Gå til innhold

Noen som kan spansk og/eller som kan varmt anbefale ett språkkurs?


Solros

Anbefalte innlegg

Jeg har nå 3 vintre på rappen feriert i Spania og de to siste gangene så har jeg truffet på en spanjol som jeg ønsker å bli bedre kjent med. Pr idag så går det på engelsk, men jeg kunne gjerne ha tenkt med å lære spansk siden hans foreldre og barn bare prater spansk.

Det ligger mange kurs ute på nettet, men jeg føler jeg går meg litt vill i hva jeg bør velge. Bør jeg velge å gå på ett kurs med andre folk, eller kan jeg klare det med ett nettkurs, hva er egentlig best? Jeg bor i Oslo/akershus området.

Videre så har jeg prøvd meg litt på noen enkle fraser som jeg har sendt på mobilen til han, men har da fått tilbake Que quiere desir som jeg tror betyr noe slikt som "hva mener du?"...så da var tydeligvis min oversettelse ikke god nok eller så har jeg ikke helt forstått basisen på jeg, deg, meg osv. Så vil det uansett hvor i Spania du er være lik skrivemåte ala slik vi har bokmål i Norge eller vil dette være forskjellig? Er det å prate spansk svært forskjellig alt etter hvor du er i Spania ala dialekter vi har i Norge?

Hva vil f.eks enkle fraser som:

Jeg tenker på deg

Jeg savner deg ...osv være på spansk?

Noen som har noen nettsteder å anbefale hvor det ligger noe informasjon om spansk opplæring på nett?

Ble mange spørsmål, men håper virkelig noen tar seg tid til å hjelpe meg litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke så mange gode ideer, men vil gjerne følge med videre her!

Jeg er 17 år, og hadde en kjæreste da jeg var 14 som snakket spansk. I det korte halvåret vi var sammen så lærte jeg meg veldig mye (kun fordi han snakket mye spansk daglig med venner og familie, og jeg spurte sånn innimellom hva betyr det ordet) og da kom liksom en del av seg selv, når du kan noen ord.

Det som også hjalp veldig var å høre på spansk musikk, da skjønner man en del bare ved å se på videoen og høre på sangene. Og var det noen ord jeg lurte på brukte jeg google transelate.

Nå vil ikke jeg si at jeg snakker spansk, men jeg kan en del, og det kjennes lett ut allerede og det går riktig vei. Så jeg vil anbefale deg å gjøre noe sånt! Det kan gjøre det å lære seg språk morsommere og lettere! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå 3 vintre på rappen feriert i Spania og de to siste gangene så har jeg truffet på en spanjol som jeg ønsker å bli bedre kjent med. Pr idag så går det på engelsk, men jeg kunne gjerne ha tenkt med å lære spansk siden hans foreldre og barn bare prater spansk.

Det ligger mange kurs ute på nettet, men jeg føler jeg går meg litt vill i hva jeg bør velge. Bør jeg velge å gå på ett kurs med andre folk, eller kan jeg klare det med ett nettkurs, hva er egentlig best? Jeg bor i Oslo/akershus området.

Du lærer ikke spansk eller for den saks skyld noe språk ved å ta bare ett kurs. Det skal nok mer til.

Anonym poster: 8abb5a47b6d68339103949d9780db44a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil absolutt anbefale deg å ta et kurs, det er veldig vanskelig å lære er språk på egenhånd. Du trenger jo også noen å praktisere med underveis ;)

Men noe konkret forslag til kurs har jeg ikke, men jeg har hørt mye bra om kurs hos folkeuniversitetet selvom det gjaldt et annet språk enn spansk. Ofte er det vel avhengig av lærere og gruppa du havner på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå mente jeg jo ett kurs sett i forhold til grunnkurs, videregående osv. Poenget var om det fantes kurs man kunne ta via nettet gjerne sammen med andre hvor man hadde nettbasert opplæring eller om jeg fysisk må gå ut av huset og kjøre mange mil for å komme dit. Dagene blir korte med jobb, historiestudie, familie osv så hadde håpet jeg fant noe på nettet som var brukbart og som noen hadde erfaring med :) Jeg også prater med min venn hver kveld og når jeg tekster ham på mobilen så bruker jeg konsekvent spansk så jeg lærer, og da sier han som regel ifra hvis han ikke forstår en døyt av det jeg har skrevet, eller hvis han ser jeg har skrevet eller bøyd ett ord feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale holaquetal.com. Veldig bra internettbasert språkkurs og man får snakke med en lærer på videosamtale et visst antall ganger. Husker ikke hvor mye det koster.

Anonym poster: fb1edeabe5781bab1ce6ea50b7c70307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at de har flere "språk" i Spania, slik vi har bokmål og nynorsk. I Spania har de vel 4 tror jeg.

Nei, spansk er spansk. De snakker selvfølgelig litt forskjellig rundt omkring. I tillegg så har de et eget språk i Katalonia og Baskerland bl.a., men det er egne språk selv om det kanskje ligner mer enn f.eks. samisk og norsk. Jeg kjenner bare til katalansk. Bokmål og nynorsk er norsk. Det er nok et litt sært norsk fenomen.

Anonym poster: fb1edeabe5781bab1ce6ea50b7c70307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosetta Stone er imo det beste språkprogrammet! Litt dyrt da.

Eller så finnes det mange billige app'er du kan begynne med. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan anbefale holaquetal.com. Veldig bra internettbasert språkkurs og man får snakke med en lærer på videosamtale et visst antall ganger. Husker ikke hvor mye det koster.

Anonym poster: fb1edeabe5781bab1ce6ea50b7c70307

Fant hjemmesiden deres, men mulig jeg er veldig "grønn", men jeg finner ingen priser eller påmeldingsskjema :(

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosetta Stone er imo det beste språkprogrammet! Litt dyrt da.

Eller så finnes det mange billige app'er du kan begynne med. :)

239 Euro er litt dyrt ja, men da har man vel tilgang så lenge man vil regner jeg med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rosetta Stone er imo det beste språkprogrammet! Litt dyrt da.

Eller så finnes det mange billige app'er du kan begynne med. :)

Forslag til apper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant hjemmesiden deres, men mulig jeg er veldig "grønn", men jeg finner ingen priser eller påmeldingsskjema :(

Jeg tror du kan få tilgang til noe gratis og hvis du vil ha full tilgang koster det 24,90 euro per måned. Jeg likte det veldig godt fordi det er så interaktivt. Du kan chatte med folk fra hele verden, se videoer, spille spill , i tillegg til øvelser selvfølgelig og videosamtaler med lærere. Det var rett og slett så gøy at jeg gjerne satt flere timer hver kveld. :-)

Anonym poster: fb1edeabe5781bab1ce6ea50b7c70307

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Husk at de har flere "språk" i Spania, slik vi har bokmål og nynorsk. I Spania har de vel 4 tror jeg.

"Spansk" som vi kjenner det heter Castellano, og det er ett av flere offisielle språk i Spania.

I tillegg har vi Catalán, Balear, Valenciano, Euskera ("baskisk"), Aranés og Gallego.

Og en haug med andre dialekter.

Nei, spansk er spansk. De snakker selvfølgelig litt forskjellig rundt omkring. I tillegg så har de et eget språk i Katalonia og Baskerland bl.a., men det er egne språk selv om det kanskje ligner mer enn f.eks. samisk og norsk. Jeg kjenner bare til katalansk. Bokmål og nynorsk er norsk. Det er nok et litt sært norsk fenomen.

Anonym poster: fb1edeabe5781bab1ce6ea50b7c70307

Castellano og Euskera (baskisk) er som bokmål og samisk ja, det finnes ikke en eneste ting til felles.

Catalán derimot er mye mer likt Castellano, men likevel veldig annerledes på mange måter.

Hilsen spanjol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva vil f.eks enkle fraser som:

Jeg tenker på deg

Jeg savner deg ...osv være på spansk?

Pienso en ti / estoy pensando en ti

Te echo de menos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

"Spansk" som vi kjenner det heter Castellano, og det er ett av flere offisielle språk i Spania.

I tillegg har vi Catalán, Balear, Valenciano, Euskera ("baskisk"), Aranés og Gallego.

Og en haug med andre dialekter.

Castellano og Euskera (baskisk) er som bokmål og samisk ja, det finnes ikke en eneste ting til felles.

Catalán derimot er mye mer likt Castellano, men likevel veldig annerledes på mange måter.

Hilsen spanjol.

Ja, men han sa at Spania har flere språk som bokmål og nynorsk. Det blir feil. Man lærer å skrive spansk, eller castellano, så skrives det sånn i Spania og Sør Amerika. Ikke som her der det varierer fra kommune til kommune hvordan man skriver norsk. Katalansk ligner veldig på dialekten i Venezia om jeg ikke husker feil? Latinsk i hvert fall. Baskisk er vel mer keltisk?

Anonym poster: fb1edeabe5781bab1ce6ea50b7c70307

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "Yo tanbien cariño un beso"? Jeg trodde det het también, men siden han er spansk så vil jeg liksom ikke prøve meg på å korrigere han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spansk" som vi kjenner det heter Castellano, og det er ett av flere offisielle språk i Spania.

I tillegg har vi Catalán, Balear, Valenciano, Euskera ("baskisk"), Aranés og Gallego.

Og en haug med andre dialekter.

Castellano og Euskera (baskisk) er som bokmål og samisk ja, det finnes ikke en eneste ting til felles.

Catalán derimot er mye mer likt Castellano, men likevel veldig annerledes på mange måter.

Hilsen spanjol.

Så hvilket språk snakker de da på Gran Canaria? Føler noen ganger at når jeg bruker ordbøker og translate for å finne riktige ord så er det ikke alt han forstår...:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva betyr "Yo tanbien cariño un beso"? Jeg trodde det het también, men siden han er spansk så vil jeg liksom ikke prøve meg på å korrigere han :)

Det heter también, men mange spanjoler behersker ikke sitt eget skriftspråk så godt.

Det riktige ville vært; "Yo también, cariño, un beso" - jeg også, kjære, kyss.

Så hvilket språk snakker de da på Gran Canaria? Føler noen ganger at når jeg bruker ordbøker og translate for å finne riktige ord så er det ikke alt han forstår... :(

På Gran Canaria snakkes og skrives det castellano ( = "spansk" slik vi kjenner det), men de hadde vel for mange herrens år siden et eget språk: Guanche. Det er fremdeles er stort antall canarios med guanche-navn, og mange av stedene har guanche-navn. Også sier de ting som guagua i stedet for autobús, papas i stedet for patatas osv. Men det er vel ikke fler ord enn hva du kan telle på en hånd som er annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...