fruBeist Skrevet 21. februar 2013 #21 Skrevet 21. februar 2013 Ja, jeg er klar over det, men det er mange som blander de ordene. Nettopp Derfor er det greit å få fram en liten oppklaring 2
Gjest *Maja* Skrevet 21. februar 2013 #22 Skrevet 21. februar 2013 Jeg er overbevist at det er medfødt. Ingen VELGER å være homofil. Som mine homofile venner sier: man velger da vitterlig ikke å gjøre oppveksten vanskeligere for seg selv med å være homofil. De skulle ønske at de hadde sluppet de utfordringene som det har medbringt som barn og ungdom. Som voksne som er trygg på seg selv og har akseptert seg selv så er det en annen sak, men de fleste av dem har hatt en ekstra tøff oppvekst pga legningen sin. Det er tøft nok å vokse opp så det er om en ikke skal ha de utfordringene homofili medfører i tillegg. Man kan ikke velge hvem man forelsker seg i. Uansett kjønn. 4
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #23 Skrevet 21. februar 2013 Jeg er overbevist at det er medfødt. Ingen VELGER å være homofil. Som mine homofile venner sier: man velger da vitterlig ikke å gjøre oppveksten vanskeligere for seg selv med å være homofil. De skulle ønske at de hadde sluppet de utfordringene som det har medbringt som barn og ungdom. Som voksne som er trygg på seg selv og har akseptert seg selv så er det en annen sak, men de fleste av dem har hatt en ekstra tøff oppvekst pga legningen sin. Det er tøft nok å vokse opp så det er om en ikke skal ha de utfordringene homofili medfører i tillegg. Man kan ikke velge hvem man forelsker seg i. Uansett kjønn. Når man snakker om miljøpåvirkninger, handler det jo ikke om valgfrihet. Dersom du er oppvokst i et hjem hvor du blir fysisk mishandlet av foreldre, kan en konsekvens være at du får problemer med å stole på folk, blir deprimert, får vanskeligheter med å åpne seg og generelle problemer med sosiale relasjoner. Dette er da problemer forårsaket av miljøet man vokser opp i. Det er dermed ikke sagt at man velger å bli disse tingene, men at man blir det som en konsekvens. Anonym poster: 993be2ce64f0f4f532a8aadd3a1a1e25 4
Gjest *Maja* Skrevet 21. februar 2013 #24 Skrevet 21. februar 2013 Når man snakker om miljøpåvirkninger, handler det jo ikke om valgfrihet. Dersom du er oppvokst i et hjem hvor du blir fysisk mishandlet av foreldre, kan en konsekvens være at du får problemer med å stole på folk, blir deprimert, får vanskeligheter med å åpne seg og generelle problemer med sosiale relasjoner. Dette er da problemer forårsaket av miljøet man vokser opp i. Det er dermed ikke sagt at man velger å bli disse tingene, men at man blir det som en konsekvens. Anonym poster: 993be2ce64f0f4f532a8aadd3a1a1e25 Så du påstår at homofili er en sinnsstemning på lik linje med depresjon?
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #25 Skrevet 21. februar 2013 Så du påstår at homofili er en sinnsstemning på lik linje med depresjon? Overhodet ikke. Det mange forskere mener, er at homofili er en konsekvens som følge av miljøet man vokser opp. Det er altså ikke snakk om at folk får velge legning. Anonym poster: 993be2ce64f0f4f532a8aadd3a1a1e25 2
Gjest *Maja* Skrevet 21. februar 2013 #26 Skrevet 21. februar 2013 Overhodet ikke. Det mange forskere mener, er at homofili er en konsekvens som følge av miljøet man vokser opp. Det er altså ikke snakk om at folk får velge legning. Anonym poster: 993be2ce64f0f4f532a8aadd3a1a1e25 Så kompisen min som er homo som vokste opp med gode foreldre, godt nettverk, sporty og uten traumer ble homo fordi....? 2
AnonymBruker Skrevet 21. februar 2013 #27 Skrevet 21. februar 2013 Så kompisen min som er homo som vokste opp med gode foreldre, godt nettverk, sporty og uten traumer ble homo fordi....? Jeg har da aldri sagt man blir homofil av traumatiske opplevelser? Dette: "Dersom du er oppvokst i et hjem hvor du blir fysisk mishandlet av foreldre, kan en konsekvens være at du får problemer med å stole på folk, blir deprimert, får vanskeligheter med å åpne seg og generelle problemer med sosiale relasjoner." er bare et bilde på hvordan miljøet kan påvirke en person uten at personen velger å bli slik... Det er ikke direkte knyttet opp mot homofili, og jeg har aldri ytret at man blir homofil dersom man har en hard oppvekst av noe slag. Faktisk så tror jeg at homofili er medfødt. Grunnen til at jeg kommenterte din kommentar, er fordi du fremstiller det som om man kan velge om man vil bli homofil eller heterofil når det er snakk om miljøpårvirkninger, noe som er fullstendig på vidda. Anonym poster: 993be2ce64f0f4f532a8aadd3a1a1e25 4
fruBeist Skrevet 21. februar 2013 #28 Skrevet 21. februar 2013 Så kompisen min som er homo som vokste opp med gode foreldre, godt nettverk, sporty og uten traumer ble homo fordi....? En grunn til at forskere aldri kommer fram til noen konklusjon på hvorfor noen blir homo er kanskje fordi det finnes mange grunner til at folk blir homo. Teorien med at jo flere gutter en kvinne har født, jo større sjanse er det for at de yngste blir homo gir jo inget svar på hvorfor kvinner eller eldstemann i søskenflokken er homo. Selv tror jeg på både arv og miljø. Selv er jeg født homo, men kjenner minst to som i alle fall til dels har blitt homo gjennom miljø og hendelser i oppveksten (noe de sier selv). Det er fortsatt ikke et valg de har tatt. 2
Gjest BettyBoop Skrevet 21. februar 2013 #29 Skrevet 21. februar 2013 Så kompisen min som er homo som vokste opp med gode foreldre, godt nettverk, sporty og uten traumer ble homo fordi....? hvorfor må man ha dårlige foreldre, dårlig nettverk usporty og med traumer for å bli homo? 1
Gjest *Maja* Skrevet 22. februar 2013 #30 Skrevet 22. februar 2013 (endret) Jeg har da aldri sagt man blir homofil av traumatiske opplevelser? Dette: "Dersom du er oppvokst i et hjem hvor du blir fysisk mishandlet av foreldre, kan en konsekvens være at du får problemer med å stole på folk, blir deprimert, får vanskeligheter med å åpne seg og generelle problemer med sosiale relasjoner." er bare et bilde på hvordan miljøet kan påvirke en person uten at personen velger å bli slik... Det er ikke direkte knyttet opp mot homofili, og jeg har aldri ytret at man blir homofil dersom man har en hard oppvekst av noe slag. Faktisk så tror jeg at homofili er medfødt. Grunnen til at jeg kommenterte din kommentar, er fordi du fremstiller det som om man kan velge om man vil bli homofil eller heterofil når det er snakk om miljøpårvirkninger, noe som er fullstendig på vidda. Anonym poster: 993be2ce64f0f4f532a8aadd3a1a1e25 hvorfor må man ha dårlige foreldre, dårlig nettverk usporty og med traumer for å bli homo? Om dere leser hva jeg har skrevet så mener jeg at homofili er medfødt og ville ha en vitenskapelig forklaring på hvordan noen kunne bli homofil av miljøårsake som noen ytret kunne være en mulighet. Jeg har skrevet klart og tydelig at ingen velger hvem de forelsker seg i uansett kjønn. Endret 22. februar 2013 av *Maja* 1
Gjest Armule Skrevet 22. februar 2013 #31 Skrevet 22. februar 2013 (endret) Om dere leser hva jeg har skrevet så mener jeg at homofili er medfødt og ville ha en vitenskapelig forklaring på hvordan noen kunne bli homofil av miljøårsake som noen ytret kunne være en mulighet. Jeg har skrevet klart og tydelig at ingen velger hvem de forelsker seg i uansett kjønn. Man velger ikke å være noe (f.eks. homofil), som følge av miljøpåvirkninger, heller. Dermed er det ikke nødvendigvis klokkeklart hvorvidt homofili kommer av arv eller miljø. Det er jo en grunn til at de lærde strides. Endret 22. februar 2013 av Cervix 6
Chiyo Skrevet 22. februar 2013 #32 Skrevet 22. februar 2013 Jeg er i alle fall ikke homofil på grunn av miljø. Jeg vokste riktig nok opp med brødre, men min min mor skulle alltid kle mer i rosa, og jeg fikk alltid dukker osv. Jeg fikk heller ikke leke med brødrene mine, og hadde jenter til venner. Men da jeg ble eldre kunne jeg godt henge mer med gutta. Og jeg ville alltid komme ut å leke når de var på lekeplassen, fordi jeg ville være liksom en av de. Jeg ville drive med skateboarding og fotball, noe mine egne brødre aldri hadde holdt på med. Jeg var bare med guttejente av natur. De prøvde å gjøre meg til en skikkelig jentejente, men jeg var bare ikke sånn. Jeg mener fast bestemt, at jeg er som jeg er, fordi jeg ble født sånn.
Gjest *Maja* Skrevet 22. februar 2013 #33 Skrevet 22. februar 2013 Man velger ikke å være noe (f.eks. homofil), som følge av miljøpåvirkninger, heller. Dermed er det ikke nødvendigvis klokkeklart hvorvidt homofili kommer av arv eller miljø. Det er jo en grunn til at de lærde strides. Miljøpåvirkning kan utvikle sinnsstemninger som depresjon, angst, spiseforstyrrelser etc. Men å "bli" homofil pga miljø høres ut som en tyttebær tur i skogen statement.
AnonymBruker Skrevet 22. februar 2013 #34 Skrevet 22. februar 2013 Trodde det var noe i forhold til hormonene som ble "feil" ? Anonym poster: e273e061be10d4d8affb17df92c61c74
Gjest Armule Skrevet 23. februar 2013 #35 Skrevet 23. februar 2013 Miljøpåvirkning kan utvikle sinnsstemninger som depresjon, angst, spiseforstyrrelser etc. Men å "bli" homofil pga miljø høres ut som en tyttebær tur i skogen statement. Nå er det også slik at det forskes på depresjon og genetikk, så at såkalte "sinnsstemninger" utvikles gjennom miljøpåvirkning er ikke nødvendigvis helt riktig. 2
makkapakka Skrevet 23. februar 2013 #36 Skrevet 23. februar 2013 det er en fetish eller en sykdom er min personlige teori.
Gjest *Maja* Skrevet 23. februar 2013 #37 Skrevet 23. februar 2013 Nå er det også slik at det forskes på depresjon og genetikk, så at såkalte "sinnsstemninger" utvikles gjennom miljøpåvirkning er ikke nødvendigvis helt riktig. Fair enough. Sinnslidelser kan også komme av arv fra familie. Men depresjon, spiseforstyrrelser, alvorlige sinnslidelser etc har en vitenskapelig forklaring. Men ingen vitenskap kan forklare hvordan noen kan BLI homofile. Se på dyreriket det noen dyr lever sammen og parer seg seg med samme kjønn. hvordan skal arv og miljø forklare det? Det er derfor jeg er overbevist om at dette er medfødt, at det er noe som er bestemt inni magen til mor.
Gud Skrevet 23. februar 2013 #38 Skrevet 23. februar 2013 En ting er sikkert, teorien om det er arvelig, den tror jeg ikke noe på Hvis det er genetisk er det veldig sannsynlig at det også er arvelig. Miljøpåvirkning kan utvikle sinnsstemninger som depresjon, angst, spiseforstyrrelser etc. Men å "bli" homofil pga miljø høres ut som en tyttebær tur i skogen statement. Jeg synes det høres helt fornuftig ut at noen har blitt påvirket i oppveksten til å få visse preferanser i sitt kjærlighetsliv. Også når det gjelder kjønn. Du spør etter en vitenskapelig forklaring på dette, men det kan jeg ikke gi. Kan du gi en vitenskapelig forklaring på hvorfor det bare kan være medfødt? Når det gjelder å velge hvem man blir forelsket i, så tror jeg vi gjør dette. Da tenker jeg ikke på at vi gjør et bevisst valg, men at forelskelse ikke er noe som "bare skjer". Hvis dette ikke hadde vært tilfelle er det helt utrolig at to personer tilfeldigvis forelsker seg i akkurat hverandre. 1
Gjest Armule Skrevet 23. februar 2013 #39 Skrevet 23. februar 2013 Fair enough. Sinnslidelser kan også komme av arv fra familie. Men depresjon, spiseforstyrrelser, alvorlige sinnslidelser etc har en vitenskapelig forklaring. Men ingen vitenskap kan forklare hvordan noen kan BLI homofile. Se på dyreriket det noen dyr lever sammen og parer seg seg med samme kjønn. hvordan skal arv og miljø forklare det? Det er derfor jeg er overbevist om at dette er medfødt, at det er noe som er bestemt inni magen til mor. Man må gjerne være overbevist, for all del. Nå er det en gang sånn at forskning er delt innenfor dette, så foreløpig vet man ikke hvilke av disse teoriene (arv og miljø) som er riktig. For å være klar på det: Jeg argumenterer verken for eller imot at homofili er et resultat av miljø, ei heller arv. Jeg erkjenner bare at forskning ikke har kommet så langt at vi vet. Jeg holder også en knapp på at det er snakk om arv, men jeg går ikke derfra til å kalle en annens teori for "tyttebærtur ut i skogen". 1
fruBeist Skrevet 23. februar 2013 #40 Skrevet 23. februar 2013 det er en fetish eller en sykdom er min personlige teori. Til info, sykdomsdiagnosen ble opphevet i 1977. Og når det gjelder fetish, for meg handler ikke legninga først og fremst om seksuallivet, men følelseslivet. Seksuallivet er selvfølgelig en del av følelseslivet, men ingen definerende faktor. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå