Gå til innhold

Fikk ca. 3 mill. inn på konto i november 2012


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

TS her: Å kalle dette for tyveri blir helt feil. Jeg har ikke stjålet noe, men mottatt et beløp til en konto som jeg nesten aldri bruker, logger meg inn der maks. 3 ganger pr. år. Tyveri blir det først om jeg tar pengene og bruker de.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Dette er ingen unnskylding, fordi du skal ha mottatt en årsoppgave fra banken, og du burde oppdaget at du har mottatt en feilutbetaling.

Anonym poster: 762195b56096321efdd0ca160109ed13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen dette blir oppdaget - og det vil selvsagt bli oppdaget så vil pengene bli ført tilbake med samme dato som de ble overført til TS, dermed blir det ingen renter på feiltransaksjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror faktisk ikke det er sånn at disse pengene må tilbakebetales. Har lest noen saker der avsender har betalt penger til feil konto. Da må mottaker kontaktes og gi godkjennelse før pengene trekkes tilbake. Tror faktisk jeg ville krevd finnerlønn for dette jeg, men hadde nok gitt beskjed.

Deette mener du vel ikke???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åpenbart at TS troller.

KG er et mekka for folk som vil trolle.

Anonym poster: e9d654b38ff297648c4065a24830ef17

TS her: Ikke noe troll på gang her.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville meldt i fra med en gang jeg da.

Og de som EGENTLIG skulle ha disse millionene må da savne dem snart?

Nei, jeg ville sagt i fra. Heller nå, enn senere.

Man er ikke pålagt å si i fra om feil-overføring, men du vil måtte betale tilbake pengene når du blir oppdaget.

http://www.dinside.n...beholde-pengene

TS her. Interessent artikkel:

Hva gjør du om du skulle være så uheldig å overføre penger til feil konto?

Hvis du gjør en feil, og overfører til feilaktig konto, må du rette et krav mot vedkommende kontohaver.

Som det klare utgangspunkt må du betale tilbake penger som ikke er ment for deg selv.

Unntak fra denne hovedregelen kan tenkes hvis feilen ikke blir oppdaget før etter lang tid, og pengene har vært brukt av en kontohaver som har vært i aktsom god tro. Lovverket sier ingenting om hvor langt tid det må være snakk om, det blir en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Dersom du skulle være i god tro og har brukt opp pengene, så kan du etter omstendighetene slippe å tilbakebetale.

Feiloverføringer av penger trenger ikke være sender eller mottakers feil, noen ganger kan feilen ligge i banken.

I dette tilfelle har banken ansvar for å rette opp feilen.

Dersom det er en bank som har gjort en feil, kan banken innen tre virkedager føre beløpet tilbake igjen uten mottakers samtykke. Dette reguleres av Finansavtaleloven.

Skal ha "is i magen" og se hva som skjer

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Deette mener du vel ikke???

Dette stemmer.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ingen unnskylding, fordi du skal ha mottatt en årsoppgave fra banken, og du burde oppdaget at du har mottatt en feilutbetaling.

Anonym poster: 762195b56096321efdd0ca160109ed13

TS her: Årsoppgaven er mottatt elektronisk i bankens mail system og er uåpnet. Men dette vil jo komme på ligningen.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Interessent artikkel:

Hva gjør du om du skulle være så uheldig å overføre penger til feil konto?

Hvis du gjør en feil, og overfører til feilaktig konto, må du rette et krav mot vedkommende kontohaver.

Som det klare utgangspunkt må du betale tilbake penger som ikke er ment for deg selv.

Unntak fra denne hovedregelen kan tenkes hvis feilen ikke blir oppdaget før etter lang tid, og pengene har vært brukt av en kontohaver som har vært i aktsom god tro. Lovverket sier ingenting om hvor langt tid det må være snakk om, det blir en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Dersom du skulle være i god tro og har brukt opp pengene, så kan du etter omstendighetene slippe å tilbakebetale.

Feiloverføringer av penger trenger ikke være sender eller mottakers feil, noen ganger kan feilen ligge i banken.

I dette tilfelle har banken ansvar for å rette opp feilen.

Dersom det er en bank som har gjort en feil, kan banken innen tre virkedager føre beløpet tilbake igjen uten mottakers samtykke. Dette reguleres av Finansavtaleloven.

Skal ha "is i magen" og se hva som skjer

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Du oppfyller ikke noen av "kravene", du overbeviser ingen om at du ikke merket 3mill inn på kontoen og brukte dem i god tro om at alt var som normalt, trallalalala liksom. Du bør si ifra før du blir anmeldt av det store selskapet, de vil nok ha igjen pengene sine.

Anonym poster: 484f0f0798bb463e5dfe72e67c9846ec

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at bedriften har punchet feil konto nr ved betaling av levr. faktura vil det oppdages når levr. ikke har mottatt betaling. Dog, så er det veldig merkelig at de ikke har funnet det ut, spes. siden det skjedde i nov.

Bedriften vil kreve beløpet tilbake, og det umoralsk av deg å la pengene stå pga renter. Det blir det samme som at bedriften skal belaste deg for forsinkelsesrenter og purregebyr - satt på spissen.

Det er menneskeligå gjøre feil, men det er sært at bedriften/banken ikke har oppdaget dette!

En annen ting... Ved betaling av levr. faktuarer er kid oppgitt, kid nr er sporet til konto nr, og det blir en feilmelding om dette ikke stemmer overens, og betalingen kan ikke gjennomføres. Ved manuel betaling taster man kontonr manuelt, og da kan man taste feil. MEN... I de fleste bedrifter er det 2 stk som godkjenner betalinger, for at feil ikke skal gjøres. Godkjenner nr 2 skal dobbelsjekke at beløp og konto nr stemmer.

Om dette ikke er en trolletråd, skjønner jeg ikke at du tør å la disse pengene stå!

Endret av Is_te
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Interessent artikkel:

Hva gjør du om du skulle være så uheldig å overføre penger til feil konto?

Hvis du gjør en feil, og overfører til feilaktig konto, må du rette et krav mot vedkommende kontohaver.

Som det klare utgangspunkt må du betale tilbake penger som ikke er ment for deg selv.

Unntak fra denne hovedregelen kan tenkes hvis feilen ikke blir oppdaget før etter lang tid, og pengene har vært brukt av en kontohaver som har vært i aktsom god tro. Lovverket sier ingenting om hvor langt tid det må være snakk om, det blir en konkret vurdering i hver enkelt sak.

Dersom du skulle være i god tro og har brukt opp pengene, så kan du etter omstendighetene slippe å tilbakebetale.

Feiloverføringer av penger trenger ikke være sender eller mottakers feil, noen ganger kan feilen ligge i banken.

I dette tilfelle har banken ansvar for å rette opp feilen.

Dersom det er en bank som har gjort en feil, kan banken innen tre virkedager føre beløpet tilbake igjen uten mottakers samtykke. Dette reguleres av Finansavtaleloven.

Skal ha "is i magen" og se hva som skjer

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Hvis du bruker pengene handler du ikke i god tro, de fleste privatpersoner har ikke så god økonomi at de ikke merker forskjell på 3 mill fra eller til.

Selv om du ikke har åpnet årsoppgaven er det ikke noe problem for banken å se når du logget deg inn i nettbanken, så å spille uvitende hjelper heller ikke.

Anonym poster: bcc37563313af1d3a7c270aa3473303f

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er slik at bedriften har punchet feil konto nr ved betaling av levr. faktura vil det oppdages når levr. ikke har mottatt betaling. Dog, så er det veldig merkelig at de ikke har funnet det ut, spes. siden det skjedde i nov.

Bedriften vil kreve beløpet tilbake, og det umoralsk av deg å la pengene stå pga renter. Det blir det samme som at bedriften skal belaste deg for forsinkelsesrenter og purregebyr - satt på spissen.

Det er menneskeligå gjøre feil, men det er sært at bedriften/banken ikke har oppdaget dette!

En annen ting... Ved betaling av levr. faktuarer er kid oppgitt, kid nr er sporet til konto nr, og det blir en feilmelding om dette ikke stemmer overens, og betalingen kan ikke gjennomføres. Ved manuel betaling taster man kontonr manuelt, og da kan man taste feil. MEN... I de fleste bedrifter er det 2 stk som godkjenner betalinger, for at feil ikke skal gjøres. Godkjenner nr 2 skal dobbelsjekke at beløp og konto nr stemmer.

Om dette ikke er en trolletråd, skjønner jeg ikke at du tør å la disse pengene stå!

TS her: Dette er ikke trolletråd, hva er vitsen med det?

Føler ikke jeg har noe å frykte ved å la pengene stå inntil dette eventuelt blir avdekket og jeg tror det vil skje - bare forundret over at det ikke har skjedd ennå!

Jeg har ikke gjort noe ulovlig her, og det er ingen som kan dokumentere at jeg er klar over denne summen på en av kontoene mine i en nettbank jeg nesten ikke bruker. Men det vil være naturlig å tro at jeg blir klar over dette etterhvert, kanskje når ligningen kommer. Men jeg kan jo la være å åpne den og godta den ved å sende SMS.

Kommer tilbake med info om hva som skjer på et senere tidspunkt. Ville bare få litt "input", som jeg føler jeg ikke har fått.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi, egentlig så vet jeg ikke om dette. Logger meg sjelden inn på nettbanken denne kontoen befinner seg i.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Bankene har oversikt over hver innlogging som er gjort. Dermed kan de finne ut at du vet. Det er straffbart å bruke penger som ikke er dine egne selv om du ikke har gjort noe for å få tak i dem.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her: Dette er ikke trolletråd, hva er vitsen med det?

Føler ikke jeg har noe å frykte ved å la pengene stå inntil dette eventuelt blir avdekket og jeg tror det vil skje - bare forundret over at det ikke har skjedd ennå!

Jeg har ikke gjort noe ulovlig her, og det er ingen som kan dokumentere at jeg er klar over denne summen på en av kontoene mine i en nettbank jeg nesten ikke bruker. Men det vil være naturlig å tro at jeg blir klar over dette etterhvert, kanskje når ligningen kommer. Men jeg kan jo la være å åpne den og godta den ved å sende SMS.

Kommer tilbake med info om hva som skjer på et senere tidspunkt. Ville bare få litt "input", som jeg føler jeg ikke har fått.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Nå trenger man ikke sende SMS for selvangivelsen en gang, man har innført stille aksept. Likevel er det forventet at du ser på tallene og retter opp hvis noe er feil, det er ulovlig å la selvangivelsen stå med feil tall.

Anonym poster: bcc37563313af1d3a7c270aa3473303f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer tilbake med info om hva som skjer på et senere tidspunkt. Ville bare få litt "input", som jeg føler jeg ikke har fått.

Anonym poster: 0683523f99cf86b40ca127bd4232201a

Fått input du ikke liker mener du vel? Det er er flere her som har gitt deg input, om at dette er umoralsk.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adriane

Hvis du kontakter banken og/eller firmaet det gjelder nå, så kanskje de er greie og gir deg en liten påskjønnelse for å ha sagt fra. Men venter du, og bare lar pengene stå inntil noen oppdager det og kontakter deg; så kan du neppe regne med at noen har lyst til å være greie med deg ;)

Jeg ser rett og slett ikke på hvilken måte det vil være til din fordel å ikke si i fra om feiloverføringen, men ser mange fallgruver ang hvordan dette kan slå (kanskje meget hardt) tilbake på deg. Linken lenger opp her sier det jo i grunnen klinkende klart, selv om det ser ut til at du har valgt å tolke den til egen favør ;)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Selv om du ikke har åpnet årsoppgaven er det ikke noe problem for banken å se når du logget deg inn i nettbanken, så å spille uvitende hjelper heller ikke.

Anonym poster: bcc37563313af1d3a7c270aa3473303f

Nettopp. TS, du handlet i god tro helt til du logget deg inn og så beløpet. Det er nok best du sier ifra så fort som mulig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. TS, du handlet i god tro helt til du logget deg inn og så beløpet. Det er nok best du sier ifra så fort som mulig.

IKKE mat trollet mer nå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit i folka her, de skulle gjerne vært i dine sko nå! Jeg hadde latt pengene bli der jeg, i ca 5 år :P Så hadde jeg dratt til utlandet, og tatt ut alt :P

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke åpenbart selv om muligheten er der.

At tre millioner er en stor sum for de fleste er nok sant, men mange firmaer overfører jo sånt daglig.

Ja, men mottakeren vil alltid ha pengene sine, så de ville selvfølgelig ha etterlyst disse pengene! Alle firmaer fører regnskap så hver minste krone blir jo bokført. Sier seg selv vet du.

Selvfølgelig er dette trolling.

Anonym poster: 96a860196fe150ebeb3d06a755245d1f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...