Gå til innhold

Firmaet vil at navnet mitt skal være tilgjengelig på nett - jeg nekter! Trenger råd.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Som dere ser i overskriften, så vil firmaet jeg jobber for at alle navnene til ansatte skal være tilgjengelig på vår nettside. Det er flere av oss som nekter, inkludert jeg.

Ledelsen vil at vi skal modernisere oss og derfor vil de at navnene våre skal legges ut på nett. "Som alle andre firmaer" Jeg nekter av personlig og sikkerhetsmessige grunner.

Hva slags rettigheter har jeg for å unngå at navnet mitt blir tilgjengelig? Har jeg noe valg i det hele tatt?

Anonym poster: bc79c4b089f3e24d76df72f0b18e7af0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke regelverket, men har lurt på det samme ang. bilde på nettsider. Hos oss ligger vi foreløpig bare ut med navn, men enkelte vil ha bilder på alle. Jeg er meget nøye med at jeg ikke vil ha bilder av meg på internett.

Anonym poster: 6104d97bcce7d0a25901e4a90651f450

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikke navn eller bilder av hensyn til ansattes privatliv; man skal ikke måtte bli plaget av andre pga jobben utenom arbeidstiden.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke noen har lov til å ha navn og bilde av deg på websiden uten videre, men det er normalt heller ikke hemmelig hvem som jobber i en bedrift/organisasjon. Så kanskje de kan insistere på å ha navn der, men ikke uten videre pga dette med privatliv - som jo er temmelig viktig.

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer vel egentlig mest på hva slags "sikkerhetsmessige grunner" det er for at du vil skjule hvor du jobber? Flau over jobben kanskje?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten og på våre nettsider er både navn, e-post og enkelte telefonnummer til alle ansatte helt tilgjengelig med et tastetrykk. Jeg antar at staten har sjekket ut lovligheten til dette før de har gjort det såpass tilgjengelig.

Tror ikke NAV og politiet er like åpne som oss, men hos oss er det hvert fall helt tilgjengelig. Jeg jobber i en nokså "utsatt" etat med mye kontakt med folk, men allikevel har min arbeidsgiver valgt å legge ut dette på nettet. Jeg ser ikke det helt store problemet heller.

Jeg har ALDRI fått mail på bakgrunn av dette og hvis jeg googler navnet mitt kommer ikke nettsidene til jobben min opp.

Anonym poster: b33712fa488bf8128a3803bfd00e8e58

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Lurer vel egentlig mest på hva slags "sikkerhetsmessige grunner" det er for at du vil skjule hvor du jobber? Flau over jobben kanskje?

Tenk litt utenfor boksen. Kan jo hende hun har en ex som er dømt for vold og som hun ikke vil skal vite hvor hun jobber for eksempel.

Dette var ikke ment som spekulasjoner på TS sitt privatliv, men et svar om at det finnes flere årsaker til at noen ikke ønsker navn/bilde på nett.

Anonym poster: 6cb816275add8cb8b9ad867f68628183

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Som dere ser i overskriften, så vil firmaet jeg jobber for at alle navnene til ansatte skal være tilgjengelig på vår nettside. Det er flere av oss som nekter, inkludert jeg.

Ledelsen vil at vi skal modernisere oss og derfor vil de at navnene våre skal legges ut på nett. "Som alle andre firmaer" Jeg nekter av personlig og sikkerhetsmessige grunner.

Hva sier ledelsen da, viser de til noen lovhjemmel eller lignende om at de er i sin fulle rett? Eller er det dere som må skaffe dokumentasjon på at de ikke kan tvinge dere?

Anonym poster: 6104d97bcce7d0a25901e4a90651f450

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk litt utenfor boksen. Kan jo hende hun har en ex som er dømt for vold og som hun ikke vil skal vite hvor hun jobber for eksempel.

Dette var ikke ment som spekulasjoner på TS sitt privatliv, men et svar om at det finnes flere årsaker til at noen ikke ønsker navn/bilde på nett.

Anonym poster: 6cb816275add8cb8b9ad867f68628183

Takk. Det er nettopp derfor jeg ikke vil ha navnet mitt tilgjengelig på nett.

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva sier ledelsen da, viser de til noen lovhjemmel eller lignende om at de er i sin fulle rett? El. ler er det dere som må skaffe dokumentasjon på at de ikke kan tvinge dere?

Anonym poster: 6104d97bcce7d0a25901e4a90651f450

Vi må skaffe dokumentasjon selv. Jeg står på mitt og gitt klar beskjed om at jeg heller går på dagen enn at navnet mitt ligger tilgjengelig på nett. De har også fått beskjed om hvorfor. Da har de ett lite dilemma. Hvis jeg slipper så kommer andre kollegaer til å kreve å få navnet sitt fjernet.

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke regelverket, men har lurt på det samme ang. bilde på nettsider. Hos oss ligger vi foreløpig bare ut med navn, men enkelte vil ha bilder på alle. Jeg er meget nøye med at jeg ikke vil ha bilder av meg på internett.

Du kan vise til åndsverkloven §45c som sier at det kreves samtykke fra den som er avbildet. Det gjelder både åpne nettsider og vanligvis også intranett.

Anonym poster: 11963ff7a50f58e68cf1a77519ae7b82

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer vel egentlig mest på hva slags "sikkerhetsmessige grunner" det er for at du vil skjule hvor du jobber? Flau over jobben kanskje?

Sikkert pga ekle mennesker som deg, som ikke eier folkeskikk eller respekt for privatliv. Hva faen bryr det deg? denne tråden ble faktisk ikke laget for deg som lurer på hva andre gjør,men ts vil gjerne vite sine rettigheter. Gå og forfølge noen bloggere.

Anonym poster: 9158eeb3d134e18e6f61f70186ea3fc9

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i staten og på våre nettsider er både navn, e-post og enkelte telefonnummer til alle ansatte helt tilgjengelig med et tastetrykk. Jeg antar at staten har sjekket ut lovligheten til dette før de har gjort det såpass tilgjengelig.

Tror ikke NAV og politiet er like åpne som oss, men hos oss er det hvert fall helt tilgjengelig. Jeg jobber i en nokså "utsatt" etat med mye kontakt med folk, men allikevel har min arbeidsgiver valgt å legge ut dette på nettet. Jeg ser ikke det helt store problemet heller.

Jeg har ALDRI fått mail på bakgrunn av dette og hvis jeg googler navnet mitt kommer ikke nettsidene til jobben min opp.

Anonym poster: b33712fa488bf8128a3803bfd00e8e58

Nå har du vel egen mailadr for dette? Har selv vært i staten, og der hadde alle lik mailadr. Gikk inn på deres sider for denne mail. Staten har lov, for det er off. hvem som jobber der. Jeg hadde ikke tlf opplyst der,noe jeg ikke ville

Anonym poster: 0b1f0e09ba1803761d73e027cb117935

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg jobber i staten og på våre nettsider er både navn, e-post og enkelte telefon. Onummer til alle ansatte helt tilgjengelig med et tastetrykk. Jeg antar at staten har sjekket ut lovligheten til dette før de har gjort det såpass tilgjengelig.

Tror ikke NAV og politiet er like åpne som oss, men hos oss er det hvert fall helt tilgjengelig. Jeg jobber i en nokså "utsatt" etat med mye kontakt med folk, men allikevel har min arbeidsgiver valgt å legge ut dette på nettet. Jeg ser ikke det helt store problemet heller.

Jeg har ALDRI fått mail på bakgrunn av dette og hvis jeg googler navnet mitt kommer ikke nettsidene til jobben min opp.

Anonym poster: b33712fa488bf8128a3803bfd00e8e58

Heldig du da som lever et anonymt liv.

Jeg er heller ikke fan av å ha navn og bilde av meg tilgjengelig på nett, men jobben har likevel lagt ut dette på nettsiden. Jeg ble oppsøkt på jobb av menn jeg har snakket med på byen ved å søke på fornavn og jobb. Det er stortsett hyggelige menn som tåler å bli avvist, men noen kan finne på å prøve flere ganger. Det er ekkelt.

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I usa så var en sinnsforvirret mann sinna på en bedrift, han så på hjemmesiden deres som hadde navn, adresse, nummer og når arbeids tider de var tilgjengelig.

Den mannen drepte 5/23 ansatte før politiet klarte å pågripe mannen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om en som jobbet i barnevernet i en liten bygd, som ble oppsøkt midt på natta i huset sitt etter at noen sporet henne opp gjennom nettet. Forstår godt hvorfor man ikke vil ha informasjon som gjør en person lett sporbar på nett. Man vet aldri hva enkelte er istand til å finne på. Enkelte er helt syke i hodet.

Anonym poster: 85c3c8d5b138e61033b5a909dcbdcb96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Lurer vel egentlig mest på hva slags "sikkerhetsmessige grunner" det er for at du vil skjule hvor du jobber? Flau over jobben kanskje?

Kjente jeg ble flau på dine vegne når jeg leste dette. Så fordomsfull og sneversynt.

Synd du ikke er anonym, for dette er ikke ment som personhets.

Anonym poster: 079b1beedfc7a5995180a3a86fb4c571

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, alle sammen.

Da føler jeg meg mer forberedt før ett nytt møte på mandag:)

TS

Anonym poster: d1ccd88f1e9105e77152f7dfd77f7c62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke helt problemet. Det er da mye bedre at man kan få tak i de man skal uten å bruke masse tid på å styre med å spørre andre om din kontaktinformasjon i jobbsammenheng. Kontaktinformasjon på nett anser jeg som en selvfølge i dag, det gjør ting så utrolig mye lettere når man er i jobber med utstrakt kontakt med andre i organisasjoner/bedrifter.

Ser selvfølgelig at enkelte har behov for ekstra personvern, f. eks de som har vært med i vitneprogrammer, har mottatt trusler etc. men det er da ikke noe problem å ordne med et unntak for disse. Men 90% har jo ikke behov for dette, ser derfor ikke at det er noe galt i at man listes opp på bedriften.

At man ikke skal bli kontaktet på kveldstid forstår jeg, ønsker heller ikke dette selv. Men dette kan løses med at organisasjonen oppretter felles kontaktpunkter for de ulike seksjonene med e-post lister eller et e-post system og et felles tlf. nr. slik at den som er på vakt på det aktuelle tidspunktet får henvendelsene, ikke de som ikke har vakt/er på ferie. Dette er helt vanlig i f. eks ulike servicedeskfunksjoner.

Anonym poster: 6245184408cf1fd704fbfe802c031a31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...