Gå til innhold

Fullføre bachelor i sosiologi eller begynne vernepleien?


taliee

Anbefalte innlegg

Off, er så usikker.

Går nå 2.året på sosiologi, egentlig ved ren tilfeldighet da jeg valgte årstudie i sosiologi, og endte med å bare fortsette.

Nå lurer jeg på om det er noe vits i det hele tatt, for det er mennesker jeg vil jobbe med. Helst innen barnevern, psykiatri eller rus.

Har søkt på både sosionom, barnevern og vernepleier til høsten nå, men tipper det er kun vernepleie jeg kommer inn på.

Men, er det vits? Tre nye år?:/ Eller tror dere jeg kan ha sjangs til en jobb innen mine ønsker likevel, om jeg fullfører sosiologi bachelor ?

Jeg har jobbet mye innne helse og omsorg, så jeg har erfaring. Jobber også deltid innen rusomsorgen nå, og sikter på helstilling der.. Men vet ikke om sosiologiutdanninga mi er nok for de?

Håper noen har peiling og vil veilede meg litt :) har vært med rådgiver før, men følte jeg ikke fikk særlig hjelp :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg var deg ville jeg vurdert å fullføre bacheloren i sosiologi og så søkt meg inn på en litt mer praktisk rettet master etterpå. Da vil jeg tro du får mer uttelling for de studiepoengene du allerede har tatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Master i helsevitenskap f.eks er mulig med samfunnsvitenskapelig bakgrunn :jepp: Det fokuserer på helse i et helhetlig perspektiv og ser på hvordan den sosiale og kulturelle kontekst påvirker folks helse. Og du har valgfri emner du kan velge i planen. Og du kan sikkert skrive masteroppgave om rus. Jeg ville hvertfall tatt en titt på det :)

Endret av ninuska_
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville valgt vernepleien da jeg hittil har tilgode å se en fersk bachelor i sosiologi få relevant jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for hjelp:) tror faktisk jeg bare fullfører, og satser på mastergrad. Da har jeg jo brukt like lang tid, som det ville vært å begynne på ny bachelor:-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tviler sterkt på at du får en stilling innen barnevern, rus eller psykiatri. Det er egne utdanninger for alle disse type jobbene og en med sosiologi vil neppe få en større stilling enn helgestilling.

Innen rus og psykiatri så ønsker man stort sett folk som kan gi medisiner, altså vernepleiere og sykepleiere.

Så kommer det ann på hva du har lyst til å jobbe med innenfor disse områdene. Jeg ville ha hørt litt rundt på div aktuelle arbeidssteder hva slags kompetanse du burde ha. Før du tar master. Men det er sikkert lurt å fullføte bacheloren din når du er over halvveis, uansett.

Anonym poster: da931ae9569de9eee36b2084d52c49e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan gjøre begge deler. Pga i vernepleien er det en del sosiologi som går ut på avviker og mestringsteori og det kan du få bakt inn i en sosiologibachelor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler sterkt på at du får en stilling innen barnevern, rus eller psykiatri. Det er egne utdanninger for alle disse type jobbene og en med sosiologi vil neppe få en større stilling enn helgestilling.

Innen rus og psykiatri så ønsker man stort sett folk som kan gi medisiner, altså vernepleiere og sykepleiere.

Så kommer det ann på hva du har lyst til å jobbe med innenfor disse områdene. Jeg ville ha hørt litt rundt på div aktuelle arbeidssteder hva slags kompetanse du burde ha. Før du tar master. Men det er sikkert lurt å fullføte bacheloren din når du er over halvveis, uansett.

Anonym poster: da931ae9569de9eee36b2084d52c49e4

Du tviler på at det finnes stillinger innen barnevern og rus fordi det er spesialutdanning? Det er bare tull. Det søkes etter vernepleiere i sånne stillinger, og vernepleiere jobber på sånne steder også.

Anonym poster: 105a8eccfde472f712d0330e1ccd2e94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville bare hoppet over på vernepleien. Tre år er ingenting hvis det er det du vil jobbe med :) Fagene fra sosiologi kan uansett være greit å ha, kanskje du trenger de til en master senere, eller at du kan bake de inn i bachelorgraden din som valgfag?

Anonym poster: 1ef0f81283e12bfbecd6bcd5a776b207

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tviler på at det finnes stillinger innen barnevern og rus fordi det er spesialutdanning? Det er bare tull. Det søkes etter vernepleiere i sånne stillinger, og vernepleiere jobber på sånne steder også.

Anonym poster: 105a8eccfde472f712d0330e1ccd2e94

Det var jo det jeg mente!

Med bachelor i sosiologi så får hun mest sannsynlig ikke en stilling i barnevern og rus, fordi det er utdanninger som er beregnet for det, bla vernepleie.

Jeg skrev jo at vernepleiere og sykepleiere ble foretrukket i slike stillinger fordi de kan gi medisiner og har spesialutdanningen rettet mot det.

Anonym poster: da931ae9569de9eee36b2084d52c49e4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, takk for svar! Har søkt både sosionom, barnevern og vernepleie, sånn just in case. Vanskelig det her asså :/ tenker det ville være "bedre" å ha en mastergrad i f.eks sosialt arbeid, enn kun bachelor i vernepleie, men det kan hende jeg tar helt feil:-/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Master i helsevitenskap f.eks er mulig med samfunnsvitenskapelig bakgrunn :jepp: Det fokuserer på helse i et helhetlig perspektiv og ser på hvordan den sosiale og kulturelle kontekst påvirker folks helse. Og du har valgfri emner du kan velge i planen. Og du kan sikkert skrive masteroppgave om rus. Jeg ville hvertfall tatt en titt på det :)

Ååå, kan du svare meg på dette? Kan man ta master i helsevitenskap med en sosionomibakgrunn? Vurderer så sykt å ta sosionomi, men bare hvis jeg kan ta master i noe helserelatert..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Annonse

Ååå, kan du svare meg på dette? Kan man ta master i helsevitenskap med en sosionomibakgrunn? Vurderer så sykt å ta sosionomi, men bare hvis jeg kan ta master i noe helserelatert..

Ganske sikker på at man kan det altså :) Se på f.eks NTNUs sider :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jobbe i barnevernet som sosionom! Jeg ville fortsatt på sosiologi og da evt tatt en master som du tenkte på. Tror man har flere jobbmuligheter som sosionom enn feks vernepleier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig ville jeg byttet til vernepleie.

Man kan jobbe i barnevernet som sosionom! Jeg ville fortsatt på sosiologi og da evt tatt en master som du tenkte på. Tror man har flere jobbmuligheter som sosionom enn feks vernepleier!

Du blir ikke sosionom av å studere sosiologi, det er forskjellige utdanninger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg ville byttet til vernepleie. Da kan du bruke det du har lært på sosiologi, og du får autorisasjon som gjør at du kan dele ut medisiner. Det å kunne dele ut medisiner blir etterspurt både i rus, psykiatri og barnevern.

Vernepleie gir deg også et allsidig yrke, og det er lettere å få jobb enn om du utdanner deg til sosionom. Har jobbet noen år som vernepleier, og sosionomene får ofte bare små stillinger og ekstravakter mens du som vernepleier får store stillinger og blir foretrukket nettopp pga medisinbiten.



Anonymous poster hash: 4e4df...7df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og ja, med mastergrad så er du på ingen måte foretrukket forran de med bachelor i vernepleie. I alle fall ikke her hvor jeg bor. Det er den praktiske utdanningen som gir deg jobb, ikke det at du kan mye teori.



Anonymous poster hash: 4e4df...7df
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har akkurat fått en 80% stilling innen rusomsorgen nå, og da kan jeg jobbe samtidig som jeg studerer siste sosiologi-året til høsten. Men har søkt vernepleie for å ha muligheten.

Lønnsansvarlig sa jeg fikk miljøterapeut lønn ved å gjøre ferdig en bachelor i sosiologi. Har spurt nå, hva årslønn på miljøterapeut vs. vernepleie er, så jeg kan gå litt ut fra det. Tenker om det ikke er så stor forskjell, så er det vel likegreit å fortsette sosiologi det ene året jeg har igjen? Hva tror dere?

Ang medisinutdeling, så har jeg hatt assistentkurs i legemiddelhåntering og vi har kurs hele tiden innen medisin, så jeg får lov å dele ut medisin.

Men er altså likevel liiiitt usikker, tar jo på å begynne på tre ny år med utdanning og det koster jo det også. Det vil også koste jobben min, da jeg har obligatoriske timer (det har jeg ikke på universitetet). :jolie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, har akkurat fått en 80% stilling innen rusomsorgen nå, og da kan jeg jobbe samtidig som jeg studerer siste sosiologi-året til høsten. Men har søkt vernepleie for å ha muligheten.

Lønnsansvarlig sa jeg fikk miljøterapeut lønn ved å gjøre ferdig en bachelor i sosiologi. Har spurt nå, hva årslønn på miljøterapeut vs. vernepleie er, så jeg kan gå litt ut fra det. Tenker om det ikke er så stor forskjell, så er det vel likegreit å fortsette sosiologi det ene året jeg har igjen? Hva tror dere?

Ang medisinutdeling, så har jeg hatt assistentkurs i legemiddelhåntering og vi har kurs hele tiden innen medisin, så jeg får lov å dele ut medisin.

Men er altså likevel liiiitt usikker, tar jo på å begynne på tre ny år med utdanning og det koster jo det også. Det vil også koste jobben min, da jeg har obligatoriske timer (det har jeg ikke på universitetet). :jolie:

Jeg ville gjort ferdig sosiologien, og jobbet slik du gjør nå. Hvis du får lønn som miljøterapeut, så vil dèt være det samme som om du var vernepleier. Miljøterapeut er nemlig en stillingsbetegnelse, ikke en utdanning. En vernepleier vil få samme betegnelsen i samme jobben.

Jeg er sosionom og har jobbet som miljøterapeut i tilsammen12 år - og hadde kollegaer som var lærere, vernepleiere, barnevernspedagoger, førskolelærere, ja til og med ergoterapeut. Det kommer an på hva arbeidsgiver er ute etter av kvalifikasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...