Gå til innhold

Islam - Norsk Dua


Gjest Anamcara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og hva er så det åndelige akseptet ved islam? Å snakke med gud på arabisk? For han forstår vel ikke norsk eller andre språk?

Hvis vet så mye om Islam så kan du sikkert fortelle oss om kriteriene og vilkårene hva angår dua!

Hvis du ikke klarer det anmoder jeg deg til å ... ! :fnise:

Anonym poster: c2a245ca662337e1c968d7a492c39115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ordene som Gudssendebud brukte i hans dua er det som er essensielle ved dua og adkhar ikke selve språket. Arabisk språk er vakkert og rikt. Lærer man det via dua er det bonus slik at blir koranen blir enda vakrere å lese og forstå. Man må heller ikke glemme at mange ord aldri lar seg oversette til norsk. Norskspåket er fattig sammenlignet med andre språk. Derfor kan det også tenktes at man vil lære et fremmedspråk for ikke å miste esenssen ved ordene. Dette må man respektere!

Leit at folk ikke viser forståelse og respekt for hverandre. For meg ser det ut som om mange er veldig negative til islam, muslimer og konvertitter til. Den negativiteten antiislam/ antimuslimer viser er like graverende og negativ som muslimske ekstremister viser etter min mening.

Endret av omarel
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For han forstår vel ikke norsk eller andre språk?

Du har studert Islam? :ler: :ler: :ler: :ler: :ler: :ler:

Dette er bevis på at du ikke har det :ler: :ler: :ler:

You are so funny!! :hoppendeglad:

Anonym poster: c2a245ca662337e1c968d7a492c39115

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ordene som Gudssendebud brukte i hans dua er det som er essensielle ved dua og adkhar ikke selve språket. Arabisk språk er vakkert og rikt. Lærer man det via dua er det bonus slik at blir koranen blir enda vakrere å lese og forstå. Man må heller ikke glemme at mange ord aldri lar seg oversette til norsk. Norskspåket er fattig sammenlignet med andre språk. Derfor kan det også tenktes at man vil lære et fremmedspråk for ikke å miste esenssen ved ordene. Dette må man respektere!

Leit at folk ikke viser forståelse og respekt for hverandre. For meg ser det ut som om mange er veldig negative til islam, muslimer og konvertitter til. Den negativiteten antiislam/ antimuslimer viser er like graverende og negativ som muslimske ekstremister viser etter min mening.

Du ville nok oppfattet det anderledes dersom du faktisk behersket norsk på et nivå som ville tillatt deg å lese og forstå lyrikk. Det fremgår ganske klart av innlegget ditt at du ikke gjør det. Selv om det er relativt lett å skjønne meningen med det du skriver.

Alle språks lyrikk er vakker og rik. Det er det lyrikk handler om.

Og alle språks saksprosa er begrenset og fattig. Det er det saksprosa handler om.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ble såret av noen av innleggene mine så beklager jeg på det sterkeste, det var absolutt ikke meningen!

Jeg blir ikke såret men det er leit at man ikke aksepterer hverandres ulikheter og i tillegg så skal man være dømmende!

Jeg er ikke her for å krangle, men blir lei meg når jeg ser unge konvertitter gjenta den samme feilen som de muslimskfødte.

Hvem er du for å si at både konvertitter og muslimskfødte tar feil?

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ville nok oppfattet det anderledes dersom du faktisk behersket norsk på et nivå som ville tillatt deg å lese og forstå lyrikk. Det fremgår ganske klart av innlegget ditt at du ikke gjør det. Selv om det er relativt lett å skjønne meningen med det du skriver.

Alle språks lyrikk er vakker og rik. Det er det lyrikk handler om.

Og alle språks saksprosa er begrenset og fattig. Det er det saksprosa handler om.

Hvis du er opphengt i min skrivemåte kan jeg si at jeg ikke flink til å lese gjennom ting før jeg poster det her på KG. Men jeg takker for bemerkningen :blomst: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er opphengt i min skrivemåte kan jeg si at jeg ikke flink til å lese gjennom ting før jeg poster det her på KG. Men jeg takker for bemerkningen :blomst: .

Jeg er ikke opphengt i skrivemåten din. Men den viser at du ikke er fortrolig med norsk, og det forklarer antakelig at du mener at det er et fattig språk. Sånn er det med alle språk hvis man ikke er fortrolig med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke opphengt i skrivemåten din. Men den viser at du ikke er fortrolig med norsk, og det forklarer antakelig at du mener at det er et fattig språk. Sånn er det med alle språk hvis man ikke er fortrolig med dem.

Du synser når du definerer meg. Jeg sier ikke at norsk er et fattig språk i den forstand at den ikke har skjønnlitterærskjønnhet. Det jeg sier er at språket ikke er stort sammenlignet med andre språk som har rikere grunnvokabular, grammatikk, ordstruktur og oppbygning. Det er nettopp disse språkene som har langt flere variasjoner og for skjellsord som gjør at norsk blir fattigere men allikevel rik på sin unike måte.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du synser når du definerer meg. Jeg sier ikke at norsk er et fattig språk i den forstand at den ikke har skjønnlitterærskjønnhet. Det jeg sier er at språket ikke er stort sammenlignet med andre språk som har rikere grunnvokabular, grammatikk, ordstruktur og oppbygning. Det er nettopp disse språkene som har langt flere variasjoner og for skjellsord som gjør at norsk blir fattigere men allikevel rik på sin unike måte.

Å, jeg definerer ikke DEG. Jeg sier noe om ditt kjennskap til norsk, og kommenterer det faktum at du underkjenner språkets rikdom fordi du selv ikke behersker det. I fht temaet for tråden, som jeg ikke har planer om å mene noe om i det hele tatt, er det en biting og avsporing, men jeg syntes det var verdig en kommentar. Jeg aner en sjåvinisme under din nonsjalante og nedvurderende omtale av norsk språk, som er svært lite tiltalende.

Et påfallende trekk hos en debattant som ellers snakker mye om respekt og verdighet.

Endret av Mann 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dømmende og ikke viser respekt? Du oppfattet det slik og derfor kom jeg med unnskyldning selv om ikke intensjonen min var å såre noen. Men du overser det hele og fokuserer kun på det "negative".Det sier litt om hva slags holdning du har

Jeg er en som bruker hjernen min istedenfor å følge saueflokken og er takk gud for det!

Hvis du ble såret av noen av innleggene mine så beklager jeg på det sterkeste, det var absolutt ikke meningen!

Her beklager du og jeg svarer: "Jeg blir ikke såret". Så skriver du:

Jeg er ikke her for å krangle, men blir lei meg når jeg ser unge konvertitter gjenta den samme feilen som de muslimskfødte.

I neste setning dømmer du ved å si at konvertitter og muslimskfødte tar feil! Så spør jeg deg: "hvem er du til å dømme muslimskfødte og konvertitter?!"

Dette har du ikke svart på! Hvis du sier at du bruker hjernen, ville du hatt litt selvinnsikt og sett hva du skriver.

Det er bra du velger å ikke være sau som følger saueflokken. Det ser mer ut som om det passer deg å være bikkjen som bjeffer rundt saueflokken. Jeg derimot liker å ha en rolle som skuer av terrenger og perspektiver. Derfor setter jeg pris på bikkjen som bjeffer, for den har en viktig rolle i det store og det hele. Den kan være enn venn og beskytter i gode og dårlige tider. Sauene spiller sin rolle her i livet også. De er ulike og unike på sin måte. Kjærlighet og barmhjertighet skal både bikkjen og sauene få! Kanskje jeg vil være en Gudsdyrker som gjeter sau og lam i fred og harmoni under Guds himmel!

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, jeg definerer ikke DEG. Jeg sier noe om ditt kjennskap til norsk, og kommenterer det faktum at du underkjenner språkets rikdom fordi du selv ikke behersker det. I fht temaet for tråden, som jeg ikke har planer om å mene noe om i det hele tatt, er det en biting og avsporing, men jeg syntes det var verdig en kommentar. Jeg aner en sjåvinisme under din nonsjalante og nedvurderende omtale av norsk språk, som er svært lite tiltalende.

Et påfallende trekk hos en debattant som ellers snakker mye om respekt og verdighet.

Jeg nedvurderer ikke det norske språket på noe som helst måte. Det er likedan mitt som ditt.

Jeg mener derimot at saklighet ikke skal vike unna på bekostning av nasjonal, etnisk eller religiøs tilhørighet og tilknytning med tanke på det norske. Når jeg viser til andre språk som er rikere enn den germanske språkgruppen/familien (inkl. norsk) så er det fra et vitenskapelig ståsted og ikke ut ifra følelsesmessig tilknytning til Norge og det norske.

Jeg håper at du kan se nyansene med et åpent sinn framfor et dømmende og "bitende" sinn, slik du beskriver din intensjon. We dont want no biting dogs :nei: .

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg nedvurderer ikke det norske språket på noe som helst måte. Det er likedan mitt som ditt.

Jeg mener derimot at saklighet ikke skal vike unna på bekostning av nasjonal, etnisk eller religiøs tilhørighet og tilknytning med tanke på det norske. Når jeg viser til andre språk som er rikere enn den germanske språkgruppen/familien (inkl. norsk) så er det fra et vitenskapelig ståsted og ikke ut ifra følelsesmessig tilknytning til Norge og det norske.

Jeg håper at du kan se nyansene med et åpent sinn framfor et dømmende og "bitende" sinn, slik du beskriver din intensjon. We dont want no biting dogs :nei: .

Det er ingen nyanser å se. Og du fortsetter i samme spor. Beklagelig. Jeg tror du svever i umiddelbar fare for å få ræva full av tenner.

De som gjorde norske forfattere og lyrikere til kjente navn over hele verden, så nok språkets rikdom i et helt annet lys enn du gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er ingen nyanser å se. Og du fortsetter i samme spor. Beklagelig. Jeg tror du svever i umiddelbar fare for å få ræva full av tenner.

De som gjorde norske forfattere og lyrikere til kjente navn over hele verden, så nok språkets rikdom i et helt annet lys enn du gjør.

Det som gjorde norske forfattere verdenskjente var etter min mening emnene de skrev om og måten de brukte språket på i sine verk. Jeg kan prøve å billedgjøre det for deg:

Det som skiller en maler fra en annen er måten en maler bruker penselen og fargene på. Det som skiller fargene på samme måte som språk er fargesammensetningen eller språksammensetningen. Det er samme som språksammensetningen at germanske språk ikke har lik språksammensetningen som semitiske språk. Jeg snakker verken om maleren, forfattere eller verkene. Jeg snakker om selve språket og ikke bruken av språket. Jeg trodde du så nyansene!

Tror det er lurt å sette en stopper her! Dette er avsporing på sitt beste :fisk:

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp konvertert til Islam. Jeg lurte på hvor man finner dua på norsk

Takk for svar :)

Hva er "dua"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er "dua"?

Bønn som å be om noe, men som i gjen ikke er det samme som en rituaell bønn/ tilbedelse.

I Islam er det ganske mange bønner/ dua som framkommer i ulike hadither fra profeten Mohammad. De er ofte veldig unike, fine og dekkende å kunne/ lese hvis man ønsker å leve sprituelt/ åndelig. Det er det hun spør om. Om det finnes på norsk.

Endret av omarel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bønn som å be om noe, men som i gjen ikke er det samme som en rituaell bønn/ tilbedelse.

I Islam er det ganske mange bønner/ dua som framkommer i ulike hadither fra profeten Mohammad. De er ofte veldig unike, fine og dekkende å kunne/ lese hvis man ønsker å leve sprituelt/ åndelig. Det er det hun spør om. Om det finnes på norsk.

Ok! Rart at tråden sporet slik av pga dette spørsmålet. :sukk:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...