Gå til innhold

Hvorfor så sinna?


Anbefalte innlegg

Ekstreme ateister, hvorfor hisser dere, dere opp når det er snakk om religion?

Ja, religion er ditt og datt. Men jeg er sikker på at dere tenker mer på religion enn de religiøse gjør. Dere er så imot dette, og etter det jeg har lest her på kvinneguiden så er det vist mange "haters" der ute. Hvorfor ikke bare la de religiøse være i fred, og heller bry dere om dere selv?

Jeg må si at det er du som fremstår som sint her. Ser du virkelig ikke det selv?

:heks:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må si at det er du som fremstår som sint her. Ser du virkelig ikke det selv?

:heks:

Nei, jeg vil ikke si at jeg er så sint, og ser heller ikke dette. Hvis du vil kan du godt forklare meg hva som får deg til å tro at jeg er så sint?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke si at jeg er så sint, og ser heller ikke dette. Hvis du vil kan du godt forklare meg hva som får deg til å tro at jeg er så sint?

De sinte ordene du bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De sinte ordene du bruker?

Utrolig hva folk kan tro når det blir lest i stede for at det blir sagt face to face. Men slik er det bare, og kan bare si at folk må få lov til å tolke det som de vil ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig hva folk kan tro når det blir lest i stede for at det blir sagt face to face. Men slik er det bare, og kan bare si at folk må få lov til å tolke det som de vil ;)

Will do. Sinnataggen :danse:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ekstreme ateister, hvorfor hisser dere, dere opp når det er snakk om religion?

Ja, religion er ditt og datt. Men jeg er sikker på at dere tenker mer på religion enn de religiøse gjør. Dere er så imot dette, og etter det jeg har lest her på kvinneguiden så er det vist mange "haters" der ute. Hvorfor ikke bare la de religiøse være i fred, og heller bry dere om dere selv?

Ehm, dette er et diskusjonsforum?

Jeg er vel det dere kaller for "ekstrem ateist" og når jeg diskuterer kan det fort føre til krangel fordi jeg er såpass ærlig, og fordi jeg blir rett og slett frustrert og oppgitt av enkelte religiøse personers tankegang.

Dette blir for dumt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ehm, dette er et diskusjonsforum?

Jeg er vel det dere kaller for "ekstrem ateist" og når jeg diskuterer kan det fort føre til krangel fordi jeg er såpass ærlig, og fordi jeg blir rett og slett frustrert og oppgitt av enkelte religiøse personers tankegang.

Dette blir for dumt.

Ja, det er jeg helt klar over. Jeg mente ikke å forby folk å diskutere om dette emne. Det jeg mente var at jeg har sett så mange som har blitt hakket på fordi de feks er kristne. Det er da helt normalt å diskutere og fordele meninger, men å begynne å kalle folk for dumme og ulogiske og patetiske fordi de følger en religion blir noe helt annet. Da er det ikke snakk om religionen mer, men personangrep.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil ikke si at jeg er så sint, og ser heller ikke dette. Hvis du vil kan du godt forklare meg hva som får deg til å tro at jeg er så sint?

De sinte ordene du bruker?

:Nikke:

:heks:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nok mer agnostiker enn ateist, så ateister, ekstreme atesister og antiteister kan jeg ikke svare for. Bakgrunnen for mitt syn er at det hverken har blitt bevist at gud eksisterer, eller at han ikke gjør det.

Hva jeg derimot er totalt imot er å putte en eventuell gud inn i en religiøs bås. Og enda mer imot: å bruke denne båsen til å fortelle barn og svake sjeler at den eneste veien til frelse er denne her. I motsatt fall risikerer man evig pine (ja, jeg vet mange av dere sier at evig pine ikke er reelt, men for en som leser sin Bibel så er det likevel ikke til å komme unna), og uansett så er ikke en grusom død på dommens dag så veldig fristende det heller.

Lykkes mann å plante denne frykten inn i barn, så har man sperret for mye av muligheten dette barnet har til å våge å stille spørsmålstegn ved det de har lært. I praksis en form for et mentalt fengsel, der frykten for gud har lært dem at han, Bibel og kirke har rett. Uansett hva som måtte bli servert av argumenter imot. Dette bygger de hele sitt liv på, sine verdier, sin oppfatning av seg selv, der referansepunkt og grunnstein nr. 1 er kristenhetens gud.

Men hva skjer, den dagen dette mennesket evt våger å stille spørsmålene likevel? Og finner ut at det ikke er noen beviser for guden de har bygget hele sitt liv, verdier og oppfatning av livet på? Når det forsvinner, blir de fort stående igjen uten noen ting. De må for første gang bygge sine egne verdier og meninger om ting, finne ut hva JEG står for.

Men dette er de ikke vant til. De er ikke vant til å leve utenfor sitt mentale fengsel. Og mange takler det heller ikke.

Det opprører meg at mennesker skal ha denne makten over andre, enten det er i religionens navn eller i form av kontrollerende eller voldelige foreldre. Derfor taler jeg like mye imot religion som jeg gjør mot andre former for mental kontroll. Enten det heter kristendom eller noe annet.

Å tro på en gud - ja, det er en ærlig sak. Å bruke denne guden til å definere regler for rett, galt, liv og død - altså lage en religion ut av den - ja, se det er noe helt annet. Og derfor taler jeg imot, akkurat når det passer meg. Det skal nemlig litt til å sitte stille og se på at galskapen blir spredd rett foran øynene på meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva skjer, den dagen dette mennesket evt våger å stille spørsmålene likevel? Og finner ut at det ikke er noen beviser for guden de har bygget hele sitt liv, verdier og oppfatning av livet på? Når det forsvinner, blir de fort stående igjen uten noen ting. De må for første gang bygge sine egne verdier og meninger om ting, finne ut hva JEG står for.

Men dette er de ikke vant til. De er ikke vant til å leve utenfor sitt mentale fengsel. Og mange takler det heller ikke.

Skriver under på dette! Den tøffeste perioden i livet mitt var den nihilismen og håpløsheten som oppstod da jeg mistet religionen min - og dermed også alle mine verdier og hele mitt verdensbilde. Det var ren og skjær flaks som gjorde at jeg klarte å hente meg inn igjen, og at jeg var såpass ung at jeg følte at jeg hadde tid til å starte forfra igjen. Jeg blir glad når jeg ser at det finnes så mange unge fritenkere i dag, som slipper å måtte leve livet med det tunnelsynet religion skaper.

Anonym poster: 308c8b1f00a995e833ae7fb0c02614e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...