Gjest TS Skrevet 23. februar 2013 #21 Skrevet 23. februar 2013 Se på de landene hvor abort er strengere.. de ligger langt bak oss.. Vi kvinner skal bestemme over vår egen kropp, så jeg synes det er bra med selvbestemt abort til uke 12 vel og merke. Selv om jeg mener det samme med at det er et liv det er snakk om og at man burde tenke seg om og ikke bruke det som prevensjon, så er jeg glad for at damer kan bestemme over egen kropp i dag og kan ta abort frem til uke 12. Er ikke alle som egner seg som mødre heller skjønner du Anonym poster: f82483514c4b47af3711baeaf960e03d Jeg er også for at vi skal bestemme over egen kropp, men igjen.. det gjør vi jo ved å ha samleie, vi "tar sjansen", alle vet jo at vi kan bli gravide. Jeg mener vi allerede da burde ta det valget, og ikke plutselig angre oss når det har resultert i ett barn, og da ta livet av det. Jeg mener det ekstra "styret" å sende den søknaden kan hindre i at folk tar så lett på det og bruke det som en nødløsning.
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2013 #22 Skrevet 23. februar 2013 De som får ta abort når de er så langt på vei har særlige grunner til det. Jg kjenner ei som gjorde det, fosteret hadde ryggmargsbrokk og ville ikke overlevd på utsiden av livmora, barnet ville bare fått det vondt og gå igjennom operasjoner med liten sjangse for å overleve. Det var ikke lett for hu å ta den avgjørelsen. Er enig med deg ellers. Jg var på tidlig ul i uke 11 og da kunne jeg se at det var et bittelite menneske, små armer og bein, jeg syntes det lille frøet var så utrolig nydelig. Tenk at det er innenfor abortgrensa Anonym poster: a80c563c1883fb4052c80666d931659b Selfølgelig er det vanskelig valg å ta selv im fosteret er sterkt "misdannet" og tar abort selv i uke 20, den ser jeg. Men jeg tror forsatt at det er mye mørketall på friske fostere som forsatt blir "drept" selv i uke 20 og mer, les bare dette:http://m.nrk.no/artikkel.jsp?art_id=1.8128542
Brunhilde Skrevet 23. februar 2013 #23 Skrevet 23. februar 2013 Jeg er også for at vi skal bestemme over egen kropp, men igjen.. det gjør vi jo ved å ha samleie, vi "tar sjansen", alle vet jo at vi kan bli gravide. Jeg mener vi allerede da burde ta det valget, og ikke plutselig angre oss når det har resultert i ett barn, og da ta livet av det. Jeg mener det ekstra "styret" å sende den søknaden kan hindre i at folk tar så lett på det og bruke det som en nødløsning. Og hva i helvete er abort om det ikke er nettopp en nødløsning? 7
Gjest TS Skrevet 23. februar 2013 #24 Skrevet 23. februar 2013 Whatever. Jeg skal sloss for å beholde retten til selvbestemt abort så lenge jeg lever. Jeg vil ikke tilbake til tiden med kloke koner og strikkepinner, ser du. Hva begunner du ditt syn med? Er det religiøst? Eller bare kjeder du deg en lørdagskveld? Jeg får inntrykk ut i fra din whatever at du faktisk så at jeg hadde ett poeng der, men ikke vil innrømme det. Jeg er aboslut ikke religiøs, jeg har bare lest en del tråder som har har appellert til min interesse med deres overskrift, og flere ganger har disse ført til en diskusjon om abort, og nå lurte jeg altså på hvor disse "avslappede" holdningen om denne saken kommer fra? Hvorfor onde tunger faktisk klarer å prestere å skrive at noen heller burde ta abort enn å bli alenemamma, er også ett av mange spørsmål jeg sitter igjen med.
Gjest TS Skrevet 23. februar 2013 #25 Skrevet 23. februar 2013 Og hva i helvete er abort om det ikke er nettopp en nødløsning? Nå er du bare vanskelig for å være vanskelig. Det jeg mener er at vi burde hindre at det blir brukt som nødløsning i forhold til prevensjon!
Brunhilde Skrevet 23. februar 2013 #26 Skrevet 23. februar 2013 Nå er du bare vanskelig for å være vanskelig. Det jeg mener er at vi burde hindre at det blir brukt som nødløsning i forhold til prevensjon! Jeg er ikke vanskelig. Du har bestemt deg for å ikke høre på argumenter, og i tillegg forstår du tydeligvis ikke ordet nødløsning. Når prevensjonen svikter er det fint at de kvinnene som ønsker det kan få utført en abort. Det er spesielt fint at kvinnen kan få aborten utført uten å måtte påføres den ekstra belastningen det er å stå foran en abortnenemd som, uten å kjenne kvinnen, skal bestemme om abort innvilges eller ikke. Skjønner du hva jeg sier? 10
smilo Skrevet 24. februar 2013 #27 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har heldigvis aldri tregt å ta stilling til abort for min egen del, men jeg er for selvbestemt abort før uke 12. Dette fordi vi er alle forskjellige og jeg har ikke forutsetninger til å vite hvorfor en medsøster ser seg nødt til å ta det valget. Det er hennes livssituasjon som er avgjørende. Og den skal hun ikke trenge å brette ut til ukjente (les en nemd) som skal ta et valg for resten av hennes liv, og ikke minst barnets liv. For i slike tilfeller tror jeg mange ikke er motiverte for å bli mor, og da vil det bli barnet som vil bli skadelidende. Jeg synes også enkelte ganger at det kan virke som enkelte bruker en abort som prevensjon, men det er nok fåtallet. Og om vi skal tilbake til gamle regler så ender vi med kloke koner og strikkepinner igjen, og dit kan jeg ikke skjønne noen ønsker å komme. Når det gjelder kvinnens valg når hun velger å ha sex.. Skal man knebler kvinners seksualitet fordi muligheten til å bli gravid er tilstede? Hvis hun ikke er innstilt på å få barn så kan hun heller ikke ha sex?? Jeg har fått de barna jeg vil ha, så jeg kan ikke ha sex igjen før jeg er ferdig med overgangsalderen, for muligheten til å bli gravid igjen er tilstede i minst 15 år fremover... ( og min yngste er 13 så det betyr nesten 30 år i sølibat... ) Og for å legge til det.. sterilisering er ikke noe alternativ. 8
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #28 Skrevet 24. februar 2013 Har var det mye pro lite svada! Jeg har selv tatt abort. Ble gravid på p-pillen. Nei, det var ingen lettvint løsning, men å beholde var ikke et alternativ. Ventetiden på å få komme inn til å få tatt aborten var lang, og jeg var svært glad når dagen til å få fjernet alienen i magen min endelig var der. Tok medisinsk abort som poliklinikkpasient. Smertefullt mens det sto på, men helt greit. Å få tatt abort etter 18. uke er for øvrig (heldigvis) svært vanskelig. Anonym poster: 120903b00e370ece43a96a916d94a49a 4
LukaFrost Skrevet 24. februar 2013 #29 Skrevet 24. februar 2013 Jeg priser meg lykkelig for at jeg bor i et land der kvinnen har rett til selvbestemt abort før uke 12. Jeg har ikke måtte benytte meg av den retten, heldigvis. At andre tar abort plager meg ikke uansett grunnlag. Kvinnen klarer fint å bestemme når abort er det beste alternativet. Det er nok mange unge jenter som har ubeskytta sex som ikke er helt frivillig, selv om det ikkke er direkte voldtekt heller. La disse få ta abort om de vil det uten at amn fordømmer dem. Jeg har alltid hatt den holdningen at hvis jeg skulle bli gravid uten å være i noe fast og stabilt forhold med fremtidsusikter, så er abort eneste alternativ. Det hadde vært mitt valg og mit valg alene. 9
Gjest Riskjeks Skrevet 24. februar 2013 #30 Skrevet 24. februar 2013 Det går per def ikke an å bruke abort som prevensjon. Prevensjon er noe man bruker for IKKE å bli gravid. Skal man ta abort, er man allerede gravid. Jeg er for selvbestemt abort, gjerne frem til 18 uker. 5
Gjest Eurodice Skrevet 24. februar 2013 #31 Skrevet 24. februar 2013 Jeg har fått de barna jeg vil ha, så jeg kan ikke ha sex igjen før jeg er ferdig med overgangsalderen, for muligheten til å bli gravid igjen er tilstede i minst 15 år fremover... ( og min yngste er 13 så det betyr nesten 30 år i sølibat... ) Og for å legge til det.. sterilisering er ikke noe alternativ. Dette er ulogisk. Når du har fått de barna du vil ha, hvorfor er ikke sterilisering et alternativ? Da trenger du ikke bruke p-piller, som ofte har uønskede bivirkninger, og som utgjør en betydelig utgift i årenes løp. Jeg er selv sterilisert,har ikke angret en dag. Min mann sa at han ville gjøre det, fordi det var enklere for en mann, men det ble aldri noe av.
Gjest Riskjeks Skrevet 24. februar 2013 #32 Skrevet 24. februar 2013 Dette er ulogisk. Når du har fått de barna du vil ha, hvorfor er ikke sterilisering et alternativ? Da trenger du ikke bruke p-piller, som ofte har uønskede bivirkninger, og som utgjør en betydelig utgift i årenes løp. Jeg er selv sterilisert,har ikke angret en dag. Min mann sa at han ville gjøre det, fordi det var enklere for en mann, men det ble aldri noe av. Det er jo veldig dyrt, i tillegg til at det kan forekomme negative bivirkninger, etter hva jeg har hørt/lest om.
Gjest BabyBlue Skrevet 24. februar 2013 #33 Skrevet 24. februar 2013 Jeg håper, og tror, at folk ikke bruker abort som prevansjon. Abort skal være lov uansett, men det er forkastelig med folk som blir gravide kun fordi de tenkte "jaja" og ga F i kondomet. Om man finner ut at kondomet har sprukket eller våkner etter flatfylla og finner ut at ting skjedde uten beskyttelse skal man i hvert fall hute seg ned på apoteket og kjøpe seg en angrepille - såpass skal man klare.
Gjest Eurodice Skrevet 24. februar 2013 #34 Skrevet 24. februar 2013 Det er jo veldig dyrt, i tillegg til at det kan forekomme negative bivirkninger, etter hva jeg har hørt/lest om. Jeg ble operert på offentlig sykehus, betalte ingenting. Hvilke negative bivirkninger mener du? 2
Gjest Dorey Skrevet 24. februar 2013 #35 Skrevet 24. februar 2013 Jeg hadde ei jente i klassen min på VGS som hadde tatt tre aborter i en alder av 16 år.
smilo Skrevet 24. februar 2013 #36 Skrevet 24. februar 2013 Dette er ulogisk. Når du har fått de barna du vil ha, hvorfor er ikke sterilisering et alternativ? Da trenger du ikke bruke p-piller, som ofte har uønskede bivirkninger, og som utgjør en betydelig utgift i årenes løp. Jeg er selv sterilisert,har ikke angret en dag. Min mann sa at han ville gjøre det, fordi det var enklere for en mann, men det ble aldri noe av. Har hormonspiral, ingen mens, ingen pms, ingen bivirkninger, og det slutter jeg ikke med før jeg må.
Gjest Gjest Skrevet 24. februar 2013 #37 Skrevet 24. februar 2013 Jeg hadde ei jente i klassen min på VGS som hadde tatt tre aborter i en alder av 16 år. Er ikke ofte jeg blir sjokkert, men her ble jeg det.
AnonymBruker Skrevet 24. februar 2013 #38 Skrevet 24. februar 2013 Jeg hadde ei jente i klassen min på VGS som hadde tatt tre aborter i en alder av 16 år. Håper foreldrene vet dette og kan ta en alvorsprat med denne jenta Anonym poster: e0d2a0956f4708d8ee51452fe82cdaed
Gjest O___o Skrevet 24. februar 2013 #39 Skrevet 24. februar 2013 Hva en kvinne ønsker å gjøre med sitt liv, sin kropp og sin helse synes jeg at andre kvinner skal drite i. Hvis en kvinne velger å ta abort, så går det ikke utover andre kvinners liv og helse. 2
Gjest Dorey Skrevet 24. februar 2013 #40 Skrevet 24. februar 2013 Håper foreldrene vet dette og kan ta en alvorsprat med denne jenta Anonym poster: e0d2a0956f4708d8ee51452fe82cdaed Det vet jeg ingenting om, men det begynner å bli noen år siden ;-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå