Gå til innhold

Fikk ca. 3 mill. inn på konto i november 2012


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvis det er slik at bedriften har punchet feil konto nr ved betaling av levr. faktura vil det oppdages når levr. ikke har mottatt betaling. Dog, så er det veldig merkelig at de ikke har funnet det ut, spes. siden det skjedde i nov.

Bedriften vil kreve beløpet tilbake, og det umoralsk av deg å la pengene stå pga renter. Det blir det samme som at bedriften skal belaste deg for forsinkelsesrenter og purregebyr - satt på spissen.

Det er menneskeligå gjøre feil, men det er sært at bedriften/banken ikke har oppdaget dette!

En annen ting... Ved betaling av levr. faktuarer er kid oppgitt, kid nr er sporet til konto nr, og det blir en feilmelding om dette ikke stemmer overens, og betalingen kan ikke gjennomføres. Ved manuel betaling taster man kontonr manuelt, og da kan man taste feil. MEN... I de fleste bedrifter er det 2 stk som godkjenner betalinger, for at feil ikke skal gjøres. Godkjenner nr 2 skal dobbelsjekke at beløp og konto nr stemmer.

Om dette ikke er en trolletråd, skjønner jeg ikke at du tør å la disse pengene stå!

Og selv om nr. 2 dobbeltsjekket og pengene sendes feil - så vet de jo til hvilken konto de har sendt de. Spesielt når noen snart burde etteryse betalingen sin på 3 mill...

Anonym poster: 96a860196fe150ebeb3d06a755245d1f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drit i folka her, de skulle gjerne vært i dine sko nå! Jeg hadde latt pengene bli der jeg, i ca 5 år :P Så hadde jeg dratt til utlandet, og tatt ut alt :P

Mhm, bare at da ville du aldri kunne dratt tilbake til Norge mer, for da vil du bli pågrepet for tyveri i millionklassen idét du lander på Gardermoen. Kanskje før det også, hvis firmaet anmelder deg og du blir etterlyst internasjonalt. Veldig lurt, anbefaler det virkelig.

Håper noe sånt aldri skjer meg. Men jeg hadde hvertfall hatt moral og rettferdighetssans nok til å ringe banken og si at jeg tror det har skjedd en ørliten feil i en transaksjon et steds, og at de millionene dessverre ikke er mine ;)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adriane

Hmmm... det slo meg plutselig.... dette store firmaet som har overført disse 3 millionene heter ikke tilfeldigvis Norsk Tipping? ;):lur:

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen tusen inn på konoten min en gang. Da måtte jeg godkjenne at vedkommende fikk pengene tilbake. Banken sa at jeg kunne nekte og dermed beholde pengene.

Var snakk om sparepengene til en liten jente, så det hadde jeg ikke samvittighet til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk noen tusen inn på konoten min en gang. Da måtte jeg godkjenne at vedkommende fikk pengene tilbake. Banken sa at jeg kunne nekte og dermed beholde pengene.

Var snakk om sparepengene til en liten jente, så det hadde jeg ikke samvittighet til.

Her er det jaggu mye rart på denne tråden.

"Banken sa at jeg kunne nekte"

Selvfølgelig kunne du nekte. men, hva trodde du hadde skjedd da?

Tror du at du fikk beholde pengene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det jaggu mye rart på denne tråden.

"Banken sa at jeg kunne nekte"

Selvfølgelig kunne du nekte. men, hva trodde du hadde skjedd da?

Tror du at du fikk beholde pengene?

Denne fyren fikk brukt opp 378.000 og betalte ikke tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er det jaggu mye rart på denne tråden.

"Banken sa at jeg kunne nekte"

Selvfølgelig kunne du nekte. men, hva trodde du hadde skjedd da?

Tror du at du fikk beholde pengene?

Jeg har DNB ( ikke at det skal ha noe å si hvilken bank, bare nevner det ). En gang fikk jeg innbetalt 18000 fra en privatperson, ble ganske satt ut og sjekket vedlegget hva som stod, og det stod "betaling for hesten XXXX". Da har vel noen kjøpt seg hest og betalt til feil kontonummer. Jeg ringte banken selv og sa i fra, og de sa at avsender selv hadde forsøkt å oppspore meg og at jeg måtte snarest overføre pengene tilbake. Jeg fikk et kontonummer og overførte pengene tilbake. Det var ikke noe "du kan nekte, og sånn" der i gården.

Anonym poster: f843d026613711916be36096281c381d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne fyren fikk brukt opp 378.000 og betalte ikke tilbake.

Kanskje fordi han ikke hadde nok penger til å tilbakebetale? Dessuten var dette i 2006, og det står at banken lagt om sikkerhetsrutinene, slik at feil oppdages.

Samme prinsipp om du ved en feil skulle få utbetalt for mye lønn, det oppdages og du må betale tilbake. Jævlig dumt å ikke være ærlig en slik stund!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg opplevde noe lignende men i mye mindre skala. Jeg fikk i underkant av 10 tusen kroner inn på kontoen som ikke var mine. Dessverre brukte jeg disse pengene uten å oppdage feilen. Ganske snart fikk jeg brev fra banken med innkalling til et møte. På møtet opplyste de om feiloverføringen, og fortalte at det forventes at man følger bedre med. Deretter sendte de beløpet til inkasso, og avsluttet kundeforholdet mitt i banken.

Anonym poster: 29770575914b877d48a9e55553a9ab21

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm... det slo meg plutselig.... dette store firmaet som har overført disse 3 millionene heter ikke tilfeldigvis Norsk Tipping? ;):lur:

TS her: Nei det var ikke Norsk Tipping, men kommer ikke inn på det hvem som betalte. Svært selskap som driver både i inn- og utland, ikke oljeselskap eller statlig eid selskap. Skal gjøre det som står i min makt til å beholde disse pengene og setter strek her for min deltagelse i denne diskusjonen.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Nei det var ikke Norsk Tipping, men kommer ikke inn på det hvem som betalte. Svært selskap som driver både i inn- og utland, ikke oljeselskap eller statlig eid selskap. Skal gjøre det som står i min makt til å beholde disse pengene og setter strek her for min deltagelse i denne diskusjonen.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Gleder meg til å lese om deg i media da.

Anonym poster: f843d026613711916be36096281c381d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her: Nei det var ikke Norsk Tipping, men kommer ikke inn på det hvem som betalte. Svært selskap som driver både i inn- og utland, ikke oljeselskap eller statlig eid selskap. Skal gjøre det som står i min makt til å beholde disse pengene og setter strek her for min deltagelse i denne diskusjonen.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Bruk noen av pengene du stjeler på såpedispenser, da du kan tenkes å havne i en situasjon der det å miste såpestykker kan få uante konsekvenser. Lykke til.

Altså, jeg skjønner jo ut fra TS' innlegg at dette ikke er sant, men det er artig å behandle det som om det er det.

Anonym poster: f1e107c173d9ffdc596870db9469050a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, jeg skjønner jo ut fra TS' innlegg at dette ikke er sant, men det er artig å behandle det som om det er det.

Anonym poster: f1e107c173d9ffdc596870db9469050a

This :P Alltid gøy å bryne seg på pengekravsrett, spesielt noe så skjønnsmessig som condictio indebiti :wink:

Kort sagt kan man si at det er to hovedhensyn når det kommer til tilbakebetaling: Korreksjonshensynet (korrekt) og oppgjørshensynet (gjort er gjort). Siden det uansett er enten banken eller firmaet som har gjort feilen - taler det for oppgjørshensynet (=at man får beholde pengene) siden de er proffe. Men når det er en såpass høy sum, sier det seg selv at man aldri vil være i god tro (hvis ikke man selv heter Røkke). Og når man da i tillegg later som ingenting oppfører man seg illojalt og det jo mer tid man lar gå. Oppfører man seg riktig ille kan du til og med risikere et avsavnsrentekrav mot deg. Så hvis noen plutselig skulle få et veldig høyt beløp inn på konto, lønner det seg å ringe banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At ikke noen moderator stopper all trollingen her.

Anonym poster: 005c4dda8932a9096f03ec05cf981c43

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ikke noen moderator stopper all trollingen her.

Anonym poster: 005c4dda8932a9096f03ec05cf981c43

Det skjer bare ikke, eneste som blir fjernet er "spekulasjoner" om trolling. Helt på tryne

Anonym poster: 5857eb2b78ffeea06f1467df7a16cf1e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det første som slår meg, er at dette er hvitvasking av penger og skatte unndragelse.. Avsender har 3 mill de ikke kan gjøre rede for, og som de ikke vil skatte av i 2012, overfører penger til en vilkårlig konto før årsskiftet. Når de oppdager "feilen" kommer kravet mot deg, du overfører tilbake fra din konto, og vips, så er pengene hvite.. Jeg hadde meldt fra med en gang, om jeg var deg, dette er et beløp som du må ha oppdaget nå som årsoppgavene kommer.. Dersom du ikke melder fra, så må du ikke tro at "i god tro" gjelder!

Du kan lese litt om hvitvasking her.. http://www.regjeringen.no/mobil/nb/dep/fin/tema/norsk_okonomi/okonomisk-kriminalitet-2/hvitvasking.html?id=444333

Anonym poster: 45207286e13873af86b2ce4a73043211

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer på hvor mye formueskatt du kommer til å bli lignet for 2012, jeg. 3 mill på konto gir vel en ganske kraftig baksmell om du ikke har tatt hensyn til dette...

Anonym poster: 9f687efba2120ce0aabf5aa931bde49a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he...Trollingen fortsetter ser jeg.

Ligningsmyndighetene vil vel først lure på hvor pengene kommer fra og man måtte dokumentere dette.

Formueskatten ville være kr 11000,- pr mill, på den delen som skal beskattes. Altså den over bunnfradrag og/eller gjeld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen unnskylding, fordi du skal ha mottatt en årsoppgave fra banken, og du burde oppdaget at du har mottatt en feilutbetaling.

Anonym poster: 762195b56096321efdd0ca160109ed13

Faktisk så har jeg en konto som jeg er sjelden på. Jeg aner ikke hva som skjer med mindre jeg går inn på denne kontoen å ser.

Jeg er sjelden på nettbanken, fordi jeg tar det ofte over telefon for å sjekke brukskontoen min.

Nav overførte en gang et beløpt til meg på den kontoen jeg var sjelden på, og det tok 14 dager før jeg så det. De sendte en sinna brev til meg før jeg fikk ringt. Dvs, jeg var på ferie da jeg oppdaget det(fikk lov av Nav å dra på ferie), og da jeg kom hjem fra ferie og skulle ringe til Nav, hadde jeg allerde fått et brev i posten.

Anonym poster: f071fab6c1bcda1c935e4722b44ba2c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...