 Skrevet 25. februar 2013 Jeg har sittet å lest en del gjennom ulike tråder her inne, og jeg blir helt satt ut av hvor mange som tar så lett på abort. Er det virkelig slik at så mange tenker slik? Hvis man har vært "uheldige" og blitt gravid etter ett ons? Eller i ett useriøst forhold. Hvorfor ser dere ned på alenemødre? Fordi de ikke tok abort? Jeg mener abort burde ha samme reglene for å få gjennomført fra 0-12 uker, som det nå er mellom 12 og 18 uker.. Har man blitt voldtatt el. eller ikke har noen som helst forutsetninger for å forsørge barnet, da skal det selvfølgelig være lov, men ikke som "prevansjon". Hvorfor har dere den innstillinga dere som ytrer det her inne? enig i at det ikke skal brukes som prevensjonsmiddel, men jeg syns ikke vi skal endre på abortloven.
AnonymBruker Skrevet 25. februar 2013 #60 Skrevet 25. februar 2013 Hvem betaler for alle abortene i landet nå? Jeg mener at hvis det blir vanskeligere å få ta abort fører det til at flere bruker skikkelig prevensjon som kondom og hormonspiraler, og dette fører da til mindre behov for abort, og alle vinner.. t.o.m barn som ikke da blir til for så å bli tatt livet av. Nei, noen vil fortsette på samme måte, men da blir det heller flere barn. Hvem skal betale for alle barna som blir født av foreldre uten jobb/utdannelse? Anonym poster: ad889aa0bd6fc0b564649c7f2ef9e867 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå