Gå til innhold

Firmaet vil at navnet mitt skal være tilgjengelig på nett - jeg nekter! Trenger råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om man lett vil ha tak i riktige personer kan løses ved å oppgi telefonnummeret til de ulike avdelingene innen bedriften, samt en felles mailadresse til de ulike avdelingene/ansvarsområdene. Man må ikke ha både navn, bilde, telefonnummer og mail til hver enkelt ansatt i de fleste bedrifter, man kommer ganske lett frem om man har kompetente resepsjonister og deler opp bedriften i en oversiktlig måte med klar kontaktinformasjon.

jeg skjønner TS veldig godt jeg, jeg hadde ikke blitt glad om noen av mine arbeidsgivere skulle lagt ut navnet mitt på nettsiden deres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ser ikke helt problemet. Det er da mye bedre at man kan få tak i de man skal uten å bruke masse tid på å styre med å spørre andre om din kontaktinformasjon i jobbsammenheng. Kontaktinformasjon på nett anser jeg som en selvfølge i dag, det gjør ting så utrolig mye lettere når man er i jobber med utstrakt kontakt med andre i organisasjoner/bedrifter.

Ser selvfølgelig at enkelte har behov for ekstra personvern, f. eks de som har vært med i vitneprogrammer, har mottatt trusler etc. men det er da ikke noe problem å ordne med et unntak for disse. Men 90% har jo ikke behov for dette, ser derfor ikke at det er noe galt i at man listes opp på bedriften.

At man ikke skal bli kontaktet på kveldstid forstår jeg, ønsker heller ikke dette selv. Men dette kan løses med at organisasjonen oppretter felles kontaktpunkter for de ulike seksjonene med e-post lister eller et e-post system og et felles tlf. nr. slik at den som er på vakt på det aktuelle tidspunktet får henvendelsene, ikke de som ikke har vakt/er på ferie. Dette er helt vanlig i f. eks ulike servicedeskfunksjoner.

Anonym poster: 6245184408cf1fd704fbfe802c031a31

Tror du virkelig folk bryr seg om tidspunkt når de absolutt vil ha tak i noen innad i bedriften. Jeg har fått folk som står og venter ved bilen min etter jobb når de ikke har fått tak i meg. Én gang fikk jeg besøk hjemme en lørdags formiddag fordi vedkommende ikke kunne vente til mandag å få problemet sitt løst.

Nei, her er jeg enig med TS.

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du virkelig folk bryr seg om tidspunkt når de absolutt vil ha tak i noen innad i bedriften. Jeg har fått folk som står og venter ved bilen min etter jobb når de ikke har fått tak i meg. Én gang fikk jeg besøk hjemme en lørdags formiddag fordi vedkommende ikke kunne vente til mandag å få problemet sitt løst.

Nei, her er jeg enig med TS.

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

Det handler da mye mer om ukultur i bedriften enn at man listes opp. Jeg står selv listet opp med både e-post og fullt navn samt telefon, og har kun hatt det problemet ekstremt sjelden, og jeg jobber også i en stilling der folk vil ha tak i deg rimelig kjapt om ting ikke fungerer som det skal. Likevel er ikke dette noe stort problem. Det har skjedd en håndfull ganger, men da må man jo faktisk si at de er nødt til å vente på tur, som alle andre som skal ha løst et problem/sak.

Du sier jo også at du fikk besøk en gang på en lørdag. Da kan vel ikke dette være et så stort problem? Med forbehold om at det ikke dreier seg om at f. eks psykotiske personer oppsøker sin psykolog eller lignende, men det er jo fullt mulig å beskytte personer i spesielt utsatte stillinger uten å innføre en policy om at ingen skal listes opp på nett, med de praktiske utfordringene det representerer i hverdagen. For min del er det mye flere fordeler ved at jeg og andre listes enn det er problemer med det.

Anonym poster: 6245184408cf1fd704fbfe802c031a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, som sagt: Mye av dette kan løses ved å opprette felles kontaktflater med felles e-post og vakttelefon for forskjellige avdelinger i bedriften, og så liste opp de ansatte under disse kontaktflatene. Da unngår den enkelte å bli kontaktet samtidig som kunder/kolleger/partnere kan få tak i de som er på vakt.

Anonym poster: 6245184408cf1fd704fbfe802c031a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler da mye mer om ukultur i bedriften enn at man listes opp. Jeg står selv listet opp med både e-post og fullt navn samt telefon, og har kun hatt det problemet ekstremt sjelden, og jeg jobber også i en stilling der folk vil ha tak i deg rimelig kjapt om ting ikke fungerer som det skal. Likevel er ikke dette noe stort problem. Det har skjedd en håndfull ganger, men da må man jo faktisk si at de er nødt til å vente på tur, som alle andre som skal ha løst et problem/sak.

Du sier jo også at du fikk besøk en gang på en lørdag. Da kan vel ikke dette være et så stort problem? Med forbehold om at det ikke dreier seg om at f. eks psykotiske personer oppsøker sin psykolog eller lignende, men det er jo fullt mulig å beskytte personer i spesielt utsatte stillinger uten å innføre en policy om at ingen skal listes opp på nett, med de praktiske utfordringene det representerer i hverdagen. For min del er det mye flere fordeler ved at jeg og andre listes enn det er problemer med det.

Anonym poster: 6245184408cf1fd704fbfe802c031a31

Personer som oppsøker hjemme til noen, fordi de vil ha ting løst er ikke være stabile i mine øyne. Er man ikke på jobb, så er man ikke på jobb. Jeg vet ikke med deg, men jeg har ett liv ved siden av jobben :fnise:

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personer som oppsøker hjemme til noen, fordi de vil ha ting løst er ikke være stabile i mine øyne. Er man ikke på jobb, så er man ikke på jobb. Jeg vet ikke med deg, men jeg har ett liv ved siden av jobben :fnise:

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

Selvfølgelig har man et liv siden av jobben og det er vel ikke så vanlig å oppsøke noen, men poenget var: Hvor stort problem var det egentlig i den store sammenheng hvis det bare skjedde en gang og det ikke medførte noen fare for din del? Å bli oppsøkt hjemme er spesielt, men man kan neppe tilskrives å være ustabilt kun basert på å gjøre det.

Alt som gjøres i jobbsammenheng har gjerne en kost/nyttevurdering i bunn, og min mening, basert på en del erfaring, er at liste over ansatte gjør både min og andres jobb vesentlig enklere i mange sammenhenger. Det veier som regel langt opp for ulempene ved at man kan bli kontaktet på kveldstid, noe som uansett i det store og hele kan løses gjennom felles nr. og/eller e-post samt at man ikke lister opp de som har spesielt utsatte stillinger. Har man ET tlf. nr. og EN e-post addresse for de ulike avdelingene så unngår man slikt.

Anonym poster: 6245184408cf1fd704fbfe802c031a31

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i kommunen og der står alle ansatte med fullt navn og mail, jeg ble ikke spurt.

Anonym poster: 655c417fc431f37bddfbd850a44b3e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...

I det fall ville jeg faktisk ha krevd en karikaturtegning eller liknende. Samt at navnet kan få være delvis tilgjengelig. Feks i stedet for Kari Nordmann ville jeg ha godkjent Kari N.

På den måten vil det være svært vanskelig for andre enn de som spesifikt søker deg opp å vite hvem du er. Men hvis en kunde ser etter Kari Normann ser hun sikkert da også Kari N og regner med at det er deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten og på våre nettsider er både navn, e-post og enkelte telefonnummer til alle ansatte helt tilgjengelig med et tastetrykk. Jeg antar at staten har sjekket ut lovligheten til dette før de har gjort det såpass tilgjengelig.

Tror ikke NAV og politiet er like åpne som oss, men hos oss er det hvert fall helt tilgjengelig. Jeg jobber i en nokså "utsatt" etat med mye kontakt med folk, men allikevel har min arbeidsgiver valgt å legge ut dette på nettet. Jeg ser ikke det helt store problemet heller.

Jeg har ALDRI fått mail på bakgrunn av dette og hvis jeg googler navnet mitt kommer ikke nettsidene til jobben min opp.

Anonym poster: b33712fa488bf8128a3803bfd00e8e58

Der har du jo offentlighetsloven som overstyrer alt. I staten sitt tilfelle er det nok sannsynligvis det motsatte som ville ha vert ulovlig. Altså det og IKKE ha informasjonen tilgjengelig.

Anonymous poster hash: 4bff1...ee1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arbeidssøkende, men det er helt uaktuelt å ha navnet mitt på nett. Hvordan ville dere ha sagt det på et evt intervju?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Jeg er arbeidssøkende, men det er helt uaktuelt å ha navnet mitt på nett. Hvordan ville dere ha sagt det på et evt intervju?

Noe må man akseptere hvis bedriften krever det. Det sagt så er det slik i de fleste bedrifter at det kun er nøkkelpersoner som har navn og telefonnummer lett tilgjengelig. Hvis de har alle navn tilgjengelige ville jeg ha gått med på en løsning som for eksempel kun fornavn, eller fornavn + karikaturtegning i stedet for bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er arbeidssøkende, men det er helt uaktuelt å ha navnet mitt på nett. Hvordan ville dere ha sagt det på et evt intervju?

Jeg ville ikke sagt noe om det på intervju, men jeg ville heller ikke søkt på jobb i et firma hvor policyen er at alle ansatte er på hjemmesiden - hvis det var viktig for meg å ikke være det.

Selv er jeg av mange grunner ukomfortabel med å ha navnet mitt publisert, men jeg har ingen god grunn slik som TS. Om grunnen til at man ikke vil være på hjemmesiden er noe a la TS sin, hadde jeg nok likevel søkt jobben og forklart senere hvorfor jeg av sikkerhetshensyn ville forbli anonym.

Det samme med TS - jeg ville sagt fra til tillitsvalgt eller en annen med ansvaret for dette, hatt en samtale under fire øyne og forklart situasjonen. Jeg kan ikke tenke meg at det er oppsigelsesgrunn at en ansatt ikke vil ha navnet sitt publisert. Du kan jo fremdeles ha visittkort som du gir ut til dine kontakter.

Anonymous poster hash: 848c6...634

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber som lærer, er altså ansatt i kommunen, og alle ansatte ligger ute på skolens hjemmeside med fullt navn og e-postadresse. Dette har vi aldri blitt spurt om og er meg bekjent ikke valgfritt. Jeg ser absolutt nytten av dette.

Kontaktlærerene har i tillegg sitt private mobilnummer der. Vi får 100 kr i måneden som kompensasjon for å være tilgjengelig på privaten, men har muligheten til å velge bort dette.

For deg, TS, ville jeg tatt det opp med tillitsvalgt, forklart situasjonen og bedt om et unntak pga. omstendighetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Mitt navn ligger ute på jobbens nettside. Jeg er ikke komfortabel med det, men har ingen "skikkelig" grunn. I tillegg står kontaktinformasjon (f.eks. e-post på jobb), men ikke privat kontaktinformasjon. De må be om tillatelse for å legge ut bilde, noe jeg og mange andre har takket nei til.

Jeg hadde takket nei til å være tilgjengelig på privaten for 100 kr/mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...